0114-KDIP1-2.4012.1.2020.1.RST - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu polegającego na konserwacji pomnika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.1.2020.1.RST Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu polegającego na konserwacji pomnika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2019 r. (data wpływu 2 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu wydatków związanych z realizacją operacji-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku VAT z tytułu umów najmu, dzierżawy, odprowadzania ścieków i dostarczania wody. W dniu 30 listopada 2016 r. Wójt Gminy złożył do Naczelnika Urzędu Skarbowego informację, że począwszy od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina będzie rozliczać podatek od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, które podał w załączeniu. Do jednostek organizacyjnych Gminy należą: (...)

Ww. jednostki organizacyjne w związku z centralizacją VAT począwszy od 1 stycznia 2017 r. sporządzają comiesięczne cząstkowe rejestry sprzedaży VAT, oraz cząstkowe deklaracje VAT-7 na podstawie, których Gmina sporządza jeden Plik JPK oraz jedną zbiorczą deklarację VAT-7, które co miesiąc elektronicznie przesyła do Urzędu Skarbowego wraz z bieżącym regulowaniem podatku VAT należnego.

W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina świadczy usługi dzierżawy lokali, najmu lokali mieszkalnych, dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków Gmina wystawia faktury VAT na rzecz mieszkańców, osób prowadzących działalność gospodarczą i innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ochrony zdrowia, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, wspierania i upowszechniania idei samorządowej.

W dniu 15 marca 2019 r. został złożony wniosek przez Gminę do (...) o udzielenie dotacji w zakresie Wspierania działań polegających na rewitalizacji obiektów i miejsc należących do lokalnego dziedzictwa historycznego i kulturalnego. Ww. wniosek o przyznanie pomocy złożono w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 ze środków unijnych. Całkowity koszt zadania wynosi (...) w tym środki gminy to (...), a wnioskowana kwota dotacji to (...).

Ww. pomnik upamiętnia odzyskanie niepodległości. Pomnik został wzniesiony w 1928 r. tj. w 10-tą rocznicę odzyskania niepodległości. Wykonany jest z różowego granitu polnego. Podstawa pomnika jest w kształcie prostopadłościanu o ściankach lekko zbieżnych ku górze, wymurowana z ciosów uzyskanych przez łamanie dużych kamieni. Na podstawie spoczywa okazały granitowy kamień narzutowy naturalnych kształtów z wyszlifowaną od frontu ścianką, na której umieszczono inskrypcję, w zwieńczeniu zamontowany duży żeliwny krzyż łaciński z figurą Chrystusa dekorowany gałkami na zakończeniach ramion. Przed pomnikiem ustawiona jest granitowa płyta poświęcona żołnierzom WP poległym w 1939 r. Pomnik ogrodzony jest betonowymi słupkami z żeliwnymi łańcuchami. Pomnik znajduje się w miejscu ogólnodostępnym, w bliskiej odległości od parafialnego cmentarza, obok powiatowej drogi asfaltowej, do którego dostęp ma każdy, kto chce zobaczyć ten pomnik i oddać cześć poległym.

Udostępnienie pomnika odbywa się bez żadnych opłat, z każdej z jego stron jest bardzo łatwa możliwość dojścia do tego pomnika. Ww. obiekt służy kultywowaniu pamięci spoczywających tam osób. Fakt, że pomnik nie znajduje się ani w żadnym muzeum, ani w miejscu trudno dostępnym, tylko na otwartej przestrzeni, do którego dostęp ma każdy i w każdej chwili, służy tylko i wyłącznie kultywowaniu pamięci potwierdza, że w żadnym momencie korzystania z tego pomnika poprzez jego oglądanie nie służy i nie będzie on służył sprzedaży opodatkowanej.

Gmina zgodnie z zawartą umową o przyznanie pomocy z Województwem wykonała na ww. pomniku prace konserwacyjne polegające na zdezynfekowaniu i usunięciu nawarstwień organicznych przy użyciu preparatu glono-grzybobójczego, oczyszczeniu krzyża oraz łańcuchów, konserwację pomnika, obłożeniu granitem podstawy płyty poświęconej nieznanym żołnierzom WP poległym w 1939 r., naprawieniu słupków ogrodzeniowych oraz cokołu, wysypanie białym gresem powierzchni ogrodzenia, wykonanie opaski oraz cokołu wokół ogrodzenia. Przy pomniku została zamontowana jednoramienna latarnia solarna na wysięgniku. Pomnik ten ma duże znaczenie dla miejscowej ludności i jego konserwacja służy zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnej. Należy on do lokalnego dziedzictwa historycznego i kulturowego. Operacja służy zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnej, jest niekomercyjna i nigdy nie będzie generowała dochodu, a tym samym prawa do odliczenia podatku VAT.

Gmina poniosła za ww. konserwację wydatek brutto w kwocie (...), w tym podatek VAT (...). Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy w szczególności ochrona zabytków i opieka nad zabytkami, co ma miejsce w tym przypadku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie na realizację operacji w ramach PROW na lata 2014-2020 pod nazwą (...) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług w ramach realizacji ww. operacji w trybie przewidzianym w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1018 z późn. zm.), czyli prawo odzyskania zapłaconego podatku w kwocie (...) za ww. konserwację, czy Gminie nie przysługuje prawo odliczenia podatku zawartego w cenie wykonanych prac konserwatorskich ww. pomnika, gdyż nie służy sprzedaży opodatkowanej?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Realizując ww. zadanie Gmina nie ma możliwości ani prawa do odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na konserwację pomnika opisanego w części G w "zaistniałym stanie faktycznym". Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT odliczenie i zwrot podatku w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wykonane prace konserwatorskie przyczyniły się do poprawienia wyglądu i estetyki ww. pomnika upamiętniającego odzyskanie niepodległości, do którego dostęp ma każdy i w każdej chwili. Operacja służy zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnej. Pomnik należy do lokalnego dziedzictwa historycznego i kulturalnego. Operacja służy zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnej, jest niekomercyjna, nie generuje obecnie i nigdy w przyszłości nie będzie generowała dochodu, nie służy sprzedaży opodatkowanej i nigdy nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, tym samym Gmina nie ma prawa odliczenia poniesionego podatku VAT od prac konserwacyjnych ww. pomnika.

Ponadto ww. prace konserwatorskie należą do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym polegających na ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Ww. pomnik jest wpisany do Rejestru Zabytków Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem organ władzy publicznej jest uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ww. ustawy). Zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody, gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic mostów, placów, organizacji ruch drogowego, oraz kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 9 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT, zrealizowała projekt. Gmina uzyskała dofinansowanie na realizację projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Zakres prac obejmował: prace konserwacyjne polegające na zdezynfekowaniu i usunięciu nawarstwień organicznych przy użyciu preparatu glono-grzybobójczego, oczyszczenie krzyża oraz łańcuchów, konserwację pomnika, obłożenie granitem podstawy płyty poświęconej nieznanym żołnierzom WP poległym w 1939 r., naprawienie słupków ogrodzeniowych oraz cokołu, wysypanie białym gresem powierzchni ogrodzenia, wykonanie opaski oraz cokołu wokół ogrodzenia, zamontowanie jednoramiennej latarni solarnej na wysięgniku. Pomnik znajduje się na otwartej przestrzeni, w miejscu ogólnodostępnym a jego udostępnianie nie wiąże się z poborem opłat. Realizacja projektu służy zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnej, jest niekomercyjna i nigdy nie będzie generowała dochodu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania odliczenia nie występuje.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizował opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie gminnym. Zatem w analizowanym przypadku Gmina nie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary bądź usługi nie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca, pomnik nie służy i nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej, a zrealizowana operacja nie jest komercyjna i nigdy nie będzie generowała dochodu. Realizacja projektu ma duże znaczenie dla miejscowej ludności ponieważ pomnik należy do lokalnego dziedzictwa historycznego i kulturowego. Zatem w rozpatrywanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione.

W konsekwencji Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl