0114-KDIP1-2.4012.363.2018.1.IG - Stawka VAT dla usług obsługi szaletów publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.363.2018.1.IG Stawka VAT dla usług obsługi szaletów publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2018 r. (data wpływu 13 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki dla świadczenia usług obsługi szaletów publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki dla świadczenia usług obsługi szaletów publicznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na kompleksowej obsłudze szaletów publicznych PKWiU 81.29.13.0 "pozostałe usługi sanitarne", które będą zlokalizowane w wynajmowanych pomieszczeniach na dworcach. Jednocześnie Wnioskodawca zamierza zrezygnować ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 Ustawy o VAT. Tym samym w pierwszej działalności Wnioskodawca występować będzie jako czynny podatnik VAT.

Usługa ta polegać będzie na:

* utrzymaniu stałej czystości i porządku w szaletach, odpowiadającym wymaganiom sanitarnym,

* utrzymaniu w stałej czystości urządzeń i przyborów sanitarnych,

* uzupełnianiu materiałów higienicznych,

* utrzymaniu drożności kanalizacji i czystości kratek ściekowych wewnątrz obiektu,

* konserwacji i utrzymaniu w stałej sprawności technicznej wszystkich urządzeń zapewniających bezpieczną eksploatację szaletu,

* utrzymaniu w czystości terenu przyległego,

* wywóz na bieżąco śmieci związanych z eksploatacją i utrzymaniem czystości w szalecie i jego otoczeniu,

* usuwaniu na bieżąco graffiti z elewacji,

* pobieraniu opłat z tytułu korzystania z szaletu przy użyciu automatów wrzutowych (wysokość opłat będzie stanowić przychód Wnioskodawcy).

Wszystkie wymienione powyżej prace będą się składać na usługę kompleksowego utrzymania porządku i czystości w toaletach publicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jaką stawką VAT należy opodatkować tego rodzaju usługę?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy może zastosować stawkę podatku w wysokości 8% na podstawie załącznika nr 3 do Ustawy o VAT stanowiącego "wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%" gdzie pod poz. 175 wykazu wymieniono usługi z grupowania PKWiU 81.29.13.0 "Pozostałe usługi sanitarne".

Potwierdzeniem prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy jest interpretacja indywidualna z dnia 9 kwietnia 2018 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak: 0112-KDIL2-3.4012.72.2018.2.ZD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji PKWiU - 81.29.13.0 "Pozostałe usługi sanitarne".

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: "PKWiU", zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczeniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku - 81.29.13.0 - "pozostałe usługi sanitarne".

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego w stanie faktycznym (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionej we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.), klasyfikacja wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) obowiązuje dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2018 r.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę (art. 41 ust. 13 ustawy).

Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W poz. 175 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług, opodatkowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. stawką podatku w wysokości 8% wymieniono "Pozostałe usługi sanitarne", mieszczące się w grupowaniu PKWiU 81.29.13.0.

Wnioskodawca wskazał, że zamierza rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na kompleksowej obsłudze szaletów publicznych PKWiU 81.29.13.0 "pozostałe usługi sanitarne" które będą zlokalizowane w wynajmowanych pomieszczeniach na dworcach. Usługa ta polegać będzie na:

* utrzymaniu stałej czystości i porządku w szaletach, odpowiadającym wymaganiom sanitarnym,

* utrzymaniu w stałej czystości urządzeń i przyborów sanitarnych,

* uzupełnianiu materiałów higienicznych,

* utrzymaniu drożności kanalizacji i czystości kratek ściekowych wewnątrz obiektu,

* konserwacji i utrzymaniu w stałej sprawności technicznej wszystkich urządzeń zapewniających bezpieczną eksploatację szaletu,

* utrzymaniu w czystości terenu przyległego,

* wywóz na bieżąco śmieci związanych z eksploatacją i utrzymaniem czystości w szalecie i jego otoczeniu,

* usuwaniu na bieżąco graffiti z elewacji,

* pobieraniu opłat z tytułu korzystania z szaletu przy użyciu automatów wrzutowych - wysokość opłat będzie stanowić przychód Wnioskodawcy.

Wszystkie wymienione prace będą się składać na usługę kompleksowego utrzymania porządku i czystości w toaletach publicznych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki jaką należy opodatkować świadczoną usługę.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie elementem pozwalającym stwierdzić, jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji świadczonych usług przez Wnioskodawcę według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z treści zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przyporządkował wykonywane usługi do grupy PKWiU 81.29.13.0 "Pozostałe usługi sanitarne".

Zatem, mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, że skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie obsługi toalety publicznej, stanowią usługi sklasyfikowane do grupowania PKWiU 81.29.13.0 "Pozostałe usługi sanitarne", to są one opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 w powiązaniu z poz. 175 załącznika nr 3 do ustawy.

Tym samym, skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie obsługi toalet publicznych - jak wskazał Wnioskodawca - są skalsyfikowane do grupy PKWiU 81.29.13.0 "Pozostałe usługi sanitarne" Wnioskodawca powinien stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Zatem opierając się na podanej przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym klasyfikacji PKWiU dla świadczonych usług stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W niniejszej sprawie, w oparciu o informacje przedstawione przez Wnioskodawcę, jako element zdarzenia przyszłego przyjęto, że Wnioskodawca świadczy usługę kompleksową sklasyfikowaną do PKWiU 81.29.13.0 "Pozostałe usługi sanitarne". Tym samym wydana interpretacja nie rozstrzyga, czy usługa będąca przedmiotem wniosku stanowi kompleksową usługę obsługi szaletów publicznych sklasyfikowaną do PKWiU 81.29.13.0 "Pozostałe usługi sanitarne".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl