0114-KDIP1-1.4012.64.2017.1.DG - Prawo do odliczenia VAT przez spółkę w związku z inwestycją przebudowy ulicy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.64.2017.1.DG Prawo do odliczenia VAT przez spółkę w związku z inwestycją przebudowy ulicy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2017 r. (data wpływu 27 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu wydatków poniesionych na przebudowę części ulicy i odcinka kanalizacji deszczowej oraz opodatkowania VAT nieodpłatnego przekazania ww. inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu wydatków poniesionych na przebudowę części ulicy i odcinka kanalizacji deszczowej oraz opodatkowania VAT nieodpłatnego przekazania ww. inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

M. sp. z o.o. (dalej: "Spółka") jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości składających się z działki nr 73/8, dla której prowadzona jest księga wieczysta (dalej: "Nieruchomość 1") oraz sąsiadującej z nią działki nr 73/28, dla której prowadzona jest księga wieczysta (dalej: "Nieruchomość 2").

Nieruchomość 2 zabudowana jest budynkami magazynowo-produkcyjnymi wraz z towarzyszącą im infrastrukturą, a Nieruchomość 1 jest niezabudowana i zadrzewiona. Spółka będzie realizować w przyszłości na Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 inwestycję polegającą na budowie budynku lub budynków magazynowo-produkcyjno-biurowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W dalszej części wniosku Nieruchomość 1 oraz Nieruchomość 2 wraz z budynkami, które się na nich znajdują i które zostaną w przyszłości wybudowane będą zwane dalej łącznie: "Nieruchomościami".

Nieruchomość jest i będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. W szczególności Spółka wynajmuje i zamierza w dalszym ciągu wynajmować powierzchnie w budynkach, które będą znajdowały się na terenie Nieruchomości. Usługi te są co do zasady opodatkowane VAT wg stawki podstawowej.

Aby podnieść atrakcyjność Nieruchomości dla obecnych i przyszłych najemców, poprawić obsługę Nieruchomości i zwiększyć jej dostępność komunikacyjną, Spółka postanowiła podjąć działania mające na celu przebudowę okolicznej infrastruktury komunikacyjnej w jej najbliższym sąsiedztwie. W tym celu Spółka rozpoczęła negocjacje z Gminą Miasto (dalej: "Gmina"), która jest właścicielem gruntu, na którym znajdują się okoliczne ulice oraz infrastruktura towarzysząca.

W ocenie Spółki przebudowa infrastruktury komunikacyjnej wpłynie w sposób pozytywny na Nieruchomość. Dzięki nowej infrastrukturze drogowej znajdującej się w pobliżu Nieruchomości zostanie podniesiony jej standard, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu Nieruchomości oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Spółkę.

W wyniku negocjacji dojdzie do zawarcia pomiędzy Spółką a Gminą pisemnego porozumienia (dalej: "Porozumienie"). W chwili składania niniejszego wniosku Porozumienie nie zostało jeszcze zawarte, ale Spółka oraz Gmina ustaliły już jego istotne elementy. Spółka oraz Gmina uzgodniły, że Spółka dokona przebudowy odcinka znajdującej się w pobliżu Nieruchomości oraz przebudowy odcinka kanalizacji deszczowej (dalej: "Inwestycja").

Zgodnie z Porozumieniem Spółka na swój koszt i swoim staraniem będzie realizować Inwestycję na rzecz Gminy. Dotyczy to wszelkich działań koniecznych dla prawidłowego wykonania Inwestycji w uzgodnionym zakresie i terminie. Spółka w związku z Inwestycją będzie pełniła rolę inwestora w rozumieniu przepisów prawa budowlanego i będzie odrębnie występowała o wszelkie niezbędne pozwolenia, decyzje itp. Zrealizowana Inwestycja stanowić będzie własność Gminy. Nabycie przez Gminę wszelkich materialnych efektów prac i środków trwałych wykonanych w ramach realizacji Inwestycji nastąpi nieodpłatnie. Dodatkowo na podstawie porozumienia Spółka przekaże nieodpłatnie na rzecz Gminy prawa autorskie majątkowe do dokumentacji projektowej oraz własność poszczególnych egzemplarzy dokumentacji. Spółka przeniesie również na Gminę prawa z gwarancji i rękojmi udzielonej przez wykonawcę Inwestycji. Prawa te zostaną przekazane Gminie nieodpłatnie w ramach Inwestycji.

Gmina nie będzie partycypowała finansowo w realizacji Inwestycji, a Spółka wszelkie obowiązki wynikające z tytułu realizacji porozumienia będzie wykonywała nieodpłatnie. Spółka podjęła decyzję o ponoszeniu kosztów Inwestycji na podstawie dokonanego rachunku ekonomicznego wskazującego, że Inwestycja spowoduje zwiększenie obrotów z tytułu wynajmu Nieruchomości. Jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, Spółka nie decydowałaby się na przekazanie Inwestycji nieodpłatnie na rzecz Gminy, jeżeli w dłuższej perspektywie czasu nie odniosłaby z tego tytułu korzyści ekonomicznych.

W przypadku rozpoczęcia i nie wykonania Inwestycji przez Spółkę w uzgodnionych terminach, zgodnie z porozumieniem Gmina będzie uprawniona do ukończenia Inwestycji we własnym zakresie, na koszt i ryzyko Spółki. Dotyczy to również powierzenia ukończenia lub zlecenia wykonania inwestycji podmiotom trzecim na koszt i ryzyko Spółki. Również w takim przypadku wykonana część Inwestycji będzie stanowiła własność Gminy i zostanie przez Spółkę przekazana na rzecz Gminy nieodpłatnie.

W ramach zabezpieczenia kar umownych wynikających z Porozumienia Spółka zobowiązała się do złożenia oświadczenia o poddaniu się egzekucji.

Poniżej Spółka przedstawia dodatkowo wybrane postanowienia z Porozumienia:

* w celu realizacji Inwestycji Gmina udzieli Spółce prawa do dysponowania nieruchomościami, na których realizowana będzie Inwestycja, na cele budowlane,

* upoważniony przedstawiciel Gminy będzie miał prawo uczestniczenia w spotkaniach koordynacji budowy w charakterze obserwatora bez prawa do wydawania wiążących instrukcji lub poleceń,

* Spółka zobowiązana jest do bieżącego informowania Gminy (na jej każdorazowy wniosek) o przebiegu robót,

* Przez cały okres realizacji Inwestycji Gmina pozostaje właścicielem infrastruktury drogowej będącej przedmiotem Inwestycji, z wyjątkiem tej która podlegać będzie likwidacji, zgodnie z wynikającym z projektu, który będzie załączony do Porozumienia,

* Spółka podejmuje się kierowania i stałej koordynacji nad przygotowaniem i realizacją Inwestycji oraz ponosi odpowiedzialność za jej wykonanie zgodnie z dokumentacją projektową stanowiącą załącznik do Porozumienia,

* Spółka powierzy w swoim imieniu realizację Inwestycji wybranemu przez siebie wykonawcy.

Spółka przekaże protokolarnie Gminie wykonaną Inwestycję, w terminie nie dłuższym niż 14 dni, od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na użytkowanie Inwestycji stanie się ostateczna (o ile takie będzie wymagane) lub dopełnione zostaną inne formalności wymagane dla dopuszczenia Inwestycji do użytkowania.

Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji.

2. Czy nieodpłatne przekazanie Gminie Inwestycji będzie stanowiło czynności podlegającą opodatkowaniu VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko w zakresie pytania nr 1

Zdaniem Spółki będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wszelkich wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2

Zdaniem Spółki nieodpłatne przekazanie Gminie Inwestycji nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki

UZASADNIENIE stanowiska w zakresie pytania nr 1

Co do zasady, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przywołane powyżej normy wprowadzają jedną z najistotniejszych zasad podatku VAT - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje zasadniczo wtedy, gdy nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przepisy nie wskazują jaki charakter ma mieć związek pomiędzy zakupami (podatkiem naliczonym) a sprzedażą opodatkowaną. Co do zasady, związek ten może mieć charakter bezpośredni bądź pośredni. Związek pośredni istnieje wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania danego podatnika. Zdaniem Spółki w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym istnieje związek pośredni pomiędzy wydatkami na realizację Inwestycji a sprzedażą opodatkowaną realizowaną przez Spółkę.

Jak już zostało wyżej wspomniane, Spółka prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT przy wykorzystaniu Nieruchomości. Działalność ta polega na wynajmie Nieruchomości i ich części. Aby podnieść atrakcyjność Nieruchomości dla obecnych i przyszłych najemców, poprawić obsługę Nieruchomości i zwiększyć jej dostępność komunikacyjną, Spółka będzie ponosiła wydatki na realizację Inwestycji. Inwestycja bez wątpienia wpłynie w sposób pozytywny na Nieruchomość. Dzięki nowej infrastrukturze drogowej znajdującej się w pobliżu Nieruchomości zostanie podniesiony jej standard, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu Nieruchomości oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Spółkę. Spółka stwierdza zatem, że istnieje oczywisty związek pomiędzy Inwestycją, a czynnościami opodatkowanymi, które wykonuje i zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Dla powyższego stanowiska nie ma znaczenia fakt, że Inwestycja zostanie przekazana przez Spółkę nieodpłatnie na rzecz Gminy. Okoliczność ta nie ma wpływu na to, że realizowana Inwestycja doprowadzi do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości, która będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wszelkich wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

Powyższe stanowisko wyrażone przez Spółkę znajduje potwierdzenie w wydawanych, w analogicznych stanach faktycznych, interpretacjach indywidualnych Spółka wskazuje przykładowo:

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 grudnia 2016 r., nr 1462-IPPP2.4512.783.2010.1.AM,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia9 września 2015 r., nr ILPP5/4512-1-131/15-2/KG,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 czerwca 2013 r., nr ILPP1/443-210/13-5/JSK,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 lipca 2012 r., nr IPPP3/443-415/12-2/KB.

UZASADNIENIE stanowiska w zakresie pytania nr 2

Zakres opodatkowania VAT określa art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT. Wskazuje on, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W celu określenia, czy nieodpłatne przekazanie Inwestycji na rzecz Gminy będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT konieczne jest rozważenie, czy przekazanie Inwestycji powinno być rozpatrywane jako dostawa towarów czy świadczenie usług.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami na gruncie VAT są z kolei rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT).

Na podstawie art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Na gruncie prawa cywilnego nieruchomość jest bez wątpienia rzeczą. Na podstawie art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 459, dalej: "k.c.") częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Zgodnie z art. 48 k.c. do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. W kontekście przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Spółka wskazuje na istotną cywilistyczną zasadę stanowiąca, że wszelkie rzeczy połączone trwale z nieruchomością stają się jej częścią składową (łac. superficies solo cedit). Wyrazem tej zasady w polskim porządku prawnym jest art. 47 § 1 k.c. wskazujący, że część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych oraz art. 141 k.c., zgodnie z którym własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.

Mając na uwadze przywołane powyżej regulacje prawa cywilnego stwierdzić należy, że właścicielem ruchomości (nakładów) połączonych z nieruchomością w taki sposób, że stały się jej częściami składowymi jest właściciel nieruchomości.

Inwestycja, którą będzie realizowała Spółka na nieruchomościach gruntowych będących własnością Gminy bez wątpienia będzie stanowiła część składową gruntu ponieważ Inwestycja polega na rozbudowie infrastruktury, która będzie ściśle związana z gruntem w taki sposób, że jej odłączenie będzie niemożliwe bez jej uszkodzenia bądź istotnej zmiany (art. 47 § 2 w zw. z art. 48 k.c.). Oznacza to, że Inwestycja nie może być przedmiotem odrębnej własności, gdyż w momencie jej wykonania stanie się ona własnością Gminy. Spółka nie będzie więc właścicielem samej Inwestycji i nie będzie mogła tą Inwestycją rozporządzać. Gmina stanie się właścicielem poszczególnych elementów Inwestycji już w momencie ich połączenia z gruntem. Mając to na uwadze, zdaniem Spółki nieodpłatne przekazanie Inwestycji na rzecz Gminy nie może być traktowane jako dostawa towarów.

Konieczne jest zatem rozważenie, czy przekazanie Inwestycji może być uznane za świadczenie usług. Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT świadczeniem usług jest każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Przekazanie Inwestycji niewątpliwie wypełnia tę definicję i jest świadczeniem usług przez Spółkę na rzecz Gminy. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z Porozumieniem przekazanie Inwestycji będzie czynnością nieodpłatną, a opodatkowaniu VAT podlega tylko świadczenie usług za wynagrodzeniem.

Artykuł 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT wskazuje, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Z punktu widzenia przedstawionego zdarzenia przyszłego/stanu faktycznego istotne jest to, że nieodpłatne świadczenie usług może być uznane za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT tylko i wyłącznie jeżeli świadczenie to będzie realizowane dla celów innych niż działalność gospodarcza Spółki. Przypadek taki nie zachodzi w przedstawionym zdarzeniu przyszłym/stanie faktycznym.

W analizowanym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, w której przekazanie Inwestycji bez wątpienia będzie miało związek z działalnością prowadzoną przez Spółkę. Rozbudowana w ramach Inwestycji infrastruktura komunikacyjna będzie miała bez wątpienia wpływ na zwiększenie atrakcyjności Nieruchomości, która jest i będzie wykorzystywana przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Wykonując Inwestycję Spółka dąży do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości dla potencjalnych klientów. Spółka nie godziłaby się na ponoszenie wydatków, gdyby inwestycja nie dawała możliwości zwiększenia przychodów z prowadzonej działalności opodatkowanej VAT. Mając to na uwadze warunek o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT nie został spełniony i przekazanie Inwestycji na rzecz Gminy nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Powyższe stanowisko wyrażone przez Spółkę znajduje potwierdzenie w wydawanych, w analogicznych stanach faktycznych, interpretacjach indywidualnych. Spółka wskazuje przykładowo:

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 stycznia 2017 r., nr 3063-ILPP2-2.4512.206.2016.1.AD,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 grudnia 2016 r., nr 1462-IPPP2.4512.783.2016.1.AM,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 czerwca 2015 r., nr IPTPP1/4512-147/15-6/AK,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 października 2014 r., nr ITPP2/443-951/14/AD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl