0114-KDIP1-1.4012.5.2017.2.KOM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.5.2017.2.KOM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2017 r. (data wpływu 1 marca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2017 r. (data wpływu 18 kwietnia 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 31 marca 2017 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.5.2017.1.KOM (skutecznie doręczone dnia 3 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwymi stawkami podatku VAT wstępu do sali zabaw pojedynczych osób oraz grupy zorganizowanej, dodatkowych atrakcji w sali zabaw oraz warsztatów i dodatkowych pozycji menu (pyt. nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwymi stawkami podatku VAT wstępu do sali zabaw pojedynczych osób oraz grupy zorganizowanej, dodatkowych atrakcji w sali zabaw oraz warsztatów i dodatkowych pozycji menu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada salę zabaw (bawialnię) wyposażoną m.in. w kręte zjeżdżalnie, labirynty, baseny z piłeczkami, książki i gry edukacyjne.

Wnioskodawca świadczy usługi przygotowywania imprez dla grup zorganizowanych (np. z okazji urodzin, imienin). Wstęp dla grup jest droższy niż wstęp indywidualny, ponieważ w cenę wliczone są usługi gastronomiczne.

Niektóre pozycje menu nie są wliczone w cenę i jeśli ktoś ma życzenie, dokupuje je oddzielnie (np. tort).

Ponadto niektóre atrakcje sali zabaw są dostępne za dodatkową opłatą (np. clown, "malowanie buziek").

Zorganizowana grupa (jak w restauracji) otrzymuje miejsce przy stole z krzesłami do konsumpcji. Osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę nakrywają stół, podają zamówione pozycje menu i sprzątają stół.

Dodatkowe pozycje menu mają następujące symbole PKWiU, a stanowią je:

a.

10.31.14 Chipsy, chrupki;

b.

10.61 Popcorn;

c.

10.71.12 Wyroby ciastkarskie i ciastka świeże;

d.

10.72.12 Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki, gofry i wafle;

e.

10.72.19 Pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane (np. paluszki);

f.

10.82.2 Czekolada i wyroby cukiernicze;

g.

11.07.11 Wody mineralne i wody gazowane, z wyłączeniem słodzonych i aromatyzowanych;

h.

11.07.19 Pozostałe napoje bezalkoholowe;

i.

01.23, 01.24, 01.25 owoce.

Dodatkowo, aby urozmaicić swoją ofertę, a także uatrakcyjnić przebywanie w sali zabaw, Wnioskodawca organizuje szereg dodatkowo płatnych zajęć edukacyjnych i warsztatów skierowanych do dzieci, które mają za zadanie rozwijać wyobraźnię dzieci, edukować, skłaniać do kreatywnego myślenia, a także propagować ciekawe formy spędzania wolnego czasu. Przedmiotowe zajęcia prowadzone są przez osoby posiadające niezbędną wiedzę i kwalifikacje.

I. Wnioskodawca prowadzi m.in. następujące zajęcia i warsztaty:

1. Zajęcia ceramiczne - Praca z gliną bardzo dobrze wpływa na układ nerwowy dziecka - wycisza, uczy cierpliwości i skupienia. Ugniatanie, wałkowanie czy modelowanie gliny zaspokaja naturalną potrzebę rozwijania mięśni rąk, przygotowując w ten sposób dziecko do nauki pisania. Znakomicie stymuluje i rozwija układ nerwowy. Rozwija wyobraźnię, zdolności manualne, ekspresje plastyczną, a poza tym, a może przede wszystkim jest wspaniałą zabawą;

2. Scrapbooking - Scrapbooking jest sztuką ręcznego tworzenia i dekorowania między innymi albumów ze zdjęciami i pamiątkami rodzinnymi. Podczas warsztatów uczestnicy tworzą mini albumy, notesy oraz kartki okolicznościowe, do których ozdobienia używają kolorowych papierów, kwiatów, guzików, tasiemek itp.;

3. "Maszyno-robótki" - twórcze warsztaty dla dzieci. Uczą kreatywności i zarażają najmłodszych pasją tworzenia. Dzieci poznają krok po kroku tajniki szycia na maszynie i tworzą małe rękodzieła. Warsztaty Maszyno robótki to kreatywne, plastyczne zajęcia rękodzieła z maszyną w tle. Na podstawie rysunków uczestnicy szykują wykroje, dobierają materiały i kreują jedyne, niepowtarzalne akcesoria, przytulanki i inne dziecięce wytwory wyobraźni;

4. Zajęcia taneczne - nauka wszystkich rodzajów tańca oraz zajęcia taneczne mające na celu integrację rodziców z dziećmi;

5. Programowanie gier komputerowych oraz robotyka - zajęcia polegające na nauce programowania oraz poszerzaniu wiedzy w zakresie obsługi komputera;

6. Zajęcia ogólnorozwojowe - zajęcia dla niemowląt i małych dzieci w wieku od 0 do 4,5 lat, na których wraz z rodzicami bawiąc się przy muzyce, piosence, wierszyku, rymowance uczestnicy poznają proste instrumenty, kształtują swoją mowę dzięki ćwiczeniom logopedycznym, rozwijają koordynację i koncentrację, relaksują się i rozwijają dzięki "masaży kom", budują relacje i więzi z rówieśnikami, a także pogłębiają więź z rodzicem.

Ponadto w przyszłości Wnioskodawca planuje wprowadzenie do oferty zajęcia usprawniające i niwelujące wady postawy oraz służące zapobieganiu ich powstawania m.in. takie jak:

a. Zdrowy kręgosłup;

b. Zdrowe stopy.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

a. W cenę biletu wstępu do Sali zabaw dla osoby indywidualnej wliczona jest w szczególności możliwość korzystania przez dzieci z krętych zjeżdżalni, labiryntów, basenów z piłeczkami, książkami i grami edukacyjnymi. W przypadku korzystania przez dzieci z dodatkowych zajęć wymienionych we wniosku, cena biletu wstępu powiększona jest o cenę wybranych zajęć/warsztatów.

Wskazać należy, że klienci nie mają możliwości zakupu biletu wyłącznie na dodatkowe zajęcia i warsztaty, bowiem są one organizowane wyłącznie w celu urozmaicenia oferty sali zabaw.

b. Prowadzenie zajęć i warsztatów wymienionych we wniosku ma następujące symbole PKWiU (2008):

* zajęcia ceramiczne 85.52

* srapbooking 85.52

* "Maszyno-robótki" 85.52

* zajęcia taneczne 85.52

* programowanie gier komputerowych i robotyka 85.59.B

* zajęcia ogólnorozwojowe 85.

c. Dodatkowe atrakcje mają następujące symbole PKWiU (2008):

* malowanie buziek 90.01.Z

* clown 90.01.Z.

d. Dodatkowe zajęcia fizjoterapeutyczne mają następujące symbole PKWiU (2008):

* Zdrowy kręgosłup 86.90

* Zdrowe stopy 86.90.

Wymienione wyżej zajęcia fizjoterapeutyczne nie będą dodatkowo płatne, ale będą wliczone w cenę wstępu, tak samo jak dodatkowe pozycje menu dla grup zorganizowanych.

Wymienione wyżej zajęcia fizjoterapeutyczne będą stanowiły usługi w zakresie opieki medycznej w ramach wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty, pielęgniarki i położnej, psychologa oraz zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej;

Usługi te będą świadczone przez uprawnionych, wykwalifikowanych, posiadających wykształcenie wyższe fizjoterapeutów, zatrudnionych przez Wnioskodawcę;

Wnioskodawca nie jest podmiotem leczniczym, nie wykonuje i nie zamierza wykonywać działalności leczniczej, jako podmiot leczniczy na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

Jednocześnie podkreślić należy, że dodatkowe zajęcia/warsztaty stanowią jedynie uatrakcyjnienie korzystania przez dzieci z sali zabaw i są sprzedawane wyłącznie w połączeniu ze wstępem do sali zabaw (są wliczone w cenę wstępu tak samo jak bilet dla grup zorganizowanych), nie stanowiąc odrębnej usługi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku od towarów i usług (VAT) należy opodatkować wstęp do sali zabaw pojedynczych osób oraz grupy zorganizowanej, dodatkowe atrakcje w sali zabaw oraz warsztaty i dodatkowe pozycje menu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy wstęp do sali zabaw korzysta ze stawki 8%.

Obniżoną stawkę podatku można na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług stosować do usług wymienionych w załączniku nr 3. Pod pozycją 183 wymieniono wstęp do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne. A pod pozycją 186 - usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu. Sala zabaw bez wątpienia mieści się w zakresie objętym tymi przepisami.

Dodatkowo dokupione atrakcje w sali zabaw będą zatem także objęte stawką VAT 8%.

W ocenie Wnioskodawcy usługi polegające na organizowaniu imprez okolicznościowych, w ramach których udostępniany jest m.in. lokal, wyżywienie oraz obsługa kelnerska należy sklasyfikować według PKWiU w grupowaniu 56.10.11.0 "Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach", które co do zasady podlegają opodatkowaniu 8% stawką VAT. Przy czym stawką tą nie będą objęte dostarczane w ramach tej kompleksowej usługi napoje chłodzące, kawa, herbata, ciastka, herbatniki, gofry, wafle paluszki, czekolady.

W kontekście dodatkowych pozycji menu opisanych w stanie faktycznym wniosku, w ocenie Wnioskodawcy wskazać należy, że:

1. PKWiU 10.31.14 - Chipsy, chrupki

W załączniku nr 3 zawierającym "wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%", ustawodawca zawarł w poz. 26 produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.3 - "owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%".

Przez PKWiU ex - zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Towar (grupa towarów)". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania. W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU oferowanych przez Wnioskodawcę wyrobów.

Z kolei w załączniku nr 10 stanowiącym "wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%", ustawodawca w poz. 19 wymienia grupę ex 10.3 "owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane" i wskazuje jako objęte tą stawką wyłącznie:

1.

10.31.11.0 - ziemniaki mrożone;

2.

10.32 - soki z owoców i warzyw;

3.

10.39.11.0 - warzywa zamrożone;

4.

ex 10.39.21.0 - owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie, z wyłączeniem orzechów.

Należy zatem wskazać, że zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę wyroby, o których mowa w stanie faktycznym, do PKWiU pod symbolem 10.31.14 nie zostały wymienione w powołanym wyżej załączniku nr 10 do ustawy poz. 19.

Reasumując, z uwagi na fakt, że z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca sprzedaje produkty o symbolu PKWiU 10.31.14 Chipsy, chrupki - ich dostawa jest opodatkowana 8% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

2. PKWiU 10.61. Popcorn

"W poz. 29 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT zostały wymienione produkty przemiału zbóż (PKWiU 10.61).

W poz. 22 ww. załącznika nr 10, wymieniono produkty przemiału zbóż, z wyłączeniem śruty zaliczone do grupowania PKWiU -10.61, przy czym przy oznaczeniu ww. grupowania umieszczono oznaczenie - ex.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, że co prawda towary klasyfikowane w grupowaniu PKWU 10.61 zostały wymienione w poz. 29 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, a tym samym mogłyby one korzystać z opodatkowania stawką podatku 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i poz. 29 załącznika nr 3 do tej ustawy, to jednak z uwagi na fakt, że w poz. 22 załącznika nr 10 do ustawy o VAT zostały wymienione objęte symbolem PKWiU ex 10.61 - Produkty przemiału zbóż, z wyłączeniem śruty, a ponadto w objaśnieniach do ww. załącznika nr 3 wskazano, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zatem należy przyjąć, że sprzedaż Popcornu, który Wnioskodawca zaliczył do grupowania PKWiU 10.61., będzie opodatkowana 5% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, w związku z poz. 22 załącznika nr 10 do tej ustawy.

3. PKWiU 10.71.12 Wyroby ciastkarskie i ciastka świeże (10.71.1.)

Pod poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.71.12.0 "wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże, których data minimalnej trwałości oznaczonej zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 45 dnia, a w przypadku oznaczania tych wyrobów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 45 dni".

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż przez Wnioskodawcę wyrobów ciastkarskich i ciastek świeżych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.71.12, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy w powiązaniu z poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy.

4. PKWiU 10.72,12 Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki, gofry i wafle

W poz. 34 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono objęte symbolem PKWiU ex 10.72.12.0 - Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle - wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy.

Podkreślić należy, że w poz. 34 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, jako korzystające z obniżonej stawki podatku VAT wymienione zostały wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy. Zwrócić trzeba uwagę, że w pozycji 34 załącznika nr 3 w kolumnie 3 - nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) - ustawodawca najpierw wskazał nazwę grupowania PKWiU 10.72.12.0, czyli - Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle, a następnie, już po myślniku, wymienił towary, które mieszcząc się w tym grupowaniu PKWiU, korzystają z obniżonej stawki podatku, tj. wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy.

Zatem analiza powołanych przepisów w kontekście przedstawionego opisu sprawy wyraźnie prowadzi do uznania, że sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby, tj. wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy, które sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 10.72.12 będą korzystały z 8% stawki podatku VAT. Natomiast pozostałe produkty, inne niż wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy - powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej - 23% - zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 140a pkt 1 ustawy.

5. PKWiU 10.72.19 Pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane (np. paluszki)

W załączniku nr 3 do ustawy, pod pozycją 35 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWU ex 10.72.19.0. tj. "Pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane - wyłącznie chleb przaśny (maca), opłatki sakralne i podobne produkty, bułka tarta".

Zatem zgodnie z powyższym należy stwierdzić, że preferencyjnej (8%) stawce podatku od towarów i usług, spośród piekarskich i ciastkarskich wyrobów suchych lub konserwowanych - sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 10.72.19.0, podlegają od 1 stycznia 201I r. tylko chleb przaśny (maca), opłatki sakralne i podobne produkty oraz bułka tarta.

Tym samym, analiza powołanych przepisów w kontekście przedstawionego opisu sprawy wyraźnie prowadzi do uznania, że sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby - chleb przaśny (maca), opłatki sakralne i podobne produkty, bułka tarta, które sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 10.72.19 będą korzystały z 8% stawki podatku VAT. Natomiast pozostałe produkty (np. paluszki) - powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej - 23% - zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

6. PKWiU 10.82.2 Czekolada i wyroby cukiernicze

Dostawa czekolady i wyrobów cukierniczych sklasyfikowana przez Wnioskodawcę w PKWiU 10.82.2 podlega opodatkowaniu stawką podstawową VAT 23%, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jako że towar ten nie został wymieniony w wykazie towarów objętych stawką preferencyjną, tj. ani w załączniku nr 3 ani w załączniku nr 10 do ustawy o VAT, ani w przepisach rozporządzeń wykonawczych do ustawy o VAT.

7. PKWiU 11.07.11 Wody mineralne i wody gazowane, z wyłączeniem słodzonych i aromatyzowanych

Dostawa wody mineralnej i wody gazowanej, z wyłączeniem słodzonych i aromatyzowanych sklasyfikowana przez Wnioskodawcę w PKWiU 11.07.11 podlega opodatkowaniu stawką podstawową VAT 23%, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jako że towar ten nie został wymieniony w wykazie towarów objętych stawką preferencyjną, tj. ani w załączniku nr 3 ani w załączniku nr 10 do ustawy o VAT ani w przepisach rozporządzeń wykonawczych do ustawy o VAT.

8. PKWiU 11.07.19 Pozostałe napoje bezalkoholowe

Od 1 kwietnia 2013 r. w zał. nr 10 pod poz. 31 wskazano - pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju.

Powołany zapis jednoznacznie wskazuje, że sprzedaż kawy, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju nie korzysta z preferencji w zakresie podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu.

Jednakże Wnioskodawca zaznacza, że przedmiotem dostawy nie są takie towary, jak kawa i herbata, ani te opodatkowane stawką podstawową.

Podczas urodzin Wnioskodawca podaje kawę i/bądź herbatę dla rodziców, jednak jej sprzedaż jest oddzielnie wyszczególniona na paragonie fiskalnym oraz podlega opodatkowaniu stawką podatku wynoszącą 23%.

Tym samym, analiza powołanych przepisów w kontekście przedstawionego opisu sprawy wyraźnie prowadzi do uznania, że sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby - niegazowane napoje, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego lub zawierające tłuszcz mlekowy, które sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 11.07.19 będą korzystały z 5% stawki podatku VAT. Sprzedaż pozostałych napojów bezalkoholowych podlega opodatkowaniu stawką podstawową VAT 23%, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. I46a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

9. PKWiU 01.23. 01.24, 01.25 owoce

W załączniku nr 3 do ustawy, pod pozycją 4 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWU 01.23.1, tj. "owoce cytrusowe".

Tym samym, analiza powołanych przepisów w kontekście przedstawionego opisu sprawy wyraźnie prowadzi do uznania, że sprzedawane przez Wnioskodawcę towary - owoce cytrusowe, które sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 01.23 będą korzystały z 8% stawki podatku VAT.

W poz. 5 załącznika nr 3, stanowiącego, wymieniono towary z grupowania PKWiU 01.24 "Owoce ziarnkowe i pestkowe".

Jednakże, również w załączniku nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% pod poz. 3 wymienione zostały "Owoce ziarnkowe i pestkowe" o PKWiU 01.24.

Tym samym, biorąc pod uwagę przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że przy dostawie wyrobów zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 01.24 zastosowanie ma preferencyjna 5% stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z poz. 3 zał. nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W załączniku nr 3 do ustawy, pod pozycją 6 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 01.25, tj. "Pozostałe krzewy i drzewa owocowe oraz orzechy, z wyłączeniem nasion Chleba świętojańskiego innych niż niełuszczone, niekruszone ani niemielone".

Tym samym, analiza powołanych przepisów w kontekście przedstawionego opisu sprawy wyraźnie prowadzi do uznania, że sprzedawane przez Wnioskodawcę towary - pozostałe krzewy i drzewa owocowe oraz orzechy, z wyłączeniem nasion chleba świętojańskiego innych niż niełuszczone, niekruszone ani niemielone, które sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 01.25 będą korzystały z 8% stawki podatku VAT. Natomiast inne produkty - powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej - 23% - zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Opisane we wniosku usługi prowadzenia zajęć i warsztatów i dodatkowe atrakcje nie są sprzedawane oddzielnie i powinny zostać opodatkowane stawką 8%, tj. taką samą jak wstęp do sali zabaw. Cena dodatkowych atrakcji/warsztatów powiększa cenę biletu wstępu do sali zabaw i w związku z tym podlega opodatkowaniu taką samą stawką jak bilet wstępu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2A ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 3 do ustawy, pod pozycją 186 zostały wymienione "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" - bez względu na symbol PKWiU.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że pozycja 186 załącznika nr 3 do ustawy stanowi uzupełnienie regulacji zawartych w pozycjach 182-185 tego załącznika, które wyznaczają zakres stosowania obniżonej stawki podatku dla niektórych usług związanych m.in. z rekreacją.

W wyżej wskazane pozycjach załącznika nr 3 wskazano - bez względu na symbol PKWiU:

* poz. 182 - usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

o na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

o do obiektów kulturalnych,

* poz. 183 - usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

* poz. 184 - usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu,

* poz. 185 - wstępu na imprezy sportowe.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji "wstępu", pojęcie to, także bez bliższego wyjaśnienia, występuje w regulacjach unijnych.

W obowiązującym od 1 lipca 2011 r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, wskazano, że:

1. Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

2. Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

a.

prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b.

prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c.

prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

3. Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Według powołanego wyżej art. 32, usługi wstępu na wymienione imprezy dotyczą takich usług, "których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę", przy czym opłata może być w formie abonamentu biletu okresowego lub opłaty okresowej (ust. 1) a powyższe uregulowanie ma w szczególności zastosowanie do prawa wstępu do parków rozrywki (ust. 2 pkt 1). Z kolei w ust. 3 zawarto regulację, że "ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę". W powyższym przepisie wskazano więc na "prawo wstępu w zamian za bilet lub opłatę", zaś ustawa krajowa posługuje się w powołanym załączniku pojęciem usługi "wyłącznie w zakresie wstępu", np. do parku rozrywki.

Natomiast według definicji słownikowej pod pojęciem "wstępu" należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś - Słownik Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa - www.sjp.pwn.pl). Zatem "wstęp" nie oznacza wyłącznie wejścia, ale odnosi się również do uczestnictwa, czyli brania w czymś czynnego udziału, współudziału w jakiejś akcji, zabawie w bawialni, czy w parku rozrywki.

Należy zatem zauważyć, że wstęp do sali zabaw (jak ma to miejsce w rozpatrywanej sprawie) nie może oznaczać biernego zachowania klienta po "dokonaniu wstępu", czyli po wejściu do danego obiektu. Wejście, wstęp do sali zabaw jest zatem z natury rzeczy nierozłącznie związany z możliwością aktywności ruchowej przy wykorzystaniu charakteru tego miejsca i przygotowanych w nim atrakcji.

Powiązanie dwóch określeń znajdujących się w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy ("usługi związane z rekreacją" i "w zakresie wstępu") wyklucza zatem przyjęcie, że wstęp w zakresie usług związanych z aktywnym wypoczynkiem jakim jest rekreacja, dotyczy wyłącznie "biernego" w nich uczestniczenia.

Również wykładnia systemowa wewnętrzna nie ogranicza sposobu rozumienia "wstępu" jedynie do "biernego" uczestniczenia w jakiejś imprezie. Skoro ustawodawca wymienił w poz. 183 załącznika 3 "Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne", to biorąc pod uwagę charakter rozrywek w wesołych miasteczkach i parkach rozrywki należy uznać, że "wstęp" do tego typu obiektów obejmuje również aktywne korzystanie ze znajdujących się tam urządzeń typowych w takich miejscach (np. karuzele, strzelnice, kolejki, automaty zręcznościowe itp.), a nie tylko bierne przyglądanie się spektaklom, czy pokazom.

Nadmienić należy, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z dnia 30 stycznia 2014 r., sygn. akt I FSK 311/13) sformułowanie: "usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" odnosi się do kart wstępu na siłownię, które upoważniają do korzystania z urządzeń i przyrządów tam się znajdujących. Natomiast sformułowanie "wyłącznie w zakresie wstępu" należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie usługi świadczone przez siłownię, które nie są związane z normalnym typowym jej użytkowaniem, takie jak usługi restauracyjne na terenie klubu, zakup napojów, odżywek, czy też usługi instruktora, nie są objęte stawką obniżoną".

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i posiada salę zabaw (bawialnię) wyposażoną m.in. w kręte zjeżdżalnie, labirynty, baseny z piłeczkami, książki i gry edukacyjne.

Wnioskodawca świadczy usługi wstępu do sali zabaw dla osób indywidualnych oraz usługi przygotowywania imprez dla grup zorganizowanych (np. z okazji urodzin, imienin).

Wstęp dla grup jest droższy niż wstęp indywidualny, ponieważ w cenę wliczone są usługi gastronomiczne. Zorganizowana grupa (jak w restauracji) otrzymuje miejsce przy stole z krzesłami do konsumpcji. Osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę nakrywają stół, podają zamówione pozycje menu i sprzątają stół. PKWiU dla usługi gastronomicznej to 56.10.11.0 "Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach".

Niektóre pozycje menu nie są wliczone w cenę i jeśli ktoś ma życzenie, dokupuje je oddzielnie (np. tort). Dodatkowe pozycje menu mają następujące symbole PKWiU, a stanowią je:

a.

10.31.14 Chipsy, chrupki;

b.

10.61 Popcorn;

c.

10.71.12 Wyroby ciastkarskie i ciastka świeże;

d.

10.72.12 Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki, gofry i wafle;

e.

10.72.19 Pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane (np. paluszki);

f.

10.82.2 Czekolada i wyroby cukiernicze;

g.

11.07.11 Wody mineralne i wody gazowane, z wyłączeniem słodzonych i aromatyzowanych;

h.

11.07.19 Pozostałe napoje bezalkoholowe;

i.

01.23, 01.24, 01.25 owoce.

Ponadto niektóre atrakcje sali zabaw są dostępne za dodatkową opłatą (np. clown, "malowanie buziek"). Dodatkowe atrakcje mają następujące symbole PKWiU (2008):

a.

malowanie buziek 90.01

b.

clown 90.01

Dodatkowo, aby urozmaicić swoją ofertę, a także uatrakcyjnić przebywanie w sali zabaw, Wnioskodawca organizuje szereg dodatkowo płatnych zajęć edukacyjnych i warsztatów skierowanych do dzieci, które mają za zadanie rozwijać wyobraźnię dzieci, edukować, skłaniać do kreatywnego myślenia, a także propagować ciekawe formy spędzania wolnego czasu. Przedmiotowe zajęcia prowadzone są przez osoby posiadające niezbędną wiedzę i kwalifikacje.

Wnioskodawca prowadzi m.in. następujące zajęcia i warsztaty: zajęcia ceramiczne (PKWiU 85.52), scrapbooking (PKWiU 85.52), "Maszyno-robótki" (PKWiU 85.52), zajęcia taneczne (PKWiU 85.52), programowanie gier komputerowych oraz robotyka (PKWiU 85.59), zajęcia ogólnorozwojowe (PKWiU 85).

Dodatkowe zajęcia/warsztaty stanowią jedynie uatrakcyjnienie korzystania przez dzieci z sali zabaw i są sprzedawane wyłącznie w połączeniu ze wstępem do sali zabaw (są wliczone w cenę wstępu tak samo jak bilet dla grup zorganizowanych), nie stanowiąc odrębnej usługi.

Ponadto w przyszłości Wnioskodawca planuje wprowadzenie do oferty zajęcia usprawniające i niwelujące wady postawy oraz służące zapobieganiu ich powstawania m.in. takie jak:

a. Zdrowy kręgosłup (PKWiU 86.90)

b. Zdrowe stopy (PKWiU 86.90)

Wymienione wyżej zajęcia fizjoterapeutyczne nie będą dodatkowo płatne, ale będą wliczone w cenę wstępu, tak samo jak dodatkowe pozycje menu dla grup zorganizowanych.

Zajęcia fizjoterapeutyczne będą stanowiły usługi w zakresie opieki medycznej w ramach wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty, pielęgniarki i położnej, psychologa oraz zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.

Usługi te będą świadczone przez uprawnionych, wykwalifikowanych, posiadających wykształcenie wyższe fizjoterapeutów, zatrudnionych przez Wnioskodawcę;

Wnioskodawca nie jest podmiotem leczniczym, nie wykonuje i nie zamierza wykonywać działalności leczniczej, jako podmiot leczniczy na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

W cenę biletu wstępu do sali zabaw dla osoby indywidualnej wliczona jest w szczególności możliwość korzystania przez dzieci z krętych zjeżdżalni, labiryntów, basenów z piłeczkami, książkami i grami edukacyjnymi. W przypadku korzystania przez dzieci z dodatkowych zajęć wymienionych we wniosku, cena biletu wstępu powiększona jest o cenę wybranych zajęć/warsztatów. Klienci nie mają możliwości zakupu biletu wyłącznie na dodatkowe zajęcia i warsztaty, bowiem są one organizowane wyłącznie w celu urozmaicenia oferty sali zabaw. Również dodatkowe atrakcje nie są sprzedawane oddzielnie, ich cena powiększa cenę biletu wstępu do sali zabaw i w związku z tym stanowią one integralną część wstępu do sali zabaw.

Należy zauważyć, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), powinna składać się z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi złożonej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Z orzecznictwa zarówno sądów krajowych, jak i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że każdorazowej oceny, czy w stanie faktycznym mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym, czy też świadczeniami niezależnymi i odrębnymi, powinno dokonywać się analizując okoliczności konkretnej sprawy. Przyjmuje się, że jeśli przedmiot transakcji składa się z kilku świadczeń, z których każde mogłoby mieć samodzielny charakter, jednak ich sens realizuje się w łącznym wykonaniu, gdyż są one ze sobą ściśle związane, mamy do czynienia z usługami kompleksowymi. W przypadku usług złożonych rozdzielanie i wyodrębnianie poszczególnych usług uznaje się za zabieg sztuczny z punktu widzenia gospodarczego, pogarszający funkcjonalność systemu VAT (np. wyrok z 27 września 2012 r., C-392/11). Każdorazowo w przypadku usługi kompleksowej należy odnaleźć świadczenie o zasadniczym, podstawowym charakterze oraz świadczenia pozostałe, o charakterze pomocniczym.

W ustawie o podatku od towarów i usług, jak również dyrektywach unijnych dotyczących VAT nie ma określonych kryteriów, jakimi należy kierować się przy ocenie relacji poszczególnych świadczeń w ramach świadczenia kompleksowego. Istotne standardy w tym zakresie wypracowało orzecznictwo. Na tej podstawie relacje między składowymi usługami należy oceniać z punktu widzenia przeciętnego konsumenta, uwzględniając przy tym zindywidualizowane potrzeby; charakter takich usług może czasami wykluczyć uznanie ich za jedno świadczenie (np. wyrok z 25 lutego 1999 r. C-349/96, wyrok z 2 grudnia 2010 r. C-276/09).

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że usługa udostępniania atrakcji znajdujących się w pomieszczeniach, gdzie bawią się dzieci, takich jak kręte zjeżdżalnie, labirynty, baseny z piłeczkami, książki i gry edukacyjne, itp. sprzęty, za skorzystanie z których jest pobierana opłata, jest tożsama z "opłatą w zakresie wstępu". Poniesienie ww. opłaty za skorzystanie z danej atrakcji spowoduje, że usługobiorca nabywa "prawo wstępu" i w zamian za wskazaną opłatę będzie miał prawo do skorzystania z określonej atrakcji. Usługa wstępu do sali zabaw dla dzieci obejmuje czynne korzystanie z urządzeń typu zjeżdżalnie, labirynty i innych atrakcji. Usługobiorca tym samym ma prawo do korzystania z określonych atrakcji, które są związane z normalnym typowym użytkowaniem tego obiektu, w tym uczestnictwo w imprezie okolicznościowej.

Zatem należy uznać, że w przypadku Wnioskodawcy usługą główną jaką on świadczy jest usługa wstępu do sali zabaw (bawialni), zarówno w zakresie wstępu indywidualnego, jak i grupowego, polegająca na udostępnianiu za opłatą, znajdujących się w tym pomieszczeniu atrakcji w postaci m.in. zjeżdżalni, labiryntów, basenów z piłeczkami, książek i gier edukacyjnych i zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy - jest ona opodatkowana obniżoną stawką VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146 pkt 2 ustawy i w powiązaniu z poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy.

Wnioskodawca wskazał także, że w celu uatrakcyjnienia pobytu dzieci Wnioskodawca oferuje za dodatkową opłatą ich udział w różnego rodzaju warsztatach, które mają za zadanie rozwijać wyobraźnię dzieci, edukować, skłaniać do kreatywnego myślenia oraz zapewnia dodatkowe atrakcje typu: clown, czy malowanie buziek. W przypadku korzystania przez dzieci z dodatkowych zajęć i dodatkowych atrakcji wymienionych we wniosku, cena biletu wstępu powiększona jest o cenę wybranych zajęć i atrakcji, a klienci nie mają możliwości zakupu biletu wyłącznie na dodatkowe zajęcia i warsztaty, czy też wykupienia tylko np. występu clowna.

Należy zatem stwierdzić, że wymienione we wniosku warsztaty i dodatkowe atrakcje nie stanowią odrębnej usługi tylko są elementem składowym uzupełniającym usługę główną w zakresie wstępu na salę zabaw i są świadczeniami mającym na celu wyłącznie urozmaicenie oferty samej sali zabaw, sprzedawanymi wyłącznie w połączeniu ze wstępem do tej sali. Tak więc podlegają opodatkowaniu taką samą stawką, jak sam bilet wstępu, tj. obniżoną stawką VAT w wysokości 8%.

Wnioskodawca świadczy także usługi przygotowywania imprez okolicznościowych dla grup zorganizowanych (np. z okazji urodzin, imienin) i wtedy wstęp dla takich grup na imprezę jest droższy niż wstęp indywidualny, ponieważ w cenę wliczone są usługi gastronomiczne. Zorganizowana grupa (jak w restauracji) otrzymuje miejsce przy stole z krzesłami do konsumpcji, a osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę nakrywają stół, podają zamówione pozycje menu i sprzątają stół. Wnioskodawca usługi polegające na organizowaniu imprez okolicznościowych, w ramach których udostępniany jest m.in. lokal, wyżywienie oraz obsługa kelnerska klasyfikuje według PKWiU w grupowaniu 56.10.11.0 "Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach".

Odnosząc się zatem do usług organizacji imprez okolicznościowych (urodzin, imienin) dla zauważyć należy, że istnieje różnica pomiędzy opłatą pobieraną za wstęp na salę zabaw a opłatą pobieraną za wstęp na salę zabaw w ramach organizacji imprezy okolicznościowej.

W sytuacji, gdy sala zabaw stanowi jeden z elementów kompleksowej usługi, polegającej na zorganizowaniu imprezy okolicznościowej, a na przedmiotową usługę składają się inne czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, takie jak udostępnienie sali zabaw, przygotowanie poczęstunku, obsługa kelnerska, przedmiotem świadczenia nie jest tak naprawdę sam wstęp na salę zabaw i możliwość korzystania z jej wyposażenia, ale całościowa usługa organizacji imprezy okolicznościowej, takiej jak np. urodziny/imieniny.

W związku z tym, opłat pobieranych za wstęp w ramach organizacji imprezy okolicznościowej nie należy utożsamiać z opłatami wnoszonymi za sam wstęp na salę zabaw.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że poz. 183 i 186 załącznika nr 3, nie obejmuje swoim zakresem opłat za wstęp pobieranych od finansujących imprezę w ramach organizacji imprezy okolicznościowej, jak i dodatkowych usług związanych z organizacją tej imprezy. Tym samym - jak wskazał Wnioskodawca - usługi dla grup zorganizowanych związane z organizacją imprezy urodzinowej/imieninowej powinny być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%, ale wynikającą z PKWiU, do którego Wnioskodawca zaklasyfikował tę usługę, tj. PKWiU 56.10.11.0 "Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach".

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2017 r. poz. 839) w § 3 ust. 1 pkt 1 przewidziano, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 7 załącznika do rozporządzenia wymieniono usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Przy czym - przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (art. 2 pkt 30 ustawy).

Należy wyjaśnić, że klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług zawiera Sekcję I - usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne, która obejmuje m.in.:

* usługi gastronomiczne,

* usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

* usługi stołówkowe,

* usługi przygotowywania i podawania napojów.

Przy czym, w klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 sklasyfikował "Usługi związane z wyżywieniem", natomiast w grupowaniu 56.10.11 zostały sklasyfikowane "Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach".

Z kolei Sekcja C Polskiej Klasyfikacja Wyrobów i Usług "Produkty przetwórstwa przemysłowego" obejmuje m.in. napoje alkoholowe i bezalkoholowe.

Należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Z treści poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów wynika, że wyłączona z opodatkowania obniżoną stawką podatku w wysokości 8% (a co za tym idzie objęta stawką podstawową) jest sprzedaż (przez którą rozumiane tu będzie całe świadczenie złożone obejmujące także dostawę produktu do spożycia, wraz z wykonaniem czynności dodatkowych) dotycząca produktów wymienionych w pkt 1-6 tej pozycji.

Zatem do świadczonej usługi organizacji imprezy okolicznościowej, zaklasyfikowanej przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 56.10.11.0 "Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach", zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, w powiązaniu w § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast do części ww. usługi obejmującej sprzedaż napojów niekorzystających ze stawki obniżonej zastosowanie ma stawka 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, w związku z art. 146a pkt 1 tej ustawy. Okoliczności tej nie zmienia fakt, że napoje te dostarczane są w ramach jednego świadczenia złożonego.

Z opisu sprawy wynika, że jako dodatkowo płatne pozycje menu, które klient może dokupić, ale nie musi, sprzedawane są m.in. produkty o symbolach:

a. PKWiU 10.31.14 Chipsy, chrupki,

b. PKWiU 10.61.33 Popcorn,

c. PKWiU 10.71.12 Wyroby ciastkarskie i ciastka świeże,

d. PKWiU 10.72.12 Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki, gofry i wafle,

e. PKWiU 10.72.19 Pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane (np. paluszki),

f. PKWiU 10.82.2 Czekolada i wyroby cukiernicze,

g. PKWiU 11.07.11 Wody mineralne i wody gazowane, z wyłączeniem słodzonych i aromatyzowanych,

h. PKWiU 11.07.19 Pozostałe napoje bezalkoholowe,

i. PKWiU 01.23, 01.24, 01.25 owoce.

Tak więc przedmiotem dostawy określanej jako "dodatkowe pozycje menu" nie są takie towary, jak kawa i herbata ani te opodatkowane stawką podstawową, z wyjątkiem napojów gazowanych bezalkoholowych, wody mineralnej, pianek, żelków, ciastek deserowych.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że:

a. PKWiU 10.31.14 Chipsy, chrupki

W załączniku nr 3 zawierającym "wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%", ustawodawca zawarł w poz. 26 produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.3 - "owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%".

Przez PKWiU ex - zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Towar (grupa towarów)". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania. W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów.

Z kolei w załączniku nr 10 stanowiącym "wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%", ustawodawca w poz. 19 wymienia grupę ex 10.3 "owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane" i wskazuje jako objęte tą stawką wyłącznie:

* 10.31.11.0 - ziemniaki mrożone;

* 10.32 - soki z owoców i warzyw;

* 10.39.11.0 - warzywa zamrożone;

* ex 10.39.21.0 - owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie, z wyłączeniem orzechów.

Należy zatem wskazać, że zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę wyroby, o których mowa we wniosku, do PKWiU pod symbolem 10.31.14 nie zostały wymienione w powołanym wyżej załączniku nr 10 do ustawy w poz. 19.

Reasumując, z uwagi na fakt, że z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca sprzedaje produkty o symbolu PKWiU 10.31.14 Chipsy, chrupki - ich dostawa jest opodatkowana 8% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

b. PKWiU 10.61.33 Popcorn

W poz. 29 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT zostały wymienione produkty przemiału zbóż (PKWiU 10.61).

W poz. 22 ww. załącznika nr 10, wymieniono produkty przemiału zbóż, z wyłączeniem śruty zaliczone do grupowania PKWiU 2008 - 10.61, przy czym przy oznaczeniu ww. grupowania umieszczono oznaczenie - ex.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, że co prawda towary klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 10.61.33 zostały wymienione w poz. 29 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, a tym samym mogłyby one korzystać z opodatkowania stawką podatku 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i poz. 29 załącznika nr 3 do tej ustawy, to jednak z uwagi na fakt, że w poz. 22 załącznika nr 10 do ustawy o VAT zostały wymienione objęte symbolem PKWiU ex 10.61 - Produkty przemiału zbóż, z wyłączeniem śruty, a ponadto w objaśnieniach do ww. załącznika nr 3 wskazano, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zatem należy przyjąć, że sprzedaż Popcornu, który Wnioskodawca zaliczył do grupowania PKWiU (2008) 10.61.33, będzie opodatkowana 5% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, w związku z poz. 22 załącznika nr 10 do tej ustawy.

c. PKWiU 10.71.12 Wyroby ciastkarskie i ciastka świeże

Pod poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.71.12.0 "Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże, których data minimalnej trwałości oznaczonej zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 45 dnia, a w przypadku oznaczania tych wyrobów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 45 dni".

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż przez Wnioskodawcę wyrobów ciastkarskich i ciastek świeżych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.71.12, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy w powiązaniu z poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy.

d. PKWiU 10.72.12 Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki, gofry i wafle

W poz. 34 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono objęte symbolem PKWiU ex 10.72.12.0 - Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle - wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy.

Podkreślić należy, że w poz. 34 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, jako korzystające z obniżonej stawki podatku VAT wymienione zostały wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy. Zwrócić trzeba uwagę, że w pozycji 34 załącznika nr 3 w kolumnie 3 - nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) - ustawodawca najpierw wskazał nazwę grupowania PKWiU 10.72.12.0, czyli - Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle, a następnie, już po myślniku, wymienił towary, które mieszcząc się w tym grupowaniu PKWiU, korzystają z obniżonej stawki podatku, tj. - wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy.

Zatem analiza powołanych przepisów w kontekście przedstawionego opisu sprawy wyraźnie prowadzi do uznania, że sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby, tj. wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy, które sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 10.72.12 będą korzystały z 8% stawki podatku VAT. Natomiast pozostałe produkty, inne niż wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy - powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej - 23% - zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

e. PKWiU 10.72.19 Pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane (np. paluszki)

W załączniku nr 3 do ustawy, pod pozycją 35 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.72.19.0, tj. "Pozostałe piekarskie i ciastkarskie wyroby suche lub konserwowane - wyłącznie chleb przaśny (maca), opłatki sakralne i podobne produkty, bułka tarta".

Zatem zgodnie z powyższym należy stwierdzić, że preferencyjnej (8%) stawce podatku od towarów i usług, spośród piekarskich i ciastkarskich wyrobów suchych lub konserwowanych - sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 10.72.19.0, podlegają od 1 stycznia 2011 r. tylko chleb przaśny (maca), opłatki sakralne i podobne produkty oraz bułka tarta.

Tym samym, analiza powołanych przepisów w kontekście przedstawionego opisu sprawy wyraźnie prowadzi do uznania, że sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby - chleb przaśny (maca), opłatki sakralne i podobne produkty, bułka tarta, które sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 10.72.19 będą korzystały z 8% stawki podatku VAT. Natomiast pozostałe produkty (np. paluszki) - powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej - 23% - zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

f. PKWiU 10.82.2 Czekolada i wyroby cukiernicze

Dostawa czekolady i wyrobów cukierniczych sklasyfikowana przez Wnioskodawcę w PKWiU 10.82.2 podlega opodatkowaniu stawką podstawową VAT 23%, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jako że towar ten nie został wymieniony w wykazie towarów objętych stawką preferencyjną, tj. ani w załączniku nr 3 ani w załączniku nr 10 do ustawy o VAT ani w przepisach rozporządzeń wykonawczych do ustawy o VAT.

g. PKWiU 11.07.11 Wody mineralne i wody gazowane, z wyłączeniem słodzonych i aromatyzowanych

Dostawa wody mineralnej i wody gazowanej, z wyłączeniem słodzonych i aromatyzowanych sklasyfikowana przez Wnioskodawcę w PKWiU 11.07.11 podlega opodatkowaniu stawką podstawową VAT 23%, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jako że towar ten nie został wymieniony w wykazie towarów objętych stawką preferencyjną, tj. ani w załączniku nr 3 ani w załączniku nr 10 do ustawy o VAT ani w przepisach rozporządzeń wykonawczych do ustawy o VAT.

h. PKWiU 11.07.19 Pozostałe napoje bezalkoholowe

Od 1 kwietnia 2013 r. w zał. nr 10 pod poz. 31 wskazano - pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju.

Powołany zapis jednoznacznie wskazuje, że sprzedaż kawy, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju nie korzysta z preferencji w zakresie podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu.

Jednakże Wnioskodawca nie wskazał, aby przedmiotem dostawy były takie towary, jak kawa i herbata.

Tym samym, analiza powołanych przepisów w kontekście przedstawionego opisu sprawy wyraźnie prowadzi do uznania, że sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby - niegazowane napoje, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego lub zawierające tłuszcz mlekowy, które sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 11.07.19 będą korzystały z 5% stawki podatku VAT. Sprzedaż pozostałych napojów bezalkoholowych podlega opodatkowaniu stawką podstawową VAT 23%, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

i. PKWiU 01.23, 01.24, 01.25 owoce

W załączniku nr 3 do ustawy, pod pozycją 4 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 01.23.1, t.j. "owoce cytrusowe".

Tym samym, analiza powołanych przepisów w kontekście przedstawionego opisu sprawy wyraźnie prowadzi do uznania, że sprzedawane przez Wnioskodawcę towary - owoce cytrusowe, które sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 01.23 będą korzystały z 8% stawki podatku VAT.

W poz. 5 załącznika nr 3, stanowiącego, wymieniono towary z grupowania PKWiU 01.24 "Owoce ziarnkowe i pestkowe".

Jednakże, również w załączniku nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% pod poz. 3 wymienione zostały "Owoce ziarnkowe i pestkowe" o PKWiU 01.24.

Tym samym, biorąc pod uwagę przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że przy dostawie wyrobów zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 01.24 zastosowanie ma preferencyjna 5% stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z poz. 3 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W załączniku nr 3 do ustawy, pod pozycją 6 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 01.25, tj. "Pozostałe krzewy i drzewa owocowe oraz orzechy, z wyłączeniem nasion chleba świętojańskiego innych niż niełuszczone, niekruszone ani niemielone".

Tym samym, analiza powołanych przepisów w kontekście przedstawionego opisu sprawy wyraźnie prowadzi do uznania, że sprzedawane przez Wnioskodawcę towary - pozostałe krzewy i drzewa owocowe oraz orzechy, z wyłączeniem nasion chleba świętojańskiego innych niż niełuszczone, niekruszone ani niemielone, które sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 01.25 będą korzystały z 8% stawki podatku VAT. Natomiast inne produkty - powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej - 23% - zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zatem, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obejmującym pyt. nr 1, należy je uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ informuje, że w zakresie zdarzenia przyszłego, do którego odnosi się pyt. nr 2, zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl