0114-KDIP1-1.4012.490.2020.1.IZ - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Zagospodarowanie terenu sportu i rekreacji poprzez wyposażenie w zaplecze socjalno-sanitarne”.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.490.2020.1.IZ Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Zagospodarowanie terenu sportu i rekreacji poprzez wyposażenie w zaplecze socjalno-sanitarne”.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2020 r. (data wpływu 19 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie terenu sportu i rekreacji poprzez wyposażenie w zaplecze socjalno-sanitarne"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie terenu sportu i rekreacji poprzez wyposażenie w zaplecze socjalno-sanitarne".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, dążąc do poprawy jakości życia mieszkańców, poprzez poprawę dostępu do usług sportowych i rekreacyjnych zamierza zrealizować projekt pn. "Zagospodarowanie terenu sportu i rekreacji poprzez wyposażenie w zaplecze socjalno-sanitarne" w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zadanie na operacje z zakresu: rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej.

Stowarzyszenie istnieje od 2016 r. Głównym celem Stowarzyszenia jest spełnianie potrzeb w kierunku wspierania i zachowania dziedzictwa kulturalnego, rozwoju fizycznego, i zdrowego trybu życia, w zakresie edukacji i sportu, bezpieczeństwa publicznego oraz kształtowania postaw obywatelskich. Niniejszy projekt jest szansą na realizację celów i spełnienie potrzeb, jakie były impulsem do założenia Stowarzyszenia, uzupełnieniem jego statutowej działalności w kierunku wspierania i zachowania dziedzictwa kulturowego. Wśród celów statutowych organizacji można również wymienić realizację zadań należących do sfery zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, tj. w szczególności: dążenie do osiągnięcia wszechstronnego rozwoju społeczno-gospodarczego i kulturalnego Gminy poprzez inicjowanie, rozwijanie, realizowanie, propagowanie i wspieranie wszelkiego rozwoju inicjatyw aktywizujących społeczność lokalną, w tym działań organów Samorządu; promocja prozdrowotnych postaw wśród dzieci, młodzieży i dorosłych; podejmowanie działań na rzecz rozwoju infrastruktury obiektów kultury, sportu oraz rekreacji ruchowej; współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego oraz stowarzyszeniami działającymi na terenie Gminy poprzez wspólne inicjowanie aktywności kulturalnej, sportowej i rekreacyjnej; promowanie, wspieranie i realizowanie projektów aktywizujących i integrujących społeczność lokalną; organizowanie i promowanie imprez kulturalnych, rekreacyjnych, artystycznych i rozrywkowych; przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym.

Stowarzyszenie prężnie współpracuje z A.,szkołami, B., klubami sportowymi i innymi stowarzyszeniami, organizacjami, grupami formalnymi i indywidualnymi artystami wspierając ich działania merytorycznie, a także dzięki realizacji różnorodnych projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych. Wymienione podmioty aktywnie działają na terenie miejscowości, integrują społeczność lokalną poprzez organizowanie różnych imprez okolicznościowych oraz udział w uroczystościach i obchodach świąt państwowych, są organizatorami świąt szkolnych, lokalnych kultywujących miejscowe tradycje i obrzędy, festynów, pikników, turniejów, rozgrywek sportowych. Większość imprez w sezonie wiosenno-letnim ma charakter plenerowy i odbywa się na boisku sportowym, toteż powstanie przedmiotowego zaplecza nabiera dodatkowego znaczenia.

Członkowie organizacji są osobami posiadającymi szerokie doświadczenie w pracy. Wynikiem działalności Stowarzyszenia są liczne opracowane projekty w zakresie działań na rzecz rozwoju i integracji lokalnej społeczności. Projekt jest szansą na realizację celów i spełnienie potrzeb, jakie były impulsem do założenia Stowarzyszenia, uzupełnieniem jego statutowej działalności w kierunku upowszechnienia na terenie Gminy kultury fizycznej i sportu.

Przedmiotem projektu jest wyposażenie w zaplecze socjalno-sanitarne terenu sportowo-rekreacyjnego (boiska sportowego o nawierzchni trawiastej), położonego w sąsiedztwie prężnie działającego A. i pobliskiej szkoły podstawowej. Zakres operacji obejmuje: budowę zaplecza o charakterze kontenerowym wraz z instalacjami wewnętrznymi (wodną, kanalizacji sanitarnej, elektryczną) oraz przyłączami zewnętrznymi wody, kanalizacji sanitarnej i elektrycznej. Kontenery zostaną wyposażone w niezbędny sprzęt, tj. meble (szafki ubraniowe, regały magazynowe, ławki, krzesła, wieszaki, kosze na śmieci) oraz w akcesoria łazienkowe. Dla potrzeb realizacji operacji zostanie przebudowana istniejąca linia oświetlenia zewnętrznego, wykonana zostanie również instalacja odgromowa. Teren zostanie zagospodarowany dodatkowo poprzez budowę chodnika z kostki betonowej, ciągu pieszo-jezdnego i 2 miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych. Sezonowy budynek kontenerowy w kształcie prostokąta o wymiarach 15,15 x 4,88 m i wysokości 3,15 m posiadać będzie 1 kondygnację. Powierzchnie zagospodarowania terenu: budynek - 73,93 m2, chodniki 101,44 m2, drogi 27,92 m2, miejsca postojowe 30,50 m2.

Głównymi użytkownikami powstałej infrastruktury będą: Klub Sportowy, zrzeszający wielu sympatyków sportu, drużyny przyjeżdżające na rozgrywki i mecze, uczniowie pobliskiej szkoły podstawowej, mieszkańcy i mieszkańcy sąsiednich miejscowości w różnych grupach wiekowych, uczestnicy imprez plenerowych organizowanych na ww. boisku przez pobliskie A oraz inne podmioty.

Celem realizacji Projektu jest zagospodarowanie boiska sportowo-rekreacyjnego w infrastrukturę towarzyszącą poprzez wyposażenie w zaplecze socjalno-sanitarne dla poprawy warunków bytowych użytkowników. Ponadto zaplecze będzie dodatkowym bodźcem do uprawiania sportu i rekreacji na świeżym powietrzu.

Powstały obiekt będzie powszechnie ogólnodostępny dla wszystkich użytkowników (sportowcy, dzieci i młodzież szkolna, mieszkańcy oraz inni użytkownicy). Korzystanie z obiektu tak podczas realizacji jak i w okresie trwałości będzie nieodpłatne.

Realizacja projektu wpłynie na rozwój kondycji fizycznej i zdrowotnej mieszkańców terenu - inwestycja po oddaniu jej do użytku ma być miejscem ogólnie dostępnym dla mieszkańców. Szatnia po wybudowaniu pełnić będzie funkcje społeczne jako zaplecze sportowo-rekreacyjne dla korzystających z boiska sportowców i mieszkańców.

Zaplecze socjalno-sanitarne boiska po wybudowaniu będzie służyć mieszkańcom wsi, będzie ogólnodostępne, nie będzie miała charakteru komercyjnego, nie będzie służyć Stowarzyszeniu do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina na czas realizacji i trwałości projektu, przekazała nieruchomość, na której będzie zlokalizowany Projekt na rzecz Stowarzyszenia "w bezpłatne użytkowanie na mocy umowy użyczenia z 2019 r. Zamiarem Gminy jest dalsze bezpłatne użyczanie przedmiotowego lokalu na cel wyżej wskazany, po zakończeniu ww. umowy. Produkt wykonany podczas tej inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w świetle obowiązujących przepisów, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie terenu sportu i rekreacji poprzez wyposażenie w zaplecze socjalno-sanitarne"?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie będzie mieć możliwości odliczenia podatku VAT od dokumentujących poniesione koszty podczas realizacji oraz w okresie trwałości projektu opisanego we wniosku, gdyż w tym przypadku Stowarzyszenie nie działa jako czynny podatnik. W przekonaniu Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie terenu sportu i rekreacji poprzez wyposażenie w zaplecze socjalno-sanitarne", nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, VAT zatem można uznać za koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713, z późn. zm.) stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Stowarzyszenie, dążąc do poprawy jakości życia mieszkańców, poprzez poprawę dostępu do usług sportowych i rekreacyjnych zamierza zrealizować projekt pn. "Zagospodarowanie terenu sportu i rekreacji poprzez wyposażenie w zaplecze socjalno-sanitarne" w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zadanie na operacje z zakresu: rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej. Przedmiotem projektu jest wyposażenie w zaplecze socjalno-sanitarne terenu sportowo-rekreacyjnego (boiska sportowego o nawierzchni trawiastej), położonego w sąsiedztwie prężnie działającego A.i pobliskiej szkoły podstawowej. Zakres operacji obejmuje: budowę zaplecza o charakterze kontenerowym wraz z instalacjami wewnętrznymi (wodną, kanalizacji sanitarnej, elektryczną) oraz przyłączami zewnętrznymi wody, kanalizacji sanitarnej i elektrycznej. Kontenery zostaną wyposażone w niezbędny sprzęt, tj. meble (szafki ubraniowe, regały magazynowe, ławki, krzesła, wieszaki, kosze na śmieci) oraz w akcesoria łazienkowe. Dla potrzeb realizacji operacji zostanie przebudowana istniejąca linia oświetlenia zewnętrznego, wykonana zostanie również instalacja odgromowa. Teren zostanie zagospodarowany dodatkowo poprzez budowę chodnika z kostki betonowej, ciągu pieszo-jezdnego i 2 miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych. Głównymi użytkownikami powstałej infrastruktury będą: Klub Sportowy, drużyny przyjeżdżające na rozgrywki i mecze, uczniowie pobliskiej szkoły podstawowej, mieszkańcy wsi i sąsiednich miejscowości w różnych grupach wiekowych, uczestnicy imprez plenerowych organizowanych na ww. boisku przez pobliskie CK. oraz inne podmioty. Celem realizacji Projektu jest zagospodarowanie boiska sportowo-rekreacyjnego w infrastrukturę towarzyszącą poprzez wyposażenie w zaplecze socjalno-sanitarne dla poprawy warunków bytowych użytkowników. Ponadto zaplecze będzie dodatkowym bodźcem do uprawiania sportu i rekreacji na świeżym powietrzu. Powstały obiekt będzie powszechnie ogólnodostępny dla wszystkich użytkowników (sportowcy, dzieci i młodzież szkolna, mieszkańcy oraz inni użytkownicy). Korzystanie z obiektu tak podczas realizacji jak i w okresie trwałości będzie nieodpłatne. Realizacja projektu wpłynie na rozwój kondycji fizycznej i zdrowotnej mieszkańców terenu - inwestycja po oddaniu jej do użytku ma być miejscem ogólnie dostępnym dla mieszkańców. Szatnia po wybudowaniu pełnić będzie funkcje społeczne jako zaplecze sportowo-rekreacyjne dla korzystających z boiska sportowców i mieszkańców. Zaplecze socjalno-sanitarne boiska po wybudowaniu będzie służyć mieszkańcom wsi, będzie ogólnodostępne, nie będzie miała charakteru komercyjnego, nie będzie służyć Stowarzyszeniu do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca powstałe, w wyniku realizacji projektu pn. "Zagospodarowanie terenu sportu i rekreacji poprzez wyposażenie w zaplecze socjalno-sanitarne", zaplecze socjalno-sanitarne boiska będzie służyć mieszkańcom wsi, będzie ogólnodostępne. Korzystanie z obiektu tak podczas realizacji jak i w okresie trwałości będzie nieodpłatne, nie będzie służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu w myśl art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że pojęcie "koszt kwalifikowany" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl