0114-KDIP1-2.4012.111.2020.2.RD - 0% stawka VAT dla dostawy towarów stanowiących elementy uzbrojenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.111.2020.2.RD 0% stawka VAT dla dostawy towarów stanowiących elementy uzbrojenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2020 r. (data wpływu 10 marca 2020 r.), uzupełnionym w dniu 10 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.), na wezwanie Organu z dnia 3 czerwca 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 3 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy towarów stanowiących elementy uzbrojenia w postaci celowników laserowych dwuwiązkowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy towarów stanowiących elementy uzbrojenia w postaci celowników laserowych dwuwiązkowych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 10 czerwca 2020 r., złożonym w dniu 10 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 3 czerwca 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

SPÓŁKA KOMANDYTOWA (Wnioskodawca) przyjęła zamówienie na dostawę towarów stanowiących elementy uzbrojenia: celowniki laserowe dwuwiązkowe. Przedmiotowa dostawa została zrealizowana poza terytorium Polski. Zamawiającym i odbiorcą towaru jest A. z siedzibą w Luxemburgu. Dostawa wymienionych towarów, stanowiących rodzaj uzbrojenia, została dokonana na rzecz wymienionej organizacji międzynarodowej i na rzecz tej organizacji została wystawiona faktura dokumentująca dostawę.

Powołany podmiot, będący zamawiającym uzbrojenie, określany dalej jako A. jest jedną z agencji powołanych przez (...), jako organ wykonawczy (...). A. działając w strukturach (...) jako agencja (...) działa tym samym na rzecz i w imieniu (...), wobec czego przedmiotowa dostawa jest dokonana w zakresie realizowanych zadań i funkcji jakie spełnia A. w strukturze organizacyjnej (...) oraz w granicach i na warunkach ustalonych dla tej organizacji w umowie międzynarodowej. A., dla nabywanych od składającej niniejszy wniosek Spółki towarów, przekazała, przed dokonaniem dostawy:

1.

wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23 marca 2011 r., str. 1), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo;

2.

zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1- zamówienie powyższe określa ilość, rodzaj i dane techniczne zamawianych towarów oraz ich kody (specyfikacja towarów) i potwierdza, iż A. zleca ich dostawę Wnioskodawcy

Wyżej wskazany podmiot potwierdził Wnioskodawcy w uzupełniającej informacji, iż przedmiotowe elementy uzbrojenia, tj. celowniki laserowe dwuwiązkowe, A. nabywa dla własnych celów służbowych.

Powołane świadectwo zwolnienia z podatku i informacja kontrahenta potwierdza, iż dostawa wymienionych towarów jest dostawą realizowaną na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę na terytorium Luksemburga i dla celów służbowych tej organizacji. Ponadto świadectwo zwolnienia zawiera potwierdzenie zamawiającego, że towary będące przedmiotem dostawy spełniają warunki i ograniczenia mające zastosowanie do zwolnienia ich od podatku.

Wnioskodawca, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, w związku z dokonaną dostawą wystawił na rzecz A. fakturę VAT. Zgodnie z zamówieniem i celem dostawy wskazanym w treści faktury nabywcą towarów jest A., która jednocześnie staje się zobowiązana do zapłaty należności z tytułu zakupu przedmiotowych towarów do własnych celów służbowych.

Reasumując w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca dokonuje dostawy w poniższych okolicznościach towarzyszących transakcji:

1. Dokonana identyfikacja odbiorcy pozwala stwierdzić, że zamawiająca towary A. - (...) posiada status organizacji międzynarodowej;

2. dostawa, zgodnie ze wskazanym wyżej i złożonym dostawcy świadectwem zwolnienia, ma być dokonywana dla celów służbowych powołanej organizacji realizowanych poza terytorium kraju oraz w granicach i na warunkach ustalonych dla tej organizacji funkcjonującej w strukturze (...);

3. A. - (...) złożyła w umowie zawartej z Wnioskodawcą zamówienie dotyczące opisanych towarów, zawierające ich specyfikację;

4. A. - (...) przedstawiła Wnioskodawcy świadectwo zwolnienia; - faktura z tytułu przedmiotowej dostawy została wystawiona na rzecz A., wskazanej jako nabywca towarów i zobowiązanej do zapłaty należności.

W uzupełnieniu do wniosku na pytanie Organu co konkretnie oznacza zdanie "przedmiotowa dostawa została zrealizowana poza terytorium Polski" wskazano: dostawa dokonana przez Wnioskodawcę była zrealizowana w ten sposób, że towar został przewieziony z Polski do nabywcy w innym kraju członkowskim UE.

Na pytanie Organu "czy towary w żadnym momencie realizacji transakcji przez Wnioskodawcę na rzecz A. nie znajdowały się na terytorium Polski" wskazano: towary będące przedmiotem dostawy na rzecz A. zostały wywiezione z terytorium kraju, gdyż przed dostawą znajdowały się na terytorium kraju.

Na pytanie Organu "czy towary w ramach realizacji transakcji przez Wnioskodawcę na rzecz A. zostały wywiezione/przetransportowane z terytorium Polski na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju" wskazano: wywóz towaru następował z Polski do nabywcy w innym kraju członkowskim UE.

Na pytanie Organu "jeśli towary w ramach realizacji transakcji przez Wnioskodawcę na rzecz A. zostały wywiezione/przetransportowane z terytorium Polski na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju należy wskazać czy:

a. A. (nabywca) jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju

b. A. (nabywca) jest osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju

c. Wnioskodawca (dokonujący dostawy) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT

d. podczas dokonywania przez Wnioskodawcę dostawy A. (nabywca) posiadał właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej

e. Wnioskodawca (dokonujący dostawy) posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do A. (nabywcy) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju

f. Wnioskodawca (dokonujący dostawy) składając deklarację podatkową, w której wykazał dostawę towarów na rzecz A. był zarejestrowany jako podatnik VAT UE"

wskazano:

a. A. (nabywca) nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

b. A. (nabywca) jest osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która nie jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

c. Wnioskodawca (dokonujący dostawy) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT;

d. podczas dokonywania przez Wnioskodawcę dostawy A. (nabywca) nie posiadał właściwego i ważnego numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadanego przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

e. Wnioskodawca (dokonujący dostawy) posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do A. (nabywcy) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

f. Wnioskodawca (dokonujący dostawy) składając deklarację podatkową, w której wykazał dostawę towarów na rzecz A. był zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Na pytanie Organu "czy towary w ramach realizacji transakcji przez Wnioskodawcę na rzecz A. zostały wywiezione/przetransportowane z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej" wskazano: towary w ramach realizacji transakcji przez Wnioskodawcę na rzecz A. nie zostały wywiezione/przetransportowane z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej.

NA pytanie Organu "jeśli towary w ramach realizacji transakcji przez Wnioskodawcę na rzecz A. zostały wywiezione/przetransportowane z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej należy wskazać czy:

a.

towary zostały wywiezione/przetransportowane przez Wnioskodawcę lub na rzecz Wnioskodawcy

b.

towary zostały wywiezione/przetransportowane przez A. lub na rzecz A.

c.

wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych

d. Wnioskodawca posiada dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu"

wskazano: Wnioskodawca nie dokonywał eksportu opisanego towaru.

Na pytanie Organu czy A. jest organizacją międzynarodową posiadającą siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego uznaną za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib" wskazano: A. jest organizacją międzynarodową posiadającą siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego uznaną za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib.

Na pytanie Organu "w jakim celu A. nabyła od Wnioskodawcy towary stanowiące element uzbrojenia, tj. należy precyzyjnie w sposób niebudzący wątpliwości wskazać/opisać w jaki sposób A. wykorzysta towary stanowiące element uzbrojenia w tym należy jednoznacznie wskazać czy A. towary stanowiące element uzbrojenia "odsprzeda/przekaże/odstąpi w jakikolwiek sposób" innemu podmiotowi" wskazano: A. nabyła od Wnioskodawcy towary stanowiące element uzbrojenia wyłącznie do wykorzystania służbowego poprzez przekazanie jednostkom (...) do użycia zgodnie z przeznaczeniem tego uzbrojenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym, w przypadku dostawy przez Wnioskodawcę na rzecz A. - (...) powołanych towarów, stanowiących element uzbrojenia, zastosowanie znajdzie obniżona do wysokości 0% stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2350)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. stanowiącym implementację przepisu art. 151 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej stawka podatku od towarów i usług 0% przysługuje wyłącznie w sytuacji gdy:

1.

dostaw towarów i świadczenie usług odbywa się na rzecz podmiotów, które posiadają status organizacji międzynarodowej w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub w porozumieniach dotyczących ich siedzib;

2.

nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do własnych celów organizacji międzynarodowej, służących wypełnianiu jej oficjalnych działań.

Mając na uwadze powołaną regulację prawną możliwość zastosowania stawki 0% w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym wymaga rozstrzygnięcia dwóch kwestii. Po pierwsze, czy A. - (...) jest podmiotem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, czyli czy można ją uznać za podmiot będący organizacją międzynarodową. A. - (...), jak zostało to podkreślone wyżej, jest organem wykonawczym (...). Agencja ta udziela pomocy państwom sojuszniczym w organizowaniu wspólnej logistyki, zamówień i zaopatrzeń w uzbrojenie.

W kwestii ustalenia czy A. - (...) jest organizacją międzynarodową wskazać należy na treść art. 1 porozumienie o statusie Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, przedstawicieli narodowych oraz personelu międzynarodowego z dnia 20 września 1951 r. Z zawartego w tym artykule słowniczka wynika, że "Organizacja" oznacza Organizację Traktatu Północnoatlantyckiego, składającą się z Rady i jej organów pomocniczych, zaś "organy pomocnicze" oznaczają każdy, organ, komitet albo służbę ustanowione przez Radę. Zatem skoro A. - (...) działa w strukturach (...) jako agencja (...), działa tym samym na rzecz i w imieniu (...), wobec czego przedmiotowa dostawa towaru będzie realizowana w zakresie zadań i funkcji jakie A. - (...) spełnia w strukturze organizacji (...), a co za tym idzie spełniony jest warunek dokonania dostawy na rzecz podmiotu posiadającego status organizacji międzynarodowej.

Preferencje podatkowe polegające na zastosowaniu obniżonej do wysokości 0% stawki podatku VAT przysługują tylko wtedy, gdy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do własnych celów organizacji międzynarodowej, służących wypełnianiu jej oficjalnych działań. A. - (...) na rzecz, której Wnioskodawca dokonał sprzedaży będzie wykorzystywała, jak zostało to podkreślone w złożonym oświadczeniu, do celów służbowych, jakimi jest zapewnienie wojskom członków (...) zaopatrzenia w elementy uzbrojenia. Zdaniem Wnioskodawcy realizacja przez tę agencję jej zadań i funkcji w ramach struktur (...) powinna być traktowana jako wykonywanie celów służbowych. W odniesieniu do spełnienia warunku wykorzystania towaru przez A. dla celów służbowych w wyroku z dnia 16 maja 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 2990/13) wskazał, że jeżeli dostawa będzie dokonywana w zakresie realizowanych zadań i funkcji, jakie agencja spełnia w strukturach (...), to należy uznać że wykorzystanie towaru następuje dla celów służbowych, a co za tym idzie dostawa spełnia przesłanki zastosowania stawki 0% VAT.

Wobec przedstawionych okoliczności Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zrealizowana dostawa spełnia wszystkie warunki do zastosowania obniżonej do wartości 0% stawki podatku od towarów i usług, tj.:

1.

zamawiająca towary A. - (...) posiada status organizacji międzynarodowej;

2.

dostawa, zgodnie ze wskazanym niżej świadectwem zwolnienia, ma być dokonywana dla celów służbowych powołanej organizacji realizowanych na terytorium kraju oraz w granicach i na warunkach ustalonych dla tej organizacji funkcjonującej w strukturze (...);

3. A. - (...) złożyła w umowie zawartej z Wnioskodawcą zamówienie dotyczące opisanych towarów, zawierające ich specyfikację;

4. A. - (...) przedstawiła Wnioskodawcy świadectwo zwolnienia; - faktura z tytułu przedmiotowej dostawy została wystawiona na rzecz A., wskazanej jako nabywca towarów i zobowiązanej do zapłaty należności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Natomiast stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Przy czym w myśl art. 13 ust. 2 ustawy przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Ponadto na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (dokonujący dostawy) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Wnioskodawca przyjął zamówienie na dostawę towarów stanowiących elementy uzbrojenia: celowniki laserowe dwuwiązkowe. Dostawa dokonana przez Wnioskodawcę była zrealizowana w ten sposób, że towar został przewieziony z Polski do nabywcy w innym kraju członkowskim UE. Wnioskodawca (dokonujący dostawy) składając deklarację podatkową, w której wykazał dostawę towarów na rzecz A. był zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Wnioskodawca (dokonujący dostawy) posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do A. (nabywcy) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Zamawiającym i odbiorcą towaru jest A. - (...) z siedzibą w Luxemburgu. A. jest organizacją międzynarodową posiadającą siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego uznaną za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib. A. (nabywca) nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. A. (nabywca) jest osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która nie jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Podczas dokonywania przez Wnioskodawcę dostawy A. (nabywca) nie posiadał właściwego i ważnego numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadanego przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej.

A. nabyła od Wnioskodawcy towary stanowiące element uzbrojenia wyłącznie do wykorzystania służbowego poprzez przekazanie jednostkom (...) do użycia zgodnie z przeznaczeniem tego uzbrojenia. A., dla nabywanych od Wnioskodawcy towarów, przekazała, przed dokonaniem dostawy:

* wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23 marca 2011 r., str. 1), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo;

* zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1- zamówienie powyższe określa ilość, rodzaj i dane techniczne zamawianych towarów oraz ich kody (specyfikacja towarów) i potwierdza, iż A. zleca ich dostawę Wnioskodawcy.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy towarów w postaci celowników laserowych dwuwiązkowych, na rzecz A.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 3 ustawy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Przy czym stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0% pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Natomiast na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 marca 20120 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 r. poz. 527 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:

a. na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego;

b. na terytorium państwa trzeciego - uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji.

Stosownie do § 8 ust. 2 rozporządzenia, przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

1.

w przypadku o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23.03.2011, str. 1 z późn. zm.), zwane dalej "świadectwem", dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;

2.

zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone w pkt 1 i 1a

Zgodnie z § 8 ust. 4 rozporządzenia w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

W myśl § 8 ust. 5 rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 4, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Przywołany wyżej przepis § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia stanowi implementację przepisu art. 151 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, z późn. zm.), do krajowego porządku prawnego, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz organizacji międzynarodowych, innych niż organy, o których mowa w lit. aa, uznanych za takie przez organy władzy publicznej przyjmującego państwa członkowskiego, oraz na rzecz członków tych organizacji, w granicach i na warunkach ustalonych w konwencjach międzynarodowych ustanawiających takie organizacje lub w porozumieniach dotyczących ich siedzib.

Z powołanych przepisów wynika, że stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie w przypadku łącznego spełnienia określonych warunków. W celu zastosowania dla dostawy towarów stawki podatku na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia transakcja musi być dokonana m.in. na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego uznanej za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib. Przy tym dostawa towarów musi być dokonana do celów służbowych danej organizacji. Ponadto podmiot dokonujący dostawy towarów przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy powinien posiadać odpowiednią dokumentację uprawniającą do zastosowania stawki podatku 0%, tj. wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011 potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium dana organizacja posiada siedzibę lub przedstawicielstwo oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011. Jednocześnie z powołanych przepisów wynika, że w przypadku, gdy towary nabywane przez organizację międzynarodową, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium posiada siedzibę lub przedstawicielstwo. W tym przypadku jednak organizacja międzynarodowa, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia przekazuje dostawcy towarów dokumenty wskazane w § 8 ust. 2 rozporządzenia (tj. wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011 oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011) oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego organizacja posiada siedzibę lub przedstawicielstwo.

Natomiast w przypadku gdy, nie są spełnione łącznie wskazane powyżej warunki dostawca towarów nie jest uprawniony do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Mając na uwadze wskazane przez Wnioskodawcę informacje oraz wskazane przepisy regulujące opodatkowanie podatkiem od towarów i usług w pierwszej kolejności należy stwierdzić, że mimo, że w ramach dokonanej przez Wnioskodawcę transakcji towary zostały wywiezione z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium Polski dostawa towarów stanowiących elementy uzbrojenia w postaci celowników laserowych dwuwiązkowych (...) nie stanowi opodatkowanej według stawki podatku w wysokości 0% wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie w analizowanym przypadku do przedmiotowej dostawy towarów nie można zastosować stawki podatku w wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Co prawda, jak wskazuje Wnioskodawca, A. jest organizacją międzynarodową posiadającą siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego uznaną za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib. Zatem należy stwierdzić, że spełniona jest jedna z przesłanek o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. Ponadto Wnioskodawca przed dokonaniem dostawy otrzymał od A. wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo oraz zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument świadectwo zwolnienia - zamówienie powyższe określa ilość, rodzaj i dane techniczne zamawianych towarów oraz ich kody (specyfikacja towarów) i potwierdza, iż A. zleca ich dostawę Spółce. Zatem spełniona jest również przesłanka wynikająca z § 8 ust. 2 rozporządzenia. Niemniej jednak aby Wnioskodawca mógł zastosować stawkę podatku w wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia dostawa towarów musi być dokonana do celów służbowych danej organizacji międzynarodowej. Preferencje podatkowe polegające na zastosowaniu obniżonej do wysokości 0% stawki podatku przysługują tylko wtedy, gdy towary są/będą wykorzystywane do własnych celów organizacji międzynarodowej, służących wypełnianiu jej oficjalnych działań.

Tymczasem, jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy, towary stanowiące element uzbrojenia armii w postaci celowników laserowych dwuwiązkowych nabyła od Wnioskodawcy w celu przekazania jednostkom (...) do użycia zgodnie z przeznaczeniem tego uzbrojenia. Zatem A. nie nabywa towarów od Wnioskodawcy (elementów uzbrojenia) na własne potrzeby (do własnych celów organizacji międzynarodowej zgodnie z przeznaczeniem tego uzbrojenia) lecz w celu przekazania ich jednostkom (...) do użycia zgodnie z przeznaczeniem tego uzbrojenia. Z okoliczności sprawy wynika, że A. czyli podmiot dokonujący nabycia towarów od Wnioskodawcy nie wykorzysta nabytych towarów do własnych celów zgodnie z przeznaczeniem tego uzbrojenia lecz towary te zostaną wykorzystane (zgodnie z przeznaczeniem tego uzbrojenia) przez inne jednostki (...) (na rzecz których Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży lecz które otrzymają towary sprzedane przez Wnioskodawcę od A.). W konsekwencji skoro A. nabywa towary (elementy uzbrojenia) a następnie przekazuje je na potrzeby innych jednostek (...) stawka podatku w wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia nie znajduje zastosowania, ponieważ przedmiotowe towary nie są/nie będą wykorzystane do celów służbowych przez organizację międzynarodową, która dokonuje ich zakupu. Nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, że dostawa towarów na rzecz A., która przekazuje nabyty towar innym podmiotom (jednostkom (...) do użycia zgodnie z przeznaczeniem tego uzbrojenia) wpisuje się w wykorzystanie nabytych towarów do własnych celów organizacji międzynarodowej. A. w opisywanym przypadku w którym nabywa towary i przekazuje je dalej działa jak pośrednik, tak jak inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą. A. przekazując dalej nabyty towar nie wykorzystując go na własne potrzeby (zgodnie z przeznaczeniem tego uzbrojenia) co wyklucza spełnienie przesłanki nabycia towarów do własnych celów służbowych organizacji. Zatem nie jest spełniony jeden z warunków wynikający z § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

W konsekwencji z uwagi na brak spełnienia wszystkich przesłanek warunkujących zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% Wnioskodawca nie może względem dostawy na rzecz A. towarów stanowiących element uzbrojenia armii w postaci celowników laserowych dwuwiązkowych zastosować stawkę wynikającą z § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Zatem dostawa towarów dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz A. - (...) podlega opodatkowaniu według właściwej stawki do dostarczanych towarów. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania do transakcji dostawy towarów w postaci celowników laserowych dwuwiązkowych na rzecz A. - (...) stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% należy uznać za nieprawidłowe.

Nie zmienia tego argument podnoszony przez Wnioskodawcę, iż posiada wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23 marca 2011 r., str. 1), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo oraz zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument, zamówienie powyższe określa ilość, rodzaj i dane techniczne zamawianych towarów oraz ich kody (specyfikacja towarów) i potwierdza, iż A. zleca ich dostawę Wnioskodawcy.

Sam fakt posiadania ww. świadectwa wraz z zamówieniem dotyczącym towarów (z ich specyfikacją) do którego odnosi się świadectwo nie przesądza o wypełnieniu przez Wnioskodawcę przesłanek warunkujących zwolnienie na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. O poprawności kwalifikacji i objęcia dostawy elementów uzbrojenia preferencyjną stawką powinno świadczyć charakter wykonywanych czynności oraz spełnienie warunku podmiotowego. W przedmiotowym przypadku nie jest spełniona materialnoprawna przesłanka opodatkowania według stawki 0% VAT, tj. nabycie towarów przez A. nie jest dokonane do celów służbowych organizacji międzynarodowej, gdyż towar nabyty przez A. zostaje przekazywany dalej innym podmiotom.

W odniesieniu zaś do powołanego przez Wnioskodawcę na poparcie swojego stanowiska orzeczenia z dnia 16 maja 2014 r. sygn. III SA/Wa 2990/13 należy wskazać, że Minister Finansów nie zgadzając się z tym wyrokiem wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wyrokiem z dnia 19 grudnia 2017 r. sygn. I FSK 1555/14 Naczelny Sąd Administracyjny uchylił zaskarżony wyrok w całości i oddalił skargę przyznając rację Ministrowi Finansów. Tym samym powołany przez Wnioskodawcę wyrok nie przesądza o prawidłowym stanowisku Wnioskodawcy. Co więcej z uwagi na rozstrzygnięcie sprawy przez NSA nie mógł również wpłynąć na ocenę prawidłowości analizowanej kwestii.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl