0114-KDIP1-2.4012.37.2017.1.KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.37.2017.1.KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2017 r. (data wpływu 17 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do usług budowlanych nabywanych i świadczonych przez Wnioskodawcę oraz prawa do odliczenia podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do usług budowlanych nabywanych i świadczonych przez Wnioskodawcę oraz prawa do odliczenia podatku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka M. Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą w zakresie zarządzania portfelem nieruchomości komercyjnych (wielkopowierzchniowe hale handlowe) wykonywanym na zlecenie właściciela.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zawarła Umowę o Generalną Realizację Inwestycji (dalej: GRI) z właścicielem gruntu (dalej: Inwestor), który to zlecił Spółce generalną realizację inwestycji, obejmującą budowę Budynku wraz z Miejscami parkingowymi oraz Infrastrukturą, w tym zaprojektowanie (w oparciu o doręczone przez Inwestora Spółce dokumenty, tj: Koncepcje zagospodarowania terenu, Rzuty budynku, Koncepcje przebudowy zewnętrznego układu zbiorowego oraz Opis techniczny budynku) wraz z uzyskaniem wynikających z przepisów wszelkich uzgodnień, opinii, ekspertyz, pozwoleń, zezwoleń postanowień i decyzji niezbędnych do właściwego zaprojektowania i wykonania, zgodnie z celem, jakiemu ma służyć wybudowanie oraz przekazanie do użytkowania Budynku. Spółka zobowiązała się wykonać dokumentacje, wszelkie prace i roboty oraz dostarczyć wszelkie urządzenia i materiały niezbędne dla osiągnięcia powyższego rezultatu, również te, których potrzeba ujawni się w trakcie realizacji zamówienia. Spółka zobowiązuje się również przyjąć i wykonać wszystkie obowiązki i funkcje, które są niezbędne do wykonania wyżej wymienionej inwestycji w terminach i na zasadach określonych w umowie, w szczególności przyjmuje do wykonania pełnienie funkcji "inwestora zastępczego", działającego w imieniu i na rzecz Inwestora w charakterze jego przedstawiciela przy realizacji inwestycji.

Tym samym w ramach realizacji umowy Spółka, w szczególności:

a.

zaprojektuje oraz sporządzi kompletną dokumentację, poprzez zlecenie wykonania czynności tych podmiotom zewnętrznym;

b.

wykona wszystkie roboty budowlane niezbędne do wybudowania i zapewnienia możliwości użytkowania budynku zgodnie z jego przeznaczeniem, miejsc parkingowych oraz infrastruktury, poprzez zlecenie wykonania czynności tych podmiotom zewnętrznym;

c.

wykona wszystkie czynności niebędące dokumentacją i robotami, niezbędne do wybudowania i zapewnienia możliwości użytkowania budynku zgodnie z jego przeznaczeniem, miejsc parkingowych oraz infrastruktury, w szczególności zapewniając uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, łącznie z zarządzaniem i koordynacją w każdej fazie realizacji dokumentacji i robót i prac tak, aby wypełnić wymagania umowy, w tym w szczególności weźmie udział i wykona wszelkie niezbędne działania, a także uzyska wszelkie uzgodnienia i opinie, ekspertyzy, pozwolenia, decyzje administracyjne, zezwolenia, zaświadczenia, certyfikaty, atesty, poświadczenia jakości i dopuszczenia do użycia oraz postanowienia, poprzez zlecenie wykonania czynności, których sama nie wykona we własnym zakresie, podmiotom zewnętrznym.

W celu wypełnienia zobowiązania wynikającego z GRI, Spółka zamierza zawrzeć (obecnie jest na etapie negocjacji) umowę o Roboty Budowlane w systemie generalnego wykonawstwa (dalej: Umowa RB) z podmiotem trzecim (dalej: Podwykonawca). Przedmiotem umowy będzie wykonanie całości prac związanych z kompleksową realizację inwestycji obejmującą budowę budynku z miejscami parkingowymi i infrastrukturą. W ramach Umowy RB Podwykonawca w szczególności:

1.

sprawdzi dokumentację projektową i wykona na jej podstawie wszelkie dodatkowe projekty, rysunki i opracowania w zakresie niezbędnym do prawidłowej realizacji inwestycji;

2.

wykona wszelkie niezbędne roboty przygotowawcze uwalniające teren budowy od obiektów budowlanych, sieci podziemnych i innych naniesień budowlanych kolidujących z lokalizacją inwestycji;

3.

wykona i będzie utrzymywał w należytym stanie wszelkie roboty przygotowawcze i związane z zagospodarowaniem terenu budowy, które są niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenie robót w sposób prawidłowy i zgodny z przepisami prawa;

4.

wykona wszelkie niezbędne roboty polegające na usunięciu lub zabezpieczeniu istniejącej zieleni;

5.

wykona roboty ziemne, odwodnieniowe, zabezpieczenia ścian wykopu oraz budowli sąsiadujących z wykopami, roboty fundamentowe, usunięcie substancji szkodliwych i/lub zanieczyszczenia, o ile zostaną stwierdzone oraz gruz i inne odpady;

6.

dostarczy urządzenia i materiały oraz sprzęt na potrzeby realizacji zamówienia;

7.

zrealizuje kompleksowo inwestycję ze wszystkimi instalacjami budynku, miejscami parkingowymi i kompletną infrastrukturą przyłączami i doprowadzeniem mediów, w tym zasilania energetycznego, gazu bądź CO, wody odprowadzania ścieków, parkingami, chodnikami, strefą dostaw, zagospodarowaniem terenów zielonych wraz z nasadzeniem roślin;

8.

przekaże budynek w celu wykonania prac adaptacyjnych oraz prac w zakresie wyposażenia i aranżacji;

9.

uzyska pozwolenia na użytkowanie wraz z wymaganymi opiniami i decyzjami właściwych organów administracji.

Przy czym z uwagi na fakt, że w chwili pisania wniosku o indywidualną interpretację Umowa RB jest negocjowana, zakres poszczególnych czynności może się nieznacznie zmienić, jednak charakter umowy w systemie generalnego wykonawstwa, tj. kompleksowe wykonanie prac budowlanych, nie ulegnie zmianie.

Tym samym, mając powyższe na uwadze Spółka jest głównym wykonawcą prac zleconych przez Inwestora, a następnie Spółka zleca wykonanie części prac Podwykonawcy.

Prace wykonane przez Podwykonawcę znajdują się w załączniku 14 do ustawy o VAT. Spółka, Inwestor jak i Podwykonawca są podatnikami VAT czynnymi, nie korzystającymi ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, Spółka jako podmiot upoważniony na podstawie GRI zleci wykonanie prac Podwykonawcy, będzie podatnikiem zgodnie z art. 17 ustawy o VAT i będzie zobowiązana rozpoznać podatek należny na zasadach "odwrotnego obciążenia" tytułem prac wykonanych przez Podwykonawcę?

2. Czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego stanowiącego równowartość podatku należnego?

3. Czy Spółka postąpi prawidłowo wystawiając fakturę VAT ze stawką właściwą dla danego rodzaju usług na Inwestora tytułem wykonania prac budowlanych opisanych w zdarzeniu przyszłym?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Opodatkowanie usług budowlanych - stan prawny od 1 stycznia 2017 r.:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT (ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.)), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Dodatkowo, zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z dnia 28 października 2016 r. Druk nr 965, "dla prawidłowego rozumienia terminu "podwykonawca" wystarczająca jest definicja zawarta w internetowym wydaniu Słownika języka polskiego, zgodnie z którą: "podwykonawca - firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy". Przy dalszych podzleceniach przyjąć należy podejście, zgodnie z którym podwykonawca zlecający jest głównym wykonawcą swojego zakresu prac".

Zasady dotyczące opodatkowania usług budowlanych na zasadach odwrotnego obciążenia mają zastosowanie zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT do relacji pomiędzy głównym wykonawcą a podwykonawcą. Natomiast w przypadku wykonania prac budowlanych przez głównego wykonawcę na rzecz inwestora (który to nabywa prace te na własny rachunek i jako takich prac budowlanych już nie "odsprzedaje" do żadnego innego podmiotu), opodatkowanie podatkiem VAT odbywa się na zasadach tzw. ogólnych. Innymi słowy, główny wykonawca wystawia fakturę VAT ze stawką właściwą dla danego rodzaju usług, nie wystawiając jednocześnie na rzecz inwestora faktury z odwrotnym obciążeniem.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony:

Dodatkowo, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przypadku opodatkowania na zasadach odwrotnego obciążenia kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest usługobiorca. Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 3 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje zgodnie z ust. 10 (tj. w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy), pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy.

Pytanie 1:

Zdaniem Spółki, w przypadku wykonania prac znajdujących się w załączniku 14 do ustawy o VAT przez Podwykonawcę, Spółka nabywając prace te będzie podatnikiem na podstawie art. 17 ustawy o VAT i otrzyma fakturę VAT z informacją o "obciążeniu odwrotnym" od Podwykonawcy. Jednocześnie Spółka uwzględnia podatek należny w rozliczeniu za okres w którym powstał obowiązek podatkowy.

Pytanie 2:

Mając na uwadze fakt, że Spółka nabywając usługę od Podwykonawcy następnie świadczy usługę na rzecz Inwestora, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT, tj. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, pod warunkiem, że Spółka uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest ona obowiązana rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy.

Pytanie 3:

Spółka świadcząc usługę na rzecz Inwestora nie działa jako podwykonawca w rozumieniu ustawy o VAT, a jako główny wykonawca, tym samym, Spółka wystawi fakturę VAT ze stawką właściwą dla tego rodzaju usług budowlanych i jednocześnie Spółka nie będzie wystawiała faktury VAT na zasadach odwrotnego obciążenia na rzecz Inwestora.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zaznaczyć, że wydana interpretacja nie rozstrzyga kwestii uznania opisanych we wniosku świadczeń za usługi, o których mowa w 17 ust. 1h w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy. Analiza prawidłowości dokonanej przez podatnika klasyfikacji świadczeń nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Niniejsza interpretacja wydana została wyłącznie w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego, w którym Spółka wskazała, że "prace wykonane przez Podwykonawcę znajdują się w załączniku nr 14 do ustawy o VAT".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl