0114-KDIP1-2.4012.104.2018.1.MC - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez ochotniczą straż pożarną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.104.2018.1.MC Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez ochotniczą straż pożarną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2018 r. (data wpływu 22 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. "Utworzenie Izby Pamięci..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. "Utworzenie Izby Pamięci...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Jednym z celów statutowych OSP jest prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej, jak też wspomaganie społeczności lokalnych. Cele są realizowane przez organizowanie rożnych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej. Działania te są skierowane do mieszkańców społeczności lokalnej i są bezpłatne. W ramach wymienionej działalności statutowej OSP w m ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych działania pn. "Utworzenie Izby Pamięci...". Zadanie będzie podlegało dofinansowaniu w ramach Programy Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2.

Zadanie będzie polegało na:

1.

wykonaniu robót budowlanych i wykończeniowych w istniejących pomieszczeniach celem dostosowania do utworzenia izby pamięci - kwota brutto 98.109.01 zł,

2.

zakupie wyposażenia do izby pamięci w postaci stołów, krzeseł, projektora multimedialnego, ekranu do projektora, telewizora, laptopa z oprogramowaniem, witryn szklanych i gablot za ogólną kwotę ok. 27.554,90 zł brutto.

W ramach projektu Wnioskodawca planuje przepracować społecznie 1.067 godzin przy robotach rozbiórkowych.

Razem wartość projektu - kosztów kwalifikowanych to 125.663,91 zł brutto, w tym 18.345,59 podatek VAT.

W przypadku podmiotów, które mogą odliczyć podatek VAT od zapłaconych faktur kosztami kwalifikowalnymi są ceny netto (bez VAT). W przypadku OSP tj. podmiotów, które nie mogą odliczyć podatku VAT od zapłaconych faktur, można ubiegać się o włączenie podatku VAT od zapłaconych faktur do kosztów kwalifikowalnych, o co Wnioskodawca wystąpił składając wniosek o dofinansowanie.

OSP w m nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit. Wszelkie nabywane przez OSP w m w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupy. W wyniku realizacji projektu powstanie izba pamięci wraz z wyposażeniem, która będzie służyła społeczności lokalnej, a za udostępnianie pomieszczeń nie będą pobierane żadne opłaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania przez Ochotniczą Straż Pożarną w m naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Nie ma wątpliwości odzyskania przez Ochotniczą Straż Pożarną w m naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, ponieważ OSP w m nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że jednym z celów statutowych Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej, jak też wspomaganie społeczności lokalnych. Cele są realizowane przez organizowanie rożnych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej. Działania te są skierowane do mieszkańców społeczności lokalnej i są bezpłatne. W ramach wymienionej działalności statutowej Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych działania pn. "Utworzenie Izby Pamięci...". Zadanie będzie polegało na wykonaniu robót budowlanych i wykończeniowych w istniejących pomieszczeniach celem dostosowania do utworzenia izby pamięci, zakupie wyposażenia do izby pamięci w postaci stołów, krzeseł, projektora multimedialnego, ekranu do projektora, telewizora, laptopa z oprogramowaniem, witryn szklanych i gablot. W ramach projektu Wnioskodawca planuje przepracować społecznie 1.067 godzin przy robotach rozbiórkowych. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit. Wszelkie nabywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W wyniku realizacji projektu powstanie izba pamięci wraz z wyposażeniem, która będzie służyła społeczności lokalnej, a za udostępnianie pomieszczeń nie będą pobierane żadne opłaty.

Analiza opisu zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca wskazuje, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT a nabywane w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizowanym projektem, jak również Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Utworzenie Izby Pamięci...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl