0114-KDIP1-2.4012.300.2017.1.MC - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie ochrony przyrody.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.300.2017.1.MC Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie ochrony przyrody.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2017 r. (data wpływu 3 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem pt. "Czynna ochrona kraski Coracias garrulus" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem pt. "Czynna ochrona kraski Coracias garrulus"

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Towarzystwo Wnioskodawca to założona w 1991 r. organizacja pozarządowa (działająca w formie stowarzyszenia) o statusie pożytku publicznego, zajmująca się ochroną dzikich ptaków i ich siedlisk.

Celem Stowarzyszenia jest zachowanie dziedzictwa przyrodniczego dla dobra obecnych i przyszłych pokoleń. Działania te wspiera rzesza kilku tysięcy członków i wolontariuszy.

Stowarzyszenie jest partnerem światowej federacji towarzystw.

Wnioskodawca jest jedną z największych organizacji chroniących przyrodę w Polsce. Prowadzi działania zmierzające do ochrony ptaków, a przez to ochrony całej przyrody. W celu zwiększenia skuteczności, działania są skoncentrowane przede wszystkim na priorytetowych gatunkach, siedliskach i ostojach. Równolegle z działaniami w zakresie cennych siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk ptaków, zgodnie ze statutem organizacji, Wnioskodawca prowadzi działania edukacyjne.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie projektu pt. "Czynna ochrona kraski Coracias garrulus".

Przedmiotowy wniosek został złożony w Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych w ramach konkursu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Działanie 2.4. Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna, typ projektu 2.4.1 Ochrona in-situ lub ex-situ zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych, podtyp projektu 2.4.1a Działania o charakterze dobrych praktyk, związane z ochroną zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych.

Celem projektu jest utrzymanie stabilnej populacji kraski w Polsce. Obecnie jej populacja znajduje się na skraju wyginięcia. Działania czynnej ochronny, realizowane w projekcie będą koncentrowały się zarówno na podwyższeniu sukcesu lęgowego gatunku, jak również przyczynią się do obniżenia śmiertelności ptaków dorosłych i młodocianych po opuszczeniu gniazd. Należą do nich: wieszanie skrzynek lęgowych, zabezpieczanie lęgów przed drapieżnikami, poprawa struktury żerowisk przez stworzenie żerowisk alternatywnych, dokarmianie w okresach niesprzyjającej pogody. Zostanie opracowany program restytucji gatunku oparty na rzetelnych danych zebranych w czasie realizacji projektu określających rzeczywisty stan m.in. zmienności polskiej populacji kraski. Prowadzony będzie również kompleksowy monitoring efektów działań ochronnych.

Zaplanowano podniesienie świadomości mieszkańców, rolników, doradców środowiskowych poprzez realizację szkoleń, przygotowanie materiałów informacyjnych i nagłośnienie medialne problematyki związanej z kraską i realizowanym projektem.

Działania projektu przyczynią się również do ochrony gatunku w przyszłości: aktualizacja i prace nad wdrożeniem Krajowego Planu Ochrony Kraski oraz zapisów wytycznych planistycznych opracowanych na potrzeby planów ochrony. Dzięki realizacji podobnych działań w poprzednich latach udało się odwrócić i zatrzymać negatywy trend populacji kraski dzięki podjęciu działań ochronnych. Konieczna jest kontynuacja działań aby w kolejnych latach stan populacji kraski był w coraz lepszej kondycji gwarantującej odtworzenie i trwanie stabilnej populacji.

W ramach projektu zaplanowano realizację następujących działań, które zostały zawarte wraz z ich kosztem w Harmonogramie Realizacji Projektu:

I. Przygotowanie dokumentacji projektowej i przetargowej

I.1. Przygotowanie wniosku o dofinansowanie

II. Realizacja przedsięwzięcia

II.1.1 Wieszanie budek lęgowych na drzewach i ich pielęgnacja

II.1.2 Zabezpieczenie lęgów przed drapieżnikami

II.1.4 Opracowanie planu restytucji kraski

II.1.5 Zapewnienie alternatywnych żerowisk w pobliżu miejsc gniazdowania kraski

II.1.6 Instalacja czatowni

II.1.7 Pilnowanie wybranych stanowisk lęgowych

II.1.8 Przeprowadzenie analizy dotyczącej wpływu rolnictwa na siedliska zasiedlane przez kraskę oraz możliwości kształtowania odpowiednich siedlisk

II.1.9 Aktualizacja wytycznych planistycznych dla obszaru występowania kraski i ich wdrożenie

II.1.10 Aktualizacja Krajowego Planu Ochrony Kraski

II.1.11 Organizacja szkoleń dla doradców rolnych i rolników

II.1.12 Organizacja warsztatów w szkołach

3. Zakup sprzętu i wyposażenia

II.3.1 Zakup sprzętu i wyposażenia

III. Komunikacja i rozpowszechnianie informacji nt. efektów projektu oraz monitorowanie/ ewaluacja efektów projektu

III.1. Monitoring parametrów rozrodu

III.2. Przygotowanie, druk i dystrybucja materiałów informacyjno-edukacyjnych

III.3. Proukcja filmu o krasce i jej ochronie

III.4. Organizacja i uczestnictwo w konferencjach poświęconych ochronie i badaniom kraski oraz sposobom jej ochrony

IV. Zarządzanie projektem

Wymienione działania są związane z nieopodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z prowadzonymi działaniami, wymienionymi w pkt G związanymi z czynnościami nieopodatkowanymi w ramach realizacji projektu, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji tych działań?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W świetle przedstawionego stanu faktycznego, jak i poniższej argumentacji prawnej, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów (w tym stanowiących środki trwałe) i usług nabytych w celu realizacji wyżej wymienionego projektu, związanych z czynnościami nieopodatkowanymi.

Artykuł 86 ust. 1 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. dalej "uptu)" zawiera ogólną zasadę, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 uptu, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepis ten wyraża zatem prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnoszącego się tylko do realizacji czynności opodatkowanych.

Opisane w stanie faktycznym działania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych i stowarzyszenie jako organizacja pożytku publicznego nie realizuje w tym zakresie żadnych przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (T) to założona w 1991 r. organizacja pozarządowa (działająca w formie stowarzyszenia) o statusie pożytku publicznego, zajmująca się ochroną dzikich ptaków i ich siedlisk. Celem Stowarzyszenia jest zachowanie dziedzictwa przyrodniczego dla dobra obecnych i przyszłych pokoleń. Równolegle z działaniami w zakresie cennych siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk ptaków, zgodnie ze statutem organizacji, T prowadzi działania edukacyjne. T ubiega się o dofinansowanie projektu pt. "Czynna ochrona kraski Coracias garrulus". Celem projektu jest utrzymanie stabilnej populacji kraski w Polsce. Obecnie jej populacja znajduje się na skraju wyginięcia. Działania czynnej ochronny, realizowane w projekcie będą koncentrowały się zarówno na podwyższeniu sukcesu lęgowego gatunku, jak również przyczynią się do obniżenia śmiertelności ptaków dorosłych i młodocianych po opuszczeniu gniazd. Należą do nich: wieszanie skrzynek lęgowych, zabezpieczanie lęgów przed drapieżnikami, poprawa struktury żerowisk przez stworzenie żerowisk alternatywnych, dokarmianie w okresach niesprzyjającej pogody. Zostanie opracowany program restytucji gatunku oparty na rzetelnych danych zebranych w czasie realizacji projektu określających rzeczywisty stan m.in. zmienności polskiej populacji kraski. Prowadzony będzie również kompleksowy monitoring efektów działań ochronnych. Zaplanowano podniesienie świadomości mieszkańców, rolników, doradców środowiskowych poprzez realizację szkoleń, przygotowanie materiałów informacyjnych i nagłośnienie medialne problematyki związanej z kraską i realizowanym projektem. Działania projektu przyczynią się również do ochrony gatunku w przyszłości: aktualizacja i prace nad wdrożeniem Krajowego Planu Ochrony Kraski oraz zapisów wytycznych planistycznych opracowanych na potrzeby planów ochrony. Dzięki realizacji podobnych działań w poprzednich latach udało się odwrócić i zatrzymać negatywy trend populacji kraski dzięki podjęciu działań ochronnych. Konieczna jest kontynuacja działań aby w kolejnych latach stan populacji kraski był w coraz lepszej kondycji gwarantującej odtworzenie i trwanie stabilnej populacji. W ramach projektu zaplanowano realizację następujących działań, które zostały zawarte wraz z ich kosztem w Harmonogramie Realizacji Projektu: przygotowanie dokumentacji projektowej i przetargowej, przygotowanie wniosku o dofinansowanie, wieszanie budek lęgowych na drzewach i ich pielęgnacja, zabezpieczenie lęgów przed drapieżnikami, opracowanie planu restytucji kraski, zapewnienie alternatywnych żerowisk w pobliżu miejsc gniazdowania kraski, instalacja czatowni, pilnowanie wybranych stanowisk lęgowych, przeprowadzenie analizy dotyczącej wpływu rolnictwa na siedliska zasiedlane przez kraskę oraz możliwości kształtowania odpowiednich siedlisk, aktualizacja wytycznych planistycznych dla obszaru występowania kraski i ich wdrożenie, aktualizacja Krajowego Planu Ochrony Kraski, organizacja szkoleń dla doradców rolnych i rolników, organizacja warsztatów w szkołach, zakup sprzętu i wyposażenia, komunikacja i rozpowszechnianie informacji nt. efektów projektu oraz monitorowanie/ewaluacja efektów projektu, monitoring parametrów rozrodu, przygotowanie, druk i dystrybucja materiałów informacyjno-edukacyjnych, proukcja filmu o krasce i jej ochronie, organizacja i uczestnictwo w konferencjach poświęconych ochronie i badaniom kraski oraz sposobom jej ochrony, zarządzanie projektem. Wnioskodawca wskazał, że opisane w stanie faktycznym działania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych i stowarzyszenie jako organizacja pożytku publicznego nie realizuje w tym zakresie żadnych przychodów.

Z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "Czynna ochrona kraski Coracias garrulus", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoja aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl