0114-KDIP1-1.4012.538.2018.2.MMA - 0% stawka VAT dla dostawy serwera.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.538.2018.2.MMA 0% stawka VAT dla dostawy serwera.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2018 r. (data wpływu 6 września 2018 r.) uzupełnione pismem Strony z dnia 19 października 2018 r. (data wpływu 22 października 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 15 października 2018 r. (skutecznie doręczone Stronie w dniu 18 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawienia faktury korygującej w związku ze zmianą stawki z 23% na 0% dla dostawy serwera - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawienia faktury korygującej w związku ze zmianą stawki z 23% na 0% dla dostawy serwera. Wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 19 października 2018 r. (data wpływu 22 października 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 15 października 2018 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.538.2018.1.MMA.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest sprzedawcą bezpieczeństwa informatycznego w tym: oprogramowania, serwerów itd. W dniu 13 lipca 2018 r. Starostwo Powiatowe e-mailem przesłało do spółki (Wnioskodawcy) zamówienie na dostawę serwera. Zamówienie było podpisane przez Głównego Księgowego z datą zamówienia 12 lipca 2018 r. Zamówienie to było zwykłe jakie składają inne podmioty. Towar został dostarczony zamawiającemu 24 lipca 2018 r. i odebrany przez zamawiającego bez uwag.

1. W dniu 26 lipca 2018 r. sprzedawca wystawił fakturę VAT z zastosowaniem (zgodnie do zamówienia) stawki 23% VAT. Faktura została dostarczona zamawiającemu pocztą.

2. W dniu 8 sierpnia 2018 r. e-mailem kupujący przekazał sprzedającemu kolejne zamówienie (do zamówienia wcześniejszego ale nie powołując się na nie). To zamówienie zawierało braki formalno-prawne i tak: brak daty wystawienia dokumentu, brak informacji czy to jest nowe zamówienie czy też uzupełnienie zamówienia poprzedniego, brak pieczęci instytucji potwierdzającej organu prowadzącego i oryginału zamówienia nie dostarczono

3. Sprzedawca powiadomił e-mailem kupującego o wadach prawnych w przesłanych e-mailem dokumentach oraz odmówił w związku z tym wystawienie faktury VAT korygującej z zastosowaniem zerowej "0%" stawki VAT. Następnie pismem z dnia 10 sierpnia 2018 r. (listem poleconym) kupujący dostarczył do sprzedającego pismo przewodnie o zastosowaniu do ww. zamówienia stawki "0%" VAT wraz z dokumentami tj. "Zamówienie" dotyczące zamówienia z dnia 12 lipca 2018 r.

4. Sprzedawca po powzięciu o istnieniu ww. wad prawnych w złożonych dokumentach, stwierdził, że w aktualnym stanie faktycznym istnieją poważne wątpliwości co do prawa zastosowania stawki "0%" VAT i w związku z tym obowiązku wystawienia faktury VAT-Korekta. Sprzedający taki plik dokumentów zgodnie z obowiązkiem art. 83 ust. 26 ust. 15 VAT złożył pismem z dnia 28 sierpnia 2018 r. we właściwym dla Sprzedającego Organ podatkowy.

5. Zamawiający oraz Organ podatkowy zostali powiadomieni, że sprzedawca w tym stanie faktycznym wystąpi o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w ocenie Sprzedającego przesłane przez Kupującego dokumenty nie spełniają warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT.

To właśnie dlatego, że w ocenie Sprzedającego przesłane przez Kupującego dokumenty nie spełniają warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT wystąpił Sprzedający o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej wskazując tam na wady prawne dostarczanych przez Kupującego dokumentów. To na Sprzedającym ciążyła by ewentualna odpowiedzialność podatkowa gdyby zastosował 0 stawkę VAT w przypadku stwierdzenia przez Organ podatkowy, że sporne dokumenty nie spełniają wymogów - warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT ze względu na wady prawne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Kupujący spełnił wymogi ustawowe (wskazane we wniosku E.69) uprawniające do zastosowania zerowej "0%" stawki VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Kupujący nie spełnił wymogu uprawniającego go do zastosowania zerowej "0%" stawki VAT z tego względu, że:

1. Zamówienie pierwotne (z dnia 13 lipca 2018 r.) nie było złożone zgodnie z wymogami ustawy o VAT wskazane we wniosku pkt E.69.

2. Z żądaniem o zastosowaniu "0%" VAT kupujący wystąpił po dostawie towaru, a złożone później dokumenty zawierały wady prawne.

3. Kolejno złożone dokumenty zawierają także wady prawne, nie dające się usunąć, które to wady w konsekwencji nie dając podstawy prawnej do zastosowania zerowej "0%" stawki VAT tj. wystawienia faktury VAT- Korekta z obniżoną stawką VAT z 23% do 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a.

dla placówek oświatowych,

b.

dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Na podstawie art. 83 ust. 13 ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

1.

posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;

2.

posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit.b.

Stosowanie do art. 83 ust. 15 ustawy dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 wymieniono:

1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych

2. Drukarki

3. Skanery

4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących)

5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej.

Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery.

Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106j ust. 1 ustawy w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1.

udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,

2.

udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,

3.

dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4.

dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5.

podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Jednocześnie wskazać należy, że faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest bowiem doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

Z przedstawionego opisu wynika, że Wnioskodawca jest sprzedawcą bezpieczeństwa informatycznego w tym: oprogramowania, serwerów itd. W dniu 13 lipca 2018 r. Starostwo Powiatowe e-mailem przesłało do spółki (Wnioskodawcy) zamówienie na dostawę serwera. Zamówienie było podpisane przez Głównego Księgowego Z.S. z datą zamówienia 12 lipca 2018 r. Zamówienie to było zwykłe jakie składają inne podmioty. Towar został dostarczony zamawiającemu 24 lipca 2018 r. i odebrany przez zamawiającego bez uwag. W dniu 26 lipca 2018 r. sprzedawca wystawił fakturę VAT z zastosowaniem (zgodnie do zamówienia) stawki 23% VAT. Faktura została dostarczona zamawiającemu pocztą. W dniu 8 sierpnia 2018 r. e-mailem kupujący przekazał sprzedającemu kolejne zamówienie (do zamówienia wcześniejszego ale nie powołując się na nie). To zamówienie zawierało braki formalno-prawne i tak: brak daty wystawienia dokumentu, brak informacji czy to jest nowe zamówienie czy tez uzupełnienie zamówienia poprzedniego, brak pieczęci instytucji potwierdzającej organu prowadzącego i oryginału zamówienia nie dostarczono do sprzedawcy. Sprzedawca powiadomił e-mailem kupującego o wadach prawnych w przesłanych e-mailem dokumentach oraz odmówił w związku z tym wystawienie faktury VAT korygującej z zastosowaniem zerowej "0%" stawki VAT. Następnie pismem z dnia 10 sierpnia 2018 r. (listem poleconym) kupujący dostarczył do sprzedającego pismo przewodnie o zastosowaniu do ww. zamówienia stawki "0%" VAT wraz z dokumentami tj. "Zamówienie" dotyczące zamówienia z dnia 12 lipca 2018 r. Sprzedawca po powzięciu o istnieniu ww. wad prawnych w złożonych dokumentach, stwierdził, że w aktualnym stanie faktycznym istnieją poważne wątpliwości co do prawa zastosowania stawki "0%" VAT i w związku z tym obowiązku wystawienia faktury VAT-Korekta. Sprzedający taki plik dokumentów zgodnie z obowiązkiem art. 83 ust. 26 ust. 15 VAT złożył pismem z dnia 28 sierpnia 2018 r. we właściwym dla Sprzedającego Organ podatkowy. Zamawiający oraz Organ podatkowy zostali powiadomieni, że sprzedawca w tym stanie faktycznym wystąpi o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Wnioskodawca wskazał również, że w ocenie Sprzedającego przesłane przez Kupującego dokumenty nie spełniają warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w przedstawionym stanie faktycznym Kupujący spełnił wymogi ustawowe uprawniające do zastosowania zerowej "0%" stawki VAT.

Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ww. ustawy wskazują na istnienie warunków formalnych niezbędnych do zastosowania stawki podatku wynoszącej 0%. Spełnienie warunków wynikających z powyższego przepisu, zarówno na moment dostawy jak i po dokonanej dostawie pozwala na opodatkowanie dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych stawką 0%.

Wnioskodawca wskazał wyraźnie we wniosku, że przesłane przez Kupującego dokumenty nie spełniają warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT.

A zatem w przedmiotowym przypadku zasadnym jest uznanie, że Kupujący nie spełnił wymogów ustawowych uprawniających do zastosowania zerowej "0%" stawki VAT, albowiem jak wskazał Wnioskodawca przesłane przez Kupującego dokumenty nie spełniły wymogów formalnych, o których mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl