0114-KDIP1-1.4012.97.2019.1.JO - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem technologii oraz usług szkoleniowych i doradczych w ramach projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.97.2019.1.JO Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem technologii oraz usług szkoleniowych i doradczych w ramach projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2019 r. (data wpływu 25 luty 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem technologii oraz usług szkoleniowych i doradczych w ramach Projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem technologii oraz usług szkoleniowych doradczych w ramach Projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

E. sp. z o.o. (dalej jako: Wnioskodawca albo Spółka) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Spółka powstała w 2018 r., jako spółka celowa, powołana do realizacji wdrożenia na rynek innowacyjnej technologii.

Obecnie Spółka prowadzi działalność operacyjną polegającą na prowadzeniu serwisu internetowego z ofertami korepetycji. Osiągane przychody związane są z odpłatnymi usługami dodatkowymi polegającymi m.in. na:

* wyróżnianiu wybranych przez użytkowników ogłoszeń (tzw. pozycjonowanie w serwisie);

* udzielaniu użytkownikom serwisu dostępu do statystyk dotyczących ogłoszeń;

* udzielaniu użytkownikom dostępu do bazy danych zawierającej dane osób poszukujących korepetytorów, którzy wypełnili kwestionariusz zamieszczony w serwisie.

Z tytułu świadczenia tych usług Spółka odprowadza podatek VAT (stawka 23%; w szczególności świadczone usługi nie mogą zostać uznane za zwolnione z opodatkowania usługi edukacyjne).

W najbliższym czasie Spółka podpisze z P. umowę o dofinansowanie projektu ze środków Programu Operacyjnego Wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności (dalej jako: Projekt).

W ramach dofinansowanego projektu Spółka ma zamiar wdrożyć na rynek innowacyjny produkt - Platformę, który będzie dedykowany osobom korzystającym i udzielającym korepetycji (dalej jako: Platforma). Platforma umożliwi automatyzację procesów związanych z poszukiwaniem osób do współpracy, uzgadnianiem warunków, zawieraniem umów i rozliczeniami. Platforma zostanie również wyposażona w rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym pozwalające na optymalizację wyboru ścieżek edukacyjnych i automatyczne wyszukiwanie optymalnych korepetytorów.

Prowadzona z wykorzystaniem Platformy działalność oprócz dotychczas świadczonych usług (w udoskonalonej wersji, m in. w związku z wprowadzeniem mobilnej wersji aplikacji, elementów sztucznej inteligencji) pozwoli na rozszerzenie ich zakresu i w efekcie na świadczeniu dodatkowych usług (opodatkowanych VAT):

* udostępniania bezpośredniego połączenia video / audio między korepetytorem a uczniem;

* marketingu korepetytorów / szkół i usług przez nich świadczonych;

* świadczeniem usług "fotokorepetycji", w których korepetytor pomaga w rozwiązaniu zadań, które zostały wcześniej sfotografowane przez ucznia;

* odpłatnym udostępnianiu ogłoszeń w więcej niż kilku lokalizacjach.

Ponadto planowane jest wzbogacenie Platformy o możliwość świadczenia usług komplementarnych (np. obsługi drobnych usług remontowych, hydraulicznych etc.) w oparciu o innowacyjne mechanizmy wbudowane w Platformę. Niewykluczone jest także uzyskiwanie przychodów z reklam zamieszczonych na stronach serwisu.

Kluczowymi rozwiązaniami dla Platformy są:

1. Automatyzacja procesu wyboru usługodawcy / przedstawienia zapytania od usługobiorcy - możliwość automatycznego łączenia się poszukującego korepetycji on-line z ogłoszeniodawcą świadczącym takie usługi na podstawie zadanych kryteriów (np. lokalizacja, przedmiot, zakres usługi). Portal będzie wykorzystywać algorytmy uczenia maszynowego do poprawy jakości wyszukiwania w czasie oraz rozwiązania geolokalizacyjne w celu zapewnienia sprawności obsługi.

2. Wsparcie doboru ścieżki edukacji - sztuczna inteligencja w ramach Platformy na podstawie preferencji ujawnionych w ramach ankiety wypełnionej przez danego użytkownika oraz wprowadzonych informacji istotnych przy rekrutacji na kolejnym poziomie edukacji, określi oraz zasugeruje możliwe warianty wyboru ścieżki edukacyjnej w tym wskazanie optymalnej strategii doboru szkół przez ucznia. Platforma przy wykorzystaniu rozwiązań Big data i uczenia maszynowego będzie dobierać optymalne szkoły i ścieżki edukacji dla uczniów na podstawie wprowadzonych przez nich preferencji, wyników egzaminów ale również dotychczasowej historii współpracy na platformie, wykorzystywanych korepetycji, informacji zwrotnych od korepetytorów etc.

3. Automatyzacja procesów w zakresie obsługi - automatyczne połączenie pomiędzy dostępnym korepetytorem a poszukującym konsultacji uczniem. Dzięki zastosowaniu algorytmów automatyzujących dobór klientów i oferentów system pozwoli na szybką realizację usługi w przypadku takich potrzeb klientów. Platforma Edukacji umożliwi też pełną automatyzację procesów naliczania opłat, wystawiania dokumentów sprzedaży i rozliczeń pomiędzy korepetytorami i ich klientami.

4. Wewnętrzna platforma komunikacji - wewnętrzny Skype, platforma łącząca online.

Ze względu na idący za innowacyjnością, stopień skomplikowania Platformy oraz brak doświadczenia, Spółka uznała, że dla skutecznego wprowadzenia Platformy na rynek niezbędne jest nabycie od podmiotów zewnętrznych:

1. Technologii niezbędnych do wdrożenia Platformy:

* Modułu publikowania i wyszukiwania ogłoszeń - stanowiącego rodzaj wirtualnej platformy ogłoszeniowej, która pozwoli wyszukiwać korepetycje w oparciu o ceny, jakości i dostępne terminy.

* Modułu doboru korepetytora - polegającego na możliwości zamieszczania zapytań ze strony poszukujących korepetycji, do których będzie automatycznie dobierana oferta korepetytorów spełniających kryteria wyszukiwania. Korepetytorzy będą automatycznie łączeni z uczniami.

* Modułu automatyzacji procesu wyboru usługodawcy / przedstawienia zapytania od usługobiorcy - umożliwiającego połączenie klienta z korepetytorem, który jest wolny i ma możliwość przeprowadzenia lekcji natychmiast, z pominięciem rozwiązań oferowanych przez innych dostawców.

* Modułu inteligentnego doboru ścieżki edukacji - umożliwiającego Platformie przy wykorzystaniu rozwiązań Big data i uczenia maszynowego optymalnych szkół i ścieżek edukacji dla uczniów na podstawie wprowadzonych przez nich preferencji, wyników egzaminów ale również dotychczasowej historii współpracy na platformie, wykorzystywanych korepetycji, informacji zwrotnych od korepetytorów itp.

* Modułu automatyzacji procesów usługowych - umożliwiającego Platformie obsługę różnych usług. Proces ich zamawiania, zawierania umów oraz rozliczeń pomiędzy korepetytorami (lub innymi usługodawcami) i ich klientami będzie automatycznie realizowany w ramach Platformy.

2. Usług doradczych oraz szkoleniowych w zakresie:

* Analizy procesów związanych z wdrożeniem innowacji Platformy - polegającej na identyfikacji kluczowych procesów świadczenia usług, zarządzania produktem, sprzedaży i dystrybucji oraz opieki posprzedażnej. Nabyte usługi pozwolą na sprawną realizację procesu wdrożenia technologii. W szczególności analiza pozwoli na opracowanie ścieżek przebiegu nauki oraz określenie szczegółowych wymagań w zakresie aplikacji oraz procesów edukacyjnych i biznesowych realizowanych za jej pomocą.

* Opracowania aktywnego modelu finansowego - prezentującego możliwe scenariusze wielkości sprzedaży, rentowności, potrzeb kapitałowych i opłacalności projektu z punktu widzenia przedsiębiorstwa.

* Przygotowania strategii marketingowej i wykonania działań potrzebnych do realizacji strategii, tj.:

o badania rynku,

o analizy grup docelowych odbiorców, o przygotowania propozycji marketing mix (w modelu 4P), o wskazania narzędzi marketingowych do realizacji promocji, o wskazania indykatywnego harmonogramu realizacji,

o wskazania budżetu niezbędnego do realizacji strategii.

Strategia marketingowa pozwoli określić prawidłowo cele rynkowe oraz narzędzia marketingowe niezbędne do osiągnięcia tych celów.

* Przygotowania dokumentów pozwalających na sprawną realizację zakupu modułów aplikacji niezbędnych do wdrożenia technologii, tj.:

o projektu rozwiązania technicznego, wyboru technologii i rozwiązań pozwalających osiągnąć zaplanowaną wydajność i sposób działania technologii i produktu,

o dokumentacji technicznej usług edukacyjnych opartej na analizie procesów i ścieżek edukacji,

o dokumentacji funkcjonalnej produktu - opis dostępnych usług dla klientów rozwiązania, o dokumentacji technicznej produktu.

Zakres prac pozwoli na uzyskanie wiedzy i dokumentacji niezbędnych do wprowadzenia Platformy na rynek, ograniczenie kosztów wdrożenia oraz zapewnienie efektów założonych przez Spółkę.

* Przygotowania umów na zakup technologii - wsparcie strategiczne, analityczne i prawne w procesie przygotowania i przeprowadzenia negocjacji oraz przygotowaniu umowy z dostawcą technologii, określenia kluczowych warunków oraz zabezpieczenia interesów nabywcy pod kątem efektywnego wdrożenia nabywanej technologii. Przygotowanie strategii negocjacji, doradztwo na etapie ich prowadzenia. Wsparcie ma na celu zabezpieczenie interesów Wnioskodawcy na etapie nabywania technologii i optymalizację kosztów wdrożenia.

* Kompleksowego wsparcia w procesie realizacji wdrożenia, obejmującego:

o Wsparcie przez zespół konsultantów w pełnym wdrożeniu realizowanym przez Spółkę,

o analizę i rekomendacje rozwiązań prowadzących do usprawnienia procesu wdrożenia,

o doradztwo w zakresie finalnego doboru rozwiązań niezbędnych do wdrożenia innowacji i wsparcia badań prowadzonych w przedsiębiorstwie na skalę wynikającą ze strategii marketingowej, o aktualizację modelu finansowego zgodnie z postępami prac, o stałą ocenę sytuacji finansowej, w tym płynności przedsiębiorstwa i jej zmian w wyniku procesu wdrażania, o ocenę postępów i aktualizacji realizacji strategii marketingowej, o szkolenia dla pracowników w zakresie pełnego wdrożenia innowacji.

Doradztwo i szkolenia są niezbędne do uzyskania planowanych zdolności świadczenia usługi po optymalnych kosztach. Usługi w tym obszarze pozwolą na przeprowadzenie procesu wdrażania innowacji oraz uruchomienia produkcji w sposób optymalny czasowo i kosztowo ograniczając ryzyko po stronie Spółki.

Zgodnie z zasadami Projektu, Spółka nabędzie usługi doradcze i szkoleniowe od wybranej przez siebie akredytowanej Instytucji tj. spółki N. sp. z o.o. (dalej jako: I.), natomiast technologie zostaną nabyte od wybranych przez Spółkę podmiotów zewnętrznych.

W związku z prowadzonym Projektem Spółka powzięła wątpliwości co do możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem:

a.

technologii związanych z wdrożeniem Platformy na rynek,

b.

usług doradczych oraz szkoleniowych od I.

Nabyte usługi doradcze i szkoleniowe od I. oraz technologia związana z wdrożeniem Platformy będą wykorzystywane do działalności Spółki opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z Projektem naliczony w związku z nabyciem usług i technologii podatek VAT nie jest uznawany za wydatek kwalifikowany.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Spółce w związku z planowanym nabyciem w ramach Projektu technologii związanych z wdrożeniem Platformy na rynek, które będą wykorzystywane przez Spółkę na cele opisane we Wniosku, będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego?

2. Czy Spółce w związku z planowanym nabyciem w ramach Projektu usług doradczych i szkoleniowych od I., których efekty będą wykorzystywane przez Spółkę na cele związane na cele opisane we Wniosku, będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Spółce w związku z planowanym nabyciem w ramach Projektu technologii związanych z wdrożeniem Platformy na rynek, które będą wykorzystywane na cele opisane we Wniosku, będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego.

2. Spółce w związku z planowanym nabyciem w ramach Projektu usług doradczych od I., których efekty będą wykorzystywane przez Spółkę na cele opisane we Wniosku będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje, gdy spełnione są łącznie dwa warunki:

* odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik VAT, oraz

* gdy nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (tzn. takich których następstwem jest określenie podatku należnego - powstanie zobowiązania podatkowego).

Innymi słowy, aby odliczenie podatku naliczonego było możliwe podmiot nabywający towary i usługi musi działać jako podatnik VAT oraz wykorzystywać je do czynności opodatkowanych. 

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, Spółka prowadzi działalność gospodarczą i z tego tytułu jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Poniżej Spółka szczegółowo odnosi się do drugiego warunku pozwalającego na odliczenie podatku naliczonego, tj. związku wydatków ze sprzedażą opodatkowaną.

Ad. 1 Związek nabywanych technologii ze sprzedażą opodatkowaną Spółki

W związku z wdrożeniem Platformy Spółka zamierza nabyć następujące technologie:

* moduł publikowania i wyszukiwania ogłoszeń,

* moduł doboru korepetytora,

* moduł automatyzacji procesu wyboru usługodawcy / przedstawienia zapytania od usługobiorcy,

* moduł inteligentnego doboru ścieżki edukacji,

* moduł automatyzacji procesów usługowych,

Ze względu na stopień skomplikowania Platformy i jej innowacyjny charakter Spółka musi dokonać nabycia ww. technologii. Dotychczas Spółka nie wdrażała tego typu innowacji, nie posiada też takich technologii w swoich zasobach.

Technologie zostaną zaimplementowane w Platformie, nadając jej nowe możliwości i funkcjonalności, które staną się podstawą do wdrożenia nowych usług i udoskonalenia już świadczonych. Od ww. technologii uzależniony bezpośrednio będzie zakres świadczonych usług i ich innowacyjność. Będą "narzędziem" przeznaczonym do świadczenia usług klientom i generowania sprzedaży (czynności opodatkowanych). Zakupione technologie będą także jednym z podstawowych kosztów Spółki w związku z wdrożeniem Platformy.

Zatem bezpośrednio dzięki zakupowi technologii zakres usług (podlegających VAT) oferowanych przez Spółkę zostanie rozszerzony (m.in. o udostępnianie bezpośredniego połączenia video / audio między korepetytorem a uczniem, usługę marketingu korepetytorów / szkół i usług przez nich świadczonych, usługę "fotokorepetycji", odpłatne udostępnianie ogłoszeń w więcej niż kilku lokalizacjach), a usługi oferowane dotychczas (w związku z którymi Spółka płaci VAT) zostaną udoskonalone (m.in. dzięki wprowadzeniu aplikacji mobilnej oraz elementów sztucznej inteligencji). Bez zakupionych technologii, świadczenie nowych usług (a więc ich sprzedaż, generująca podatek należny) byłoby zdaniem Spółki niemożliwe, a odbiór przez klientów dotychczasowych usług - wpływający na poziom sprzedaży - mniej pozytywny.

Ad. 2 Związek nabywanych usług doradczych i szkoleniowych ze sprzedażą opodatkowaną Spółki

W związku z zamiarem wdrożenia Platformy na rynek, Spółka podjęła decyzje o konieczności nabycia kompleksowych usług doradczych i szkoleniowych, które mają na celu efektywne wykorzystanie potencjału idącego za tym przedsięwzięciem.

Ze względu na stopień skomplikowania przedsięwzięcia, jego wielowątkowość, znaczące nakłady inwestycyjne i brak doświadczenia we wdrażaniu tego typu przedsięwzięć, Spółka zamierza nabyć usługi doradcze i szkoleniowe z zakresu finansów, marketingu, technologii oraz prawa, które mają na celu kompleksowe wsparcie Spółki.

Nabyte usługi doradcze mają na celu:

* sprawną realizację procesu wdrożenia technologii;

* opracowanie ścieżek przebiegu nauki,

* określenie szczegółowych wymagań w zakresie aplikacji oraz procesów edukacyjnych i biznesowych realizowanych za jej pomocą,

* opracowanie modelu biznesowego pozwalającego na monitorowanie procesu wdrożenia, realizację celów zaplanowanych w strategii oraz określenie ryzyka i potrzebnych zasobów finansowych,

* opracowanie strategii rynkowej określającej cele rynkowe, narzędzia marketingowe w celu planowego i optymalnego procesu wdrożenia Platformy,

* uzyskanie wiedzy i dokumentacji niezbędnych do wprowadzenia na rynek Platformy,

* ograniczenie kosztów wdrożenia oraz zapewnienie efektów założonych przez Spółkę,

* przygotowanie umów na zakup technologii, które zabezpieczą interesy Spółki,

* optymalizację kosztową świadczenia usług,

* szkolenie pracowników.

Niewątpliwie, zdaniem Wnioskodawcy istnieje związek pomiędzy nabywanymi usługami doradczymi i szkoleniowymi a planowaną działalnością opodatkowaną Spółki. Nabywane usługi mają na celu optymalizację wykorzystania nowo nabytych zasobów Spółki, jak najlepsze wykorzystanie środków finansowych pozostających w jej dyspozycji oraz merytoryczne wsparcie, które powinno ułatwić osiągnięcie zamierzonych celów. Część nabywanych usług ma na celu ostateczne ukształtowanie oferowanych przez Spółkę usług (np. usługi udzielania użytkownikom serwisu dostępu do statystyk i bazy danych).

Podsumowując, efekty nabytych od I. usług doradczych oraz szkoleń wpłyną na jakość, sposób postrzegania przez klientów, poziom sprzedaży oraz dochodowość usług (podlegających VAT) takich jak m.in.: pozycjonowanie ogłoszeń, udzielanie użytkownikom serwisu dostępu do statystyk i bazy danych, udostępnianie bezpośredniego połączenia video / audio, marketing korepetytorów / szkół i usług, "fotokorepetycji", udostępnianie ogłoszeń w więcej niż kilku lokalizacjach.

Warto podkreślić, że pogląd o możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem:

* usług doradczych znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, z dnia 4 sierpnia 2011 r., nr: ILPP1/443-760/11- 2/AW, w której Dyrektor stwierdził: "z uwagi zatem na fakt, iż nabycie usług doradczych będzie służyło wykonywaniu czynności opodatkowanych - jak wskazał we wniosku Zainteresowany prowadzona działalność Spółki jest w 100% opodatkowana - w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy".

* usług szkoleniowych znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z dnia 12 lutego 2010 r., nr: IPPP2/443-1/10-3/MM, w której Dyrektor stwierdził: "biorąc pod uwagę opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż ponoszone wydatki na przeprowadzenie szkoleń związanych z poszerzeniem wiedzy i rozwojem umiejętności pracowników Wnioskodawcy będą w sposób pośredni służyły czynnościom opodatkowanym, bowiem wydatki te są niezbędne do właściwego funkcjonowania Spółki. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje, na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących powyższe wydatki, pod warunkiem, że nie występują przesłanki ograniczające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o VAT"

Podsumowując powyższe rozważania, Spółka jako zarejestrowany podatnik VAT nabędzie usługi, które będą wykorzystane do czynności opodatkowanych, Należy więc uznać, że oba podstawowe warunki pozwalające na odliczenie podatku VAT (tj. występowanie Spółki jako podatnika VAT oraz związek nabywanych usług ze sprzedażą opodatkowaną) zostaną spełnione.

W efekcie, zdaniem Wnioskodawcy, Spółce w związku z planowanym nabyciem w ramach Projektu:

1.

technologii związanych z wdrożeniem Platformy na rynek,

2.

usług doradczych i szkoleniowych,

które będą wykorzystywane cele opisane we Wniosku, będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego.

Na zakończenie warto podkreślić, że zarówno Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), jak i sądy administracyjne dopuszczają możliwość odliczenia podatku naliczonego nawet w przypadku braku bezpośredniego związku zakupionych towarów i usług a transakcjami opodatkowanymi. Warunkiem koniecznym do odliczenia jest bowiem związek pomiędzy zakupami a ogólną, opodatkowaną działalnością podatnika (związek pośredni).

Przykładowo w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 stycznia 2017 r., sygn.: I FSK 1269/15, Sąd stwierdził: "w niektórych okolicznościach, co aprobuje TSUE, prawo odliczenia podatku naliczonego może przysługiwać nawet w braku związku z konkretną transakcją opodatkowaną, jeżeli zakup związany jest z działalnością opodatkowaną podatnika. Podatnik korzysta w takiej sytuacji z prawa do odliczenia, mimo braku bezpośredniego związku między konkretną transakcją na wcześniejszym etapie obrotu, a transakcją na późniejszym etapie obrotu, powodującymi powstanie prawa do odliczenia, jeżeli nabycie otrzymanych świadczeń zakwalifikować można do tzw. ogólnych kosztów działalności podatnika i stanowi w związku z tym element ceny dostarczanych przez niego towarów lub świadczonych usług. Należy podkreślić, że taki koszt nie może służyć wyłącznie działalności nieopodatkowanej i powinien mieć charakter cenotwórczy, a więc wpływać na ceny oferowanych usług czy towarów. Tego rodzaju koszty mają bowiem bezpośredni związek z całością działalności gospodarczej podatnika (por. wyroki w powołanej wyżej sprawie C-98/98, pkt 31; w wyroku z 26 maja 2005 r. Kretztechnik, C-465/03, pkt 36; w sprawie C-104/12, pkt 20".

Zatem nie ulega wątpliwości, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, zarówno w sytuacji wykazania bezpośredniego jak i pośredniego związku zakupu z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez podatnika. Przy czy należy podkreślić, że zdaniem organów podatkowych prawo odliczenia nie jest przywilejem podatnika a jego prawem, które co do zasady nie powinno być ograniczane (przykładowo pogląd taki został wyrażony w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, z dnia 7 marca 2014 r., nr: ILPP4/443- 569/13-5/ISN, w której Dyrektor stwierdził: "(...) prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi".

Warto także wskazać, że zasada neutralności podatku VAT przyznaje prawo zwrotu podatku naliczonego nawet w sytuacji, w której podatnik jeszcze nie wykonuje czynności opodatkowanych lub wykonuje je w ograniczonym stopniu, realizując proces inwestycyjny.

Taki pogląd znajduje potwierdzenie przykładowo w wyroku TSUE z dnia 17 października 2018 r., w sprawie C-249/17, w którym Trybunał uznał: fasada neutralności VAT w odniesieniu do obciążenia finansowego przedsiębiorstwa wymaga, by ponoszenie pierwszych kosztów inwestycyjnych na potrzeby i na cele przedsiębiorstwa było uznawane za działalność gospodarczą, i z zasadą tą byłoby sprzeczne, gdyby działania te rozpoczynały się dopiero w chwili, gdy powstaje dochód podlegający opodatkowaniu. Jakakolwiek inna interpretacja zagrażałaby obciążeniem przedsiębiorcy kosztem VAT w ramach jego działalności gospodarczej, uniemożliwiając mu odliczenie tego podatku, i dokonywałaby arbitralnego rozróżnienia między wydatkami inwestycyjnymi dokonanymi na potrzeby przedsiębiorstwa w zależności od tego, czy są one dokonywane przed faktycznym jej rozpoczęciem czy w trakcie jej prowadzenia (wyrok z dnia 21 marca 2000 r., Gabalfrisa i in., od C-110/98 do C-147/98, EU:C:2000:i45, pkt 45 i przytoczone tam orzecznictwo).

Co więcej prawo odliczenia nie jest także uzależnione od osiągnięcia zamierzonego skutku, albowiem decydujące znaczenie dla prawa odliczenia ma pierwotna intencja nabycia towarów i usług w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawidłowość powyższego poglądu znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, z dnia 18 lipca 2014 r., nr: IBPP3/443- 407/14/ASz, w której Dyrektor stwierdził: "Należy również wskazać, że bez względu na fakt, czy realizacja projektu odniesie zamierzony skutek, to w momencie nabycia towarów i usług zachowana pozostanie pierwotna intencja ich nabycia - zostały one nabyte celem wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli nawet Wnioskodawca z tytułu realizacji projektu nie osiągnie żadnych przychodów z powodów obiektywnych (przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy), to czynność opodatkowana nie wystąpi nie dlatego, że Wnioskodawca świadomie zmienił pierwotne przeznaczenie nabytych towarów i usług, lecz dlatego że wskutek niezależnych od niego czynników, wykorzystanie ich do czynności opodatkowanych stało się niemożliwe".

Podsumowując, planowane w ramach Projektu nabycia technologii i usług doradczych oraz szkoleniowych mają związek z działalnością opodatkowaną Spółki. W efekcie, Spółce będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego w związku z ww. nabyciami.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska wyrażonego w niniejszym Wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z cytowanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Tym samym w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki prawno-podatkowe było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć, dokonując tych czynności.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Spółka powstała w 2018 r., jako spółka celowa, powołana do realizacji wdrożenia na rynek innowacyjnej technologii. Obecnie Spółka prowadzi działalność operacyjną polegającą na prowadzeniu serwisu internetowego z ofertami korepetycji. Osiągane przychody związane są z odpłatnymi usługami dodatkowymi polegającymi m.in. na:

* wyróżnianiu wybranych przez użytkowników ogłoszeń (tzw. pozycjonowanie w serwisie);

* udzielaniu użytkownikom serwisu dostępu do statystyk dotyczących ogłoszeń;

* udzielaniu użytkownikom dostępu do bazy danych zawierającej dane osób poszukujących korepetytorów, którzy wypełnili kwestionariusz zamieszczony w serwisie.

Z tytułu świadczenia tych usług Spółka odprowadza podatek VAT (stawka 23%; w szczególności świadczone usługi nie mogą zostać uznane za zwolnione z opodatkowania usługi edukacyjne).

W najbliższym czasie Spółka podpisze z P. umowę o dofinansowanie projektu ze środków Programu Operacyjnego. W ramach dofinansowanego projektu Spółka ma zamiar wdrożyć na rynek innowacyjny produkt - Platformę, który będzie dedykowany osobom korzystającym i udzielającym korepetycji (Platforma). Platforma umożliwi automatyzację procesów związanych z poszukiwaniem osób do współpracy, uzgadnianiem warunków, zawieraniem umów i rozliczeniami. Platforma zostanie również wyposażona w rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym pozwalające na optymalizację wyboru ścieżek edukacyjnych i automatyczne wyszukiwanie optymalnych korepetytorów.

Prowadzona z wykorzystaniem Platformy działalność oprócz dotychczas świadczonych usług (w udoskonalonej wersji, m.in. w związku z wprowadzeniem mobilnej wersji aplikacji, elementów sztucznej inteligencji) pozwoli na rozszerzenie ich zakresu i w efekcie na świadczeniu dodatkowych usług (opodatkowanych VAT):

* udostępniania bezpośredniego połączenia video / audio między korepetytorem a uczniem;

* marketingu korepetytorów / szkół i usług przez nich świadczonych;

* świadczeniem usług "fotokorepetycji", w których korepetytor pomaga w rozwiązaniu zadań, które zostały wcześniej sfotografowane przez ucznia;

* odpłatnym udostępnianiu ogłoszeń w więcej niż kilku lokalizacjach.

Ponadto planowane jest wzbogacenie Platformy o możliwość świadczenia usług komplementarnych (np. obsługi drobnych usług remontowych, hydraulicznych etc.) w oparciu o innowacyjne mechanizmy wbudowane w Platformę. Niewykluczone jest także uzyskiwanie przychodów z reklam zamieszczonych na stronach serwisu.

Zgodnie z zasadami Projektu, Spółka nabędzie usługi doradcze i szkoleniowe od wybranej przez siebie akredytowanej Instytucji tj. spółki N. sp. z o.o. (I.), natomiast technologie zostaną nabyte od wybranych przez Spółkę podmiotów zewnętrznych. Nabyte usługi doradcze i szkoleniowe od I. oraz technologia związana z wdrożeniem Platformy będą wykorzystywane do działalności Spółki opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z prowadzonym Projektem Spółka powzięła wątpliwości co do możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem: technologii związanych z wdrożeniem Platformy na rynek i usług doradczych oraz szkoleniowych od I.

Jak wyżej wskazano, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zatem, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć, dokonując tych czynności.

Wnioskodawca wskazał, że prowadzona z wykorzystaniem Platformy (w udoskonalonej wersji, m.in. w związku z wprowadzeniem mobilnej wersji aplikacji, elementów sztucznej inteligencji) oprócz dotychczas świadczonych usług pozwoli na rozszerzenie ich zakresu i w efekcie na świadczeniu dodatkowych usług, które są opodatkowane VAT. Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabywane technologie oraz usługi doradcze i szkoleniowe związane z realizacją przedmiotowego Projektu do działalności Spółki opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Tym samym w niniejszej sprawie zostaną spełnione przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ efekty realizacji ww. Projektu - jak wynika z okoliczności sprawy - będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy, okoliczności sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca w związku z wdrożeniem Platformy w ramach realizacji projektu ze środków Programu Operacyjnego, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem technologii związanych z wdrożeniem Platformy na rynek, usług doradczych oraz szkoleniowych od I. Ww. prawo będzie przysługiwało Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia ograniczeń wskazanych w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem technologii oraz usług szkoleniowych i doradczych w ramach Projektu. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, w tym kwestia rozstrzygnięcia opodatkowania bądź zwolnienia nabywanych w ramach Projektu towarów i usług, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy w analizowanej sprawie podatek VAT powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl