0114-KDIP1-2.4012.146.2020.1.RM - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.146.2020.1.RM Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2020 r. (data wpływu 8 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 21 kwietnia 2020 r. (data wpływu 21 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek uzupełniony został w dniu 21 kwietnia 2020 r. (data wpływu 21 kwietnia 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje od... do... projekt pt. "..." (numer umowy o dofinansowanie projektu:.., podpisanej z Zarządem Województwa...).

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 5 "Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystane zasobów", Działanie 5.3 "Ochrona różnorodności biologicznej".

Cele projektu:

1. Zachowanie i ochrona środowiska przyrodniczego od roku 2018 poprzez skanalizowanie ruchu turystycznego na ścieżkach rowerowych i cennych przyrodniczo obszarach w Gminie.

2. Ochrona atrakcyjnej biologicznie przestrzeni na terenie Gminy... poprzez skanalizowanie ruchu turystycznego w latach....

3. Stworzenie zaplecza do prowadzenia edukacji ekologicznej - ekspozycje ekologiczne i gry edukacyjne na zielonych przystankach rowerowych w Gminie... w latach....

Położenie inwestycji: Gmina, województwo..., powiat....

W ramach projektu realizowane są następujące działania:

1. Odnowienie oznakowania istniejących szlaków rowerowych i wytyczenie nowego szlaku pieszo-rowerowego usługi specjalistyczne:

* odnowienie oznakowania szlaków rowerowych: czarny, żółty, niebieski, zielony, czerwony -... k.m.;

* wytyczenie i oznakowanie szlaku pieszo-rowerowego niebieskiego -... k.m., łącznie... k.m.

2. Budowa ścieżki pieszo-rowerowej... -..., budowa ścieżki pieszo-rowerowej o szerokości... m i długości... k.m., udrożnienie przejścia dla pieszych i rowerzystów pod wiaduktem kolejowym... m.

3. Infrastruktura szlaków

* wolnostojące tablice informacyjne z mapą szlaków o wymiarach.

* nowoczesne zielone przystanki rowerowe ze strefą rekreacji (mała architektura) i edukacji (ekspozycja ekologiczna).

Zaplanowano stworzenie 10 punktów w 8 miejscowościach.

Zaplanowano stworzenie 10 punktów w 8 miejscowościach.

W celu monitorowania liczby użytkowników szlaku przewidziano montaż specjalnych kamer.

Edukacja ekologiczna:

* publikacje (foldery z mapami)... sztuk;

* strona internetowa;

* tablica informacyjna o projekcie (budynek urzędu).

Zadanie polegało na zagospodarowaniu terenów Gminy... i utworzenie zielonych terenów rekreacyjnych dla mieszkańców i turystów przebywających na terenie Gminy....

Całkowita wartość projektu:. zł, dofinansowanie:. zł.

Powstała infrastruktura stanowi własność gminy... i jest przez nią utrzymywana.

Na etapie wnioskowania o dofinansowanie, koszty podatku VAT zostały uznane za koszty kwalifikowane i Wójt Gminy... złożył oświadczenie mówiące o tym, że Gmina... nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT stanowiącego tym samym koszt inwestycji.

Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie beneficjent, jakim jest Gmina..., do wniosku końcowego o płatność powinien załączyć indywidualną interpretację właściwego organu o możliwości lub o braku możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją wyżej opisanej inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, że efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina... miała/ma możliwość odzyskania uiszczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina... w ramach wyżej wymienionego zadania, realizując inwestycje tworzy środki trwałe przyjmując je na majątek trwały.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zezwala na obniżenie kwoty podatku lub zwrot podatku należnego w przypadku związku nabytych towarów i usług ze sprzedaży opodatkowanej.

Gmina... realizując powyższe zadanie nabywa usługę, lecz nie uzyskuje przychodów z tytułu sprzedaży opodatkowanej, ponieważ inwestycja objęta projektem nie służy działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę. Gmina nie będzie czerpała dochodów z tytułu powstałego ciągu komunikacyjnego i infrastruktury. Użytkownicy będą wykorzystywać powstałą infrastrukturę nieodpłatnie. Gmina... wykonuje zadania użyteczności publicznej, podatek VAT stanowi poniesiony koszt i nie ma możliwości jego odzyskania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z cytowanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy) oraz sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Z przedstawionych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie takich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W niniejszej sprawie Gmina realizuje projekt pt. "...", współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 5 "Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystane zasobów", Działanie 5.3 "Ochrona różnorodności biologicznej". Zadanie polegało na zagospodarowaniu terenów i utworzenie zielonych terenów rekreacyjnych dla mieszkańców i turystów przebywających na terenie Gminy. W ramach projektu realizowane są m.in. takie działania jak odnowienie oznakowania istniejących szlaków rowerowych, wytyczenie nowego szlaku pieszo-rowerowego, budowa ścieżki pieszo-rowerowej...-..., budowa ścieżki pieszo-rowerowej o szerokości... m i długości... k.m., udrożnienie przejścia dla pieszych i rowerzystów pod wiaduktem kolejowym. W ramach projektu powstają wolnostojące tablice informacyjne z mapą szlaków i nowoczesne, zielone przystanki rowerowe ze strefą rekreacji (mała architektura) i edukacji (ekspozycja ekologiczna). W celu monitorowania liczby użytkowników szlaku przewidziano montaż specjalnych kamer. W ramach edukacji ekologicznej powstają publikacje (foldery z mapami), strona internetowa oraz tablica informacyjna o projekcie (budynek urzędu). Powstała infrastruktura stanowi własność Gminy i jest przez nią utrzymywana. Wnioskodawca wskazał, że efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją opisanej inwestycji.

Zgodnie z powołanymi przepisami prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Jak wskazał Wnioskodawca efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Z wniosku wynika, że Gmina nie będzie czerpała dochodów z tytułu powstałego ciągu komunikacyjnego i infrastruktury. Użytkownicy będą wykorzystywać powstałą infrastrukturę nieodpłatnie.

Zatem skoro nabywane towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w związku z realizacją projektu pn. "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs. ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl