0114-KDIP1-1.4012.528.2019.2.MMA - Opodatkowanie przeniesionego zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, w ramach aportu na spółkę celową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.528.2019.2.MMA Opodatkowanie przeniesionego zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, w ramach aportu na spółkę celową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 26 września 2019 r. (data wpływu 30 września 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesionego zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, w ramach aportu na Spółkę Celową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesionego zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, w ramach aportu na Spółkę Celową.

We wniosku wspólnym złożonym przez: * Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

Spółka 1 Spółka Akcyjna * Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

Spółka 2 Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka 1 S.A. z siedzibą w... (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca 1") prowadzi działalność produkcyjną w zakresie m.in. - produkcji przewodów do klimatyzacji dla branży motoryzacyjnej. Działalność ta prowadzona jest w ramach Oddziału 1 z siedzibą w... ("Oddział 1", "Oddział"), który jest wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostką wchodzącą w skład spółki 1 S.A.

Ponadto Spółka prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o inne Oddziały:

* Oddział 2 w... - producent walcówek aluminiowych, drutów, przewodów, w tym przewodów napowietrznych ze specjalnych stopów aluminium;

* Oddział 3 - producent włókien oraz tworzyw poliestrowych o szerokim zastosowaniu Najważniejsze produkty to włókna cięte oraz kulki silikonowe. Oddział 3 powstał w wyniku połączenia Spółki 1 S.A. ze spółką 5 S.A. w dniu 28 stycznia 2005 r.;

* Oddział 4 w... - producent produktów z branży chemicznej i budowlanej. Sztandarowym produktem oddziału jest płyn do chłodnic "...";

* Oddział 5 w... - producent nowoczesnych poliamidów konstrukcyjnych, wykorzystywanych do produkcji elementów maszyn i urządzeń, oraz środków pozoracji pola walki dla zastosowań wojskowych,

* Oddział 6 w... - zajmujący się sprzedażą mediów energetycznych (energia elektryczna, gaz) dla spółek Grupy... jak i odbiorców zewnętrznych.

Historycznie, Działalność Oddziału była realizowana przez odrębny podmiot - Spółka 3 Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ("Spółka 3 z o.o. "). W wyniku transakcji zakupu oraz innych działań restrukturyzacyjnych w Grupie..., - Spółka 3 z o.o. została włączona do Spółki i obecnie prowadzi działalność w formie samobilansującego się oddziału (Spółka 1 S.A. Oddział 1 w...).

Celem zwiększenia efektywności zarządzania nad wskazanym powyżej obszarem działalności oraz zwiększenia nadzoru nad ich funkcjonowaniem, odrębność działalności Oddziału 1 w ramach Spółki została wewnętrznie sformalizowana poprzez przyporządkowanie jej zasobów ludzkich i technicznych, zadań oraz celów biznesowych.

Wyodrębnienie Oddziału 1 w strukturze organizacyjnej Spółki realizowane jest na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Wyodrębnienie Organizacyjne.

Oddział 1 funkcjonuje w ramach Spółki w oparciu o odrębne regulacje wewnętrzne, w tym regulaminy (Regulamin Pracy, Regulamin Organizacyjny). Do Oddziału 1 przyporządkowany jest odrębny zespół zasobów ludzkich, który wykonuje swoje zadania w lokalizacjach przydzielonych do danej działalności. Przypisana do działalności Oddziału kadra kierownicza organizuje, nadzoruje i koordynuje pracę podległych pracowników.

Działalność Oddziału 1 prowadzona jest w odrębnych budynkach zlokalizowanych w...,... i....

Funkcjonowanie Oddziału 1 odbywa się w oparciu o odrębne wewnętrzne procedury, zatwierdzane przez Dyrektora Zarządzającego Oddziału. Działalność Oddziału ma ustalone odrębne cele biznesowe, dotyczące osiągnięcia ustalonych budżetowych wskaźników efektywności gospodarowania majątkiem Spółki.

Do działalności Oddziału 1 należy prowadzenie bieżącej działalności operacyjnej Oddziału w następujących obszarach:

* Produkcja przewodów do klimatyzacji, w tym kompleksowa obsługa procesu produkcyjnego.

* Zakupy surowców i materiałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komórek Oddziału.

* Opracowywanie planów strategicznych rozwoju działalności gospodarczej Oddziału.

* Obsługa finansowa i podatkowo-księgowa Oddziału.

* Rozwój w zakresie prowadzonej działalności produkcyjnej i handlowej, w ramach strategii i budżetu oraz inicjowanie zmian w strategii rozwojowej dotyczącej Oddziału.

* Prowadzenie działalności inwestycyjnej zgodnie z zatwierdzonym dla Oddziału planem inwestycji lub zatwierdzonymi projektami, przyjętymi poza planem.

* Utrzymanie infrastruktury informatycznej.

* Obsługa logistyczna, w tym obsługa magazynów, transport, spedycja celna.

* Wykonywanie całokształtu praw i obowiązków pracodawcy określonych przepisami kodeksu pracy oraz przepisami szczególnymi w stosunku do pracowników zatrudnionych w Oddziale, a także obsługa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony środowiska i ochrony przeciwpożarowej.

* Obsługa laboratoryjna, w tym badania i analizy środowiskowe.

* Utrzymanie i doskonalenie systemu zarządzania.

Do działalności Oddziału 1 prowadzonej w ramach obecnej struktury Spółki 1 S.A., przyporządkowane są określone składniki majątkowe.

Oddział 1 dysponuje aktywami niezbędnymi do realizacji zleceń z zakresu produkcji i sprzedaży przewodów do klimatyzacji. W szczególności do działalności Oddziału 1 w ramach obecnej struktury Spółki przyporządkowane są następujące grupy składników majątku Spółki: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, aktywa finansowe, zapasy, należności, środki pieniężne oraz wyposażenie.

Wyodrębnienie Finansowe.

Księgi rachunkowe Oddziału 1 są prowadzone w sposób umożliwiający sporządzanie odrębnego bilansu, rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych.

Do działalności Oddziału 1 można przyporządkować poszczególne przychody i koszty, jak również należności i zobowiązania. Posiadane przez Spółkę dokumenty finansowe umożliwiają w szczególności wyodrębnienie oraz przypisanie składników majątku, przychodów, kosztów, należności i zobowiązań przynależnych do Działalności Oddziału 1. Oddział 1 posługuje się także odrębnymi rachunkami bankowymi.

Oddział 1 jest też adresatem dwóch zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie Katowickiej Specjalnej strefy ekonomicznej (zezwolenie numer 27 oraz zezwolenie numer 371).

Oddział korzysta z kredytów inwestycyjnych/obrotowych, które zostały zaciągnięte na potrzeby prowadzenia działalności Oddziału 1. Przepływy pieniężne związane z tymi kredytami są przyporządkowane do działalności Oddziału 1.

Oddział 1 funkcjonuje jako odrębny pracodawca w rozumieniu Kodeksu pracy, jest zarejestrowanym i odrębnym płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne z tytułu wynagrodzeń wypłacanych pracownikom Oddziału 1.

Wyodrębnienie Funkcjonalne.

Do zadań Oddziału 1 należą zadania związane z działalnością w zakresie produkcji i sprzedaży przewodów do klimatyzacji, oraz z czynnościami księgowo-administracyjnymi związanymi z jej funkcjonowaniem.

Oddział 1 jest w stanie samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników i pod nadzorem osób przyporządkowanych do tych działalności.

Działalność Oddziału 1 jest funkcjonalnie spójna w tym sensie, że zespół składników majątkowych przypisanych do Oddziału 1 wykorzystywany przez zespół pracowników, realizujących zadania przypisane tej działalności, stanowi w ramach Spółki spójną funkcjonalnie całość. Oddział 1 jest w stanie samodzielnie realizować swoje zadania oraz prowadzić samodzielną działalność gospodarczą. Oddział 1 jest zorganizowaną jednostką przeznaczoną do realizacji określonych zadań.

Planowane Działania.

Wnioskodawca 1, celem uporządkowania organizacyjnego działalności Spółki 1 S.A. zamierza wydzielić Oddziały Spółki prowadzące działalność produkcyjno - usługową do oddzielnych spółek, których będzie 100% udziałowcem. Docelowym zamiarem Wnioskodawcy 1 jest prowadzenie działalności holdingowej oraz wsparcia dla spółek, w których jest lub będzie większościowym udziałowcem.

W związku z powyższym Wnioskodawca 1 zamierza wydzielić Oddział 1 do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w zamian za udziały spółki otrzymującej aport tj. Spółka 2 Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: "Wnioskodawca 2", "Spółka Celowa").

UZASADNIENIEm ekonomicznym oraz głównym celem planowanego wydzielenia Oddziału do odrębnej Spółki Celowej są następujące okoliczności.

Jak wskazano powyżej, w ramach Spółki prowadzone są różnorodne rodzaje działalności, co nie pozwala na efektywne zarządzanie posiadanym majątkiem produkcyjnym. Zamiarem Wnioskodawcy 1 jest wydzielenie jednego lub więcej Oddziałów Spółki do odrębnych spółek celowych, wraz z przypisanym im majątkiem i zadaniami. Zdaniem Wnioskodawcy 1, takie zmiany organizacyjne pozwolą na uzyskanie wymiernych korzyści biznesowych wynikających z faktu optymalizacji procedur wewnętrznych Spółki, przy jednoczesnym ich dostosowaniu do specyfiki działalności prowadzonej przez poszczególne Oddziały. Wnioskodawca 1, ze względy na rodzaj działalności gospodarczej prowadzonej przez Oddziały Spółki, nie identyfikuje także synergii pomiędzy poszczególnymi rodzajami działalności Spółki.

Jak wskazano powyżej, historycznie, Działalność Oddziału była realizowana przez odrębny podmiot - Spółka 3 Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a wcześniej przez Spółkę 4 Polska Sp. z o.o. (w 2006 r. spółka zmieniła nazwę). Wyodrębnienie organizacyjne i finansowe Oddziału 1 jest m.in. konsekwencją nabycia przez Spółka 1SA zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółka 3 Polska sp. z o.o. w upadłości likwidacyjnej, którego Oddział 1 jest faktycznym i prawnym kontynuatorem. Przeprowadzona restrukturyzacja nie pozwoliła na osiągnięcie spodziewanych efektów ekonomicznych w związku z powyższym Wnioskodawca 1 planuje wydzielić Działalność Oddziałów Spółki (jednego lub więcej) do odrębnych podmiotów.

Wydzielenie Oddziałów do odrębnych podmiotów pozwoli na uproszenie struktury organizacyjnej grupy kapitałowej Wnioskodawcy 1 oraz na koncentrację działalności Wnioskodawcy 1 na prowadzeniu działalności holdingowej, tj. na zarządzaniu posiadanymi aktywami finansowymi. Wnioskodawca 1 nie wyklucza także w przyszłości sprzedaży Spółki Celowej, do której zostanie wniesiony Oddział.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy 1 powyższe okoliczności stanowią uzasadnione przyczyny ekonomiczne planowanego podziału.

Przeniesienie Oddziału 1 nastąpiłoby poprzez wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa wraz ze wszelkimi związanymi z tą częścią aktywami i zobowiązaniami, w tym przypisanymi do Oddziału 1 pracownikami, jako wkładu niepieniężnego do Spółki Celowej na objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Celowej.

Do dnia otrzymania składników majątkowych w ramach aportu, Spółka Celowa nie będzie posiadała żadnych istotnych aktywów ani zobowiązań. Spółka Celowa rozpocznie prowadzenie działalności, prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę 1 w ramach Oddziału, z chwilą otrzymania zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, wykorzystywanych dotychczas na potrzeby prowadzenia przez Spółkę w ramach Oddziału działalności w zakresie m.in. produkcji przewodów do klimatyzacji, z wykorzystaniem tych składników majątkowych.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy należy przyjąć, że Spółka Celowa będzie zdolna do samodzielnego prowadzenia działalności, prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę 1 w ramach Działalności Oddziału, w oparciu wyłącznie o przedmiot aportu.

Spółka Celowa, w oparciu o majątek nabyty w ramach aportu, będzie kontynuowała prowadzenie działalności w zakresie zbieżnym z Działalnością Oddziału prowadzoną dotychczas przez Spółkę.

Do Spółki Celowej zostaną przeniesione aktywa finansowe związane z działalnością Oddziału 1, wartości niematerialne i prawne, należności z tytuł prowadzenia działalności Oddziału 1, środki pieniężne, oraz nieruchomości własne, zobowiązania wobec pracowników oraz kontrahentów Oddziału 1. Zobowiązania kredytowe związane z działalnością Oddziału 1 zostaną również przeniesione do Spółki Celowej.

W ramach przygotowań do przeniesienia Działalności Oddziału w drodze aportu Spółka Celowa planuje dokonać:

* zgłoszenia Spółki Celowej jako czynnego podatnika podatku VAT (zgłoszenie VAT-R),

* zgłoszenia Spółki Celowej jako płatnika składek w ZUS (ZUS-ZPA).

Jednocześnie, w ramach procedury wniesienia aportem Oddziału do Spółki Celowej, Wnioskodawca 1 oraz Spółka Celowa wspólnie poinformują pracowników Spółki o planowanym przejściu zakładu pracy dla pracowników przyporządkowanych do Działalności Oddziału na Spółkę Celową jako nowego pracodawcę zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy.

Przed wniesieniem aportem Oddziału do Spółki Celowej, Spółka Celowa uzyska również zgodę na przejęcie zobowiązań wynikających z umów kredytowych związanych z Działalnością Oddziału, których stroną była Spółka.

Spółka Celowa planuje również poinformować dotychczasowych kontrahentów Oddziału, o planowanym przejęciu kontraktów związanych z Działalnością Oddziału.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy 1, że zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, wchodzący w skład Oddziału 1 który w ramach aportu wniesiony zostanie do Spółki Celowej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT?

2. Czy zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, wchodzący w skład Oddziału 1 który w ramach aportu wniesiony zostanie do Spółki Celowej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT (w złożonym wniosku numer 4)?

3. Czy przeniesienie opisanego we wniosku zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, wchodzących w skład Oddziału 1 przez Wnioskodawcę 1 w ramach aportu na Spółkę Celową będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (w złożonym wniosku numer 5)?

Zdaniem Wnioskodawców:

Zdaniem Wnioskodawcy 1, zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, wchodzący w skład Oddziału 1 który zostanie wniesiony aportem do Spółki Celowej, stanowi zorganizowaną części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o CIT

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy do pytania 1:

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, zorganizowana część przedsiębiorstwa definiowana jest jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Analogiczna definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa znajduje się w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Dokładne ustalenie treści pojęcia "zorganizowana część przedsiębiorstwa" możliwe jest poprzez odwołanie się do orzecznictwa sądów administracyjnych dotyczących tego zagadnienia. Opierając się na najnowszych orzeczeniach w tym zakresie można uznać, iż aby określony zespół składników majątkowych mógł stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi spełniać następujące warunki:

* składniki majątkowe muszą być ze sobą funkcjonalnie powiązane, tj. pozostawać we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego;

* zespół składników majątkowych musi się odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym; organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi przy tym istnieć już w ramach istniejącego przedsiębiorstwa, a nie dopiero kształtować się po przeniesieniu składników na inny podmiot.

Jak zgodnie przyjmują organy podatkowe i sądy administracyjne wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa ma zachodzić na trzech płaszczyznach:

* organizacyjnej,

* finansowej,

* funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Nie zmienia to jednak faktu, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie funkcjonalne definiowane jest natomiast przez wymóg, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność zorganizowanej części przedsiębiorstwa do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa.

W opinii Spółki, ZCP w kształcie opisanym w opisie zdarzenia przyszłego spełnia przytoczone powyżej przesłanki.

Wyodrębnienie Organizacyjne.

Jak wskazano powyżej, zarówno Działalność Oddziału jest wyodrębniona wewnętrznie w Spółce S.A. zarówno w kontekście przestrzennym, jak również organizacyjnym i zarządczym.

Działalność Oddziału prowadzona jest w oparciu o odrębny, ściśle określony zespół zasobów majątkowych przy wykorzystaniu odrębnych zespołów ludzkich realizujących odrębne cele gospodarcze. Dysponuje aktywami niezbędnymi do realizacji zleceń z zakresu produkcji i sprzedaży przewodów do klimatyzacji. W szczególności do Działalności Oddziału w ramach obecnej struktury Spółki przyporządkowane są w szczególności następujące składniki majątku Spółki: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, narzędzia oraz wyposażenie.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy 1, nie ulega wątpliwości, że zarówno Działalność Oddziału spełnia kryterium organizacyjnego wyodrębnienia w ramach obecnej struktury Spółki 1 S.A.

Wyodrębnienie Finansowe.

Jak wcześniej wspomniano, księgi rachunkowe Oddziału są prowadzone w sposób umożliwiający sporządzanie bilansu, rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych odrębnie dla Działalności Oddziału.

Ponieważ Oddział funkcjonuje jako odrębny pracodawca w rozumieniu Kodeksu pracy, jest zarejestrowanym i odrębnym płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne z tytułu wynagrodzeń wypłacanych pracownikom Oddziału.

Do Działalności Oddziału wyodrębnionej w ramach Spółki można przyporządkować poszczególne przychody i koszty, jak również należności i zobowiązania. Przygotowywane przez Spółkę dokumenty finansowe umożliwiają w szczególności wyodrębnienie oraz jednoznaczne przypisanie składników majątku, przychodów, kosztów, należności i zobowiązań przynależnych do Działalności Oddziału.

Oddział posługuje się odrębnymi rachunkami bankowymi, co pozwala przyporządkować poszczególne przepływy pieniężne do Działalności Oddziału zarówno w zakresie wpłat, jak i wypłat.

Spółka korzysta z kredytów inwestycyjnych/obrotowych, które zostały zaciągnięte na potrzeby prowadzenia Działalności Oddziału. Spółka przyporządkowuje przepływy pieniężne związane z tymi kredytami do Działalności Oddziału.

Mając na uwadze powyższe, uznać należy, że Działalność Oddziału jest wyodrębniona finansowo w ramach obecnej struktury Spółki 1 S.A.

Wyodrębnienie Funkcjonalne.

Jak wspomniano powyżej, zarówno Działalność Oddziału jest funkcjonalnie spójna w tym sensie, że zespół składników majątkowych przypisanych do Działalności Oddziału wykorzystywany przez zespół pracowników realizujących zadania przypisane tej Działalności stanowi w ramach Spółki S. A. spójną funkcjonalnie całość.

Również po wniesieniu aportem Oddziału do Spółki Celowej, Działalność Oddziału zachowa przymiot funkcjonalnego zorganizowania pozwalający na samodzielne realizowanie działań jako niezależnemu przedsiębiorstwu. Personel osobowy związany z Działalnością Oddziału przejdzie do Wnioskodawcy 2. Wskutek tego aportu, Działalność Oddziału wraz z przyporządkowanymi do niej składnikami majątkowymi, zasobami ludzkimi, środkami pieniężnymi, należnościami i zobowiązaniami zostanie wydzielona do Wnioskodawcy 2.

Działalność Oddziału jest prowadzona w odrębnych budynkach zlokalizowanych na odrębnych nieruchomościach. Działalność Oddziału prowadzona jest przy wykorzystaniu obiektów zlokalizowanych w (...) będących własnością Spółki.

Biorąc pod uwagę powyższe. Działalność Oddziału jest w ramach Spółki 1 S.A. wyodrębniona organizacyjnie, finansowo, jak i funkcjonalnie.

Tym samym, zarówno zespół składników majątkowych, który na skutek aportu przeniesiony zostanie na Wnioskodawcę 2 powinien być klasyfikowany jako zorganizowana części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy 1 w zakresie pytania 2 (w złożonym wniosku numer 4).

Zdaniem Wnioskodawcy 1, zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, wchodzący w skład Oddziału 1 który w ramach aportu wniesiony zostanie do Spółki Celowej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy 1 w zakresie pytania 2 (w złożonym wniosku numer 4).

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowana część przedsiębiorstwa zdefiniowana jest dla celów VAT jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Definicja ta jest spójna z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ustawie o CIT i pojęcie to jest spójnie interpretowane przez organy podatkowe i sądy administracyjne na gruncie ustawy o VAT i ustawy o CIT.

Jak była o tym mowa powyżej (patrz stanowisko Wnioskodawcy 1 dotyczące pytania nr 1), Działalność Oddziału, która w ramach podziału przez wydzielenie przeniesiona zostanie na Wnioskodawcę 2, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy 1.

Stanowisko Wnioskodawcy 1 w zakresie pytania 3 (w złożonym wniosku numer 5).

Zdaniem Wnioskodawcy 1, wniesienie Oddziału 1 jako aportu do Spółki Celowej nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zdarzenie to będzie poza zakresem ustawy o VAT).

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy 1 w zakresie pytania 3 (w złożonym wniosku numer 5).

Zgodnie z art. 6 ustawy o VAT, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowana część przedsiębiorstwa zdefiniowana jest dla celów VAT jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Definicja ta jest spójna z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ustawie o CIT i pojęcie to jest spójnie interpretowane przez organy podatkowe i sądy administracyjne na gruncie ustawy o VAT i ustawy o CIT.

Jak była o tym mowa powyżej (patrz stanowisko Wnioskodawcy 1 dotyczące pytania nr 1), Oddział 1, który w ramach aportu przeniesiony zostanie na Wnioskodawcę 2, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy 1.

W konsekwencji, przeniesienie Oddziału 1 w drodze aportu na inny podmiot (Wnioskodawcę 2) nie będzie podlegać przepisom ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przepisu tego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przy czym należy zaznaczyć, że użyte w cyt. przepisie sformułowanie "transakcje zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnymi i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które winno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące "część przedsiębiorstwa" powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w "istniejącym przedsiębiorstwie", a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Oznacza to, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Zatem wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy).

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że nie wystarczy zatem zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można bowiem uznać, że dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub też jego zorganizowanej części decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Podkreślić w tym miejscu należy, że nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części są na tyle istotne, aby bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia ze zbyciem przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, należy dokładnie przeanalizować zarówno to jakie składniki majątku będą przedmiotem transakcji, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Przy dokonaniu tej analizy pomocne, a czasami nawet niezbędne mogą okazać się orzeczenia TSUE.

W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl, w którym stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie - nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu - do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.

W wyroku z dnia 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, TSUE wywiódł, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje natomiast samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. W wyroku tym Trybunał wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

Trybunał uznał również, że regulacja art. 19 Dyrektywy 112 może znaleźć zastosowanie także w sytuacji przekazania aktywów przedsiębiorstwa bez prawa własności nieruchomości, jeżeli działalność gospodarcza nie wymaga użytkowania konkretnych pomieszczeń lub pomieszczeń wyposażonych w stałe instalacje konieczne do jej prowadzenia. Oznacza to, zdaniem TSUE, że wspomniany przepis obejmuje również sytuacje, w których lokal handlowy zostanie udostępniony nabywcy w drodze dzierżawy lub jeżeli nabywca dysponuje odpowiednią nieruchomością, do której może przenieść całość przejętych aktywów i gdzie może kontynuować działalność gospodarczą. Doprowadziło to Trybunał do wniosku, że: "przeniesienie własności zapasu towarów oraz wyposażenia sklepu z jednoczesnym oddaniem nabywcy w dzierżawę lokalu handlowego na podstawie umowy na czas nieoznaczony, ale możliwej do rozwiązania przez każdą ze stron z zachowaniem krótkiego terminu wypowiedzenia, stanowi przekazanie całości lub części aktywów w rozumieniu tego przepisu, pod warunkiem iż przekazane aktywa są wystarczające do prowadzenia przez nabywcę w sposób trwały samodzielnej działalności gospodarczej".

W kontekście uregulowań wspólnotowych oraz orzecznictwa TSUE należy wskazać, że nie ma podstaw do przyjęcia, że tylko przeniesienie wszystkich składników materialnych i niematerialnych jest okolicznością decydującą o uznaniu danego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ jeśli dany zespół składników będzie zdolny do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej, to spełnione zostaną przesłanki pozwalające uznać, z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności, że doszło do wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność produkcyjną w zakresie m.in. produkcji przewodów do klimatyzacji dla branży motoryzacyjnej. Działalność ta prowadzona jest w ramach Oddziału 1 z siedzibą w..., który jest wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostką wchodzącą w skład spółki 1 S.A. W wyniku transakcji zakupu oraz innych działań restrukturyzacyjnych w Grupie..., SPÓŁKA Z O.O. została włączona do Spółki i obecnie prowadzi działalność w formie samobilansującego się oddziału (Spółka 1 S.A. Oddział 1 w...). Celem zwiększenia efektywności zarządzania nad wskazanym powyżej obszarem działalności oraz zwiększenia nadzoru nad ich funkcjonowaniem, odrębność działalności Oddziału 1 w ramach Spółki została wewnętrznie sformalizowana poprzez przyporządkowanie jej zasobów ludzkich i technicznych, zadań oraz celów biznesowych.

Wyodrębnienie Oddziału 1 w strukturze organizacyjnej Spółki realizowane jest na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Oddział 1 funkcjonuje w ramach Spółki w oparciu o odrębne regulacje wewnętrzne, w tym regulaminy (Regulamin Pracy, Regulamin Organizacyjny). Do Oddziału 1 przyporządkowany jest odrębny zespół zasobów ludzkich, który wykonuje swoje zadania w lokalizacjach przydzielonych do danej działalności. Przypisana do działalności Oddziału kadra kierownicza organizuje, nadzoruje i koordynuje pracę podległych pracowników. Działalność Oddziału 1 prowadzona jest w odrębnych budynkach zlokalizowanych w...,... i.... Funkcjonowanie Oddziału 1 odbywa się w oparciu o odrębne wewnętrzne procedury, zatwierdzane przez Dyrektora Zarządzającego Oddziału. Działalność Oddziału ma ustalone odrębne cele biznesowe, dotyczące osiągnięcia ustalonych budżetowych wskaźników efektywności gospodarowania majątkiem Spółki.

Do działalności Oddziału... należy prowadzenie bieżącej działalności operacyjnej Oddziału w następujących obszarach: produkcji przewodów do klimatyzacji, w tym kompleksowej obsługi procesu produkcyjnego, zakupy surowców i materiałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komórek Oddziału, opracowywanie planów strategicznych rozwoju działalności gospodarczej Oddziału, obsługa finansowa i podatkowo-księgowa Oddziału, rozwój w zakresie prowadzonej działalności produkcyjnej i handlowej, w ramach strategii i budżetu oraz inicjowanie zmian w strategii rozwojowej dotyczącej Oddziału, prowadzenie działalności inwestycyjnej zgodnie z zatwierdzonym dla Oddziału planem inwestycji lub zatwierdzonymi projektami, przyjętymi poza planem, utrzymanie infrastruktury informatycznej, obsługa logistyczna, w tym obsługa magazynów, transport, spedycja celna, wykonywanie całokształtu praw i obowiązków pracodawcy określonych przepisami kodeksu pracy oraz przepisami szczególnymi w stosunku do pracowników zatrudnionych w Oddziale, a także obsługa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony środowiska i ochrony przeciwpożarowej, obsługa laboratoryjna, w tym badania i analizy środowiskowe oraz utrzymanie i doskonalenie systemu zarządzania.

Do działalności Oddziału... prowadzonej w ramach obecnej struktury Spółki 1 S.A., przyporządkowane są określone składniki majątkowe. Oddział 1 dysponuje aktywami niezbędnymi do realizacji zleceń z zakresu produkcji i sprzedaży przewodów do klimatyzacji. W szczególności do działalności Oddziału 1 w ramach obecnej struktury Spółki przyporządkowane są następujące grupy składników majątku Spółki: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, aktywa finansowe, zapasy, należności, środki pieniężne oraz wyposażenie.

Księgi rachunkowe Oddziału 1 są prowadzone w sposób umożliwiający sporządzanie odrębnego bilansu, rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych. Do działalności Oddziału 1 można przyporządkować poszczególne przychody i koszty, jak również należności i zobowiązania. Posiadane przez Spółkę dokumenty finansowe umożliwiają w szczególności wyodrębnienie oraz przypisanie składników majątku, przychodów, kosztów, należności i zobowiązań przynależnych do Działalności Oddziału 1. Oddział 1 posługuje się także odrębnymi rachunkami bankowymi. Oddział korzysta z kredytów inwestycyjnych/obrotowych, które zostały zaciągnięte na potrzeby prowadzenia działalności Oddziału 1. Przepływy pieniężne związane z tymi kredytami są przyporządkowane do działalności Oddziału 1.

Oddział 1 funkcjonuje jako odrębny pracodawca w rozumieniu Kodeksu pracy, jest zarejestrowanym i odrębnym płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne z tytułu wynagrodzeń wypłacanych pracownikom Oddziału 1. Do zadań Oddziału 1 należą zadania związane z działalnością w zakresie produkcji i sprzedaży przewodów do klimatyzacji, oraz z czynnościami księgowo-administracyjnymi związanymi z jej funkcjonowaniem. Oddział 1 jest w stanie samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników i pod nadzorem osób przyporządkowanych do tych działalności.

Działalność Oddziału 1 jest funkcjonalnie spójna w tym sensie, że zespół składników majątkowych przypisanych do Oddziału 1 wykorzystywany przez zespół pracowników, realizujących zadania przypisane tej działalności, stanowi w ramach Spółki spójną funkcjonalnie całość. Oddział 1 jest w stanie samodzielnie realizować swoje zadania oraz prowadzić samodzielną działalność gospodarczą. Oddział 1 jest zorganizowaną jednostką przeznaczoną do realizacji określonych zadań.

Spółka Celowa, w oparciu o majątek nabyty w ramach aportu, będzie kontynuowała prowadzenie działalności w zakresie zbieżnym z Działalnością Oddziału prowadzoną dotychczas przez Spółkę.

Do Spółki Celowej zostaną przeniesione aktywa finansowe związane z działalnością Oddziału 1, wartości niematerialne i prawne, należności z tytułu prowadzenia działalności Oddziału 1, środki pieniężne, oraz nieruchomości własne, zobowiązania wobec pracowników oraz kontrahentów Oddziału 1. Zobowiązania kredytowe związane z działalnością Oddziału 1 zostaną również przeniesione do Spółki Celowej.

Spółka Celowa będzie zdolna do samodzielnego prowadzenia działalności, prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę 1 w ramach Działalności Oddziału, w oparciu wyłącznie o przedmiot aportu. Spółka Celowa, w oparciu o majątek nabyty w ramach aportu, będzie kontynuowała prowadzenie działalności w zakresie zbieżnym z Działalnością Oddziału prowadzoną dotychczas przez Spółkę.

Analiza zaprezentowanego opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE, prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych służącego do prowadzenia działalności Oddziału 1, mającego być przedmiotem sprzedaży, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Opisany we wniosku wydzielony przez Wnioskodawcę w ramach Spółki Oddział 1 stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, który jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy oraz przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych i potencjalnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące konkretnie przypisane mu zadania gospodarcze.

W konsekwencji, mając na uwadze powyższe, w przypadku gdy przedmiotem transakcji zbycia w drodze aportu będzie opisany we wniosku wyodrębniony organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo Oddział 1 uznać należy, że przedmiotem transakcji będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

W związku z tym przedmiotowa transakcja, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl