0114-KDIP1-2.4012.20.2020.1.KST - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.20.2020.1.KST Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 14 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)"

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina A jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r. Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały jednak istnieć - zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestały one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika - tj. Gminy.

W odpowiedzi na konkurs w ramach osi priorytetowej 1. Przedsiębiorczość, działanie 1.3 Wspieranie wytwarzania i promocji produktów regionalnych ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym " (...)" w dniu 22 listopada 2013 r. Gmina A podpisała umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. " (...)".

Projekt obejmował organizację dwóch edycji. Jarmarku Świątecznego, które odbyły się w dniach... r. oraz... r. była to kontynuacja Świątecznych Jarmarków..., które odbyły się w A od 2009 r. Impreza, nawiązywała swoim klimatem i charakterem do najpiękniejszych jarmarków Europy, z których słyną Austriacy i Niemcy, w zamyśle organizatorów miał to być "magnes", który przyciągnie klientów wystawiającym swe wyroby, wytwórcom produktów regionalnych z obszaru województwa..... Wspomniane produkty regionalne to m.in. artykuły kulinarne, słodycze, rękodzieło i sztuka ludowa, ozdoby choinkowe, zabawki, odzież, produkowana ręcznie biżuteria, wyroby ekologiczne (np. świeczki z wosku pszczelego), itp. Dodatkowym narzędziem kreowania i promocji ww. produktów regionalnych były organizowane w czasie jarmarku pokazy i seminaria. Dzięki temu wytwórcy produktów regionalnych uzyskali możliwość zaprezentowania swojej oferty produktowej oraz nawiązania kontaktów z potencjalnymi kontrahentami. Wymiar wydarzenia wzmocniły liczne atrakcje towarzyszące, m.in. pokazy iluminacji, występy artystyczne, karuzela wenecka.

Realizacja projektu podzielona została na następujące moduły:

I. Moduł wystawienniczy i kulturalno-artystyczny:

1. Część wystawienniczo - logistyczna, która obejmowała zorganizowanie 25 stoisk handlowych, zapewnienie obecności wystawców oferujących produkty regionalne.

2. Część artystyczno-kulturalna, która polegała na organizacji występów muzycznych, teatrów i innych przedsięwzięć.

II. Moduł promocyjny, składający się z:

Promocji zagranicznej (...): baner na portalu internetowym, reklama w prasie wysokonakładowej i miesięcznikach w..., reklama na ekranach ledowych, spoty reklamowe w krajowym radiu.

1. Promocji lokalnej: reklama w prasie wysokonakładowej, w gazecie codziennej, banery na dwóch portalach internetowych, spoty reklamowe w radio i telewizji regionalnej.

Działania przeprowadzone w ramach Jarmarku miały charakter otwarty i były dostępne dla wszystkich mieszkańców i turystów. W ramach organizowanych imprez nie były sprzedawane bilety wstępu bądź pobierane inne opłaty.

Produktem projektu była liczba wspartych przedsiębiorców oraz liczba zorganizowanych konferencji, spotkań, seminariów. Nie był to typ projektu majątkowego, w związku z tym efekty nie zostały przekazane żadnej jednostce Gminy w zarząd.

Projekt był wdrażany przez wydziały Urzędu Miasta A:

* Wydział Promocji i Turystyki - zlecanie i nadzór zamówień publicznych.

* Wydział Strategii i Funduszy Europejskich (przygotowanie wniosku o dofinansowanie, rozliczanie, sprawozdawczość, monitoring zgodności z umową o dofinansowanie),

* Wydział Finansów (prowadzenie rachunkowości Urzędu),

* Wydział Budżetu (przygotowanie projektu budżetu miasta, zabezpieczenie środków na realizację, nadzór nad realizacją w zakresie planowania i wykonania, prowadzenie sprawozdawczości, opracowanie WPF obejmującą m.in. realizacje przedmiotowego zadania - umieszczenia przedmiotowego przedsięwzięcia w planach inwestycyjnych).

W projekcie podatek od towarów i usług został uznany jako wydatek kwalifikowalny. W złożonym przy aplikowaniu o środki pomocowe oświadczeniu o podatku VAT Gmina zaświadczyła, że produkty projektu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Przedmiotowy projekt realizowany był w ramach zadań własnych gminy, którego efektem było zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności m.in. sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz sprawy współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450. 650. 723 i 1365 oraz z 2019 r. poz. 37).

Wartość projektu:. zł.

Dofinansowanie:..zł.

Projekt był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.....

Oś priorytetowa 1 Przedsiębiorczość,

Działanie: 1.3 Wspieranie wytwarzania i promocji produktów regionalnych.

Faktury za towary i usługi związane z realizacją projektu wystawiane były na Gminę A. Przedmiotowy projekt nie generował oraz nie generuje dochodów dla Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie A przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. " (...)"?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114. art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2019.506 j.t.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wskazany do realizacji projekt pn. " (...)" należał do zadań własnych gminy, którego efektem było zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności m.in. sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz sprawy współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650. 723 i 1365 oraz z 2019 r. poz. 37).

Przedmiotowy projekt nie generował oraz nie generuje dochodów dla Gminy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina A nie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa zatem pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W odpowiedzi na konkurs w ramach osi priorytetowej 1. Przedsiębiorczość, działanie 1.3 Wspieranie wytwarzania i promocji produktów regionalnych ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. " (...)". Przedmiotowy projekt realizowany był w ramach zadań własnych Gminy, którego efektem było zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Projekt obejmował organizację dwóch edycji. Jarmarku Świątecznego, które odbyły się w dniach... r. oraz... r. Była to kontynuacja Świątecznych Jarmarków..., które odbyły się w A od 2009 r. Działania przeprowadzone w ramach Jarmarku miały charakter otwarty i były dostępne dla wszystkich mieszkańców i turystów. W ramach organizowanych imprez nie były sprzedawane bilety wstępu bądź pobierane inne opłaty. Produktem projektu była liczba wspartych przedsiębiorców oraz liczba zorganizowanych konferencji, spotkań, seminariów. Nie był to typ projektu majątkowego, w związku z tym efekty nie zostały przekazane żadnej jednostce Gminy w zarząd. Produkty projektu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. " (...)".

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku warunki uprawniające do odliczenia podatku nie są spełnione. Wskazano, że przedmiotowy projekt realizowany był w ramach zadań własnych Gminy, którego efektem było zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Ponadto wskazano, że działania przeprowadzone w ramach Jarmarku miały charakter otwarty i były dostępne dla wszystkich mieszkańców i turystów. W ramach organizowanych imprez nie były sprzedawane bilety wstępu bądź pobierane inne opłaty. Produkty projektu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Zatem skoro towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących koszty projektu pn. " (...)".

W konsekwencji Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. " (...)".

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zaistniałego stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie Organ informuje, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl