0114-KDIP1-1.4012.78.2019.2.MMA - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa i wyposażenie terenu Ochotniczej Straży Pożarnej na funkcje rekreacyjne i turystyczne".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.78.2019.2.MMA Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa i wyposażenie terenu Ochotniczej Straży Pożarnej na funkcje rekreacyjne i turystyczne".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2019 r. (data wpływu 12 luty 2019 r.) uzupełnione pismem Strony z dnia 14 marca 2019 r. (data wpływu 15 marca 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 13 marca 2019 r. (skutecznie doręczone Stronie w dniu 14 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa i wyposażenie terenu Ochotniczej Straży Pożarnej na funkcje rekreacyjne i turystyczne" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa i wyposażenie terenu Ochotniczej Straży Pożarnej na funkcje rekreacyjne i turystyczne". Wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 14 marca 2019 r. (data wpływu 15 marca 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 13 marca 2019 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.78.2019.1.MMA.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Ochotnicza Straż Pożarna w dniu 6 lipca 2018 r. złożyła wniosek do Lokalnej Grupy Działania o przyznanie pomocy na operacje w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pn.: "Przebudowa i wyposażenie terenu Ochotniczej Straży Pożarnej na funkcje rekreacyjne i turystyczne" obejmujący następujące roboty budowlane oraz działania publiczne i społeczne: przebudowę placu Ochotniczej Straży Pożarnej na cele publiczne - wyrównanie terenu, utwardzenie kostką brukową oraz płytami chodnikowymi miejsc przeznaczonych do przebywania ludzi (miejsca do odpoczynku, tańca i zabawy), wykonanie 3 altan posiadających funkcje: kuchenno-jadalnianą, wypoczynkową, rekreacyjną, gospodarczą oraz grill, wykonanie oświetlenia ledowego altan oraz placu, zasilanego energią pozyskaną za pomocą paneli fotowoltaicznych, wyposażenie placu w ławki ogrodowe, palenisko na przygotowanie ognisk rodzinnych, zagospodarowanie przebudowanego placu zielenią, posianie trawy, posadzenie żywopłotu, posadzenie drzew, wykonanie i montaż tablicy informacyjnej, przygotowanie i zamieszczenie na stronie www. oraz... informacji o kwocie dofinansowania przez LGD.

Zakłada się również udział w realizacji operacji dzieci i młodzieży do 18 roku życia, osób 60+, a zwłaszcza kobiet, ww. grupy osób uczestniczyć będą w realizowanych w tym miejscu wszelkiego rodzaju uroczystościach: lokalnych piknikach, dniach babci i dziadka, dniach rodziny, występach orkiestry dętej oraz kapeli ludowej itp.

Operacja wprowadzi także innowacyjne technologie jak nieodpłatne udostępnianie internatu na terenie przedmiotowego placu w celu upowszechniania informacji o walorach turystycznych województwa, a zwłaszcza walorów turystycznych oraz miejsc wartych odwiedzenia na terenie LGD możliwość nieodpłatnego doładowania urządzeń mobilnych. Wykonanie przedmiotowego placu spowoduje powstanie nowego miejsca turystycznego na mapie obszaru LGD i pierwszego.

Następnym etapem na drodze do uzyskania wnioskowanej pomocy było dokonanie oceny zgodności operacji (wniosku) ze Strategią Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność na okres programowania PROW 2014 - 2020 dla obszaru Gmin stanowiącej załącznik nr 2 do Uchwały nr Walnego Zebrania Członków LGD z dnia 19 października 2018 r., operacja podczas oceny zgodności otrzymała 106 pkt na 130 pkt możliwych do otrzymania, ta ilość punktów uplasowała wniosek na 1 miejscu na liście operacji wybranych do dofinansowania w ramach naboru 3/2018. Następnie wniosek o przyznanie pomocy został skierowany do dalszej oceny w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich. Po dokonaniu uzupełnień wymaganych przez Urząd Marszałkowski w dniu 12 października 2018 rok Ochotnicza Straż Pożarna podpisała umowę z Samorządem Województwa o przyznanie pomocy finansowej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w formie refundacji w wysokości 100% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji.

Interpretacja indywidualna dotycząca podatku od towarów i usług VAT będzie Załącznikiem do wniosku o płatność. Ochotnicza Straż Pożarna jako Wnioskodawca chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanych inwestycji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie. Warunkiem jest wykazanie, że podatek VAT nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany zarówno podczas realizowania inwestycji ani po jej zakończeniu. Brak stosownego dokumentu uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowany.

Faktury za usługi wykonania robót budowlanych oraz zakup towarów potrzebnych do zrealizowania projektu wystawione zostaną na Ochotniczą Straż Pożarną. Wszystkie zakupione przez OSP towary i usługi objęte wnioskiem nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Przedmiotowy teren nie będzie wykorzystywane do działalności gospodarczej przez inne podmioty. Ochotnicza Straż Pożarna prowadzi nieodpłatną działalność statutową. Nie prowadzi działalności gospodarczej przynoszącej dochód i nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT tak więc nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług będących przedmiotem realizowanego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Ochotniczej Straży Pożarnej będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do realizacji projektu pn.: "Przebudowa i wyposażenie terenu Ochotniczej Straży Pożarnej na funkcje rekreacyjne i turystyczne" realizowany w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014 - 2020?

Stanowisko Wnioskodawcy

Ochotniczej Straży Pożarnej nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do realizacji projektu pn.: "Przebudowa i wyposażenie terenu Ochotniczej Straży Pożarnej na funkcje rekreacyjne i turystyczne" realizowanego w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014 - 2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 6 lipca 2018 r. złożył wniosek do Lokalnej Grupy Działania o przyznanie pomocy na operacje w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pn.: "Przebudowa i wyposażenie terenu Ochotniczej Straży Pożarnej na funkcje rekreacyjne i turystyczne" obejmujący następujące roboty budowlane oraz działania publiczne i społeczne: przebudowę placu Ochotniczej Straży Pożarnej na cele publiczne - wyrównanie terenu, utwardzenie kostką brukową oraz płytami chodnikowymi miejsc przeznaczonych do przebywania ludzi (miejsca do odpoczynku, tańca i zabawy), wykonanie 3 altan posiadających funkcje: kuchenno-jadalnianą, wypoczynkową, rekreacyjną, gospodarczą oraz grill, wykonanie oświetlenia ledowego altan oraz placu, zasilanego energią pozyskaną za pomocą paneli fotowoltaicznych, wyposażenie placu w ławki ogrodowe, palenisko na przygotowanie ognisk rodzinnych, zagospodarowanie przebudowanego placu zielenią, posianie trawy, posadzenie żywopłotu, posadzenie drzew, wykonanie i montaż tablicy informacyjnej, przygotowanie i zamieszczenie na stronie www. oraz Facebook informacji o kwocie dofinansowania przez LGD. Zakłada się również udział w realizacji operacji dzieci i młodzieży do 18 roku życia, osób 60+, a zwłaszcza kobiet, ww. grupy osób uczestniczyć będą w realizowanych w tym miejscu wszelkiego rodzaju uroczystościach: lokalnych piknikach, dniach babci i dziadka, dniach rodziny, występach orkiestry dętej oraz kapeli ludowej itp. Operacja wprowadzi także innowacyjne technologie jak nieodpłatne udostępnianie internatu na terenie przedmiotowego placu w celu upowszechniania informacji o walorach turystycznych województwa, a zwłaszcza walorów turystycznych oraz miejsc wartych odwiedzenia na terenie LGD, możliwość nieodpłatnego doładowania urządzeń mobilnych. Wykonanie przedmiotowego placu spowoduje powstanie nowego miejsca turystycznego na mapie obszaru LGD i pierwszego. Ochotnicza Straż Pożarna jako Wnioskodawca chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanych inwestycji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie. Warunkiem jest wykazanie, że podatek VAT nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany zarówno podczas realizowania inwestycji ani po jej zakończeniu. Brak stosownego dokumentu uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowany. Faktury za usługi wykonania robót budowlanych oraz zakup towarów potrzebnych do zrealizowania projektu wystawione zostaną na Ochotniczą Straż Pożarną. Wszystkie zakupione przez OSP towary i usługi objęte wnioskiem nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Przedmiotowy teren nie będzie wykorzystywane do działalności gospodarczej przez inne podmioty. Ochotnicza Straż Pożarna prowadzi nieodpłatną działalność statutową. Nie prowadzi działalności gospodarczej przynoszącej dochód i nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT tak więc nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług będących przedmiotem realizowanego projektu.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanej operacji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż - jak wynika z wniosku - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących ww. operacji.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących operacji pn. "Przebudowa i wyposażenie terenu Ochotniczej Straży Pożarnej na funkcje rekreacyjne i turystyczne" realizowanego w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014 - 2020.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl