0114-KDIP1-1.4012.56.2018.1.RR - VAT w zakresie zwolnienia z podatku dla transakcji sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej niezabudowanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.56.2018.1.RR VAT w zakresie zwolnienia z podatku dla transakcji sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej niezabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2018 r. (data wpływu 29 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku dla transakcji sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej niezabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku dla transakcji sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej niezabudowanej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik jest spółką jawną, której przedmiotem działalności są wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi oraz kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. W drodze umowy sprzedaży zawartej 11 sierpnia 2008 r. wspólnicy spółki jawnej (jako osoby fizyczne) nabyli prawo użytkowania wieczystego nieruchomości oznaczonej jako działka o numerze ewidencyjnym 2027/61, zawierającej obszar 1,2176 ha, oraz własność znajdującego się na tej nieruchomości budynku produkcyjno - magazynowego. Dokonana transakcja podlegała zwolnieniu od podatku VAT. Następnie, w drodze umowy przenoszącej prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz własność budynku zawartej 13 marca 2009 r., wspólnicy wnieśli aportem do spółki jawnej nabyte prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz własności hali produkcyjno - magazynowej (bez podatku VAT).

Działka o numerze ewidencyjnym 2027/61 figuruje w rejestrze gruntów zaklasyfikowana jako tereny przemysłowe. Dnia 10 listopada 2017 r. geodeta uprawniony sporządził wstępną mapę z projektem podziału nieruchomości wraz z wykazem zmian gruntowych, zgodnie z którą działka nr 2027/61 została wstępnie podzielona na działki o numerach ewidencyjnych: nr 2027/61a (zawierająca wstępnie obszar 0,3286 ha) oraz 2027/61b (zawierająca wstępnie obszar 0,8890 ha, zabudowana budynkiem produkcyjno - magazynowym). Podatnik dnia 22 stycznia 2018 r. zawarł umowę przedwstępną sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki o numerze ewidencyjnym nr 2027/61a, na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Wydzielona działka o numerze ewidencyjnym nr 2027/61a nie była nigdy wykorzystywana gospodarczo przez Podatnika, w szczególności nie służyła do prowadzenia działalności gospodarczej. Dla miasta brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a dla działki o numerze ewidencyjnym 2027/61 nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zawarcie umowy przyrzeczonej (sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki o numerze ewidencyjnym nr 2027/61a będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zawarcie umowy przyrzeczonej (sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki o numerze ewidencyjnym nr 2027/61a nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia z tego podatku.

Sprzedaż prawa użytkowania wieczystego jest dostawą towaru w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2017.1221 tekst jedn., dalej uVAT). Jednakże w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 9 uVAT przewidziano zwolnienie przedmiotowe, mocą którego zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 33 uVAT ilekroć w ustawie mówi się o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Dla nieruchomości nie ma ani planu zagospodarowania przestrzennego, ani decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W takich okolicznościach, zgodnie z istniejącą linią orzeczniczą (wyrok NSA z 25 lipca 2017 r., I FSK 2337/15; wyrok NSA z 20 kwietnia 2017 r., I FSK 2105/15) należy odwołać się do sposobu zakwalifikowania nieruchomości w rejestrze gruntów. Działka o numerze ewidencyjnym 2027/61 figuruje w rejestrze jako tereny przemysłowe, co zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. 2016.1034 tekst jedn.) jest podgrupą gruntów zabudowanych i zurbanizowanych. Zgodnie z załącznikiem nr 6 (pkt 13) do powołanego rozporządzenia, do terenów przemysłowych zalicza się grunty:

1.

zajęte pod budynki, zaliczone w PKOB do grupy 125 - budynki przemysłowe i magazynowe, oraz związane z tymi budynkami budowle i urządzenia, w szczególności: wiaty, kotłownie, zbiorniki, przewody naziemne, place składowe, place postojowe i manewrowe, ogrodzenia, śmietniki, składowiska odpadów,

2.

położone między budynkami, budowlami i urządzeniami, o których mowa w pkt 1, lub w bezpośrednim sąsiedztwie tych budynków i urządzeń i niewykorzystywane do innego celu, który uzasadniałby zaliczenie ich do innej grupy użytków gruntowych, w tym zajęte pod rabaty i kwietniki;

3.

zajęte pod bazy transportowe i remontowe, stacje transformatorowe, naziemne rurociągi, kolektory i wodociągi, hałdy i wysypiska śmieci, ujęcia wody i oczyszczalnie ścieków.

W świetle powyższego należy wskazać, że wyodrębniona działa nr o numerze ewidencyjnym 2027/61a, na której nie jest posadowiony żaden budynek (hala produkcyjno-magazynowa znajduje się na działce o numerze ewidencyjnym 2027/61 b) nie może być klasyfikowana ani jako działka zabudowana, ani jako działka budowlana. W tym stanie rzeczy transakcja sprzedaży korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 uVAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 cyt. ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

* oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,

* zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem - w rozumieniu ww. przepisu) na rzecz użytkownika wieczystego, co sprawia, że może on rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak i w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot jak przy dokonywaniu sprzedaży gruntu przez właściciela. Zatem w świetle powołanego wyżej art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług odpłatne przeniesienie prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z opisu sprawy wynika, że w drodze umowy sprzedaży zawartej 11 sierpnia 2008 r. wspólnicy spółki jawnej (jako osoby fizyczne) nabyli prawo użytkowania wieczystego nieruchomości oznaczonej jako działka o numerze ewidencyjnym 2027/61, zawierającej obszar 1,2176 ha, oraz własność znajdującego się na tej nieruchomości budynku produkcyjno - magazynowego. Dokonana transakcja podlegała zwolnieniu od podatku VAT. Następnie, w drodze umowy przenoszącej prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz własność budynku zawartej 13 marca 2009 r., wspólnicy wnieśli aportem do spółki jawnej nabyte prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz własności hali produkcyjno - magazynowej (bez podatku VAT). Działka o numerze ewidencyjnym 2027/61 figuruje w rejestrze gruntów zaklasyfikowana jako tereny przemysłowe. Dnia 10 listopada 2017 r. geodeta uprawniony sporządził wstępną mapę z projektem podziału nieruchomości wraz z wykazem zmian gruntowych, zgodnie z którą działka nr 2027/61 została wstępnie podzielona na działki o numerach ewidencyjnych: nr 2027/61a (zawierająca wstępnie obszar 0,3286 ha) oraz 2027/61b (zawierająca wstępnie obszar 0,8890 ha, zabudowana budynkiem produkcyjno - magazynowym). Podatnik dnia 22 stycznia 2018 r. zawarł umowę przedwstępną sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki o numerze ewidencyjnym nr 2027/61a, na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Wydzielona działka o numerze ewidencyjnym nr 2027/61a nie była nigdy wykorzystywana gospodarczo przez Podatnika, w szczególności nie służyła do prowadzenia działalności gospodarczej. Dla miasta brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a dla działki o numerze ewidencyjnym 2027/61 nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest prawo do zastosowania zwolnienia dla sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki o numerze ewidencyjnym nr 2027/61a

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy pod pojęciem tereny budowlane - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z analizy powołanych przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy terenów, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane są zwolnione od podatku.

Z okoliczności sprawy wynika, że dla działki o numerze ewidencyjnym 2027/61, z której wstępnie wydzielono niezabudowaną działkę oznaczona numerem 2027/61a brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że dostawa prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej działki nr 2027/61a będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ponieważ działka ta nie jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy - nie obowiązuje dla niej miejscowy plan zagospodarowania terenu i nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl