0114-KDIP1-1.4012.649.2019.2.RR - Stosowanie mechanizmu podzielonej płatności dla nabyć oraz dostaw naboi do piór, atramentu do pisania, tuszu kreślarskiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.649.2019.2.RR Stosowanie mechanizmu podzielonej płatności dla nabyć oraz dostaw naboi do piór, atramentu do pisania, tuszu kreślarskiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2019 r. (data wpływu 21 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 stycznia 2020 r. (data wpływu 24 stycznia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 10 stycznia 2020 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.649.2019.1.RR o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności dla nabyć oraz dostaw naboi do piór, atramentu do pisania, tuszu kreślarskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności dla nabyć oraz dostaw naboi do piór, atramentu do pisania, tuszu kreślarskiego. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 stycznia 2020 r. (data wpływu 24 stycznia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 10 stycznia 2020 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.649.2019.1.RR (skutecznie doręczone 15 stycznia 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi na terenie kraju działalność handlową w obszarze artykułów szkolnych i biurowych, będąc wiodącym dostawcą towarów dla sieci handlowych. Towary są nabywane od dostawców krajowych (producentów/hurtowników) jak i importowane bezpośrednio z terenu UE i spoza UE.

Faktury sprzedaży generowane są na podstawie zamówień z sieci handlowych do każdego sklepu osobno (tj. Nabywca A posiada np. 30 sklepów wielkopowierzchniowych na terenie Polski i do każdego z nich przypisane jest zamówienie i na jego podstawie wystawiana faktura oraz realizowana dostawa towarów). Zamawiający (Nabywca towarów od Wnioskodawcy) wymaga, aby wygenerowana faktura była odzwierciedleniem zamówienia 1:1 (nie dopuszczalne aby zamówienie było dzielone na kilka faktur ani faktura nie może obejmować kilku zamówień).

Na fakturze, w zależności od zamówienia, znajdują się różnego rodzaju towary (np. kredki, zeszyty, tusze...) i różna jest wartość tych faktur. Zarówno całe zamówienie jak i wartość jednego rodzaju towaru może przekraczać wartość 15 tyś. lub nie.

W związku z obowiązkiem od dnia 1 listopada 2019 r. stosowania mechanizmu podzielonej płatności wprowadzono wymóg zamieszczania na fakturze specjalnego oznaczenia w postaci zapisu "mechanizm podzielonej płatności". Obowiązek zamieszczenia tej informacji będzie dotyczył wyłącznie faktur, w których wartość brutto przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty i faktura taka dokumentuje nabycie towarów lub usług wymienione w dodawanym do ustawy załączniku nr 15.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą brzmienia poz. 8 załącznika do ustawy i konieczności stosowania split paymentu w sytuacji, gdy przedmiotem dostaw są wyłącznie naboje do piór, atrament do pisania do piór, tusz kreślarski (pozycje te mieszczą się w PKWIU 20.59.30.0).

W załączniku nr 15 w poz. 8 PKWiU 20.59.30.0 wpisano: "Atrament do pisania, tusz kreślarski i pozostałe atramenty i tusze - wyłącznie kasety z tuszem bez głowicy do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych" i zdaniem Wnioskodawcy obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczy wyłącznie kaset z tuszem bez głowicy do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych nie zaś całej grupy towarów należących do PKWiU 20.59.30.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca zobligowany jest do stosowania mechanizmu podzielonej płatności w sytuacji, gdy nabywa oraz sprzedaje towary takie jak: naboje do piór, atrament do pisania, tusz kreślarski (przedmiotem dostaw nie są kasety z tuszem bez głowicy do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych)?

2. Czy w sytuacji objęcia obowiązkiem podzielonej płatności ww. towarów stosowanie split paymentu dotyczy wyłącznie tych towarów czy całej faktury/dostawy, w której nabywane są również inne towary (niewymienione w załączniku nr 15 do ustawy)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z wprowadzoną od dnia 1 listopada 2019 r. nowelą ustawy, obligatoryjnym stosowaniem mechanizmu podzielonej płatności zostaną objęte płatności w tzw. relacjach B2B, a dotyczące faktur dokumentujących transakcje, których jednorazowa wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty i w których wskazano transakcje dotyczące towarów lub usług, wymienionych w dodawanym załączniku nr 15. Natomiast transakcje opiewające na kwoty poniżej 15 000 zł będą podlegały rozliczaniu na ogólnych zasadach a stosowanie mechanizmu podzielonej jest dobrowolne.

W związku z obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności wprowadzono wymóg zamieszczania na fakturze specjalnego oznaczenia w postaci zapisu "mechanizm podzielonej płatności". Obowiązek zamieszczenia tej informacji będzie dotyczył wyłącznie faktur, w których wartość brutto przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty i faktura taka dokumentuje nabycie towarów lub usług wymienione w dodanym do ustawy załączniku nr 15. Oznacza to, że nawet w sytuacji, gdy faktura taka zawiera jedną pozycję objętą zakresem wskazanym w załączniku nr 15, podatnik będzie miał obowiązek zamieszczenia na tej fakturze informacji "mechanizm podzielonej płatności". Nie ma przy tym znaczenia, że wartość towarów lub usług objętych ww. załącznikiem, wykazanych na danej fakturze jest niższa niż 15 000 zł. Nawet więc jeżeli kwota należności za towar z załącznika nr 15 wynosić będzie np. 1230 zł brutto (1000 zł netto + 230 zł VAT-u), a wartość brutto całej faktury wynosić będzie np. 20 000 zł, wówczas taka faktura powinna mieć oznaczenie "mechanizm podzielonej płatności".

Wyznacznikiem do oznaczenia faktury jest więc jej wartość brutto i fakt, że dokumentuje ona sprzedaż towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek zastosowania (przy regulowaniu takiej faktury) mechanizmu podzielonej płatności dotyczyć będzie wyłącznie kwoty należności za towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 (obowiązek uregulowania w tym mechanizmie może dotyczyć zatem tylko jednej pozycji wskazanej na takiej fakturze). Oczywiście podatnik może zdecydować, że w mechanizmie podzielonej płatności ureguluje całą wartość wskazaną na fakturze. Nie ma jednak takiego obowiązku.

Do stosowania obowiązkowego split paymentu muszą być zatem spełnione dwa warunki:

1.

wartość brutto faktury

2.

dostawa towaru wymienionego w załączniku nr 15.

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są wyłącznie tusze kreślarskie, naboje do piór, atrament do pisania nie ma on obowiązku przyjmowania płatności z zastosowaniem MPP i zamieszczania na fakturach zapisu "mechanizm podzielonej płatności".

Zgodnie z intencją ustawodawcy obowiązkiem split paymentu objęto towary tzw."wrażliwe" a trudno do nich zaliczyć atrament i tusz do pisania (artykuły szkolne). W załączniku nr 15 do ustawy w poz. 8 wpisane słowo "ex" 20.59.30. Jeżeli przy symbolu danego grupowania PKWiU znajduje się "ex", oznacza to, iż z całego tego grupowania wyłączone są jakieś towary. Zatem zapis: "Atrament do pisania, tusz kreślarski i pozostałe atramenty i tusze - wyłącznie kasety z tuszem bez głowicy do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych" należy rozumieć w ten sposób, że obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności objęte są wyłącznie kasety z tuszem bez głowicy do drukarek do automatycznego przetwarzania.

Podsumowując towary, jakie znajdują się w asortymencie Wnioskodawcy (zarówno jako Sprzedającego jak i nabywającego) nie są zatem objęte obowiązkowym MPP. W sytuacji, gdyby kiedykolwiek zostały one objęte MPP (dodane do załącznika) obowiązek zapłaty w systemie split payment będzie dotyczył jedynie tych towarów - tylko tej pozycji faktury, a nie całej faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy - przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Regulacje dotyczące mechanizmu podzielonej płatności zawarte zostały w ustawie z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. z 2018 r. poz. 62), która wprowadziła z dniem 1 lipca 2018 r.m.in. nowy blok przepisów zawartych w rozdziale 1a w art. 108a-108d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.).

Ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751) wprowadza z dniem 1 listopada 2019 r. - zmiany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - w zakresie mechanizmu podzielonej płatności.

Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Natomiast w myśl art. 108a ust. 1a ustawy, obowiązującego od dnia 1 listopada 2019 r., przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (art. 108a ust. 1b ustawy).

W myśl art. 108a ust. 2 ustawy - zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

1.

zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;

2.

zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Artykuł 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - faktura powinna zawierać wyrazy "mechanizm podzielonej płatności".

Stosownie do art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

1.

stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

2.

jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Załącznik nr 15 do ustawy - stanowiący "Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy" - zawiera zamkniętą listę towarów i usług, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację "mechanizm podzielonej płatności".

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją "mechanizm podzielonej płatności" będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

1.

będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość (art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców);

2.

będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy,

3.

czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi na terenie kraju działalność handlową w obszarze artykułów szkolnych i biurowych, będąc wiodącym dostawcą towarów dla sieci handlowych. Towary są nabywane od dostawców krajowych (producentów/hurtowników) jak i importowane bezpośrednio z terenu UE i spoza UE. Faktury sprzedaży generowane są na podstawie zamówień z sieci handlowych do każdego sklepu osobno (tj. Nabywca A posiada np. 30 sklepów wielkopowierzchniowych na terenie Polski i do każdego z nich przypisane jest zamówienie i na jego podstawie wystawiana faktura oraz realizowana dostawa towarów). Zamawiający (Nabywca towarów od Wnioskodawcy) wymaga, aby wygenerowana faktura była odzwierciedleniem zamówienia 1:1 (nie dopuszczalne aby zamówienie było dzielone na kilka faktur ani faktura nie może obejmować kilku zamówień). Na fakturze, w zależności od zamówienia, znajdują się różnego rodzaju towary (np. kredki, zeszyty, tusze...) i różna jest wartość tych faktur. Zarówno całe zamówienie jak i wartość jednego rodzaju towaru może przekraczać wartość 15 tyś. lub nie. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą brzmienia poz. 8 załącznika do ustawy i konieczności stosowania split paymentu w sytuacji, gdy przedmiotem dostaw są wyłącznie naboje do piór, atrament do pisania do piór, tusz kreślarski (pozycje te mieszczą się w PKWIU 20.59.30.0). W załączniku nr 15 w poz. 8 PKWiU 20.59.30.0 wpisano: "Atrament do pisania, tusz kreślarski i pozostałe atramenty i tusze - wyłącznie kasety z tuszem bez głowicy do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych" i zdaniem Wnioskodawcy obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności dotyczy wyłącznie kaset z tuszem bez głowicy do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych nie zaś całej grupy towarów należących do PKWiU 20.59.30.0.

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego należy zauważyć, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności wprowadzony przepisami obowiązującymi od dnia 1 listopada 2019 r. dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług enumeratywnie wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy. Podkreślenia wymaga, że zapis art. 108a ust. 1 pkt 1a ustawy, wprowadza obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty.

Jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca prowadzi działalność handlową artykułów szkolnych i biurowych, w ramach której nabywa oraz sprzedaje towary takie jak: naboje do piór, atrament do pisania, tusz kreślarski, natomiast przedmiotem dostaw nie są kasety z tuszem bez głowic do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych. Symbolu PKWiU dla dostawy naboi do piór, atramentu do pisania oraz tuszu kreślarskiego, zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy to 20.59.30.0.

Odnosząc się do przedstawionego opisu sprawy, w pierwszej kolejności należy wskazać, że pod poz. 8 załącznika nr 15 do ustawy VAT (wykaz towarów i usług w stosunku do których zastosowanie ma obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności) wymieniony został symbol PKWiU ex 20.59.30.0 - Atrament do pisania, tusz kreślarski i pozostałe atramenty i tusze - wyłącznie kasety z tuszem bez głowic do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych.

Jak wynika z okoliczności analizowanej sprawy przedmiotem dostaw nie są kasety z tuszem bez głowic do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych lecz Wnioskodawca nabywa oraz sprzedaje towary takie jak: naboje do piór, atrament do pisania, tusz kreślarski, które to pozycje mieszczą się pod symbolem PKWiU 20.59.30.0.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Poz. nr 8 załącznika nr 15 do ustawy VAT dotyczy obowiązkowego stosowania mechanizmu podzielonej płatności tylko w odniesieniu do kaset z tuszem bez głowic do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych o symbolu PKWiU 20.59.30.0.

W związku z powyższym, skoro przedmiotem nabycia oraz sprzedaży są towary, które nie są wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, to w okolicznościach niniejszej sprawy Wnioskodawca nie ma obowiązku stosowania mechanizm podzielonej płatności i w odniesieniu do tych dostaw nie powinien umieszczać na wystawianych fakturach sformułowania "mechanizm podzielonej płatności".

Podkreślić należy, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności wprowadzony przepisami obowiązującymi od dnia 1 listopada 2019 r. dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług enumeratywnie wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy. Ponadto zapis art. 108a ust. 1 pkt 1a ustawy, wprowadza obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty.

Zatem odnosząc się do przedmiotu zapytania Wnioskodawcy należy wskazać, że skoro Wnioskodawca nabywa oraz sprzedaje towary takie jak: naboje do piór, atrament do pisania, tusz kreślarski, natomiast przedmiotem dostaw nie są kasety z tuszem bez głowicy do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych (o symbolu PKWiU 20.59.30.0), to wskazać należy, że czynności te nie są objęte obowiązkiem stosowania "mechanizmu podzielonej płatności".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Wskazać w tym miejscu należy, że tutejszy Organ podatkowy nie odniósł się do pytania nr 2 przedstawionego we wniosku, gdyż Wnioskodawca oczekiwała odpowiedzi w sytuacji objęcia obowiązkiem podzielonej płatności ww. towarów.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl