0114-KDIP1-2.4012.318.2022.1.RM - Odliczanie VAT od importu towarów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.318.2022.1.RM Odliczanie VAT od importu towarów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z importem towarów. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jesteście Państwo przedsiębiorstwem z siedzibą i stałym miejscem prowadzenia działalności w Polsce, posiadają Państwo status zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

Jesteście Państwo przedsiębiorstwem produkcyjnym, specjalizującym się w produkcji towarów z papieru/kartonu, takich jak opakowania, pudełka, boxy, itp.

W związku z rozbudową możliwości produkcyjnych, zamierzają Państwo pozyskać nowe maszyny i urządzenia (dalej określane łącznie jako maszyny), które zostaną sprowadzone na terytorium Polski, do siedziby Państwa działalności z terytorium Ukrainy, i które będą służyły Państwa działalności produkcyjnej, a więc będą wykorzystywane w Państwa działalności podlegającej opodatkowaniu VAT w Polsce i niezwolnionej z tego podatku.

Przedmiotowe maszyny zostaną sprowadzone do Państwa siedziby w ramach zawartych z ich właścicielem umów najmu/dzierżawy/leasingu lub umów o podobnym charakterze. Planowane jest, że umowy zostaną zawarte na okres około 3 lat, a po ich zakończeniu maszyny zostaną zwrócone właścicielowi. W trakcie trwania umów będą Państwo płacić właścicielowi maszyn i urządzeń ustalony czynsz.

Maszyny zostaną sprowadzone z Ukrainy na terytorium Polski zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami celnymi, w ramach procedury dopuszczenia do obrotu. Zgłaszającym do odprawy celnej będzie Państwa Spółka, na której jako na importerze będą ciążyły wszelkie związane z tym obowiązki na gruncie prawa celnego oraz na gruncie VAT. W konsekwencji, na Państwa Spółce będą ciążyły określone obowiązki nałożone na importera towarów na mocy przepisów Działu VII ustawy o VAT, w tym także konieczność zapłaty lub wykazania jako podatek należny w rozliczeniu VAT, kwoty podatku należnego z tytułu importu maszyn (zależnie od zastosowanej procedury określonej w Dziale VII ustawy o VAT).

Towary, które będą przez Państwa produkowane przy pomocy zaimportowanych maszyn będą przez Państwa sprzedawane nabywcom w ramach czynności opodatkowanych VAT. Alternatywnie, maszyny te mogą być wykorzystywane do świadczenia przez Państwa usług produkcyjnych na materiale powierzonym przez usługodawcę, a działalność taka również podlega opodatkowaniu VAT.

Dodatkowo pragną Państwo wskazać, iż istnieje związek pomiędzy wartością importowanych przez Państwa maszyn i należnym z tego tytułu podatkiem, wartością czynszu ustalonego za możliwość korzystania z maszyn, oraz ceną towarów produkowanych przez Państwa lub usług świadczonych przez Państwa. Wartość importowanych maszyn będzie wpływać bowiem na ustaloną wartość czynszu z tytułu ich użytkowania. Im wyższa jest wartość użytkowanego towaru (maszyn), czyli im wyższy jest poniesiony na jego zakup/wytworzenie koszt przez właściciela, tym wyższy jest czynsz, jakiego właściciel oczekuje od korzystającego. I odwrotnie - niewielka wartość maszyn ma przełożenie na proporcjonalnie mniejszą wartość czynszu.

Czynsz ponoszony przez Państwa będzie z kolei elementem kalkulacyjnym ceny towaru/usługi ustalanej przez Państwa. Im wyższy będzie czynsz (Państwa koszt), tym cena skalkulowana przez Państwa będzie wyższa, i odwrotnie.

Pytanie

Czy Państwa Spółce, jako importerowi towarów (maszyn) wykorzystywanych przez Państwa w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej opodatkowanej VAT i niezwolnionej z tego podatku przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z importem tych towarów w oparciu o art. 86 ust. 1 i następne ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, Państwa Spółce, jako importerowi towarów (maszyn) wykorzystywanych przez Państwa w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej opodatkowanej VAT i niezwolnionej z tego podatku przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z importem tych towarów w oparciu o art. 86 ust. 1 i następne ustawy o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

Z brzmienia tego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, w związku z którymi został naliczony podatek VAT są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Co istotne, przepis ten nie zawęża prawa do odliczenia podatku do "nabycia" towaru lub usługi, ale traktuje tę kwestię szeroko, jako fakt wystąpienia podatku naliczonego na skutek określonych zdarzeń związanych z danym towarem lub usługą. Z taką sytuacją mamy do czynienia w opisanym zdarzeniu przyszłym, w którym Państwa Spółka, w oparciu o przepisy celne oraz przepisy z zakresu VAT występuje jako importer maszyn, które będą przez nią użytkowane w oparciu o zawierane przez Państwa umowy najmu/dzierżawy/leasingu lub umowy o podobnym charakterze.

A zatem w celu skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego istotne jest czy w związku z określonymi towarami, przy których został naliczony podatek VAT:

a)

podatek ten obciążył podatnika VAT,

b)

towary te pozostawały w związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT i nie zwolnionymi z tego podatku.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w świetle ust. 2 przywołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych definicji nie ulega wątpliwości, iż Państwa Spółka spełnia warunek wskazany w punkcie a) powyżej. W Państwa ocenie nie ulega także wątpliwości, że spełniają Państwo warunek wskazany w punkcie b). Jak to zostało już wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, import maszyn jest bowiem bezpośrednio związany z Państwa działalnością produkcyjną, czyli z czynnościami opodatkowanymi VAT i nie zwolnionymi z tego podatku. Jak to zostało powyżej opisane, towary, które będą przez Państwa produkowane przy pomocy zaimportowanych maszyn będą przez Państwa sprzedawane nabywcom w ramach czynności opodatkowanych VAT, lub też maszyny te będą wykorzystywane do świadczenia przez Państwa usług produkcyjnych na materiale powierzonym przez usługodawcę, a działalność taka również podlega opodatkowaniu VAT.

Istnieje także związek pomiędzy wartością importowanych przez Państwa maszyn i należnym z tego tytułu podatkiem, wartością czynszu ustalonego za możliwość korzystania z maszyn, oraz ceną towarów produkowanych przez Państwa lub świadczonych przez Państwa usług. Wartość importowanych maszyn w oczywisty bowiem sposób wpływa na ustaloną wartość czynszu z tytułu ich użytkowania. Im wyższa jest ich wartość, czyli im wyższy jest poniesiony na ich zakup/wytworzenie koszt przez właściciela, tym wyższy jest czynsz, jakiego właściciel oczekuje od korzystającego. I odwrotnie - niewielka wartość maszyn ma przełożenie na proporcjonalnie mniejszą wartość czynszu. Czynsz ponoszony przez Państwa jest z kolei elementem kalkulacyjnym ceny towaru/usługi ustalanej przez Państwa. Im wyższy jest czynsz (koszt Państwa Spółki), tym cena skalkulowana przez Państwa jest wyższa, i odwrotnie.

W konsekwencji, wszystkie opisane elementy zdarzenia przyszłego pozostają w związku przyczynowo skutkowym z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Państwa oraz mają wpływ na konkretne czynności Państwa Spółki podlegające opodatkowaniu VAT i niezwolnione z tego podatku.

Pragną Państwo wskazać, iż Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wypowiadał się już co do prawa podatników do odliczenia podatku naliczonego w związku z importem "cudzych" towarów, w tym także w podobnych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych, jak opisany powyżej.

Przykładowo, w interpretacji z 6 czerwca 2018 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.229.2018.1.RM Dyrektor KIS wskazał: "Należy również zauważyć, że prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest uzależnione od tego czy import towarów realizowany jest przez właściciela towarów, przewoźnika czy też podmiotu, który wykonuje czynności na importowanych towarach powierzonych ani też od rodzaju procedury celnej, w ramach której jest dokonywany import towarów. Jak wskazał TSUE w omawianym orzeczeniu C-187/14 DSV Road, prawo do odliczenia istnieje jedynie wówczas, gdy przywiezione towary są wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika."

Podobne stanowisko Dyrektor KIS zawarł w następujących interpretacjach:

- z 29 listopada 2021 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.528.2021.1.RM, w której również odwołał się do treści wyroku w sprawie DSV Road, a która to interpretacja dotyczy importu maszyn użytkowanych w ramach umowy najmu/dzierżawy dla celów produkcji opakowań metalowych;

- z 1 lipca 2021 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.215.2021.1.JK, która dotyczy importu urządzeń wykorzystywanych przy produkcji szyb samochodowych, a które to urządzenia użytkowane są przez importera w oparciu o zawarte umowy najmu/dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze.

Podkreślenia wymaga fragment interpretacji z 29 listopada 2021 r., w której Dyrektor KIS wskazał m.in.: "(...) wynagrodzenie za prawo do korzystania z towaru - jako koszt ponoszony przez Spółkę w związku z korzystaniem z towaru - jest elementem kalkulacyjnym ceny wyrobów gotowych produkowanych przy wykorzystaniu importowanego towaru. Zatem w analizowanym przypadku istnieje związek pomiędzy importem towarów a czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę. W związku z tym, Wnioskodawca - zarejestrowany podatnik VAT czynny wykorzystując importowany towar do wykonywania czynności opodatkowanych, ma/będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z importem narzędzi wykorzystywanych do produkcji towarów, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy."

Podsumowując, Państwa zdaniem, Państwu, jako importerowi towarów (maszyn) wykorzystywanych przez Państwa w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej opodatkowanej VAT i niezwolnionej z tego podatku przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z importem tych towarów w oparciu o art. 86 ust. 1 i następne ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)

eksport towarów;

3)

import towarów na terytorium kraju;

4)

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy:

Przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Zatem dla zaistnienia importu towarów nie ma znaczenia cel przywozu bądź stosunek prawny, w ramach którego dokonano przywozu. Definicja importu towarów kładzie nacisk na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru.

Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:

Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Jednocześnie, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

W myśl art. 5 pkt 15, 18 i 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (Dz.Urz.UE.L 269 z 10 października 2013 r. str. 1 z późn. zm.) - zwanym dalej UKC:

- "zgłaszający" oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane;

- "dług celny" oznacza nałożony na określoną osobę obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego;

- "dłużnik" oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny.

Stosownie do art. 77 UKC:

1. Dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym jedną z następujących procedur celnych:

a.

dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu;

b.

odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

2. Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.

3. Dłużnikiem jest zgłaszający. W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego. (...)

Stosownie natomiast do art. 33 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1b, są obowiązani do obliczenia i wykazania w:

1. zgłoszeniu celnym albo

2. rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia 2015/2446, w przypadkach, o których mowa w art. 324 lub art. 325 rozporządzenia 2015/2447 - kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

Przy tym, jak stanowi art. 33a ust. 1 ustawy:

Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Natomiast, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy:

W przypadku importu towarów kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku:

a)

wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

b)

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

c)

wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b,

d)

wynikająca z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 i art. 34.

Z przytoczonych przepisów wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych dokumentów celnych, warunkiem koniecznym jest wykorzystanie importowanego towaru do opodatkowanej działalności gospodarczej tego podatnika.

Stosownie do art. 168 lit. e dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006 str. 1 z późn. zm.):

Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić - VAT należnego lub zapłaconego z tytułu importu towarów na terytorium tego państwa członkowskiego.

Oznacza to, że podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku VAT należnego lub zapłaconego w związku z importem towarów do państwa członkowskiego, w którym przeprowadza on transakcje podlegające opodatkowaniu w zakresie, w jakim te (importowane) towary są wykorzystywane do celów tych opodatkowanych transakcji.

Z kolei, w wyroku z 25 czerwca 2015 r. w sprawie C-187/14 DSV Road, TSUE rozpatrywał m.in. prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów przez przewoźnika. W orzeczeniu tym TSUE wskazał, że zgodnie z art. 168 lit. e dyrektywy 2006/112/WE prawo do odliczenia istnieje wówczas, gdy przywiezione towary są wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Jednocześnie Trybunał przypomniał, że przesłanka ta jest spełniona jedynie wtedy, gdy koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku jest włączony w cenę poszczególnych transakcji objętych podatkiem należnym lub w cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej. Ponieważ w sprawie badanej przez TSUE wartość przewożonych towarów nie stanowi części kosztów składających się na cenę zafakturowaną przez przewoźnika, którego działalność ogranicza się do przewozu tych towarów za wynagrodzeniem, przesłanki zastosowania art. 168 lit. e dyrektywy VAT nie zostały spełnione.

Zatem jeżeli zgłoszenie towarów do odprawy celnej dokonywane jest przez przewoźnika, który na podstawie przepisów celnych może zostać zobowiązany do uiszczenia zobowiązania wynikającego z cła oraz podatku VAT z tytułu importu towarów, uiszczony przez tego przewoźnika należny podatek z tytułu importu towarów nie będzie stanowił u niego podatku naliczonego i nie będzie podlegał odliczeniu. Te same zasady w kwestii odliczania podatku naliczonego będą dotyczyły wszystkich podmiotów, które w rozumieniu przepisów Wspólnotowego Kodeksu Celnego mogą być uznane za dłużników i zobowiązane do uiszczenia należnego podatku VAT z tytułu importu towarów (np. przedstawiciele pośredni, agencje celne, przewoźnicy, podmioty dokonujące importu towarów na rzecz innych podmiotów itd.). W każdym przypadku należy zatem badać, czy koszt towarów powodujących naliczenie podatku z tytułu importu jest włączony w cenę transakcji objętych podatkiem należnym (w cenę towarów lub usług), świadczonych przez tego konkretnego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że produkują Państwo towary z papieru/kartonu (m.in. opakowania, pudełka, boxy). W związku z tym, zamierzają Państwo sprowadzić z Ukrainy do Polski nowe maszyny i urządzenia (maszyny), na podstawie umów najmu/dzierżawy/leasingu lub umów o podobnym charakterze zawartych z właścicielami tych maszyn. Umowy zostaną zawarte na okres około 3 lat, a po tym okresie zostaną zwrócone właścicielowi. W trakcie trwania umów będą Państwo płacić właścicielowi maszyn ustalony czynsz.

Maszyny będą wykorzystywane przez Państwa do produkcji towarów oraz do świadczenia usług produkcyjnych na materiale powierzonym.

Wartość importowanych maszyn, podatek należny z tego tytułu, wartość czynszu za korzystanie z maszyn są związane z ceną świadczonych usług oraz produkowanych towarów. Wartość importowanych maszyn będzie wpływać na wartość czynszu z tytułu ich użytkowania (im wyższa wartość użytkowanej maszyny tym wyższy czynsz za jej użytkowanie). Z kolei zapłacony przez Państwa czynsz będzie elementem kalkulacyjnym ceny sprzedawanych przez Państwa towarów i usług (im wyższy czynsz tym wyższa cena).

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu maszyn.

Jak wskazano, kwestia prawa do odliczenia VAT z tytułu importu towarów uregulowana została w art. 86 ustawy, zgodnie z którym podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym, kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu kwota podatku wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego (bądź kwota podatku należnego - w przypadku, o którym mowa w art. 33a ustawy). Zatem, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych dokumentów celnych, warunkiem koniecznym jest wykorzystanie importowanego towaru do działalności opodatkowanej tego podatnika. Przy czym, jak wskazał TSUE w wyroku z 25 czerwca 2015 r. w sprawie C-187/14 DSV Road, koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku powinien być włączony w cenę poszczególnych transakcji objętych podatkiem należnym lub w cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej.

W analizowanej sprawie, będą Państwo dokonywać importu towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy (import maszyn). Państwo będą podmiotem zgłaszającym towar do odprawy celnej i na Państwu jako na importerze będą ciążyły wszelkie obowiązki wynikające z przepisów prawa celnego oraz podatku od towarów i usług, w tym obowiązek zapłaty lub wykazania jako podatek należny w rozliczeniu VAT kwoty podatku należnego z tytułu importu maszyn. Przy tym, jak Państwo wskazują importowane maszyny będą przez Państwa wykorzystywane do produkcji towarów, które następnie będą przedmiotem dokonywanej przez Państwa sprzedaży oraz do świadczenia usług produkcyjnych na powierzonym przez usługodawcę materiale. Zarówno sprzedaż towarów wyprodukowanych przy użyciu importowanych maszyn jak i świadczenie usług na materiale powierzonym podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Państwo nabędą prawo do korzystania z towaru (maszyn) na czas określony, m.in. na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub leasingu, a za prawo do korzystania z importowanych towarów będą Państwo płacić właścicielowi maszyn wynagrodzenie (umówiony czynsz). Przy czym, wynagrodzenie za prawo do korzystania z maszyn - jako koszt ponoszony przez Państwa w związku z korzystaniem z maszyn - będzie elementem kalkulacyjnym ceny towarów wyprodukowanych przy wykorzystaniu importowanych maszyn oraz świadczonych usług. Zatem w analizowanym przypadku będzie istniał związek pomiędzy importem towarów (maszyn) a wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi.

Zatem skoro importowane towary (maszyny) będą przez Państwa - zarejestrowanego podatnika VAT czynnego wykorzystywane do czynności opodatkowanych i jednocześnie koszt importowanych towarów (maszyn) będzie wliczony w cenę sprzedawanych przez Państwa towarów oraz usług, należy uznać, że - pomimo że nie będą Państwo właścicielem importowanych towarów (maszyn) - będą Państwo mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu importu towarów (maszyn) wynikającego z otrzymanego dokumentu celnego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

- z zastosowaniem art. 119a;

- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl