0114-KDIP1-1.4012.713.2017.1.RR - VAT w zakresie zwolnienia z podatku dla transakcji sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.713.2017.1.RR VAT w zakresie zwolnienia z podatku dla transakcji sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2017 r. (data wpływu 27 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku dla transakcji sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku dla transakcji sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina (dalej - "Wnioskodawca", "Gmina") posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego (organ władzy publicznej, zadania własne jednostki samorządu terytorialnego, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej). Niemniej, wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych w związku z czym zaliczane są one do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina ogłosiła przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż zabudowanej nieruchomości gruntowej oznaczonej numerem ewidencyjnym 1278 o powierzchni 0,1846 ha wraz ze znajdującymi się na niej budynkami murowanymi. Budynek murowany oraz murowane boksy garażowe są budynkami w rozumieniu prawa budowlanego tj. są trwale związane z gruntem, wydzielone z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadają fundamenty i dach. Budynki posiadają wbudowane instalacje i urządzenia techniczne wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Nieruchomość stanowi własność Gminy - została nabyta w 1992 r. w drodze decyzji Wojewody, stwierdzającej nabycie nieruchomości z mocy prawa mienia komunalnego wraz z kartą inwentaryzacyjną. W skład nabytej nieruchomości wchodzi działka gruntu wraz z budynkiem murowanym (funkcja: KŚT: pozostałe niemieszkalne) o powierzchni 155 mkw oraz pięcioma murowanymi boksami garażowymi (funkcja: KŚT: budynki garaży) o łącznej powierzchni 155 mkw. Rok zakończenia budowy 1980. Gmina nie dokonywała ulepszeń budynków w wysokości co najmniej 30% wartości początkowej obiektów.

Budynki służyły Gminie jako siedziba jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej a po przeniesieniu OSP do nowego budynku grunt o pow. 900 mkw wraz z budynkami został wydzierżawiony Spółdzielni Mieszkaniowej na okres od roku 2000 do 2009 - która następnie podnajmowała pomieszczenia i dzierżawiła grunt osobom fizycznych i osobom prowadzącym działalność gospodarczą. Usługa najmu była opodatkowana 23% podatkiem VAT.

Po wygaśnięciu umowy dzierżawy ze Spółdzielnią Mieszkaniową Gmina zawarła z mieszkańcami umowy na czas nieokreślony na dzierżawę części nieruchomości gruntowej z przeznaczeniem na umieszczenie blaszanych garaży do parkowania samochodów osobowych. Czynsz dzierżawny jest opodatkowany 23% podatkiem VAT.

Po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego umowy z dzierżawcami zostaną rozwiązane a teren uporządkowany w terminie 3 miesięcy od daty wyłonienia nabywcy nieruchomości.

W ocenie Wnioskodawcy znajdujące się na działce budynki i boksy murowane są w złym stanie technicznym i przeznaczone są do rozbiórki na koszt nabywcy nieruchomości. Nie została wydana decyzja o pozwoleniu na rozbiórkę.

19 maja 2017 r. został sporządzony operat szacunkowy dla nieruchomości gruntowej zabudowanej. Celem wyceny było określenie wartości rynkowej, prawa własności nieruchomości gruntowej niezabudowanej, w celu sprzedaży w postępowaniu przetargowym. Wartość rynkowa wynosi 853 000,00 PLN.

Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Gminy (obszar administracyjny granic miasta) przyjętym Uchwałą Rady Miejskiej działka nr 1278 znajduje się na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną i/lub zabudowę mieszkaniową jednorodzinną z usługami jako funkcję dopuszczalną, oznaczonej w planie symbolem K6MW/MN (U).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Gmina sprzedając nieruchomość gruntową wraz z murowanymi budynkami może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT? Jeśli nie to czy Gmina może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina sprzedając zabudowaną nieruchomość może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata

10a) dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonując ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W związku z faktem, iż dostawa budynków znajdujących się na działce gruntu będącej przedmiotem sprzedaży nie jest dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia a także pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków upłynął okres dłuższy niż 2 lata, więc dostawa ta jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

Gmina nie dokonywała ulepszeń budynków w wysokości co najmniej 30% wartości początkowej obiektów.

Zdaniem Gminy przedmiotem dostawy jest grunt wraz z budynkami. Budynek murowany oraz murowane boksy garażowe są budynkami w rozumieniu prawa budowlanego tj. są trwale związane z gruntem, wydzielone z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadają fundamenty i dach. Budynki posiadają wbudowane instalacje i urządzenia techniczne wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Zasadą jest, że sprzedaż gruntów o charakterze budowlanym podlega opodatkowaniu z zastosowaniem podstawowej stawki podatku. Niemniej, w myśl art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów. Oznacza to, że w razie sprzedaży budynku lub budowli (odpowiednio ich części) korzystającej ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 albo 10a, z uwagi na regułę niewyodrębniania z podstawy opodatkowania gruntów, z którymi zbywany obiekt jest trwale związany, dostawa takiego gruntu również będzie korzystała ze zwolnienia.

Należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca umożliwia podatnikom, po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub dokonując ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Wnioskodawca podkreśla, że otrzymując nieruchomość w 1992 r. w drodze decyzji Wojewody, stwierdzającej nabycie nieruchomości z mocy prawa mienia komunalnego wraz z kartą inwentaryzacyjną Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Takie prawo nie przysługiwało również w późniejszym okresie ponieważ nie przeprowadzano remontów ani modernizacji budynków.

Powołując się na wyrok NSA z 19 czerwca 2015 r., I FSK 818/14, w którym czytamy, iż "biorąc pod uwagę, że rozbiórka zostanie dopiero rozpoczęta po podpisaniu umowy sprzedaży, należy uznać, że przedmiotem planowanej dostawy opisanej nieruchomości będzie zbycie gruntu zabudowanego".

Należy również odwołać się do wyroku z 7 listopada 2013 r., sygn. akt I FSK 1436/13 Naczelnego Sądu Administracyjnego w którym to orzekł, że nie można dostawy zabudowanych gruntów traktować jako czynności wyłączonej spod zwolnienia przedmiotowego z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tylko z tych względów że nabywca zamierza wyburzyć budynki oraz budowle i wznieść nowy budynek. Z przytoczonego orzeczenia wynika że w przypadku, gdy na sprzedawanej działce znajdują się jeszcze zabudowania, które docelowo mają być rozebrane, dochodzi do zwolnionej z podatku VAT dostawy budynków lub budowli.

Należy podkreślić, że dopóki dany obiekt budowlany spełnia przesłanki do uznania go za budynek, czy też budowlę, teren na którym jest on usytuowany, jest terenem zabudowanym. Dopiero jeśli na skutek podjętych prac rozbiórkowych przestanie on spełniać kryteria przewidziane dla budynku lub budowli, teren na którym taki obiekt się uprzednio znajdował, staje się gruntem niezabudowanym.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 października 2015 r., IBPP2/4512-692/15/KO czytamy, iż o statusie gruntu nie decyduje fakt, że budynki znajdują się w złym stanie technicznym i przeznaczone są do rozbiórki.

Podsumowując, Gmina sprzedając nieruchomość zabudowaną budynkami murowanymi, których łączna powierzchnia wynosi 310 mkw. co do których nie wydano decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę, może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów grunt, budynki i budowle spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziane zostały zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 14 definiuje pojęcie pierwszego zasiedlenia, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że "Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako "pierwsze zajęcie budynku, używanie". Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT".

Należy przy tym wskazać, że jak wynika z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

a.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

b.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ww. ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

a.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

b.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

c.

adres budynku, budowli lub ich części.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że grunt dzieli w VAT los podatkowy ww. obiektów, które się na nim znajdują. Zatem w sytuacji, kiedy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Gmina ogłosiła przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż zabudowanej nieruchomości gruntowej oznaczonej numerem ewidencyjnym 1278 o powierzchni 0,1846 ha wraz ze znajdującymi się na niej budynkami murowanymi. Budynek murowany oraz murowane boksy garażowe są budynkami w rozumieniu prawa budowlanego tj. są trwale związane z gruntem, wydzielone z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadają fundamenty i dach. Budynki posiadają wbudowane instalacje i urządzenia techniczne wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Nieruchomość została nabyta w 1992 r. w drodze decyzji Wojewody, stwierdzającej nabycie nieruchomości z mocy prawa mienia komunalnego wraz z kartą inwentaryzacyjną. W skład nabytej nieruchomości wchodzi działka gruntu wraz z budynkiem murowanym o powierzchni 155 mkw oraz pięcioma murowanymi boksami garażowymi o łącznej powierzchni 155 mkw. Rok zakończenia budowy 1980. Gmina nie dokonywała ulepszeń budynków w wysokości co najmniej 30% wartości początkowej obiektów. Budynki służyły Gminie jako siedziba jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej a po przeniesieniu OSP do nowego budynku grunt o pow. 900 mkw wraz z budynkami został wydzierżawiony Spółdzielni Mieszkaniowej na okres od roku 2000 do 2009 - która następnie podnajmowała pomieszczenia i dzierżawiła grunt osobom fizycznych i osobom prowadzącym działalność gospodarczą. Po wygaśnięciu umowy dzierżawy ze Spółdzielnią Mieszkaniową Gmina zawarła z mieszkańcami umowy na czas nieokreślony na dzierżawę części nieruchomości gruntowej z przeznaczeniem na umieszczenie blaszanych garaży do parkowania samochodów osobowych. W ocenie Wnioskodawcy znajdujące się na działce budynki i boksy murowane są w złym stanie technicznym i przeznaczone są do rozbiórki na koszt nabywcy nieruchomości. Nie została wydana decyzja o pozwoleniu na rozbiórkę. 19 maja 2017 r. został sporządzony operat szacunkowy dla nieruchomości gruntowej zabudowanej. Celem wyceny było określenie wartości rynkowej, prawa własności nieruchomości gruntowej niezabudowanej, w celu sprzedaży w postępowaniu przetargowym. Wartość rynkowa wynosi 853 000,00 PLN. Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Gminy działka nr 1278 znajduje się na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną i/lub zabudowę mieszkaniową jednorodzinną z usługami jako funkcję dopuszczalną, oznaczonej w planie symbolem K6MW/MN (U).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania czy Gmina sprzedając nieruchomość gruntową wraz z murowanymi budynkami może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Należy wskazać, że terenem niezabudowanym są tereny, na których nie znajdują się budynki, budowle lub ich części.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia budynku czy budowli. Należy więc zwrócić uwagę na uregulowania zawarte w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332, z późn. zm.).

Na podstawie art. 3 pkt 2, pkt 3, pkt 3a i pkt 9 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o:

* budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

* budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W omawianej sprawie Wnioskodawca zamierza dokonać dostawy nieruchomości gruntowej wraz ze znajdującymi się na niej budynkami murowanymi, które są budynkami w rozumieniu prawa budowlanego tj. są trwale związane z gruntem, wydzielone z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadają fundamenty i dach. Budynki posiadają wbudowane instalacje i urządzenia techniczne wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Z przedstawionego opisu wynika również, że znajdujące się na działce budynki i boksy murowane są w złym stanie technicznym i przeznaczone są do rozbiórki na koszt nabywcy nieruchomości, jednocześnie nie została wydana decyzja o pozwoleniu na rozbiórkę.

W tym zakresie należy wskazać na stanowisko NSA wyrażone w wyroku z dnia 7 listopada 2013 r. o sygn. I FSK 1436/13. W wyroku tym NSA podkreślił, że w "zakresie skutków tej czynności (dostawy gruntu zabudowanego) na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie ma żadnego znaczenia cel ekonomiczny nabycia tej działki istniejący po stronie kupującego. To czy nabywca w przyszłości, po dokonaniu dostawy zamierza zburzyć budynki oraz budowle i wznieść nowy budynek, jest bez znaczenia dla kwalifikacji tej czynności w aspekcie tej daniny publicznoprawnej." Zgodnie ze stanowiskiem NSA wyrażonym w powyższym wyroku "nie można dostawy zabudowanych gruntów traktować jako czynności wyłączonej spod zwolnienia przedmiotowego z art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o VAT tylko z tych względów, że nabywca zamierza wyburzyć budynki oraz budowle i wznieść na tym terenie nowy budynek."

W celu rozstrzygnięcia kwalifikacji sprzedawanych działek należy zwrócić również uwagę na wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08, który stanowi, że: "W świetle powyższych rozważań na zadane pytania odpowiedzieć należy, że art. 13 część B lit. g szóstej dyrektywy w związku z art. 4 ust. 3 lit. a tej dyrektywy powinien być interpretowany w ten sposób, że przewidzianym w pierwszym z tych przepisów zwolnieniem z podatku VAT nie jest objęta dostawa działki, na której wciąż stoi stary budynek, który ma zostać rozebrany w celu wzniesienia na jego miejscu nowej konstrukcji i którego rozbiórka, do jakiej zobowiązał się sprzedający, rozpoczęła się przed tą dostawą. Takie transakcje dostawy i rozbiórki stanowią w świetle podatku VAT transakcję jednolitą mającą na celu jako całość dostawę nie tyle istniejącego budynku i gruntu, na którym stoi, co niezabudowanej działki, niezależnie od stanu zaawansowania robót rozbiórkowych starego budynku w momencie rzeczywistej dostawy działki" (pkt 44).

W konsekwencji, istotny w niniejszej sprawie jest fakt, czy rozbiórka znajdujących się na przedmiotowych działkach naniesień zostanie dokonana bądź rozpocznie się przed dostawą.

Jak wynika ze złożonego wniosku przed sprzedażą przedmiotowych działek nie zostaną podjęte czynności zmierzające do rozbiórki znajdujących się na przedmiotowych działkach naniesień w postaci murowanych budynków. Jak wskazał Wnioskodawca, Gmina zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości gruntowej wraz z murowanymi budynkami. Skoro przedmiotowa działka zostanie sprzedana łącznie z istniejącymi budynkami to w świetle wyżej powołanego wyroku TSUE zbycie prawa własności działki gruntu numer 1278, na której w momencie sprzedaży znajdować się będą naniesienia w postaci murowanych budynków, należy uznać za sprzedaż gruntów zabudowanych.

O statusie sprzedawanych działek nie decydują przyszłe plany nabywcy dotyczące naniesień znajdujących się na tej działce, lecz okoliczności faktyczne, w szczególności wykorzystywanie znajdujących się na przedmiotowej działce budowli przez Wnioskodawcę.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT odnosi się wprost do budynków, budowli lub ich części, a nie do ich wartości, czy innych parametrów.

Decydujące dla ustalenia, czy w analizowanej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT jest rozstrzygnięcie kwestii, czy względem przedmiotowej nieruchomości nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

W kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że (...) "definicja pierwszego zasiedlenia (zajęcia)" zawarta w dyrektywie 112 ma charakter autonomiczny. (...) Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako "pierwsze zajęcie budynku, używanie". Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

W świetle powyższego należy więc przyjąć, że jeżeli podatnik użytkował dany budynek, budowlę lub ich części i spełnia warunek korzystania z budynku, budowli lub ich części przez wymagany czas, to do zbycia tego budynku, budowli lub ich części zastosowanie znajdzie zwolnienie przewidziane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem "pierwsze zasiedlenie" budynku (budowli lub ich części) - w myśl art. 2 pkt 14 ustawy, po jego wybudowaniu - należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku (budowli lub ich części), używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej a także oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Analiza informacji zawartych w opisie sprawy prowadzi do wniosku, że w rozpatrywanej sprawie w odniesieniu do opisanych przez Wnioskodawcę budynków doszło już do ich pierwszego zasiedlenia i od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży upłynie okres przekraczający dwa lata.

Jak wcześniej ustalono przedmiotem sprzedaży jest grunt zabudowany. Nieruchomość została nabyta w 1992 r. w drodze decyzji Wojewody, stwierdzającej nabycie nieruchomości z mocy prawa mienia komunalnego. W skład nabytej nieruchomości wchodzi działka gruntu wraz z budynkiem murowanym o powierzchni 155 mkw oraz pięcioma murowanymi boksami garażowymi o łącznej powierzchni 155 mkw. Rok zakończenia budowy 1980. Gmina nie dokonywała ulepszeń budynków w wysokości co najmniej 30% wartości początkowej obiektów. Budynki służyły Gminie jako siedziba jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej a po przeniesieniu OSP do nowego budynku grunt o pow. 900 mkw wraz z budynkami został wydzierżawiony Spółdzielni Mieszkaniowej na okres od roku 2000 do 2009 - która następnie podnajmowała pomieszczenia i dzierżawiła grunt osobom fizycznych i osobom prowadzącym działalność gospodarczą. Po wygaśnięciu umowy dzierżawy ze Spółdzielnią Mieszkaniową Gmina zawarła z mieszkańcami umowy na czas nieokreślony na dzierżawę części nieruchomości gruntowej z przeznaczeniem na umieszczenie blaszanych garaży do parkowania samochodów osobowych.

Zatem, w kontekście powołanych powyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że do sprzedaży budynków posadowionych na działce nr 1278 zastosowanie znajdzie zwolnienie z podatku VAT zdefiniowane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż transakcja nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz od daty pierwszego zasiedlenia minął już okres przekraczający dwa lata.

Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT będzie miało również zastosowanie dla dostawy gruntu, na którym budynki te są posadowione, gdyż zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z uwagi na to, że do dostawy ww. zabudowań ma zastosowanie zwolnienie wskazane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, analiza zwolnienia ww. dostawy budynków na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy jest bezprzedmiotowa.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl