0114-KDIP1-1.4012.663.2019.3.RR - Opodatkowanie podatkiem VAT wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług polegających na zawarciu cesji praw i obowiązków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.663.2019.3.RR Opodatkowanie podatkiem VAT wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług polegających na zawarciu cesji praw i obowiązków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2019 r. (data wpływu - 2 grudnia 2019 r.), uzupełnionego pismem z dnia 13 grudnia 2019 r. (data wpływ 19 grudnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 22 stycznia 2020 r. (data wpływu 27 stycznia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 17 stycznia 2020 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.663.2019.2.RR o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podstawową 23% stawką podatku VAT Wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług polegających na zawarciu Cesji praw i obowiązków wynikających z Umów Przedwstępnych oraz prawa do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury obejmującej otrzymane Wynagrodzenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podstawową 23% stawką podatku VAT Wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług polegających na zawarciu Cesji praw i obowiązków wynikających z Umów Przedwstępnych oraz prawa do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury obejmującej otrzymane Wynagrodzenie. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 grudnia 2019 r. (data wpływ 19 grudnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 22 stycznia 2020 r. (data wpływu 27 stycznia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 17 stycznia 2020 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.663.2019.2.RR (skutecznie doręczone 20 styczni 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest inwestorem, zainteresowanym nabyciem 28 działek (dalej: "Działki") (przed podziałami) pod inwestycję magazynowo - produkcyjną (dalej: "Inwestycja"). Wnioskodawca planuje wybudować centrum logistyczne (obejmujące dodatkowo budowę drogi i ronda). Po wybudowaniu wynajmie powierzchnię innym podmiotom gospodarczym (tj. będzie dokonywał czynności opodatkowanych VAT). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Obecnie właścicielami lub współwłaścicielami działek (dalej: "Działki") są głównie osoby fizyczne, a w przypadku jednej z nich spółka akcyjna (dalej: "Sprzedawcy"). Co do zasady, wszyscy Sprzedawcy będą występować w ramach transakcji sprzedaży Działek jako podatnicy VAT (ich status jako podatników VAT został potwierdzony w uzyskanych przez nich interpretacjach indywidulanych). Pierwotnie, Sprzedawcy zamierzali zbyć Działki na rzecz innego podmiotu. Umowy przedwstępne sprzedaży Działek (dalej: "Umowy Przedwstępne") zostały więc zawarte (niektóre z nich aneksowane) na przestrzeni lat 2016 - 2019 pomiędzy Sprzedawcami a A sp. z o.o. (dalej: "Pierwotny Inwestor" lub "Cedent"; wcześniej B sp. z o.o.). Pierwotny Inwestor również jest czynnym podatnikiem VAT.

W celu dokonania Inwestycji, Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Pierwotnym Inwestorem umowę cesji wszystkich Umów Przedwstępnych (dalej: "Cesja"). W rezultacie, Wnioskodawca uzyska od Pierwotnego Inwestora ogół praw i obowiązków do nabycia przedmiotowych Działek, wynikający z Umów Przedwstępnych.

Wszystkie Działki są niezabudowane.

W ramach Cesji Wnioskodawca uzyska także od Pierwotnego Inwestora:

1.

decyzje o Warunkach Zabudowy;

2.

decyzje o uwarunkowaniach środowiskowych oraz

3. pozwolenia na budowę, - które zostały wydane lub pozyskane dla przedmiotowych Działek.

Dodatkowo w ramach tej umowy na Wnioskodawcę przejdą prawa autorskie wynikające z przekazanych projektów budowalnych dot. Inwestycji.

Przedwstępna umowa w zakresie Cesji została zawarta przez Wnioskodawcę z Pierwotnym Inwestorem w dniu 19 listopada 2019 r. Finalną umowę Cesji strony planują zawrzeć w styczniu 2020 r.

Wnioskodawca i Pierwotny Inwestor nie są podmiotami powiązanymi. Oba podmioty ustaliły jedną kwotę jako wynagrodzenie za Cesję.

W konsekwencji, w ramach Cesji Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Pierwotnego Inwestora:

1.

wynagrodzenia z tyt. Umowy Cesji;

2.

wynagrodzenia obejmującego kwotę stanowiącą równowartość zaliczek (zadatków) już zapłaconych przez Pierwotnego Inwestora na rzecz dwóch Sprzedawców, będących osobami fizycznymi;

3.

wynagrodzenia z tyt. przeniesienia wszelkich decyzji, pozwoleń, projektów budowalnych i praw autorskich do poszczególnych elementów Inwestycji (centrum logistycznego, drogi i ronda).

- (dalej łącznie jako "Wynagrodzenie")

Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazał, że planowana Cesja Umów Przedwstępnych pomiędzy Wnioskodawcą a Pierwotnym Inwestorem będzie miała charakter odpłatny. Planowana Cesja Umów Przedwstępnych zostanie dokonana za Wynagrodzeniem.

Przepisy Kodeksu cywilnego wskazują, że cesja może mieć charakter umowy sprzedaży, zmiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia wierzytelności na nabywcę (art. 510 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93, z późn zm., dalej: "k.c."). Dodatkowo definiują umowę sprzedaży jako umowę, na podstawie której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy ustaloną cenę (art. 535 k.c.).

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, wypłata Wynagrodzenia na rzecz Pierwotnego Inwestora w zamian za określone w umowie świadczenie przeniesienia na niego praw z Umów Przedwstępnych potwierdza, że planowana Cesja ma cechy umowy sprzedaży.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania w zakresie podatku od towarów i usług:

1. Czy planowana transakcja Cesji praw i obowiązków wynikających z Umów Przedwstępnych będzie stanowiła świadczenie usług na gruncie VAT, a w konsekwencji Wynagrodzenie z jej tytułu będzie opodatkowane stawką 23% VAT?

2. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wynikającego z faktury obejmującej Wynagrodzenie, którą otrzyma od Pierwotnego Inwestora dokumentującej transakcję Cesji, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz prawo do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe, na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy,

1. Planowane zawarcie umowy Cesji praw i obowiązków z Umów Przedwstępnych w ramach przedstawionego stanu faktycznego stanowi świadczenie usług i w konsekwencji Wynagrodzenie z tego tytułu będzie podlegać w całości opodatkowaniu z zastosowaniem stawki 23% VAT.

2. W zakresie w jakim umowa Cesji jest opodatkowana VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wynikającego z otrzymanej od Cedenta faktury VAT obejmującej Wynagrodzenie na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz prawo do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe, na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Ad. 1. Umowa Cesji na gruncie przepisów VAT

W ocenie Wnioskodawcy, Cesja stanowi świadczenie usług na gruncie przepisów ustawy o VAT, w związku z czym będzie opodatkowana według podstawowej stawki 23%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 oraz 7 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste oraz zbycie praw, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o VAT (tj. spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu czy prawa użytkowania wieczystego).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez "towary" rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm., dalej: "k.c.") rzeczami są tylko przedmioty materialne.

W myśl art. 509-517 k.c. skutkiem zawarcia umowy cesji praw jest zmiana podmiotowa stron stosunku prawnego. Na podstawie danej umowy cedent przenosi odpłatnie, swoje prawa i obowiązki wynikające z określonego stosunku umownego, na rzecz cesjonariusza. Cesja nie ma wpływu na treść i kształt stosunku umownego, który powstał pierwotnie, gdyż prawa i obowiązki wynikające z tej umowy pozostają bez zmian. Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że przedmiotem cesji jest prawo majątkowe oraz obowiązki cedenta, nie zaś "towar". Inaczej mówiąc, przedmiotem cesji jest dające się precyzyjnie określić prawo majątkowe oraz konkretne obowiązki cedenta. Na cesjonariusza przechodzą wyłącznie prawa i obowiązki, a nie konkretny towar, nawet jeżeli dostawa tego towaru jest niejako "efektem końcowym" scedowanego zobowiązania.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, przeniesienie przez Pierwotnego Inwestora na Wnioskodawcę praw i obowiązków wynikających z Umów Przedwstępnych nie stanowi dostawy towarów (jest to przeniesienie wierzytelności wobec Sprzedawców) w rozumieniu ustawy o VAT. Niezależnie od powyższego, dodatkowo należy podkreślić, że w momencie cesji Pierwotny Inwestor nie dysponuje "towarem". W konsekwencji, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, taka czynność stanowi świadczenie usług. Niewątpliwie ma tu miejsce świadczenie. Pierwotny Inwestor ma pewne prawa, którymi dysponuje. Dają mu one konkretne efekty gospodarcze (możliwość kupienia działek) i tymi prawami dysponuje przenosząc je za Wynagrodzeniem na rzecz Wnioskodawcy.

Ponadto, aby czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlegała opodatkowaniu VAT, musi być wykonana przez podatnika. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 2 "działalność gospodarcza" obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przedmiotowym stanie faktycznym obie strony Cesji mają status czynnych podatników VAT.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 oraz art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, świadczenie usług jest opodatkowane co do zasady według stawki 23%. Zdaniem Wnioskodawcy, niższa stawka VAT nie ma zastosowania do Cesji, będącej przedmiotem niniejszego wniosku.

Podsumowując, Cesja praw i obowiązków z Umów Przedwstępnych spełnia wszystkie warunki pozwalające na uznanie jej za świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. A zatem Cesja (Wynagrodzenie z tytułu Cesji) przedstawiona w stanie faktycznym podlega w całości opodatkowaniu z zastosowaniem podstawowej stawki 23% VAT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w stanowisku Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej prezentowanym w ostatnim czasie, np.:

1. Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2018 r., nr 0111-KDIB3- 1.4012.425.2018.2.IK

"W konsekwencji, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny należy stwierdzić, że przeniesienie przez Wnioskodawcę na Nabywcę praw i obowiązków z umowy przedwstępnej wskutek zawarcia umowy cesji stanowić będzie usługę świadczoną przez Wnioskodawcę na rzecz Nabywcy. Jak wskazano wyżej, stawka podatku VAT, co do zasady, wynosi 23%".

2. Interpretacja indywidualna z dnia 25 czerwca 2018 r., nr 0114- KDIP4.4012.269.2018.1. IT

"Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Cedent na mocy Umowy Przedwstępnej Cesji zobowiązał się do przeniesienia za wynagrodzeniem na Cesjonariusza praw i obowiązków wynikających z Umowy Przedwstępnej. Przedmiotem sprzedaży będzie prawa majątkowe (wierzytelności) oraz obowiązki Cedenta wynikające z Umowy Przedwstępnej, nie zaś towar.

W konsekwencji, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że przeniesienie przez Cedenta na Wnioskodawcę praw i obowiązków wynikających z Umowy Przedwstępnej stanowić będzie odpłatne świadczenie usług przez Cedenta na rzecz Wnioskodawcy.

Przepisy ustawy o VAT nie przewidują zwolnienia od podatku, czy też obniżonej stawki podatku dla czynności przeniesienia praw i obowiązków. Wobec tego wykonanie przedmiotowej usługi opodatkowane będzie stawką VAT w wysokości 23%.

W konsekwencji, transakcja będąca przedmiotem Umowy Przedwstępnej Cesji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT wstawce 23% jako świadczenie usług.

UZASADNIENIE stanowiska Zainteresowanych w zakresie wskazanym w pkt 2, tj. że Cesjonariuszowi przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług VAT, naliczonego w związku z zawarciem transakcji będącej przedmiotem Umowy Przedwstępnej Cesji. (...) W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.".

Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu do złożonego wniosku dokonał uzupełnienia uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, z którego wynika, że w ocenie Wnioskodawcy, planowana Cesja będzie stanowiła świadczenie usług na gruncie przepisów ustawy o VAT.

Cesja sama w sobie nie stanowi dostawy towarów. Skutkiem zawarcia umowy cesji jest zmiana podmiotowa stron stosunku prawnego, który powstał pierwotnie. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazuje na to przede wszystkim fakt, iż na moment dokonania Cesji praw i obowiązków wynikających z Umów Przedwstępnych Pierwotny Inwestor nie dysponuje żadnym "towarem" (nieruchomościami; dysponuje tylko prawami do nabycia ich w przyszłości).

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Cesja praw z umów przedwstępnych zostanie dokonana dwoma pomiędzy podmiotami posiadającymi status czynnych podatników VAT.

W ocenie Wnioskodawcy Wynagrodzenie określone w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazuje na odpłatny charakter umowy cesji (tj. Cesja praw i obowiązków z Umów przedwstępnych, będzie mieć zatem charakter umowy sprzedaży w myśl przepisów art. 510 k.c.).

Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy Cesja praw i obowiązków z Umów Przedwstępnych spełnia wszelkie warunki pozwalające na uznanie jej za świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Jak wnika z art. 41 ust. 1 oraz art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, świadczenie usług jest opodatkowane, co do zasady, według stawki 23% VAT.

W konsekwencji, Wynagrodzenie z tytułu Cesji praw i obowiązków z Umów Przedwstępnych, będące przedmiotem Wniosku, podlega w ocenie Wnioskodawcy opodatkowaniu z zastosowaniem podstawowej stawki 23% VAT.

Ad. 2. Prawo do odliczenia VAT z tytułu dokonania Cesji

W odniesieniu do możliwości rozliczenia VAT naliczonego związanego z Cesją, zdaniem Wnioskodawcy, elementem kluczowym dla rozstrzygnięcia o prawie Wnioskodawcy do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony z tytułu zapłaty Wynagrodzenia przy dokonaniu Cesji praw i obowiązków z Umów Przedwstępnych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jest potwierdzenie faktu, iż transakcja ta ma finalnie doprowadzić do realizacji przez Wnioskodawcę Inwestycji, tj. wykonywania czynności opodatkowanych VAT (jest to niezbędny element całego procesu inwestycyjnego).

Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT. Jeśli zatem dane towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy nabyciu.

Zawarcie umowy Cesji jest warunkiem koniecznym nabycia przedmiotowych Działek i realizacji Inwestycji. W rezultacie, to Wnioskodawca będzie podmiotem, wpłacającym zaliczki (i później całą kwotę) na poczet nabycia Działek.

Wnioskodawca jest i na dzień dokonania Cesji będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i będzie spełniać ustawową definicję podatnika w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT. Działki, które Wnioskodawca nabędzie w następstwie dokonania Cesji, będą wykorzystywane w całym procesie inwestycyjnym, tj. Wnioskodawca wybuduje Inwestycję, wynajmie, rozpocznie obrót opodatkowany standardową stawką VAT, czyli w efekcie będzie używał Inwestycji w prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT według stawki VAT podstawowej, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, po dokonaniu transakcji Cesji praw i obowiązków z Umów Przedwstępnych i otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT potwierdzającej faktyczne dokonanie Cesji, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o VAT naliczony, gdyż spełniony będzie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Dodatkowo, zdaniem Wnioskodawcy, do Wynagrodzenia z tytułu przedmiotowej Cesji nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, w szczególności pkt 2, w myśl którego "nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego (...) faktury (...) w przypadku gdy (...) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku (...)". Wynika to z faktu, że jak wskazano powyżej, Cesja będzie podlegać przepisom ustawy o VAT i opodatkowaniu podstawową stawką VAT 23% jako świadczenie usług, nie podlegając pod żadne wymienione w ustawie zwolnienia i/lub wyłączenia. I w zakresie opodatkowania tej transakcji VAT znajduje w pełni zastosowanie argumentacja przedstawiona w odniesienie do pytania nr 1.

Zgodnie zaś z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do zwrotu tej różnicy na rachunek bankowy lub obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe.

A zatem, z uwagi na fakt, iż dokonanie Cesji jest niezbędnym elementem całego procesu inwestycyjnego, tj. Działki, które zostaną nabyte w następstwie Cesji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (tj. realizacja Inwestycji), a Cesja będzie podlegać opodatkowaniu według podstawowej stawki 23% VAT, to Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od Wynagrodzenia z tytułu dokonanej Cesji oraz prawo do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejszą interpretację wydano w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy, nie dotyczy natomiast Pierwotnego Inwestora.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl