0114-KDIP1-2.4012.225.2019.1.PC - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.225.2019.1.PC Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2019 r. (data wpływu 23 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu 29 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868) jest jednostką samorządu terytorialnego. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Powiatu.

Powiat złożył za pośrednictwem Stowarzyszenia LGD do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 - Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność - objętego PROW na lata 2014-2020 pn. "...".

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, została podpisana umowa o przyznaniu pomocy.

Zgodnie z umową, warunkiem uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany za zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. operacji jest dostarczenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT przez Powiat.

Operacja polegać będzie na organizacji wydarzenia pn. "...."

Do udziału w tym wydarzeniu zostaną zaproszone zespoły ludowe z terenu Powiatu, aby miały możliwość zaprezentowania swoich umiejętności wokalno-tanecznych oraz mogły przybliżyć ludów dziedzictwo w tym zakresie. Oprócz tego zarówno profesjonaliści jak i amatorzy będą mogli zaprezentować swoje umiejętności kulinarne i wypromować lokalne potrawy. Wydarzenie zaplanowana jest jako jednodniowa impreza plenerowa. Dla uczestników konkursów zostały przewidziane nagrody rzeczowe w dwóch kategoriach wokalno-tanecznej, kategorii kulinarnej.

Organizacja imprezy pod względem technicznym tj. wynajem sceny, oświetlenie, nagłośnienie, ochrona, atrakcje dla dzieci, opieka animatora, sanitariaty oraz uprzątnięcie terenu po zakończeniu imprezy zostanie zlecone podmiotowi zewnętrznemu. Ponadto Powiat poniesie koszt zakupu nagród dla laureatów konkursów.

Celem niniejszego projektu jest wspieranie i promowanie aktywności lokalnych społeczności. Wydarzenie to będzie poszerzeniem oferty kulturalnej, przyczyni się do integracji mieszkańców oraz wpłynie na wzrost liczby osób odwiedzających Powiat.

Nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Powiat do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawcy tj. Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z zakupem towarów i usług niezbędnych do organizacji wydarzenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn.: "..." Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT ani w całości ani w części z faktur zakupu dotyczących ww. projektu.

Projekt ma na celu wspieranie i promowanie aktywności lokalnej oraz promocję Powiatu. W ramach tego projektu realizowane są zadania z zakresu kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, co stanowi zadanie własne Powiatu wynikające z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868).

Wnioskodawca ma zamiar wykorzystać nabyte towary i usługi do realizacji celów, które stanowią działalność publicznoprawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych powyżej przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przy czym, na mocy art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995, z późn. zm.) - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego. Powiat złożył za pośrednictwem Stowarzyszenia LGD do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 - Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność - objętego PROW na lata 2014-2020 pn. "...". Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, została podpisana umowa o przyznaniu pomocy.

Projekt polegać będzie na organizacji wydarzenia pn. "..." Do udziału w tym wydarzeniu zostaną zaproszone zespoły ludowe z terenu Powiatu, aby miały możliwość zaprezentowania swoich umiejętności wokalno-tanecznych oraz mogły przybliżyć ludów dziedzictwo w tym zakresie. Oprócz tego zarówno profesjonaliści jak i amatorzy będą mogli zaprezentować swoje umiejętności kulinarne i wypromować lokalne potrawy. Wydarzenie zaplanowana jest jako jednodniowa impreza plenerowa. Dla uczestników konkursów zostały przewidziane nagrody rzeczowe w dwóch kategoriach wokalno-tanecznej oraz kulinarnej. Organizacja imprezy pod względem technicznym tj. wynajem sceny, oświetlenie, nagłośnienie, ochrona, atrakcje dla dzieci, opieka animatora, sanitariaty oraz uprzątnięcie terenu po zakończeniu imprezy zostanie zlecone podmiotowi zewnętrznemu. Ponadto, Powiat poniesie koszt zakupu nagród dla laureatów konkursów. Celem niniejszego projektu jest wspieranie i promowanie aktywności lokalnych społeczności. Wydarzenie to będzie poszerzeniem oferty kulturalnej, przyczyni się do integracji mieszkańców oraz wpłynie na wzrost liczby osób odwiedzających Powiat.

Nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Powiat do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części od faktur zakupu związanych z realizacją projektu pn. "...".

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Jak wskazano, nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Celem projektu jest wspieranie i promowanie aktywności lokalnych społeczności. Wydarzenie to będzie poszerzeniem oferty kulturalnej, przyczyni się do integracji mieszkańców oraz wpłynie na wzrost liczby osób odwiedzających Powiat. Ponadto realizowana inwestycja należy do zadań własnych Powiatu, zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym. Oznacza to, że w odniesieniu do tych czynności Powiat będzie występować jako organ władzy publicznej i na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy nie będzie uznawany za podatnika.

Zatem, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części wskazanego w fakturach zakupu związanych z realizacją projektu pn. "...".

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie te rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl