0114-KDIP1-1.4012.57.2019.1.JO - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Doposażenie w sprzęty medyczne".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.57.2019.1.JO Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Doposażenie w sprzęty medyczne".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2019 r. (data wpływu 4 luty 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Doposażenie w sprzęty medyczne" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Doposażenie w sprzęty medyczne".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

SPZOZ jest publicznym zakładem opieki zdrowotnej działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz udzielającym świadczeń zdrowotnych finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia w zakresie wynikającym ze Statutu oraz umów zawartych z NFZ.

SPZOZ jest czynnym podatnikiem podatku VAT, świadczącym usługi zwolnione od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

W dniu 20 listopada 2018 r. Szpital podpisał umowę na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna projektu pn. "Doposażenie w sprzęty medyczne". Okres realizacji projektu 6 maja 2019 r. - 30 września 2020 r. Projekt będzie finansowany w 85% ze środków unijnych i w 15% wydatków ze środków własnych. Celem projektu jest zwiększenie dostępności usług zdrowotnych w powiecie poprzez doposażenie w sprzęt Bloku Operacyjno-Zabiegowego, Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii, Oddziału Dziecięcego oraz Oddziału Neonatologicznego. Inwestycje zaplanowane w projekcie ukierunkowane są na rozwiązanie problemów zdrowotnych dorosłych, które zostały zidentyfikowane jako istotne przyczyny dezaktywizacji zawodowej oraz schorzeniami specyficznymi dla obszaru województwa oraz z zakresu pediatrii i neonatologii. Realizacja projektu w sposób bezpośredni przyczyni się do zmniejszenia dysproporcji w zakresie dostępności do świadczeń medycznych wysokiej jakości. Projekt zakłada zakup sprzętu medycznego, który powoli na wymianę wyeksploatowanego sprzętu medycznego na bardziej specjalistyczny i nowoczesny, tym samym usprawni wykonywanie badań i zabiegów, co przełoży się na szybszą obsługę pacjentów i zwiększoną dostępność do świadczeń medycznych. Wyposażenie w nowy sprzęt medyczny pozwoli na wykonywanie nowych procedur medycznych, dotychczas niedostępnych w placówce oraz wpłynie pozytywnie na poprawę jakości wykonywanych usług. Nowy sprzęt umożliwi wprowadzanie bezinwazyjnych lub mniej inwazyjnych zabiegów, co istotnie wpłynie na bezpieczeństwo pacjentów. Inwestycja wpłynie na poprawę stanu diagnostyki, co w konsekwencji pozwoli na wcześniejsze wykrywanie stanów chorobowych, skracając okres absencji związanej z procesem leczenia i rekonwalescencji.

Po zakończeniu realizacji projektu środki trwałe będą własnością SPZOZ i nie będą przekazane na inny podmiot na mocy ani umowy sprzedaży, ani zamiany, darowizny lub innej umowy służącej przeniesieniu własności. Efekty projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, które są ustawowo zwolnione z podatku VAT w myśl wyżej wymienionego art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wymogiem wynikającym z zawartej umowy na ww. dofinansowanie, jest dostarczenie z właściwego organu pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnej) o możliwości odliczenia podatku VAT, dotyczącego realizowanego projektu. W momencie złożenia wniosku o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, SPZOZ złożył pisemne oświadczenie, że nie ma możliwości odliczenia w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pn. "Doposażenie w sprzęty medyczne", przy założeniu że wskazane zakupy aparatury i sprzętu medycznego będą wykorzystywane w całości na udzielanie świadczeń zdrowotnych, które zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) są usługami zwolnionymi od podatku VAT, możliwe będzie obniżenie przez SPZOZ należnego podatku VAT o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących nabycie ww. sprzętu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z przyznaniem Szpitalowi dofinansowania ze środków EFRR na realizację projektu pn. " Doposażenie w sprzęty medyczne" nie będzie możliwe obniżenie kwoty należnego podatku VAT o podatek naliczony, który został określony w umowie o dofinansowanie jako wydatek kwalifikowalny.

Usługi w zakresie opieki medycznej są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, mówi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż zakup sprzętu medycznego, nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, z uwagi na ich wykorzystywanie do świadczeń usług zwolnionych, nie będzie możliwe obniżenie należnego podatku VAT o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących nabycie przedmiotowego sprzętu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 20 listopada 2018 r. podpisał umowę na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna projektu pn. "Doposażenie w sprzęty medyczne". Okres realizacji projektu 6 maja 2019 r. - 30 września 2020 r. Projekt będzie finansowany w 85% ze środków unijnych i w 15% wydatków ze środków własnych. Celem projektu jest zwiększenie dostępności usług zdrowotnych w powiecie poprzez doposażenie w sprzęt Bloku Operacyjno-Zabiegowego, Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii, Oddziału Dziecięcego oraz Oddziału Neonatologicznego. Inwestycje zaplanowane w projekcie ukierunkowane są na rozwiązanie problemów zdrowotnych dorosłych, które zostały zidentyfikowane jako istotne przyczyny dezaktywizacji zawodowej oraz schorzeniami specyficznymi dla obszaru województwa oraz z zakresu pediatrii i neonatologii. Realizacja projektu w sposób bezpośredni przyczyni się do zmniejszenia dysproporcji w zakresie dostępności do świadczeń medycznych wysokiej jakości. Projekt zakłada zakup sprzętu medycznego, który powoli na wymianę wyeksploatowanego sprzętu medycznego na bardziej specjalistyczny i nowoczesny, tym samym usprawni wykonywanie badań i zabiegów, co przełoży się na szybszą obsługę pacjentów i zwiększoną dostępność do świadczeń medycznych. Wyposażenie w nowy sprzęt medyczny pozwoli na wykonywanie nowych procedur medycznych, dotychczas niedostępnych w placówce oraz wpłynie pozytywnie na poprawę jakości wykonywanych usług. Nowy sprzęt umożliwi wprowadzanie bezinwazyjnych lub mniej inwazyjnych zabiegów, co istotnie wpłynie na bezpieczeństwo pacjentów. Inwestycja wpłynie na poprawę stanu diagnostyki, co w konsekwencji pozwoli na wcześniejsze wykrywanie stanów chorobowych, skracając okres absencji związanej z procesem leczenia i rekonwalescencji. Po zakończeniu realizacji projektu środki trwałe będą własnością Wnioskodawcy i nie będą przekazane na inny podmiot na mocy ani umowy sprzedaży, ani zamiany, darowizny lub innej umowy służącej przeniesieniu własności. Efekty projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, które są ustawowo zwolnione z podatku VAT w myśl wyżej wymienionego art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących nabycie sprzętu medycznego w związku z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie sprzętu medycznego w związku z realizacją projektu pn. "Doposażenie w sprzęty medyczne", ponieważ efekty realizacji projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy w analizowanej sprawie podatek VAT powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl