0114-KDIP1-1.4012.93.2019.1.MMA - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Remont mostu na fosie na terenie zespołu dworsko - parkowego".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.93.2019.1.MMA Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Remont mostu na fosie na terenie zespołu dworsko - parkowego".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2019 r. (data wpływu 21 luty 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Remont mostu na fosie na terenie zespołu dworsko - parkowego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 luty 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Remont mostu na fosie na terenie zespołu dworsko - parkowego".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Muzeum prowadzi działalność na podstawie Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 z późn. zm.). Organem prowadzącym muzeum jest Starostwo Powiatowe. Muzeum jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzanego przez Powiat. Rodzaj prowadzonej przez muzeum działalności sklasyfikowany jest w PKWiU 2008 w Dziale 91 - usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury 91.02.10 Usługi świadczone przez muzea. Działalność muzeum w 90% jest finansowana z budżetu Starostwa Powiatowego oraz dochodów własnych instytucji. Na dochody własne składają się wpływy z usług własnych tj.

* bilety wstępu - 20341,00 zł

* opłaty za przewodnika, lekcje muzealne - 2190,00 zł

* sprzedaż pamiątek - 12331,00 zł

* wpłaty od sponsorów i pozostałe wpływy - 9862,70 zł.

Łącznie dochody, w tym własne z prowadzonej działalności kulturalnej w 2018 r. wyniosły 44724,70 zł. W całości zostały one przeznaczone na działalność statutową muzeum. Przychody nie są osiągane w sposób systematyczny i uzależnione są od ruchu turystycznego w danym roku kalendarzowym. Wstęp do muzeum na imprezy i uroczystości jest bezpłatny. W muzeum stosuje się również zwolnienie z opłaty za wstęp w postaci dnia bezpłatnego jeden raz w tygodniu na podstawie art. 10 ust. 1 Ustawy o muzeach z dnia 21 listopada 1996 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 z późn. zm.) oraz Zarządzenia Dyrektora Muzeum. Pozostaje to w bezpośredniej zależności z osiąganymi przez instytucję przychodami własnymi.

W lipcu 2018 r. Muzeum złożyło projekt do Lokalnej Grupy Działania w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność pn. "Remont mostu na fosie na terenie zespołu dworsko - parkowego".

Zakres projektu jest ściśle związany z działalnością statutową muzeum tj. gromadzenie, przechowywanie, konserwacja, opracowywanie i udostępnienie zbiorów stanowiących dziedzictwo kulturowe, związane tematycznie i historycznie z postacią J.K., prowadzenie działalności naukowo - badawczej i edukacyjnej, upowszechnianie podstawowych wartości historii nauki i kultury polskiej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej, ochrona i konserwacja zespołu dworsko - parkowego w skład którego wchodzą dwór, kaplica, park wpisanego do rejestru zabytków woj.

Zakres projektu obejmuje: * remont mostu na terenie zespołu dworsko - parkowego oraz oczyszczenie części fosy.

Przyjęty do realizacji zakres prac ma na celu zapewnienie sprawnej i efektywnej realizacji celów statutowych muzeum.

Zakup usług związanych z realizacją powyższego projektu dokumentowany będzie fakturami VAT wystawionymi przez wykonawcę robót na rzecz muzeum. Uiszczony podatek od usług zaliczony został do kosztów kwalifikowanych powyższego projektu. Dokonywane zakupy usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Muzeum nie jest podatnikiem podatku i nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 113 ust. 1 Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) w myśl, którego zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200,000 zł. Muzeum na przestrzenni lat swojej działalności nigdy nie osiągnęło dochodu w takiej wysokości lub zbliżonej do ustawowego progu. Muzeum jako jednostka organizacyjna Powiatu posiadająca osobowość prawną, nie podlega centralizacji rozliczeń podatkowych Powiatu i jego jednostek organizacyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu realizacji inwestycji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji pn. "Remont Czarnego mostu na fosie na terenie zespołu dworsko - parkowego"?

Stanowisko Wnioskodawcy

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Muzeum nie może odzyskać naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji pn. "Remont Czarnego mostu na fosie na terenie zespołu dworsko - parkowego".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Muzeum prowadzi działalność na podstawie Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 z późn. zm.). Organem prowadzącym muzeum jest Starostwo Powiatowe. Muzeum jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzanego przez Powiat pod numerem X. Rodzaj prowadzonej przez muzeum działalności sklasyfikowany jest w PKWiU 2008 w Dziale 91 - usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury 91.02.10 Usługi świadczone przez muzea. Działalność muzeum w 90% jest finansowana z budżetu Starostwa Powiatowego oraz dochodów własnych instytucji. Wstęp do muzeum na imprezy i uroczystości jest bezpłatny. W muzeum stosuje się również zwolnienie z opłaty za wstęp w postaci dnia bezpłatnego jeden raz w tygodniu na podstawie art. 10 ust. 1 Ustawy o muzeach z dnia 21 listopada 1996 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 z późn. zm.) oraz Zarządzenia Dyrektora Muzeum. Pozostaje to w bezpośredniej zależności z osiąganymi przez instytucję przychodami własnymi. W lipcu 2018 r. Muzeum złożyło projekt do Lokalnej Grupy Działania w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność pn. "Remont mostu na fosie na terenie zespołu dworsko - parkowego". Zakres projektu jest ściśle związany z działalnością statutową muzeum tj. gromadzenie, przechowywanie, konserwacja, opracowywanie i udostępnienie zbiorów stanowiących dziedzictwo kulturowe, związane tematycznie i historycznie z postacią J.K., prowadzenie działalności naukowo - badawczej i edukacyjnej, upowszechnianie podstawowych wartości historii nauki i kultury polskiej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej, ochrona i konserwacja zespołu dworsko - parkowego w skład którego wchodzą dwór. kaplica, park wpisanego do rejestru zabytków woj. L. Zakup usług związanych z realizacją powyższego projektu dokumentowany będzie fakturami VAT wystawionymi przez wykonawcę robót na rzecz muzeum. Uiszczony podatek od usług zaliczony został do kosztów kwalifikowanych powyższego projektu. Dokonywane zakupy usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Muzeum nie jest podatnikiem podatku i nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 113 ust. 1 Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) w myśl, którego zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200,000 zł. Muzeum na przestrzenni lat swojej działalności nigdy nie osiągnęło dochodu w takiej wysokości lub zbliżonej do ustawowego progu. Muzeum jako jednostka organizacyjna Powiatu posiadająca osobowość prawną, nie podlega centralizacji rozliczeń podatkowych Powiatu i jego jednostek organizacyjnych.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanej operacji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż - jak wynika z wniosku - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie - jak wskazał Zainteresowany - do działalności zwolnionej od podatku lub niepodlegającej opodatkowaniu.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących ww. operacji.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących operacji pn. "Remont Czarnego mostu na fosie na terenie zespołu dworsko - parkowego".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Wskazuje się, że przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej interpretacji nie była kwestia prawidłowości stosowania przez Muzeum zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 - zwolnienie podmiotowe do kwoty 200.000 zł, stąd okoliczność tą przyjęto jako element przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl