0114-KDIP1-1.4012.492.2017.1.KBR - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie terenów zielonych poprzez utworzenie parku miejskiego" w ramach działania 2.5 oś priorytetowa II Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.492.2017.1.KBR Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie terenów zielonych poprzez utworzenie parku miejskiego" w ramach działania 2.5 oś priorytetowa II Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2017 r. (data wpływu 20 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie terenów zielonych poprzez utworzenie parku miejskiego" w ramach działania 2.5 oś priorytetowa II Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie terenów zielonych poprzez utworzenie parku miejskiego w ramach działania 2.5 oś priorytetowa II Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT, składającym do Urzędu Skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina będzie realizowała projekt pn: "Zagospodarowanie terenów zielonych poprzez utworzenie parku miejskiego w ramach działania 2.5 oś priorytetowa II Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020".

Umowa o dofinansowanie projektu "Zagospodarowanie terenów zielonych poprzez utworzenie parku miejskiego w ramach działania 2.5 oś priorytetowa II Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020", została podpisana dnia 3 lipca 2017 r. z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.

Planowany całkowity koszt realizacji projektu (PLN): 5.777.783,97

Wysokość dofinansowania ogółem (PLN): 4.817.021,37

Maksymalna kwota wydatków kwalifikowalnych (PLN): 5.667.083,97

Kwota wydatków niekwalifikowalnych (PLN): 110.700,00

Stopa dofinansowania: 85%.

W ramach projektu zostanie wykonanych 8 zadań:

Zadanie 1.

Nazwa zadania: Budowa strefy rekreacyjno-wypoczynkowej oraz strefy wypoczynkowej parku.

Opis działań planowanych do realizacji w ramach wskazanych zadań:

Ze względu na dobór i charakter roślinności teren parku został podzielony na dwie części: część północną zlokalizowaną na działkach nr 2641/1, 2/1, 2/2 oraz część południową zlokalizowaną na działce nr 2641/4. Część północna będzie stanowić miejski ogród z obiektami przeznaczonymi do wypoczynku i rekreacji. W części północnej ze względu na charakter parku, jak też konieczność odcięcia widoku na strefę zapleczy budynków jednorodzinnych, a także w miejscach styku parku z infrastrukturą komunikacji miejskiej, zaplanowano wprowadzenie zieleni izolacyjnej wzdłuż granicy działki. Roślinność będzie uniemożliwiać przenikanie hałasu i zanieczyszczeń stwarzając bezpieczną przestrzeń sprzyjającą wypoczynkowi. W części południowej w celu uzyskania przestrzeni koniecznej do zrealizowania założeń parkowych niezbędne będzie usunięcie częściowe roślinności średniego piętra lasu, gdzie występują rośliny inwazyjne. Na obrzeżach parku zaprojektowana roślinność będzie stanowić barierę, izolującą odpoczywających ludzi od źródła hałasu, a także zanieczyszczeń. Nasadzenia w tej strefie będą na tyle gęste, by wyciszyć hałas generowany przez komunikację miejską. Ważnym aspektem będzie stworzenie odpowiednio szerokiego pasa zieleni, która będzie w stanie redukować dźwięki.

Wydatki ogółem zadania: 5.241.823,97 zł

Wydatki kwalifikowalne: 5.131.123,97 zł

Wydatki niekwalifikowalne: 110.700,00 zł

Dofinansowanie: 4.361.455,37 zł.

Zadanie 2.

Nazwa zadania: Opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego.

Opis działań planowanych do realizacji w ramach wskazanych zadań:

Przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego.

Wydatki ogółem zadania: 22.500,00 zł

Wydatki kwalifikowalne: 22.500,00 zł

Dofinansowanie: 19.125,00 zł.

Zadanie 3.

Nazwa zadania: Przygotowanie dokumentacji projektowej.

Opis działań planowanych do realizacji w ramach wskazanych zadań:

Przygotowanie dokumentacji projektowej-wykonawczej.

Wydatki ogółem zadania: 196.800,00 zł

Wydatki kwalifikowalne: 196.800,00 zł

Dofinansowanie: 167.280,00 zł.

Zadanie 4.

Nazwa zadania: Promocja projektu.

Opis działań planowanych do realizacji w ramach wskazanych zadań:

Zaplanowano umieszczenie tablic informacyjnych w miejscach realizacji projektu, druk materiałów zawierających informacje o projekcie i sposobie finansowania, informacje w prasie lokalnej. Po zakończeniu inwestycji w obiektach objętych projektem umieszczone zostaną tablice pamiątkowe.

Wydatki ogółem zadania: 50.000,00 zł

Wydatki kwalifikowalne: 50.000,00 zł

Dofinansowanie: 42.500,00 zł.

Zadanie 5.

Nazwa zadania: Opracowanie studium wykonalności.

Opis działań planowanych do realizacji w ramach wskazanych zadań:

Opracowanie studium wykonalności dla projektu "Zagospodarowanie terenów zielonych poprzez utworzenie parku miejskiego.

Wydatki ogółem zadania: 14.360,00 zł

Wydatki kwalifikowalne: 14.360,00 zł

Dofinansowanie: 12.206,00 zł.

Zadanie 6.

Nazwa zadania: Opracowanie dokumentacji przetargowej.

Opis działań planowanych do realizacji w ramach wskazanych zadań:

Przygotowanie dokumentacji przetargowej.

Wydatki ogółem zadania: 12.300,00 zł

Wydatki kwalifikowalne: 12.300,00 zł

Dofinansowanie: 10.455,00 zł.

Zadanie 7.

Nazwa zadania: Zarządzanie projektem.

Opis działań planowanych do realizacji w ramach wskazanych zadań:

Do prawidłowej realizacji inwestycji wydelegowany zostanie koordynator.

Wydatki ogółem zadania: 180.000,00 zł

Wydatki kwalifikowalne: 180.000,00 zł

Dofinansowanie: 153.000,00 zł.

Zadanie 8.

Nazwa zadania: Nadzór inwestorski.

Opis działań planowanych do realizacji w ramach wskazanych zadań:

W ramach zadania zostanie zatrudniony inspektor nadzoru inwestorskiego.

Wydatki ogółem zadania: 60.000,00 zł

Wydatki kwalifikowalne: 60.000,00 zł

Dofinansowanie: 51.000,00 zł.

Rzeczowy projekt polega na zagospodarowaniu terenów zielonych na cele rekreacyjno-wypoczynkowo-sportowe. Na terenie parku wydzielone zostaną strefy funkcjonalne, dostosowane do charakteru, wieku i potrzeb użytkowników. W parku powstaną 2 przestrzenie: północna (działki 2641/1, 2/1, 2/2, 1293) podzielona na dwie strefy: rodzinno-wypoczynkową oraz rekreacyjno-sportową, południową (działka 2641/4) o charakterze wypoczynkowym. Część po stronie północnej będzie miała charakter rekreacyjno-wypoczynkowy z elementami rozrywkowymi takimi jak: amfiteatr z kinem letnim, plac zabaw, fontanna, górka saneczkowa, teren piknikowy, siłownia na powietrzu, kącik szachowy, strefa gier, boisko. Dzięki bogatemu programowi parku stworzone zostanie "zielone centrum" integrujące mieszkańców. Drugą częścią Parku będą tereny leśne. Ten fragment parku będzie surowy", zapewniając więcej ciszy wśród zieleni dla spacerujących. W tej części przewiduje się zachowanie istniejących elementów dzikiego krajobrazu w formie enklaw dla zwierząt, w celu zachowania naturalnego ekosystemu. Całość założenia parkowego, jako teren rekreacyjny z dużą ilością różnorodnej zieleni stanowić będzie idealne miejsce do relaksu i do uprawiania aktywnych form wypoczynku. Za realizację projektu odpowiedzialny będzie Urząd Miejski będący jednostką organizacyjną Gminy. Przedmiotowy teren położony jest na działkach o nr ewidencyjnych 2641/1, 2641/4, 2/1, 2/2, 1293 i zajmuje powierzchnię ok. 13,8 ha. Celem projektu jest rozwój terenów zieleni wraz z jego obszarem funkcjonalnym. Przedmiotowa inwestycja polega na zagospodarowaniu przestrzeni w celu przekazania mieszkańcom nieodpłatnie, terenu atrakcyjnego o charakterze multifunkcyjnym, przy maksymalnie zredukowanej ingerencji w istniejący drzewostan.

Całkowita wartość inwestycji to 5.777.783,97 zł brutto, koszty kwalifikowane projektu stanowią 5.667.083,97 zł, koszty niekwalifikowane to 110.700,00 zł. Koszty kwalifikowanych elementów projektu to:

* Wynagrodzenia za opracowanie planów i projektów: 346.308,94 zł

* Roboty budowlane: 3.756.198,21 zł

* Urządzenia techniczne i maszyny lub sprzęt: 377.500,00 zł

* Informacja i promocja: 40 650,40 zł

* Nadzór budowlany: 48.780,49 zł

* VAT: 1.097.645,93 zł.

Koszty niekwalifikowane to budowa fontanny. Koszty budowy infrastruktury dodatkowej stanowią 25,95% kosztów kwalifikowanych projektu. Koszty zostały oszacowane zgodnie z wytycznymi kwalifikowalności wydatków w ramach POliŚ. Koszty prac ziemnych oszacowano na podstawie kosztorysu sporządzonego do PFU, koszty urządzeń i materiałów, opracowania dokumentacji oraz promocji oszacowano na podstawie rozeznania rynku i zebranych ofert.

W ramach projektu Gmina posiada tytuł prawny do działek, posiada umowę użytkowania zawartą między Lasami Państwowymi a Gminą. Wyżej wymieniona umowa zawarta została na czas nieokreślony.

Operatorem infrastruktury i podmiotem odpowiedzialnym za jej eksploatację będzie Gmina. Beneficjent, a zarazem Inwestor w ramach projektu jest organizacyjnie, finansowo i prawnie przygotowany do przeprowadzenia zadań wynikających z realizacji projektu. Wnioskodawca posiada potencjał kadrowy i techniczny dla skutecznego wdrożenia projektu. Przez okres co najmniej 5 lat od momentu zakończenia projektu, jego produkty nie zmienią właściciela i wykorzystywane będą zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem, celami projektu oraz zapisami umowy o dofinansowanie. Wnioskodawca będzie ponosił koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją powstałych terenów zielonych, w tym z ich pielęgnacją.

Projekt z założenia nie generuje żadnych przychodów - nie wystąpi w ogóle sprzedaż. Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują zadania z zakresy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina od wydatków poniesionych na realizację projektu pn: "Zagospodarowanie terenów zielonych poprzez utworzenie parku miejskiego składającego się z 8 zadań ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług w 100%?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT, natomiast wydatki poniesione na wyżej wymieniony projekt nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji zadania, Gminie z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 100% z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu.

Reasumując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Zagospodarowanie terenów zielonych poprzez utworzenie parku miejskiego, ponieważ efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, teren parku będzie ogólnodostępny o różnych porach dnia, a także dla różnych grup wiekowych mieszkańców. Ze względu na ogólnodostępny charakter obiektu, z ofert będą korzystać wszyscy mieszkańcy Gminy. Park miejski będzie stanowić dobro publiczne, czyli brak jest możliwości opodatkowania podatkiem VAT (wystawiania faktur VAT, zawierania umów cywilno-prawnych) w związku z tym będzie to dobro niemierzalne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. w przypadku gdy czynności takie są wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, nie występują jako podatnicy podatku VAT.

W tym miejscu należy wskazać, że gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy).

Należy ponadto zwrócić uwagę na treść przepisów dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.). Mianowicie zgodnie z art. 9 Dyrektywy, podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu. Powyższe przepisy wskazują, że niezależnie od częstotliwości wykonania danej czynności, czynność ta podlega opodatkowaniu jeśli podmiot wykorzystuje w sposób ciągły w celach zarobkowych swój majątek.

Zatem, za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ze złożonego wniosku wynika, że Gmina będzie realizowała projekt pn: "Zagospodarowanie terenów zielonych poprzez utworzenie parku miejskiego w ramach działania 2.5 oś priorytetowa II Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020".

Realizowany projekt polega na zagospodarowaniu terenów zielonych na cele rekreacyjno-wypoczynkowo-sportowe. Na terenie parku wydzielone zostaną strefy funkcjonalne, dostosowane do charakteru, wieku i potrzeb użytkowników. W parku powstaną 2 przestrzenie: północna (działki 2641/1, 2/1, 2/2, 1293) podzielona na dwie strefy: rodzinno-wypoczynkową oraz rekreacyjno-sportową, południową (działka 2641/4) o charakterze wypoczynkowym. Część po stronie północnej będzie miała charakter rekreacyjno-wypoczynkowy z elementami rozrywkowymi takimi jak: amfiteatr z kinem letnim, plac zabaw, fontanna, górka saneczkowa, teren piknikowy, siłownia na powietrzu, kącik szachowy, strefa gier, boisko. Dzięki bogatemu programowi parku stworzone zostanie "zielone centrum" integrujące mieszkańców. Drugą częścią Parku będą tereny leśne. Ten fragment parku będzie surowy", zapewniając więcej ciszy wśród zieleni dla spacerujących. W tej części przewiduje się zachowanie istniejących elementów dzikiego krajobrazu w formie enklaw dla zwierząt, w celu zachowania naturalnego ekosystemu. Całość założenia parkowego, jako teren rekreacyjny z dużą ilością różnorodnej zieleni stanowić będzie idealne miejsce do relaksu i do uprawiania aktywnych form wypoczynku.

Projekt z założenia nie generuje żadnych przychodów - nie wystąpi w ogóle sprzedaż.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją opisanej we wniosku inwestycji.

Jak wskazano powyżej rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca-realizowany projekt stanowi zadanie własne gminy i nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z powstałej w ramach projektu infrastruktury, będzie ona ogólnodostępna dla wszystkich użytkowników.

Z okoliczności sprawy wynika więc, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z nakładami poniesionymi na realizację przedmiotowej inwestycji pn. "Zagospodarowanie terenów zielonych poprzez utworzenie parku miejskiego w ramach działania 2.5 oś priorytetowa II Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl