0114-KDIP1-1.4012.86.2017.1.KBR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.86.2017.1.KBR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2017 r. (data wpływu 4 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT wydzielenia Departamentu e-Logistyki ze struktur Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT wydzielenia Departamentu e-Logistyki ze struktur Spółki.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca działa w formie spółki akcyjnej (dalej również: Spółka), posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planowany jest podział Spółki poprzez wydzielenie jednego z dwóch obszarów biznesowych Wnioskodawcy do odrębnej spółki kapitałowej, działającej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka Przejmująca), co nastąpi na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1578), czyli w ramach tzw. podziału przez wydzielenie.

Decyzja o podziale Wnioskodawcy ma swoją genezę w dynamicznym rozwoju Spółki na przestrzeni minionych lat, zwiększającym znacząco zarówno skalę, jak i zakres prowadzonej działalności. W konsekwencji, w imię zwiększenia przejrzystości prowadzonej obecnie niejednorodnej działalności, ułatwienia zarządzania poszczególnymi obszarami i zwiększenia możliwości dalszego rozwoju, uznano, iż każdy z dwóch obszarów biznesowych Wnioskodawcy powinien być rozwijany w ramach odrębnego podmiotu.

Spółka prowadzi działalność operacyjną w ramach dwóch wyodrębnionych departamentów (dalej: Departamenty), tj.:

1. Departament określany w strukturze organizacyjnej jako Sales&Marketing Services, dedykowany świadczeniu szeroko rozumianych usług wsparcia sprzedaży (dalej: Wsparcie Sprzedaży lub Część Pozostająca w Spółce) - w skład tego Departamentu wchodzą dwie linie biznesowe:

a. Trade Support - obszar, w ramach którego prowadzona jest działalność w zakresie świadczenia usług wsparcia sprzedaży na rynku business to business, na co składają się w szczególności usługi outsourcingu procesów obsługi sprzedaży, w tym outsourcing sił sprzedaży, merchandising (obsługa ekspozycji i zapewnienie dostępności towaru w punktach sprzedaży detalicznej, niekiedy rozszerzana o przekazywanie klientom informacji zwrotnych o wielkości stanu produktów), analizy i audyty ekspozycji.

b. Field Marketing - obszar zajmujący się wynajmem konsultantów sprzedaży, organizacją kierowanych do konsumenta promocji na terenie punktów sprzedaży detalicznej, samplingów, wydarzeń oraz loterii i konkursów.

2. Departament określany w strukturze organizacyjnej jako E-logistics (dalej: E-Logityka lub Część Wydzielana) - w skład tego Departamentu wchodzą dwie linie biznesowe.

a. E-logistics - obszar, w ramach którego prowadzona jest działalność w zakresie logistyki materiałów marketingowych, świadczone są kompleksowe usługi dla e-commerce i realizowana jest logistyczna obsługa programów lojalnościowych.

b. Procurement - obszar kompleksowego wsparcia procesów zakupowych produktów promocyjnych, opakowań i komponentów produktów, zajmujący się między innymi organizacją i optymalizacją procesów zakupowych, projektowaniem, nadzorem produkcji, znakowaniem i dostarczaniem produktów, doradztwem technologicznym, weryfikacją jakości, uzyskiwaniem atestów oraz badaniami laboratoryjnymi.

Fakt prowadzenia w ramach Spółki działalności w odrębnych od siebie obszarach (w ramach dwóch Departamentów) znajduje swoje odzwierciedlenie w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy i rozbudowanym, wielopoziomowym schemacie organizacyjnym przyjętym przez Zarząd Wnioskodawcy.

Prezes Zarządu Spółki sprawuje obecnie nadzór nad obydwoma Departamentami. Dodatkowo Częścią Wydzielaną kieruje obecnie Dyrektor Zarządzający E-logistyka, który pełni jednocześnie funkcję członka zarządu Wnioskodawcy. Departamentem Wsparcia Sprzedaży kieruje natomiast drugi z dyrektorów zarządzających, który sprawuje jednocześnie funkcję wiceprezesa zarządu Spółki.

Z działalnością operacyjną prowadzoną w ramach Części Wydzielanej (E-Logistyka) bezpośrednio związana jest grupa ponad 200 osób, które współpracują z Wnioskodawcą w ramach zawartych umów o pracę, umów o współpracę, bądź - z uwagi na charakter wykonywanych zadań - umów zlecenia. Z działalnością operacyjną prowadzoną w ramach Części Pozostającej w Spółce (Wsparcie Sprzedaży) związana jest natomiast obecnie grupa ponad 1.500 osób, które współpracują z Wnioskodawcą w ramach zawartych umów o pracę, umów o współpracę, bądź umów zlecenia.

Z zastrzeżeniem, o którym mowa poniżej, uporządkowana struktura organizacyjna wynikająca ze schematu organizacyjnego Wnioskodawcy, w połączeniu z istniejącym wydzieleniem funkcjonalnym, nie pozostawia wątpliwości co do przypisania poszczególnych pracowników oraz współpracowników Wnioskodawcy do poszczególnych Departamentów (Części Wydzielanej oraz Części Pozostającej w Spółce). Potwierdza to nie tylko rzeczywisty zakres realizowanych przez poszczególnych pracowników zadań, ale również odpowiednie dokumenty (m.in. zawarte umowy o pracę). Z uwagi na przedmiot wykonywanych zleceń, w sposób jednoznaczny można przyporządkować do obu Departamentów zawarte przez Wnioskodawcę umowy zlecenia oraz umowy o współpracę poza działami zajmującymi się działalnością stricte biznesową. W ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy wyróżnia się komórki wsparcia dedykowane obecnie obu Departamentom Spółki, zajmujące się odpowiednio kadrami i płacami, finansami i kontrolingiem, IT oraz administracją, przy czym:

a. Kadry i płace - Wnioskodawca korzysta obecnie z usług podmiotu zewnętrznego, który w oparciu o zawartą umowę świadczy te usługi dla Wnioskodawcy (outsourcing); po podziale, ten sam podmiot niezmiennie będzie świadczył usługę w zakresie kadr i płac, przy czym będzie się to odbywało w oparciu o odrębne umowy zawarte zarówno przez Wnioskodawcę, jak i Spółkę Przejmującą;

b. Finanse, kontroling, IT oraz obsługa administracyjna - zadania te realizowane są obecnie zarówno przez pracowników Wnioskodawcy (grupa kilku osób), jak i podmioty współpracujące z Wnioskodawcą (outsourcing). Po podziale zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka Przejmująca będą miały zapewnione wsparcie w tych obszarach na analogicznych zasadach, tj. częściowo w oparciu o świadczenie usług a częściowo w oparciu o umowy o pracę (nie jest przy tym wykluczone, iż kilka osób będzie świadczyło pracę zarówno na rzecz Wnioskodawcy, jak i Spółki Przejmującej w ograniczonym wymiarze czasu).

Przyjęty system ewidencji księgowej umożliwia identyfikację przychodów i kosztów dotyczących obu Departamentów. Rejestracja operacji gospodarczych w podziale na tzw. miejsca powstawania kosztów ("MPK") umożliwia sporządzenie w formie odrębnych zestawień kosztów działalności poszczególnych Departamentów. Z uwagi na charakter prowadzonej działalności, jedynie w zakresie kosztów o ograniczonym znaczeniu w kontekście ich poziomu w relacji do wszystkich kosztów Wnioskodawcy, np. kosztów dotyczących usług wsparcia w obszarze kadr i płac, finansów i kontrolingu, IT, administracji, kosztów ogólnego zarządu, obciążeń publicznoprawnych, czy też kosztów finansowych, jak odsetek od kredytu w rachunku bieżącym nie jest możliwe jednoznaczne przyporządkowanie ich do poszczególnych obszarów działalności. W tym zakresie dokonywana musi być alokacja kosztów poprzez adekwatny do danej kategorii kosztu klucz rozliczeniowy.

Ponadto, dla celów wewnętrznych odpowiednio wyodrębnione i przypisane m.in. do Części Wydzielanej są wszystkie istotne pozycje aktywów i zobowiązań Wnioskodawcy z zastrzeżeniem, o którym mowa poniżej. W konsekwencji, na podstawie prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji księgowej istnieje możliwość ustalenia przybliżonego wyniku finansowego oraz sporządzenia uproszczonego bilansu dla Części Pozostającej w Spółce, jak i Części Wydzielanej. Faktem jest, że w przypadku kilku pozycji wykazywanych w bilansie Wnioskodawcy nie można dokonać jednoznacznego przyporządkowania do poszczególnych obszarów działalności.

Nie wynika to jednak z braku wydzielenia funkcjonalnego, organizacyjnego czy finansowego, ale z faktu, iż w ramach jednego podmiotu prawnego prowadzona jest działalność w dwóch obszarach. Nie sposób bowiem w sposób jednoznaczny podzielić na poszczególne części przedsiębiorstwa należności i zobowiązań publicznoprawnych (na marginesie należy zauważyć, iż w związku z planowaną transakcją należności i zobowiązania publicznoprawne istniejące na moment podziału z uwagi na obowiązujące regulacje prawne pozostaną rozliczeniami Wnioskodawcy). Brak możliwości precyzyjnego przyporządkowania dotyczy też środków pieniężnych czy też zobowiązań kredytowych z tytułu kredytu w rachunku bieżącym i w konsekwencji alokacji uzyskiwanych czy płaconych odsetek. Naturalnym jest bowiem, że zarządzanie nadwyżkami oraz pozyskiwanie finansowania poprzez kredyt w rachunku bieżącym jest realizowane wspólnie dla całego podmiotu.

Dla celów zarządczych (w celach oceny efektywności prowadzonej działalności, planowania finansowego itp.), pomimo iż formalnie Departamenty funkcjonują w ramach jednego podmiotu, każdy z Departamentów jest traktowany odrębnie. W szczególności, sukcesywnie przygotowywany jest budżet dla Części Wydzielanej (E-Logistyka) oraz Części Pozostającej w Spółce (Wsparcie Sprzedaży) oraz nadzorowane jest jego wykonywanie poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych dotyczących bezpośrednio oraz pośrednio każdego ze wskazanych Departamentów. W wyniku planowanych obecnie działań reorganizacyjnych Część Wydzielana zostanie w ramach podziału przeniesiona do Spółki Przejmującej, natomiast Departament Wsparcia Sprzedaży będzie funkcjonował nadal w ramach Wnioskodawcy. W skład Części Wydzielanej będą wchodziły związane z nią aktywa (między innymi wartości niematerialne i prawne, prawa własności ruchomości, w tym wyposażenie, zapasy, środki transportu, wierzytelności, część będących w dyspozycji Spółki środków pieniężnych) oraz zobowiązania (między innymi związane z Częścią Wydzielaną zobowiązania wobec kontrahentów, pracowników, instytucji finansowych itp.).

W związku z planowaną reorganizacją, na podstawie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1666 z późn. zm.; dalej: Kodeks pracy) dojdzie do przejścia zakładu pracy na Spółkę Przejmującą (nowego pracodawcę) i w konsekwencji do przejęcia przez Spółkę Przejmującą szerokiego grona pracowników Spółki przypisanych do Części Wydzielanej.

Przeniesienie do Spółki Przejmującej Części Wydzielanej (E-Logistyka) będzie przy tym przeprowadzone w taki sposób, iż nie wpłynie to na sposób oraz grono osób zarządzających tą częścią działalności Wnioskodawcy. W szczególności Prezes Zarządu Wnioskodawcy po podziale będzie pełnił funkcję Prezesa Zarządu Spółki Przejmującej. W gronie osób zarządzających E-Logistyką, działającą po podziale w ramach Spółki Przejmującej będzie również dyrektor zarządzający E-Logistyką pełniący przed podziałem funkcję Członka Zarządu Spółki.

Poziom niezależności i samodzielności poszczególnych Departamentów jest wysoki, co potwierdzają również struktury organizacyjne odzwierciedlające zakres funkcji realizowanych samodzielnie przez poszczególne komórki tworzące dany Departament.

Zadania realizowane samodzielnie przez poszczególne Departamenty pozwalają na kontynuowanie prowadzonej przez nie działalności w niezmienionym zakresie, w ramach odrębnych podmiotów prawa (spółek prawa handlowego) bez konieczności podejmowania istotnych dodatkowych działań, jak np. dodatkowe istotne zatrudnienia, dodatkowy zakup istotnych aktywów, poszukiwanie nowych kontrahentów, rozwój nowych produktów i kanałów dystrybucji. Funkcje pomocnicze będą natomiast outsourcowane przez Spółkę Przejmującą analogicznie jak ma to miejsce obecnie z poziomu Wnioskodawcy lub pracownicy dedykowani obecnie komórkom wsparcia będą świadczyli pracę w ograniczonym wymiarze zarówno na rzecz Wnioskodawcy, jak i Spółki Przejmującej, stąd nie będzie potrzeby tworzenia nowych działów, a podział nie wpłynie na możliwość dalszego funkcjonowania Departamentów w ramach odrębnych podmiotów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy majątek przenoszony do Spółki Przejmującej stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT, a w konsekwencji podział Spółki nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, majątek przenoszony do Spółki Przejmującej stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT, a w konsekwencji podział Spółki nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zgodnie ze stanowiskiem reprezentowanym w doktrynie i orzecznictwie, pojęcie "transakcji zbycia" wynikające z art. 6 pkt 1 ustawy VAT należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy VAT, w związku z czym "transakcja zbycia" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem transakcji jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, jak również przeniesienie części przedsiębiorstwa do spółki prawa handlowego w ramach podziału. Z powyższej regulacji wynika zatem, że w przypadku podziału spółki przez wydzielenie, po stronie spółki dzielonej nie powstaje obowiązek podatkowy pod warunkiem, że majątek wydzielany ze Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy kluczowe znaczenie ma zatem to, czy Część Wydzielana (E-Logistyka) stanowi zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy VAT.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa (dalej: zcp) w myśl art. 2 pkt 27e Ustawy VAT stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, iż podstawowym warunkiem uznania określonego zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest to, aby wystąpiły w nim zarówno składniki materialne, jak i niematerialne, w tym zobowiązania. Zespół ten powinien umożliwiać prowadzenie na jego bazie niezależnego przedsiębiorstwa, samodzielnie realizującego określone zadania.

Ponadto powinien być on wydzielony organizacyjnie i finansowo w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem jedynie "prostą" sumą składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Istotne jest to, aby te składniki były odpowiednio powiązane i umożliwiały samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej.

Przyjmuje się, że aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełnione muszą być wszystkie poniższe warunki:

a.

musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

b.

zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

c.

składniki przedsiębiorstwa powinny być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych,

d.

zespół składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania.

Nie wystarczy zorganizowanie jakiekolwiek masy majątkowej, musi się ona odznaczać odpowiednią odrębnością organizacyjno-funkcjonalną, jak również finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Interpretacja ustawowej definicji zcp budzi w praktyce spory i trudno jest wskazać precyzyjnie granicę pomiędzy zcp, a kompleksem składników majątkowych. Przyjmuje się jednak, że ocena wydzielanego zespołu składników majątkowych pod kątem uznania go za zcp powinna być dokonywana pod kątem wydzielenia na trzech płaszczyznach:

a.

wydzielenia organizacyjnego,

b.

wydzielenia finansowego,

c.

wydzielenia funkcjonalnego.

W związku z tym, że ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób spełnienie poniższych przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest indywidualne rozpatrzenie każdego z przypadków.

Wydzielenie organizacyjne.

Pierwszym etapem analizy powinna być ocena schematu organizacyjnego spółki. Komórki składające się na zcp powinny organizacyjnie tworzyć powiązaną całość. Komórki wyodrębnione powinny być niezależne i posiadać zdolność do samodzielnego prowadzenia działalności. W praktyce utożsamia się to z sytuacją, w której istnieje dział/wydział czy też oddział. Do każdej komórki organizacyjnej przypisany zostać powinien kierownik, który będzie podległy bezpośrednio jednemu z członków zarządu. Wydzielenie organizacyjne wiąże się również z przydzieleniem pracowników do odpowiedniego zcp, co jest ściśle powiązane z odpowiednio zbudowaną i sprecyzowaną pod kątem wydzielenia strukturą organizacyjną.

Fakt prowadzenia w ramach Spółki działalności w odrębnych od siebie obszarach (w ramach dwóch Departamentów) znajduje swoje odzwierciedlenie w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy i rozbudowanym, wielopoziomowym schemacie organizacyjnym przyjętym przez Zarząd Wnioskodawcy.

Prezes Zarządu Spółki sprawuje obecnie nadzór nad obydwoma Departamentami. Dodatkowo Częścią Wydzielaną kieruje obecnie Dyrektor Zarządzający E-logistyka, który pełni jednocześnie funkcję członka zarządu Wnioskodawcy. Departamentem Wsparcia Sprzedaży kieruje natomiast drugi z dyrektorów zarządzających, który sprawuje jednocześnie funkcję wiceprezesa zarządu Spółki.

Poza działami zajmującymi się działalnością stricte biznesową, w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy wyróżnia się komórki wsparcia dedykowane obecnie obu Departamentom Spółki, zajmujące się odpowiednio kadrami i płacami, finansami i kontrolingiem, IT oraz administracją, przy czym:

a. Kadry i płace - Wnioskodawca korzysta obecnie z usług podmiotu zewnętrznego, który w oparciu o zawartą umowę świadczy te usługi dla Wnioskodawcy (outsourcing); po podziale ten sam podmiot niezmiennie będzie świadczył usługę w zakresie kadr i płac, przy czym będzie się to odbywało w oparciu o odrębne już umowy zawarte zarówno przez Wnioskodawcę, jak i Spółkę Przejmującą.

b. Finanse, kontroling, IT oraz obsługa administracyjna - zadania te realizowane są obecnie zarówno przez pracowników Wnioskodawcy (grupa kilku osób), jak i podmioty współpracujące z Wnioskodawcą (outsourcing). Po podziale zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka Przejmującą będą miały zapewnione wsparcie w tych obszarach na analogicznych zasadach, tj. częściowo w oparciu o świadczenie usług, a częściowo w oparciu o umowy o pracę (nie jest przy tym wykluczone, iż kilka osób będzie świadczyło pracę zarówno na rzecz Wnioskodawcy, jak i Spółki Przejmującej w ograniczonym wymiarze czasu).

Z działalnością operacyjną prowadzoną w ramach Części Wydzielanej (E-Logistyka) bezpośrednio związana jest grupa ponad 200 osób, które współpracują z Wnioskodawcą w ramach zawartych umów o pracę, umów o współpracę, bądź - z uwagi na charakter wykonywanych zadań - umów zlecenia. Z działalnością operacyjną prowadzoną w ramach Części Pozostającej w Spółce (Wsparcie Sprzedaży) związana jest natomiast obecnie grupa ponad 1.500 osób, które współpracują z Wnioskodawcą w ramach zawartych umów o pracę, umów o współpracę, bądź umów zlecenia. Z zastrzeżeniem dotyczącym pracowników komórek wsparcia dedykowanych obecnie obu Departamentom Spółki, uporządkowana struktura organizacyjna wynikająca ze schematu organizacyjnego Wnioskodawcy, w połączeniu z istniejącym wydzieleniem funkcjonalnym, nie pozostawia wątpliwości co do przypisania poszczególnych pracowników oraz współpracowników Wnioskodawcy do poszczególnych Departamentów (Części Wydzielanej oraz Części Pozostającej w Spółce). Potwierdza to nie tylko rzeczywisty zakres realizowanych przez poszczególnych pracowników zadań, ale również odpowiednie dokumenty (m.in. zawarte umowy o pracę). Z uwagi na przedmiot wykonywanych zleceń, w sposób jednoznaczny można przyporządkować do obu Departamentów zawarte przez Wnioskodawcę umowy zlecenia oraz umowy o współpracę.

Wydzielenie finansowe.

W kontekście oceny poziomu wydzielenia finansowego niewątpliwie kluczowym elementem jest organizacja ewidencji księgowej spółki. Przyjmuje się, że powinna być ona zorganizowana w taki sposób, aby możliwa była identyfikacja - co do zasady - przychodów i kosztów poszczególnych zcp w ramach wszystkich przychodów i kosztów spółki. Podstawową kwestią jest również przyporządkowanie aktywów i zobowiązań. Dotyczy to przy tym nie tylko takich pozycji jak środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, zapasy, wyposażenie itp. ale również chociażby należności oraz wszelkich zobowiązań. Przyporządkowanie aktywów i pasywów oraz odpowiednia rejestracja operacji gospodarczych powinna umożliwić sporządzenie odrębnych sprawozdań finansowych dla każdej zcp. W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego należy wskazać, że oba Departamenty są wyodrębnione finansowo w ramach Spółki. Przyjęty system ewidencji księgowej umożliwia bowiem identyfikację przychodów i kosztów dotyczących obu Departamentów. Rejestracja operacji gospodarczych w podziale na tzw. miejsca powstawania kosztów ("MPK") umożliwia sporządzenie w formie odrębnych zestawień kosztów działalności poszczególnych Departamentów. Z uwagi na charakter prowadzonej działalności, jedynie w zakresie kosztów o ograniczonym znaczeniu w kontekście ich poziomu w relacji do wszystkich kosztów Wnioskodawcy, np. kosztów dotyczących usług wsparcia w obszarze kadr i płac, finansów i kontrolingu, IT, administracji, kosztów ogólnego zarządu, obciążeń publicznoprawnych, czy też kosztów finansowych jak odsetek od kredytu w rachunku bieżącym, nie jest możliwe jednoznaczne przyporządkowanie ich do poszczególnych obszarów działalności. Ponadto, dla celów wewnętrznych odpowiednio wyodrębnione i przypisane do obu Departamentów są wszystkie istotne pozycje aktywów i zobowiązań Wnioskodawcy. W konsekwencji, na podstawie prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji księgowej istnieje możliwość ustalenia przybliżonego wyniku finansowego oraz sporządzenia uproszczonego bilansu dla Części Pozostającej w Spółce, jak i Części Wydzielanej. Faktem jest, że w przypadku kilku pozycji wykazywanych w bilansie Wnioskodawcy nie można dokonać jednoznacznego przyporządkowania do poszczególnych obszarów działalności.

Nie wynika to jednak z braku wydzielenia funkcjonalnego, organizacyjnego czy finansowego, ale z faktu, iż w ramach jednego podmiotu prawnego prowadzona jest działalność w dwóch obszarach. Nie sposób bowiem w sposób jednoznaczny podzielić na poszczególne części przedsiębiorstwa należności i zobowiązań publicznoprawnych (na marginesie należy zauważyć, iż w związku z planowaną transakcją należności i zobowiązania publicznoprawne istniejące na moment podziału z uwagi na obowiązujące regulacje prawne pozostaną rozliczeniami Wnioskodawcy). Brak możliwości precyzyjnego przyporządkowania dotyczy też środków pieniężnych czy też zobowiązań kredytowych z tytułu kredytu w rachunku bieżącym i w konsekwencji alokacji uzyskiwanych czy płaconych odsetek. Naturalnym jest bowiem, że zarządzanie nadwyżkami oraz pozyskiwanie finansowania poprzez kredyt w rachunku bieżącym jest realizowane wspólnie dla całego podmiotu. Dla celów zarządczych (w celach oceny efektywności prowadzonej działalności, planowania finansowego itp.), pomimo iż formalnie Departamenty funkcjonują w ramach jednego podmiotu, każdy z Departamentów jest traktowany odrębnie. W szczególności, sukcesywnie przygotowywany jest budżet dla Części Wydzielanej (E-Logistyka) oraz Części Pozostającej w Spółce (Wsparcie Sprzedaży) oraz nadzorowane jest jego wykonywanie poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych dotyczących bezpośrednio oraz pośrednio każdego ze wskazanych Departamentów.

Wydzielenie funkcjonalne.

Ocena wydzielenia funkcjonalnego bazuje na weryfikacji czy określona część przedsiębiorstwa jest zdolna do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Oznacza to zatem ocenę stopnia niezależności danego obszaru od pozostałej części przedsiębiorstwa oraz jego samowystarczalność. W ocenie Wnioskodawcy poziom niezależności i samodzielności poszczególnych Departamentów jest bardzo wysoki, co potwierdzają również struktury organizacyjne odzwierciedlające zakres funkcji realizowanych samodzielnie przez poszczególne komórki tworzące dany Departament. Zadania realizowane samodzielnie przez poszczególne Departamenty pozwalają na kontynuowanie prowadzonej przez nie działalności w niezmienionym zakresie, w ramach odrębnych podmiotów prawa (spółek prawa handlowego) bez konieczności podejmowania istotnych dodatkowych działań jak np. dodatkowe istotne zatrudnienia, dodatkowy zakup istotnych aktywów, poszukiwanie nowych kontrahentów, rozwój nowych produktów i kanałów dystrybucji. Funkcje pomocnicze będą natomiast outsourcowane przez Spółkę Przejmującą analogicznie jak ma to miejsce obecnie z poziomu Wnioskodawcy lub pracownicy dedykowani obecnie komórkom wsparcia będą świadczyli pracę w ograniczonym wymiarze zarówno na rzecz Wnioskodawcy, jak i Spółki Przejmującej, stąd nie będzie potrzeby tworzenia nowych działów a podział nie wpłynie na możliwość dalszego funkcjonowania Departamentów w ramach odrębnych podmiotów.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy majątek przenoszony do Spółki Przejmującej (Część Wydzielana) stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy VAT, bowiem w odniesieniu do Centrum Logistycznego spełnione są wszystkie ze wskazanych powyżej warunków. W konsekwencji należy zatem uznać, że podział Spółki nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te - chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług - nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Termin "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek zwarte są w treści art. 528-550 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1578, z późn. zm.), zwanej dalej k.s.h.

Stosownie do treści art. 529 § 1 k.s.h., podział może być dokonany przez:

1.

przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie),

2.

zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek (podział przez zawiązanie nowych spółek),

3.

przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę lub spółki (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki),

4.

przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Zatem należy stwierdzić, że przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy - przeniesienie własności.

Wobec tego podział spółki przez wydzielenie jest transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy, o ile przedmiotem dostawy jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Kwestią wymagającą interpretacji w niniejszej sprawie jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 6 pkt 1 ustawy.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zatem, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W ocenie Organu wskazany wyżej przepis art. 2 pkt 27e ustawy powinien być interpretowany z uwzględnieniem wyroku Trybunału Sprawiedliwości WE w sprawie C-497/01 odnoszącego się do treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.).

Należy zauważyć, że prawodawca unijny stanowiąc regulację ww. art. 19 Dyrektywy 112 nie zdefiniował jednak użytego w niej pojęcia prawnego "całości lub części majątku".

W wyroku C-497/01 w sprawie Zita Modes przeciwko Administration de lenregistrement et des domaines Trybunał zwracając uwagę, że niezgodne z przepisami Dyrektywy jest wprowadzanie przez państwo członkowskie jakichkolwiek ograniczeń - innych niż te, o których mowa w Dyrektywie podkreślił, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz - w zależności od konkretnego przypadku - składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów". Z orzeczenia tego wynika ponadto, że w świetle tej normy dyrektywy - nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Mając na uwadze powyższe orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia "przekazania całości lub części majątku", wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy - Kodeks spółek handlowych, czyli w ramach tzw. podziału przez wydzielenie planowany jest podział Spółki poprzez wydzielenie jednego z dwóch obszarów biznesowych Wnioskodawcy do odrębnej spółki kapitałowej.

Wnioskodawca prowadzi działalność operacyjną w ramach dwóch wyodrębnionych departamentów, tj.:

1. Departament określany w strukturze organizacyjnej jako Sales&Marketing Services, dedykowany świadczeniu szeroko rozumianych usług wsparcia sprzedaży (dalej: Wsparcie Sprzedaży lub Część Pozostająca w Spółce) - w skład tego Departamentu wchodzą dwie linie biznesowe:

a. Trade Support - obszar, w ramach którego prowadzona jest działalność w zakresie świadczenia usług wsparcia sprzedaży na rynku business to business, na co składają się w szczególności usługi outsourcingu procesów obsługi sprzedaży, w tym outsourcing sił sprzedaży, merchandising (obsługa ekspozycji i zapewnienie dostępności towaru w punktach sprzedaży detalicznej, niekiedy rozszerzana o przekazywanie klientom informacji zwrotnych o wielkości stanu produktów),analizy i audyty ekspozycji.

b. Field Marketing - obszar zajmujący się wynajmem konsultantów sprzedaży, organizacją kierowanych do konsumenta promocji na terenie punktów sprzedaży detalicznej, samplingów, wydarzeń oraz loterii i konkursów.

2. Departament określany w strukturze organizacyjnej jako E-logistics (dalej: E-Logistyka lub Część Wydzielana) - w skład tego Departamentu wchodzą dwie linie biznesowe.

a. E-logistics - obszar, w ramach którego prowadzona jest działalność w zakresie logistyki materiałów marketingowych, świadczone są kompleksowe usługi dla e-commerce i realizowana jest logistyczna obsługa programów lojalnościowych.

b. Procurement - obszar kompleksowego wsparcia procesów zakupowych produktów promocyjnych, opakowań i komponentów produktów, zajmujący się między innymi organizacją i optymalizacją procesów zakupowych, projektowaniem, nadzorem produkcji, znakowaniem i dostarczaniem produktów, doradztwem technologicznym, weryfikacją jakości, uzyskiwaniem atestów oraz badaniami laboratoryjnymi.

Fakt prowadzenia w ramach Spółki działalności w odrębnych od siebie obszarach (w ramach dwóch Departamentów) znajduje swoje odzwierciedlenie w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy i rozbudowanym, wielopoziomowym schemacie organizacyjnym przyjętym przez Zarząd Wnioskodawcy.

Prezes Zarządu Spółki sprawuje obecnie nadzór nad obydwoma Departamentami. Dodatkowo Częścią Wydzielaną kieruje obecnie Dyrektor Zarządzający E-logistyka, który pełni jednocześnie funkcję członka zarządu Wnioskodawcy Departamentem Wsparcia Sprzedaży kieruje natomiast drugi z dyrektorów zarządzających, który sprawuje jednocześnie funkcję wiceprezesa zarządu Spółki.

Z działalnością operacyjną prowadzoną w ramach Części Wydzielanej (E-Logistyka) bezpośrednio związana jest grupa ponad 200 osób, które współpracują z Wnioskodawcą w ramach zawartych umów o pracę, umów o współpracę, bądź - z uwagi na charakter wykonywanych zadań - umów zlecenia. Z działalnością operacyjną prowadzoną w ramach Części Pozostającej w Spółce (Wsparcie Sprzedaży) związana jest natomiast obecnie grupa ponad 1.500 osób, które współpracują z Wnioskodawcą w ramach zawartych umów o pracę, umów o współpracę, bądź umów zlecenia.

Z zastrzeżeniem, o którym mowa poniżej, uporządkowana struktura organizacyjna wynikająca ze schematu organizacyjnego Wnioskodawcy, w połączeniu z istniejącym wydzieleniem funkcjonalnym, nie pozostawia wątpliwości co do przypisania poszczególnych pracowników oraz współpracowników Wnioskodawcy do poszczególnych Departamentów (Części Wydzielanej oraz Części Pozostającej w Spółce). Potwierdza to nie tylko rzeczywisty zakres realizowanych przez poszczególnych pracowników zadań, ale również odpowiednie dokumenty (m.in. zawarte umowy o pracę). Z uwagi na przedmiot wykonywanych zleceń, w sposób jednoznaczny można przyporządkować do obu Departamentów zawarte przez Wnioskodawcę umowy zlecenia oraz umowy o współpracę poza działami zajmującymi się działalnością stricte biznesową. W ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy wyróżnia się komórki wsparcia dedykowane obecnie obu Departamentom Spółki, zajmujące się odpowiednio kadrami i płacami, finansami i kontrolingiem, IT oraz administracją, przy czym:

a. Kadry i płace - Wnioskodawca korzysta obecnie z usług podmiotu zewnętrznego, który w oparciu o zawartą umowę świadczy te usługi dla Wnioskodawcy (outsourcing); po podziale, ten sam podmiot niezmiennie będzie świadczył usługę w zakresie kadr i płac, przy czym będzie się to odbywało w oparciu o odrębne umowy zawarte zarówno przez Wnioskodawcę, jak i Spółkę Przejmującą;

b. Finanse, kontroling, IT oraz obsługa administracyjna - zadania te realizowane są obecnie zarówno przez pracowników Wnioskodawcy (grupa kilku osób), jak i podmioty współpracujące z Wnioskodawcą (outsourcing). Po podziale zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka Przejmująca będą miały zapewnione wsparcie w tych obszarach na analogicznych zasadach, tj. częściowo w oparciu o świadczenie usług a częściowo w oparciu o umowy o pracę (nie jest przy tym wykluczone, iż kilka osób będzie świadczyło pracę zarówno na rzecz Wnioskodawcy, jak i Spółki Przejmującej w ograniczonym wymiarze czasu).

Przyjęty system ewidencji księgowej umożliwia identyfikację przychodów i kosztów dotyczących obu Departamentów. Rejestracja operacji gospodarczych w podziale na tzw. miejsca powstawania kosztów ("MPK") umożliwia sporządzenie w formie odrębnych zestawień kosztów działalności poszczególnych Departamentów. Z uwagi na charakter prowadzonej działalności, jedynie w zakresie kosztów o ograniczonym znaczeniu w kontekście ich poziomu w relacji do wszystkich kosztów Wnioskodawcy, np. kosztów dotyczących usług wsparcia w obszarze kadr i płac, finansów i kontrolingu, IT, administracji, kosztów ogólnego zarządu, obciążeń publicznoprawnych, czy też kosztów finansowych, jak odsetek od kredytu w rachunku bieżącym nie jest możliwe jednoznaczne przyporządkowanie ich do poszczególnych obszarów działalności. W tym zakresie dokonywana musi być alokacja kosztów poprzez adekwatny do danej kategorii kosztu klucz rozliczeniowy.

Ponadto, dla celów wewnętrznych odpowiednio wyodrębnione i przypisane m.in. do Części Wydzielanej są wszystkie istotne pozycje aktywów i zobowiązań Wnioskodawcy z zastrzeżeniem, o którym mowa poniżej. W konsekwencji, na podstawie prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji księgowej istnieje możliwość ustalenia przybliżonego wyniku finansowego oraz sporządzenia uproszczonego bilansu dla Części Pozostającej w Spółce, jak i Części Wydzielanej. Faktem jest, że w przypadku kilku pozycji wykazywanych w bilansie Wnioskodawcy nie można dokonać jednoznacznego przyporządkowania do poszczególnych obszarów działalności.

Nie wynika to jednak z braku wydzielenia funkcjonalnego, organizacyjnego czy finansowego, ale z faktu, iż w ramach jednego podmiotu prawnego prowadzona jest działalność w dwóch obszarach. Nie sposób bowiem w sposób jednoznaczny podzielić na poszczególne części przedsiębiorstwa należności i zobowiązań publicznoprawnych (na marginesie należy zauważyć, iż w związku z planowaną transakcją należności i zobowiązania publicznoprawne istniejące na moment podziału z uwagi na obowiązujące regulacje prawne pozostaną rozliczeniami Wnioskodawcy). Brak możliwości precyzyjnego przyporządkowania dotyczy też środków pieniężnych czy też zobowiązań kredytowych z tytułu kredytu w rachunku bieżącym i w konsekwencji alokacji uzyskiwanych czy płaconych odsetek. Naturalnym jest bowiem, że zarządzanie nadwyżkami oraz pozyskiwanie finansowania poprzez kredyt w rachunku bieżącym jest realizowane wspólnie dla całego podmiotu.

Dla celów zarządczych (w celach oceny efektywności prowadzonej działalności, planowania finansowego itp.), pomimo iż formalnie Departamenty funkcjonują w ramach jednego podmiotu, każdy z Departamentów jest traktowany odrębnie. W szczególności, sukcesywnie przygotowywany jest budżet dla Części Wydzielanej (E-Logistyka) oraz Części Pozostającej w Spółce (Wsparcie Sprzedaży) oraz nadzorowane jest jego wykonywanie poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych dotyczących bezpośrednio oraz pośrednio każdego ze wskazanych Departamentów. W wyniku planowanych obecnie działań reorganizacyjnych Część Wydzielana zostanie w ramach podziału przeniesiona do Spółki Przejmującej, natomiast Departament Wsparcia Sprzedaży będzie funkcjonował nadal w ramach Wnioskodawcy. W skład Części Wydzielanej będą wchodziły związane z nią aktywa (między innymi wartości niematerialne i prawne, prawa własności ruchomości, w tym wyposażenie, zapasy, środki transportu, wierzytelności, część będących w dyspozycji Spółki środków pieniężnych) oraz zobowiązania (między innymi związane z Częścią Wydzielaną zobowiązania wobec kontrahentów, pracowników, instytucji finansowych itp.).

W związku z planowaną reorganizacją, na podstawie art. 231 ustawy - Kodeks pracy, dojdzie do przejścia zakładu pracy na Spółkę Przejmującą (nowego pracodawcę) i w konsekwencji do przejęcia przez Spółkę Przejmującą szerokiego grona pracowników Spółki przypisanych do Części Wydzielanej.

Przeniesienie do Spółki Przejmującej Części Wydzielanej (E-Logistyka) będzie przy tym przeprowadzone w taki sposób, iż nie wpłynie to na sposób oraz grono osób zarządzających tą częścią działalności Wnioskodawcy. W szczególności Prezes Zarządu Wnioskodawcy po podziale będzie pełnił funkcję Prezesa Zarządu Spółki Przejmującej. W gronie osób zarządzających E-Logistyką, działającą po podziale w ramach Spółki Przejmującej będzie również dyrektor zarządzający E-Logistyką pełniący przed podziałem funkcję Członka Zarządu Spółki.

Poziom niezależności i samodzielności poszczególnych Departamentów jest wysoki, co potwierdzają również struktury organizacyjne odzwierciedlające zakres funkcji realizowanych samodzielnie przez poszczególne komórki tworzące dany Departament.

Zadania realizowane samodzielnie przez poszczególne Departamenty pozwalają na kontynuowanie prowadzonej przez nie działalności w niezmienionym zakresie, w ramach odrębnych podmiotów prawa (spółek prawa handlowego) bez konieczności podejmowania istotnych dodatkowych działań, jak np. dodatkowe istotne zatrudnienia, dodatkowy zakup istotnych aktywów, poszukiwanie nowych kontrahentów, rozwój nowych produktów i kanałów dystrybucji. Funkcje pomocnicze będą natomiast outsourcowane przez Spółkę Przejmującą analogicznie jak ma to miejsce obecnie z poziomu Wnioskodawcy lub pracownicy dedykowani obecnie komórkom wsparcia będą świadczyli pracę w ograniczonym wymiarze zarówno na rzecz Wnioskodawcy, jak i Spółki Przejmującej, stąd nie będzie potrzeby tworzenia nowych działów, a podział nie wpłynie na możliwość dalszego funkcjonowania Departamentów w ramach odrębnych podmiotów.

Wątpliwości Wnioskodawcy przedstawione w niniejszym wniosku dotyczą uznania wyodrębnionego w Spółce Departamentu e-Logistyka za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, oraz uznania wydzielenia majątku ze struktury Spółki za czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Analiza okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku prowadzi do stwierdzenia, że zarówno działalność Departamentu e-Logistyka może być realizowane niezależnie przy wykorzystaniu alokowanych składników materialnych i niematerialnych, zobowiązań oraz przy zaangażowaniu wyodrębnionego personelu przyporządkowanego do tego działu.

W opisanej we wniosku sytuacji zostaną spełnione wszystkie wskazane wyżej przesłanki do uznania wyodrębnionego w Spółce Departamentu e-Logistyka za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Opisane we wniosku segmenty prowadzonej działalności są wyodrębnionymi w istniejącym przedsiębiorstwie zespołami składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczonymi do realizacji określonych zadań gospodarczych, tj. do prowadzenia odrębnej i samodzielnej działalności gospodarczej.

Zatem w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 6 pkt 1 ustawy i opisana przez Wnioskodawcę czynność polegająca na wydzieleniu części przedsiębiorstwa obejmującego składniki materialne i niematerialne przyporządkowane do Departamentu e-Logistyka, będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl