0114-KDIP1-2.4012.223.2020.2.RM - Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na rozbudowę drogi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.223.2020.2.RM Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na rozbudowę drogi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.), uzupełnionym w dniu 6 lipca 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 6 lipca 2020 r.), w dniu 8 lipca 2020 r. (data wpływu 14 lipca 2020 r.) oraz w dniu 3 sierpnia 2020 r. (data wpływu 6 sierpnia 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 22 lipca 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 27 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z rozbudową drogi nr (...) na odcinku..., nr... na odcinku..., nr.... na odcinku..., nr... na odcinku... oraz nr... na odcinku...- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z rozbudową drogi nr (...) na odcinku..., nr... na odcinku..., nr.... na odcinku..., nr... na odcinku... oraz nr... na odcinku.

Wniosek uzupełniony został w dniu 6 lipca 2020 r. (data wpływu 6 lipca 2020 r.), w dniu 8 lipca 2020 r. (data wpływu 14 lipca 2020 r.) oraz w dniu 3 sierpnia 2020 r. (data wpływu 6 sierpnia 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 22 lipca 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny, uzupełniony pismem z dnia 26 czerwca 2020 r.:

Zarząd Dróg (...) jest realizatorem projektów:

1. Rozbudowa drogi nr (...) na odcinku...,

2. Rozbudowa drogi nr (...) na odcinku...,

3. Rozbudowa drogi nr (...) na odcinku...,

4. Rozbudowa drogi nr (...) na odcinku...,

5. Rozbudowa drogi nr (...) na odcinku...,

ujętych w programie - Regionalny Program Operacyjny (...) na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 7: Infrastruktura Transportowa, Działanie 7.1 Infrastruktura drogowa o znaczeniu regionalnym.

Zarząd Dróg (...) jest (...) samorządową jednostką budżetową, finansowaną przez Samorząd i jako samorządowa jednostka organizacyjna, zgodnie ze statutem, wykonuje zadania w zakresie planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg na podstawie ustawy o drogach publicznych.

Przedmiotem działania jednostki jest wykonywanie obowiązków oraz zadań zarządcy dróg.

W związku z centralizacją podatku VAT, płatnikiem jest Wnioskodawca, natomiast Zarząd Dróg prowadzi działalność podlegającą opodatkowaniu, ale tylko w wybranych obszarach np. dzierżawa lub wynajem pomieszczeń, refakturowanie poniesionych kosztów (energia elektryczna, woda, ścieki, ogrzewanie, telefony), sprzedaż składników majątkowych, złom pozyskany z likwidacji mienia, drewna pozyskane z wycinki drzew w pasie drogowym. Natomiast w stosunku do działalności statutowej jednostka nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej.

Wnioskodawca nie dokonał wstecznej centralizacji VAT. Centralizację VAT dokonano od 1 stycznia 2017 r.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że towary i usługi nabywane na potrzeby projektów:

1. Rozbudowa drogi (...) na odcinku...,

2. Rozbudowa drogi (...) na odcinku...,

3. Rozbudowa drogi (...) na odcinku...,

4. Rozbudowa drogi (...) na odcinku...,

5. Rozbudowa drogi (...) na odcinku.

nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego, w imieniu i na rzecz którego swoje zadania realizuje jednostka budżetowa jaką jest Zarząd Dróg (...), ma prawo do odliczenia VAT-u naliczonego w stosunku do ww. działalności statutowej jeśli nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej w odniesieniu do tej działalności, w tym niżej wymienionych projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 7: Infrastruktura Transportowa, Działanie 7.1 Infrastruktura drogowa oznaczeniu regionalnym:

1.

rozbudowy drogi nr... na odcinku...,

2.

rozbudowa drogi nr... na odcinku...,

3.

rozbudowa drogi nr... na odcinku...,

4.

rozbudowa drogi nr... na odcinku...,

5.

rozbudowa drogi nr...na odcinku...?

Stanowisko Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Powołując się na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego, w imieniu i na rzecz którego swoje zadania, zgodnie ze statutem, realizuje jednostka budżetowa jaką jest Zarząd Dróg (...), w zakresie planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, nie ma możliwości obniżenia podatku naliczonego, gdyż zakup towarów i usług do celów statutowych nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280, z późn. zm.), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie zaś do art. 4 ww. ustawy, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Z przedstawionych przepisów wynika więc, że podatnikiem i podmiotem odpowiedzialnym za rozliczenia jednostek organizacyjnych jest wyłącznie jednostka samorządu terytorialnego.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 512, z późn. zm.), organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie województwa, w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Stosownie do art. 14 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Z przedstawionych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie takich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że z dniem 1 stycznia 2017 r., Wnioskodawca dokonał centralizacji VAT.

Samorządową jednostką budżetową, finansowaną przez Samorząd jest Zarząd Dróg (...), który zgodnie ze statutem i ustawą o drogach publicznych, wykonuje zadania w zakresie planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg. Przedmiotem działania jednostki jest wykonywanie obowiązków oraz zadań zarządcy dróg wojewódzkich.

Zarząd Dróg (...) jest realizatorem projektów ujętych w Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 7: Infrastruktura Transportowa, Działanie 7.1 Infrastruktura drogowa o znaczeniu regionalnym. W ramach ww. projektów realizowana jest rozbudowa dróg: nr... na odcinku..., nr... na odcinku..., nr... na odcinku..., nr... na odcinku... oraz drogi nr... na odcinku.... Towary i usługi nabywane na potrzeby ww. projektów nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W tak przedstawionych okolicznościach sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy jako jednostka samorządu terytorialnego, w imieniu i na rzecz której swoje zadania realizuje jednostka budżetowa (Zarząd Dróg), ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na rozbudowę dróg: nr... na odcinku..., nr... na odcinku..., nr... na odcinku..., nr... na odcinku... oraz nr...na odcinku.

Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje. Inwestycje opisane w niniejszym wniosku, wykonywane są w ramach reżimu publicznoprawnego. W tym przypadku wydatki związane z rozbudową dróg wojewódzkich, tj. drogi wojewódzkiej nr... na odcinku..., nr.... na odcinku...., nr... na odcinku..., nr... na odcinku... oraz nr... na odcinku... - nie są ponoszone w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi Wnioskodawca nie działa w charakterze podatnika VAT. Jednocześnie, jak wskazano we wniosku, towary i usługi nabywane na potrzeby opisanych projektów nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zatem w przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie są spełnione.

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na rozbudowę drogi nr... na odcinku..., nr... na odcinku..., nr... na odcinku..., nr...na odcinku... oraz nr... na odcinku... na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl