0114-KDIP1-2.4012.199.2017.2.JF - Zastosowanie stawki podatku dla dostawy formy wtryskowej (pozostającej w kraju) dla kontrahenta Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.199.2017.2.JF Zastosowanie stawki podatku dla dostawy formy wtryskowej (pozostającej w kraju) dla kontrahenta Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2017 r. (data wpływu 24 maja 2017 r.) uzupełnionym w dniu 7 lipca 2017 r. (data wpływu 13 lipca 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 22 czerwca 2017 r. (doręczone w dniu 5 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla dostawy formy wtryskowej (pozostającej w kraju) dla kontrahenta Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy formy wtryskowej (pozostającej w kraju) dla kontrahenta Unii Europejskiej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wykorzystuje formy wtryskowe do produkcji części z tworzyw sztucznych. Kiedy klient zamawia development pakietu, Wnioskodawca projektuje całą konstrukcję, która może zawierać obudowę, cell holdery (element z tworzywa, do którego wkłada się ogniwa przed zgrzaniem ich ze sobą) i dodatkowe elementy z tworzyw. Żeby wykonać fizycznie taki element, należy wykonać narzędzie, którym zostanie on wykonany - formę wtryskową.

Forma to narzędzie wykonane ze specjalistycznej stali, które w środku odwzorowuje kształt pożądanego detalu i w procesie wtryskiwania zostaje wypełniona płynnym tworzywem, które po schłodzeniu przechodzi w stały stan skupienia. Formę wtryskową Wnioskodawca zamawia w firmach zewnętrznych, które najczęściej po jej wykonaniu również świadczą usługę wtryskiwania. Obecnie zamówienie wykonania formy oraz usługi wtryskiwania może przebiegać na trzy sposoby:

* Zamówienie formy wtryskowej w Polsce i wtrysk w Polsce,

* Zamówienie formy wtryskowej w Chinach i wtrysk w Chinach,

* Zamówienie formy wtryskowej w Chinach, transport formy do Polsce i wtrysk w Polsce.

Po zaprojektowaniu detalu dla klienta, Wnioskodawca otrzymuje od niego zamówienie na wykonanie formy wtryskowej i zamawia ją w firmie zewnętrznej. Fakturę, którą Wnioskodawca otrzymuje re-fakturuje do klienta, który staje się właścicielem narzędzia. Następnie dostawca w zależności od zamówień dostarcza Wnioskodawcy wykonane przez formę detale. Standardowo forma wytrzymuje 300 000 wtrysków. Po tym czasie musi zostać wyremontowana i może pracować dalej.

Od firmy A z miasta O Wnioskodawca kupuje formy wtryskowe (koszt takiej formy kształtuje się przykładowo od 10 000 PLN do 100 000 PLN) dla kontrahentów Wnioskodawcy z Unii Europejskiej. Firma A wystawia dla Wnioskodawcy fakturę za sprzedaż formy wtryskowej do produkcji elementów z tworzyw sztucznych (elementy te Wnioskodawca kupuje od firmy A), które służą Wnioskodawcy do dalszej produkcji wyrobów gotowych. Firma A wystawia fakturę ze stawką VAT 23% za formę, Wnioskodawca zamawia te formy dla klientów z Unii Europejskiej pod ich produkcję. Wnioskodawca obciąża kontrahenta z UE przed rozpoczęciem produkcji za daną formę, ale forma ta zostaje w mieście O.

W odpowiedzi na wezwanie wskazano, że forma wtryskowa w momencie dostawy na rzecz kontrahenta z Unii Europejskiej znajduje się na terytorium Polski i nie będzie wywieziona poza terytorium Polski do innego państwa członkowskiego. Ponadto firma A przenosi prawo do rozporządzania formą wtryskową jak właściciel na rzecz Wnioskodawcy, a następnie Wnioskodawca przenosi prawo rozporządzania formą wtryskową jak właściciel na rzecz kontrahenta z Unii Europejskiej.

Pełny symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla formy wtryskowej mającej być przedmiotem dostawy to grupa 5 podgrupa 503, natomiast PKWiU 28.99.20.0/28.99.39.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT należy zastosować przy wystawianiu faktury dla kontrahenta z UE za sprzedaż formy wtryskowej, która pozostaje w firmie A w mieście O. Czy stawkę VAT 0% czy stawkę krajową 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług stawkę 0% w przypadku WDT (wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów) podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 3 UVAT dowodami tymi są przede wszystkim:

* listy przewozowe CMR,

* specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Gdyby któregoś z tych dokumentów nie było, to zgodnie z art. 42 ust. 11 UVAT mogą być inne dokumenty, które jednoznacznie potwierdzają że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa wywóz towarów do kontrahenta z UE za granicę Polski do państwa członkowskiego UE.

Gdy warunki nie są spełnione z art. 42 stawka VAT zastosowana przy wystawieniu faktury jest 23%.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług przy braku dokumentów wywozu z terytorium kraju (Polski) na terytorium innego państwa członkowskiego z Unii Europejskiej, przy wystawianiu faktury dla kontrahenta z UE Wnioskodawca stosuje stawkę VAT 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (...).

Stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy - przez państwo członkowskie - rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 13 ust. 1 ustawy - przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Artykuł 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Należy zaznaczyć, że stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składający deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć od firmy A formy wtryskowe (narzędzie ze specjalistycznej stali, które w środku odwzorowuje kształt pożądanego detalu i które służą Wnioskodawcy do dalszej produkcji wyrobów gotowych). Wnioskodawca zamawia te formy dla klientów z Unii Europejskiej pod ich produkcję. Firma A przenosi prawo do rozporządzania formą wtryskową jak właściciel dla Wnioskodawcy, a następnie Wnioskodawca przenosi prawo rozporządzania formą wtryskową jak właściciel na rzecz kontrahenta z Unii Europejskiej. Wnioskodawca obciąża kontrahenta z UE przed rozpoczęciem produkcji za daną formę, ale forma ta zostaje w mieście O (nie będzie wywieziona poza terytorium Polski do innego państwa członkowskiego).

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest wysokość stawki podatku od towarów i usług dla dostawy na rzecz kontrahenta z Unii Europejskiej formy wtryskowej, która pozostaje w firmie A w mieście O.

Z opisu sprawy wynika, że forma wtryskowa będąca przedmiotem dostawy na rzecz kontrahenta z UE, pozostanie na terytorium Polski i będzie służyła produkcji Wnioskodawcy realizowanej dla właściciela formy. Zatem pomimo dostawy na rzecz podatnika z Unii Europejskiej przedmiot dostawy nie opuści terytorium Polski. Tym samym nie zostaną spełnione przesłanki określone w art. 13 ust. 1 ustawy - nie będzie miał miejsca wywóz towaru z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Zatem w analizowanym przypadku nie będzie miała miejsca wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy. W konsekwencji w przedmiotowym przypadku nie będzie miała zastosowania stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 3 ustawy.

Przedmiotowa transakcja będzie podlegała opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 23% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zatem mając na uwadze, że Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny co do określenia właściwej stawki podatku stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl