0114-KDIP1-1.4012.670.2020.2.RR - Oznaczanie w ewidencji VAT usług członka zarządu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 grudnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.670.2020.2.RR Oznaczanie w ewidencji VAT usług członka zarządu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2020 r. (data wpływu 3 listopada 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2020 r. (data wpływu 11 grudnia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 26 listopada 2020 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.670.1.2020.RR o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie oznaczenia w ewidencji VAT usług polegających na wykonywaniu czynności w ramach pełnionej funkcji Prezesa Zarządu Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie oznaczenia w ewidencji VAT usług polegających na wykonywaniu czynności w ramach pełnionej funkcji Prezesa Zarządu Spółki. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 grudnia 2020 r. (data wpływu 11 grudnia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 26 listopada 2020 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.670.1.2020.RR (skutecznie doręczone 30 listopada 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Pan (...) jest Prezesem Zarządu Spółki (...) sp. z o.o. Na podstawie uchwały wspólników tej Spółki otrzymuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu. W uchwale została ustalona kwota wynagrodzenia, która jest wypłacane co miesiąc. Zgodnie z treścią uchwały, działalność Prezesa Zarządu Spółki będzie wykonywana w ramach prowadzonej przez Wnioskującego działalności gospodarczej.

Zgodnie z treścią niniejszej uchwały, Pan (...) co miesiąc, w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, wystawia na rzecz Spółki fakturę za czynności wykonywane w ramach pełnionej funkcji Prezesa Zarządu Spółki. W związku z tym, iż Wnioskujący jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, usługa ta opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazał, że:

1. W ramach pełnionej funkcji Prezesa Zarządu Spółki, Wnioskodawca wykonuje głównie następujące czynności:

a.

czynności wynikające z kodeksu spółek handlowych, takie jak zwoływanie zgromadzeń wspólników, reprezentowanie Spółki wobec osób trzecich,

b.

bieżące zarządzanie Parkiem Handlowym (tj. nieruchomości z lokalami handlowymi, użytkowanej na podstawie umowy leasingu), w tym:

* zlecenie prac i napraw, inicjowanie przeglądów technicznych na obiekcie,

* utrzymywanie relacji z najemcami lokali Parku Handlowego, przedłużanie umów najmu,

* podpisywanie umów z dostawcami mediów i usług,

* poszukiwanie nowych najemców w razie pustostanów w Parku Handlowym,

c.

reprezentowanie Spółki przed urzędami, bankami i innymi jednostkami oraz podmiotami.

Na fakturze nie są wymieniane poszczególne czynności wykonywane w ramach świadczonej usługi. Na fakturze w tytule usługi znajduje się opis "Pełnienie funkcji Prezesa Zarządu".

2. Na fakturze dokumentującej wykonane przez Wnioskodawcę czynności nie są wyodrębnione usługi doradcze, księgowe, prawne, zarządcze, szkoleniowe, marketingowe, firm centralnych, reklamowe, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych.

3. Będące przedmiotem zapytania usługi świadczone przez Stronę klasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 2015 symbolem 70.22.17.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle opisanego stanu faktycznego, wpisując do ewidencji dostaw towarów i usług, dostawę usługi polegającej na wykonywaniu czynności w ramach pełnionej funkcji Prezesa Zarządu Spółki, dostawa tej usługi powinna zostać dodatkowo oznaczona, oznaczeniem "12", o którym mowa w § 10 ust. 3 pkt 2b Rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, podatnik winien w ewidencji dostaw towarów i usług, oznaczyć dostawę usługi polegającej na wykonywaniu czynności w ramach pełnionej funkcji Prezesa Zarządu Spółki, oznaczeniem "12", o którym mowa w § 10 ust. 3 pkt 2b Rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r.

Zgodnie z treścią niniejszego przepisu, ewidencja dostaw towarów i usług, w przypadku świadczenia usług o charakterze niematerialnym, powinna zawierać oznaczenie "12". Przepis ten zawęża rodzaj usług o charakterze niematerialnym wyłącznie do świadczenia usług doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Zakres przedmiotowy niniejszego przepisu obejmuje zatem również usługi "zarządcze". Rozporządzenie z dnia 15 października 2019 r. nie definiuje pojęcia "usługi zarządcze", zatem niniejszą usługę należy rozumieć względnie szeroko, uwzględniając faktyczną treść świadczonej usługi.

W ramach pełnionej funkcji Prezesa Zarządu Spółki, wnioskujący prowadzi sprawy Spółki oraz nią zarządza. Wystawiana przez podatnika co miesiąc faktura w ramach prowadzonej indywidualnej działalności gospodarczej, dotyczy czynności wykonywanych w ramach funkcji Prezesa Zarządu; w związku z czym, w ewidencji dostaw towarów i usług powinna być dodatkowo opisana oznaczeniem "12".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy - podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1.

rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2.

kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3.

kontrahentów;

4.

dowodów sprzedaży i zakupów.

Według art. 109 ust. 14 ustawy - minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Z treści cytowanego art. 109 ust. 14 wynika, że rozporządzenie uwzględni konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku od towarów i usług lub narażonych na te nadużycia oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Szczegółowy zakres danych, jakie ma zawierać ewidencja VAT oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej w formie JPK_VAT został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 z późn. zm.) dalej: rozporządzenie.

Jak wynika z § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, rozporządzenie określa szczegółowy zakres danych zawartych w:

a.

deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",

b.

ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, zwanej dalej "ewidencją";

Ponadto na mocy ww. rozporządzenia został wprowadzony obowiązek wykazywania w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług pod odpowiednią pozycją (od "01" do "13") konkretnych dostaw towarów/usług od dnia 1 października 2020 r.

Obligatoryjną delegację dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowego zakresu danych, jakie powinna zawierać prowadzona przez podatnika ewidencja VAT oraz sposób wykazywania tych danych wskazuje art. 109 ust. 14 ustawy.

Mając na uwadze powyższe dla zrealizowania celu identyfikacji obszarów, w których występują nadużycia, rozporządzenie w § 10 ust. 3 zobowiązuje podmioty do oznaczenia odpowiednimi kodami wskazanych konkretnych dostaw towarów oraz świadczonych usług.

I tak zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b cyt. rozporządzenia ewidencja poza danymi, o których mowa w § 10 ust. 1 i 2 m.in. zawiera świadczenie usług charakterze niematerialnym - wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych - oznaczenie "12".

W ustawie o podatku od towarów i usług jak i w obowiązujących na jej podstawie rozporządzeniach brak jest definicji usług o charakterze niematerialnym, które należy oznaczać GTU_12. Zapis ten należy rozumieć względnie szeroko, uwzględniając faktyczną treść świadczonej usługi. Pomocne w tym przypadku może być PKWiU:

1.

doradcze (w tym doradztwo prawne i podatkowe, doradztwo związane z zarządzaniem): 62.02.01, 62.02.02, 66.19.91, 69.10.11, 69.10.12, 69.10.13, 69.10.14, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19;

2.

księgowe: 69.20.2;

3.

prawne: 69.1;

4.

zarządcze: 62.03.11, 62.03.12, 63.11.12, 66.11.19, 66.30.11, 66.30.12, 68.32.11, 68.32.12, 68.32.13, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1;

5.

marketingowe: 73.11.12;

6.

firm centralnych: 70.1;

7.

reklamowych: 73.1;

8.

badania rynku i opinii publicznej: 73.2;

9.

badań naukowych i prac rozwojowych: 72;

10.

usług szkoleniowych: 85.

Z opisu analizowanej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Prezesem Zarządu Spółki (...) sp. z o.o. Na podstawie uchwały wspólników tej Spółki otrzymuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu. Zgodnie z treścią uchwały, działalność Prezesa Zarządu Spółki będzie wykonywana w ramach prowadzonej przez Wnioskującego działalności gospodarczej i wystawia na rzecz Spółki fakturę za czynności wykonywane w ramach pełnionej funkcji Prezesa Zarządu Spółki. W związku z tym, iż Wnioskujący jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, usługa ta opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w ramach pełnionej funkcji Prezesa Zarządu Spółki, Wnioskodawca wykonuje głównie następujące czynności:

a.

czynności wynikające z kodeksu spółek handlowych, takie jak zwoływanie zgromadzeń wspólników, reprezentowanie spółki wobec osób trzecich,

b.

bieżące zarządzanie Parkiem Handlowym (tj. nieruchomości z lokalami handlowymi, użytkowanej na podstawie umowy leasingu), w tym:

* zlecenie prac i napraw, inicjowanie przeglądów technicznych na obiekcie,

* utrzymywanie relacji z najemcami lokali Parku Handlowego, przedłużanie umów najmu,

* podpisywanie umów z dostawcami mediów i usług,

* poszukiwanie nowych najemców w razie pustostanów w Parku Handlowym,

c.

reprezentowanie Spółki przed urzędami, bankami i innymi jednostkami oraz podmiotami.

Na fakturze nie są wymieniane poszczególne czynności wykonywane w ramach świadczonej usługi lecz znajduje się opis "Pełnienie funkcji Prezesa Zarządu". Na fakturze dokumentującej wykonane przez Wnioskodawcę czynności nie są wyodrębnione usługi doradcze, księgowe, prawne, zarządcze, szkoleniowe, marketingowe, firm centralnych, reklamowe, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że będące przedmiotem zapytania usługi świadczone przez Stronę klasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 2015 symbolem 70.22.17.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania, czy wpisując do ewidencji dostaw towarów i usług usługi polegające na wykonywaniu czynności w ramach pełnionej funkcji Prezesa Zarządu Spółki, powinny zostać dodatkowo oznaczona, oznaczeniem "12", o którym mowa w rozporządzeniu.

Mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy prawa podatkowego oraz uwzględniając opis analizowanej sprawy należy stwierdzić, że obowiązek stosowania kodu GTU_12 dotyczy podatników świadczących m.in. usługi, o których mowa w § 10 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia.

Skoro więc Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje na rzecz Spółki czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 2015 - 70.22.17 (tj. usługi zarządzania procesami gospodarczymi), które są świadczone w ramach pełnionej funkcji Prezesa Zarządu Spółki - to stwierdzić należy, że świadczy usługi niematerialne, które są wymienione w § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia, które podlegają oznaczeniu kodem GTU_12.

Z tego też powodu, stwierdzić należy, że Wnioskodawca wpisując do ewidencji dostaw towarów i usług usługę polegającą na wykonywaniu czynności w ramach pełnionej funkcji Prezesa Zarządu Spółki, powinien czynność tę dodatkowo oznaczyć, kodem "12", o którym mowa rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko Strony z którego wynika, że Wnioskodawca w ramach pełnionej funkcji Prezesa Zarządu Spółki, prowadzi sprawy Spółki oraz nią zarządza (...) i w związku z tym, usługa ta w ewidencji dostaw towarów i usług powinna być dodatkowo opisana oznaczeniem "12" - należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl