0114-KDIP1-1.4012.690.2020.2.AKA - Stosowanie oznaczenia "MPP" w w ewidencji oraz w JPK_VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.690.2020.2.AKA Stosowanie oznaczenia "MPP" w w ewidencji oraz w JPK_VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2020 r. (data wpływu 12 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku stosowania oznaczenia "MPP" w deklaracjach oraz w ewidencji VAT (plik JPK_VAT) do transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczących faktur nieprzekraczających 15.000,00 zł - jest prawidłowe,

* stosowania oznaczenia "MPP" w deklaracjach oraz w ewidencji VAT (plik JPK_VAT) do transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczących faktur zaliczkowych nieprzekraczających 15.000,00 zł, których wartość należności w umowie przekracza kwotę 15.000,00 zł - jest nieprawidłowe,

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku stosowania oznaczenia "MPP" w deklaracjach oraz w ewidencji VAT transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

We wniosku przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

Przedsiębiorca (...), zwany dalej Podatnikiem, Stroną, Przedsiębiorcą lub Wnioskodawcą, prowadzi samodzielną działalność gospodarczą pod nazwą: (...) z siedzibą w (...), zwaną dalej w skrócie działalnością gospodarczą. Strona jest podatnikiem VAT czynnym, w zakresie podatku od towarów i usług zobowiązanym do składania deklaracji miesięcznych.

Głównym przedmiotem działalności jest wykonywanie usług w zakresie wykonywania posadzek w obiektach handlowych i produkcyjnych. Strona dokonuje sprzedaży usług budowalnych w zakresie wykonywania posadzek, które to usługi zdaniem Strony należy zaliczyć do usług betoniarskich, o których w poz. 140 załącznika nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług, zwanych dalej w skrócie usługami budowlanymi.

Od 1 października 2020 r. Strona postanowiła, że na wszystkich fakturach dokumentujących sprzedaż ww. usług budowlanych, nawet gdy wartość sprzedaży nie przekracza kwoty w wysokości 15.000,00 zł (piętnaście tysięcy) brutto, że ww. sprzedaż dokonywana jest w ramach mechanizmu podzielonej płatności, co skutkuje, tym że kontrahent jest zobowiązany do opłacenia podatku należnego na wydzielony rachunek bankowy dla podatku od towarów i usług. Od 1 października 2020 r. Strona uznała, że na wszystkich fakturach dotyczących sprzedaży usług w zakresie wykonania posadzek, będzie wskazywała oznaczenie o treści "MPP", o którym to oznaczeniu mowa w § 11 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia, które to informacje zamierza wskazywać także w ewidencjach prowadzonych dla celów podatku od towarów i usług oraz w składanych deklaracjach dla podatku od towarów i usług. Podatnik od miesiąca października 2020 r. nabywa towary i usługi w ramach prowadzonej działalności, niewymienione w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług, np. naprawa młota (...), których to usług nabycie jest dokumentowane przez sprzedawcę fakturą ze wskazaniem w treści faktury, że zapłata należności za wykonywane usługi ma zostać dokonywana przez Podatnika w ramach mechanizmu podzielonej płatności, a wartość transakcji nie przekracza kwoty w wysokości 15.000,00 zł.

Podatnik nabywa także w ramach prowadzonej działalności towary wymienione w załączniku nr 15 tj. np. benzynę bezołowiową, które to transakcje jednostkowe nie przekraczają kwoty w wysokości brutto 15.000,00 zł, a na fakturach sprzedawca wskazuje oznaczenie, że płatność za nabytą przez Stronę np. benzynę bezołowiową ma być dokonana w ramach mechanizmu podzielnej płatności co skutkuje, że podatek naliczony wyszczególniony na fakturze Podatnik wpłaca na wydzielony przez Podatnika rachunek bankowy dla podatku od towarów i usług.

Strona postanowiła, że od miesiąca października 2020 r. w ewidencjach prowadzonych dla celów podatku od towarów i usług oraz w składanych deklaracjach dla podatku od towarów i usług, gdy kwota brutto należności za wykonaną usługę wymienioną w umowie lub zleceniu nie przekracza kwoty brutto w wysokości 15.000,00 zł, nie będzie wskazywała oznaczenia "MPP", o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia.

Zdarza się, że Strona na usługi w zakresie wykonania posadzki pobiera od kontrahentów zaliczki w wysokości niższej niż 15.000,00 zł, aczkolwiek należność w umowie przekracza kwotę brutto w wysokości 15.000,00 zł. Otrzymana zaliczka jest dokumentowana fakturą ze wskazaniem, że płatność została dokonana w ramach podzielonej płatności. Po wykonywaniu usługi Podatnik dokonuje jej rozliczenia i zdarza się, że żąda od kontrahenta uiszczenia dodatkowych kwot, które należności są niższe od kwoty brutto w wysokości 15.000,00 zł i dokumentowane tzw. fakturą rozliczeniową. Podatnik stosuje praktykę, że podejmuje się wykonania usługi budowalnej po zawarciu z kontrahentem umowy lub zlecenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy na Wnioskodawcy będzie spoczywał od miesiąca października 2020 r. oraz w miesiącach następnych obowiązek w składanych przez Stronę deklaracjach dla podatku od towarów i usług oraz w prowadzonych przez Podatnika ewidencjach dla celów podatku od towarów i usług wskazywania szczegółowych informacji (oznaczeń) o treści "MPP", gdy kwota należności udokumentowanej fakturą nie przekracza kwoty brutto w wysokości 15.000,00 zł oraz czy na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek od miesiąca października 2020 r. oraz w miesiącach następnych obowiązek wykazywania w składanych przez Stronę deklaracjach dla podatku od towarów i usług oraz w prowadzonych przez Podatnika ewidencjach dla celów podatku od towarów i usług szczegółowych informacji (oznaczeń) o treści "MPP" dotyczących transakcji nabycia przez Stronę towarów i usług w przypadkach, gdy jednostkowa wartość transakcji nie przekracza kwoty w wysokości 15.000,00 zł brutto, a na fakturze jest informacja, że płatność winna być dokonana przez Podatnika w ramach mechanizmu podzielonej płatności?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W celu uszczelnienia systemu podatkowego ustawodawca zdecydował się nałożyć na podatników VAT czynnych od dnia 1 października 2020 r. szereg obowiązków dotyczących między innymi szczegółowego oznaczania transakcji pomiędzy podmiotami gospodarczymi będącymi podatnikami VAT czynnymi. Między innymi dotyczy to oznaczenia symbolem "MPP" transakcji dokumentujących dostawy lub sprzedaż usług pomiędzy podmiotami objętymi obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności. Zdaniem Strony w przypadku sprzedawanych przez Podatnika usług budowalnych oznaczenie o treści "MPP" powinno dotyczyć wyłącznie sytuacji, gdy wynikająca z umowy lub zlecenia kwota transakcji przekracza kwotę brutto w wysokości 15.000,00 zł. Natomiast w przypadku nabywanych przez Podatnika towarów i usług zdaniem Strony powyższy obowiązek oznaczenia transakcji symbolem o treści "MPP" powinien dotyczyć sytuacji, gdy jednostkowa kwota transakcji udokumentowana fakturą (lub fakturami) przekracza kwotę brutto w wysokości 15.000,00 zł. Dlatego też, reasumując powyższe należy uznać, że na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał od miesiąca października 2020 r. oraz w miesiącach następnych obowiązek wykazywania w składanych przez Stronę deklaracjach dla podatku od towarów i usług oraz w prowadzonych przez Podatnika ewidencjach dla celów podatku od towarów i usług szczegółowych informacji (oznaczeń), gdy kwota należności za wykonaną usługę budowlaną, udokumentowaną fakturą lub też fakturami nie przekracza kwoty w wysokości 15.000,00 zł. Natomiast obowiązek wskazania oznaczeń o treści "MPP" będzie dotyczył sytuacji, bez względu na ilość faktur dokumentujących wykonanie umowy lub zlecenia, np. została wystawiona przez stronę faktura zaliczkowa dokumenująca zaliczkę, a następnie po zakończeniu usługi została wystawiona tzw. faktura rozliczeniowa, gdy z zawartej przez Stronę umowy lub ze zlecenia wynika, że łączna kwota należności za wykonaną usługę budowlaną przekroczy kwotę brutto w wysokości 15.000,00 zł.

Natomiast na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek od miesiąca października 2020 r. oraz w miesiącach następnych wykazywania w składanych przez stronę deklaracjach dla podatku od towarów i usług oraz w prowadzonych przez Podatnika ewidencjach dla celów podatku od towarów i usług szczegółowych informacji (oznaczeń) o treści "MPP" dotyczących transakcji nabycia od kontrahentów towarów i usług, w przypadkach gdy jednostkowa wartość transakcji nie przekracza 15.000,00 zł brutto, a na fakturze jest informacja, że płatność winna być opłacona w ramach mechanizmu podzielonej płatności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie braku stosowania oznaczenia "MPP" w deklaracjach oraz w ewidencji VAT (plik JPK_VAT) do transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczących faktur nieprzekraczających 15.000,00 zł, natomiast jest nieprawidłowe w zakresie stosowania oznaczenia "MPP" w deklaracjach oraz w ewidencji VAT (plik JPK_VAT) do transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczących faktur zaliczkowych nieprzekraczających 15.000,00 zł, których wartość należności w umowie przekracza kwotę 15.000,00 zł.

Zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy - podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1.

rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2.

kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3.

kontrahentów;

4.

dowodów sprzedaży i zakupów.

Według art. 109 ust. 14 ustawy - minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Z treści cytowanego art. 109 ust. 14 wynika, że rozporządzenie uwzględni konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku od towarów i usług lub narażonych na te nadużycia oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Szczegółowy zakres danych, jakie ma zawierać ewidencja VAT oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej w formie JPK_VAT został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 z późn. zm.) dalej: rozporządzenie.

Jak wynika z § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, rozporządzenie określa szczegółowy zakres danych zawartych w:

a.

deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",

b.

ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, zwanej dalej "ewidencją";

Na mocy ww. rozporządzenia został wprowadzony od dnia 1 października 2020 r. obowiązek wykazywania w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług danych pozwalających na prawidłowe rozliczenie podatku naliczonego.

Obligatoryjną delegację dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowego zakresu danych, jakie powinna zawierać prowadzona przez podatnika ewidencja VAT oraz sposób wykazywania tych danych wskazuje art. 109 ust. 14 ustawy.

Mając na uwadze powyższe ustalenia dla zrealizowania celu identyfikacji obszarów, w których występują nadużycia, rozporządzenie w § 10 zobowiązuje podmioty do wskazywania danych pozwalających na prawidłowe rozliczenie podatku należnego, natomiast w § 11 zobowiązuje podmioty do wskazywania dodatkowych danych w celu prawidłowego rozliczenia podatku naliczonego.

I tak zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 13 rozporządzenia dodatkowo ewidencja zawiera oznaczenia pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego dotyczące transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności - oznaczenie "MPP". Natomiast zgodnie z § 11 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia dodatkowo ewidencja zawiera oznaczenia pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku naliczonego dotyczące transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności - oznaczenie "MPP".

Z powyższego wynika, że w ewidencji oznaczeniem "MPP" oznaczane są wyłącznie te wpisy, które są dokonywane na podstawie faktur dotyczących transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Z opisu analizowanej sprawy wynika, że Wnioskodawca od miesiąca października 2020 r. nabywa towary i usługi w ramach prowadzonej działalności, niewymienione w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług, np. naprawa młota (...), których to nabycie usług jest dokumentowane przez sprzedawcę fakturą ze wskazaniem w treści faktury, że zapłata należności za wykonywane usługi ma zostać dokonywana przez Podatnika w ramach mechanizmu podzielonej płatności, a wartość transakcji nie przekracza kwoty w wysokości 15.000,00 zł. Podatnik nabywa także w ramach prowadzonej działalności towary wymienione w załączniki nr 15 tj. np. benzynę bezołowiową, które to transakcje jednostkowe nie przekraczają kwoty w wysokości brutto 15.000,00 zł, a na fakturach sprzedawca wskazuje oznaczenie, że płatność za nabytą przez Stronę np. benzynę bezołowiową ma być dokonana w ramach mechanizmu podzielnej płatności co skutkuje, że podatek naliczony wyszczególniony na fakturze Podatnik wpłaca na wydzielony przez Podatnika rachunek bankowy dla podatku od towarów i usług. Wnioskodawca od miesiąca października 2020 r. w ewidencjach prowadzonych dla celów podatku od towarów i usług oraz w składanych deklaracjach dla podatku od towarów i usług, gdy kwota brutto należności za wykonaną usługę wymienioną w umowie lub zleceniu nie przekracza kwoty brutto w wysokości 15.000,00 zł, nie będzie wskazywał oznaczenia "MPP", o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia. Zdarza się, że Wnioskodawca na usługi w zakresie wykonania posadzki pobiera od kontrahentów zaliczki w wysokości niższej niż 15.000,00 zł, w przypadku gdy należność w umowie przekracza kwotę brutto w wysokości 15.000,00 zł. Otrzymana zaliczka jest dokumentowana fakturą ze wskazaniem, że płatność została dokonana w ramach podzielonej płatności. Po wykonywaniu usługi Podatnik dokonuje jej rozliczenia i zdarza się, że żąda od kontrahenta uiszczenia dodatkowych kwot, które należności są niższe od kwoty brutto w wysokości 15.000,00 zł i dokumentowane tzw. fakturą rozliczeniową.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania, czy w przedmiotowej sprawie postąpi prawidłowo nie stosując oznaczenia "MPP" w deklaracjach oraz w ewidencji VAT do transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczących faktur nieprzekraczających 15.000,00 zł, również w sytuacji gdy na fakturze jest informacja, że płatność winna być dokonana przez Podatnika w ramach mechanizmu podzielonej płatności oraz stosując oznaczenie "MPP" deklaracjach oraz w ewidencji VAT do transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczących faktur zaliczkowych nieprzekraczających 15.000,00 zł, których wartość należności w umowie przekracza kwotę 15.000,00 zł.

W myśl art. 108a ust. 1a ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r., przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Natomiast zgodnie z art. 108a ust. 1a ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2020 r., przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15.000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

Według art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292, z późn. zm.) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15.000,00 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Stosownie do treści art. 108a ust. 1c ustawy przepisy ust. 1-1b stosuje się odpowiednio do płatności, o których mowa w art. 19a ust. 8. W takim przypadku w komunikacie przelewu, o którym mowa w ust. 3, podatnik w miejsce informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 3, wpisuje wyraz "zaliczka".

Wskazać przy tym należy, że w przypadku płatności zaliczek o tym, czy powstaje obowiązek zapłaty w mechanizmie podzielonej płatności decydują zasady ogólne, a więc wartość brutto faktury oraz przedmiot transakcji (dostawa towarów lub usług z załącznika nr 15 do ustawy).

Ponadto należy zauważyć, że zaliczki w mechanizmie podzielonej płatności nie są objęte systemem płatności zbiorczych. Brzmienie regulacji w powyższym zakresie jednoznacznie odnosi się do opłacania faktur.

Dlatego też stwierdzić należy, że przy fakturach zaliczkowych wyznacznikiem stosowania lub nie mechanizmu podzielonej płatności jest wartość wystawionej faktury.

W konsekwencji, mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy prawa podatkowego oraz uwzględniając opis analizowanej sprawy należy stwierdzić, że obowiązek stosowania oznaczenia "MPP", o których mowa w § 10 ust. 4 pkt 13 oraz w § 11 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia nie dotyczy podatników dokonujących zapłaty za faktury na kwotę nieprzekraczającą 15.000,00 zł oraz podatników sprzedających towary/usługi z załącznika nr 15 na kwotę poniżej 15.000,00 zł.

Oznaczenie MPP dotyczy wyłącznie transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności, zarówno po stronie sprzedaży, jak i zakupu. Jednakże w deklaracji i w ewidencji oznaczenie "MPP" powinno zostać wpisane jedynie w przypadku dokonywania transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności. Taka sama zasada dotyczy również faktur zaliczkowych na wykonanie usługi/dostawę towaru, które nie przekraczają kwoty 15.000,00 zł, a łączna wartość należności w umowie przekracza kwotę 15.000,00 zł.

Zatem w analizowanej sprawie na Wnioskodawcy od miesiąca października 2020 r. oraz w miesiącach następnych nie będzie spoczywał obowiązek w składanych deklaracjach oraz w prowadzonych ewidencjach (plik JPK_VAT) dla celów podatku od towarów i usług stosowania oznaczenia "MPP", gdy kwota należności udokumentowanej fakturą, w tym również fakturą zaliczkową, nie przekroczy kwoty brutto w wysokości 15.000,00 zł. Na Wnioskodawcy nie będzie również spoczywał obowiązek od miesiąca października 2020 r. oraz w miesiącach następnych wykazywania w składanych deklaracjach oraz w ewidencjach (plik JPK_VAT) dla celów podatku od towarów i usług oznaczenia "MPP" dotyczących transakcji nabycia towarów i usług w przypadkach, gdy jednostkowa wartość transakcji nie przekracza kwoty w wysokości 15.000,00 zł brutto, a na fakturze jest informacja, że płatność zobowiązana winna być dokonana przez Podatnika w ramach mechanizmu podzielonej płatności.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe w zakresie braku stosowania oznaczenia "MPP" w deklaracjach oraz w ewidencji VAT (plik JPK_VAT) do transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczących faktur nieprzekraczających 15.000,00 zł, natomiast za nieprawidłowe w zakresie stosowania oznaczenia "MPP" w deklaracjach oraz w ewidencji VAT (plik JPK_VAT) do transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczących faktur zaliczkowych nieprzekraczających 15.000,00 zł, których wartość należności w umowie przekracza kwotę 15.000,00 zł.

Jednocześnie podkreślić należy, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, że nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl