0114-KDIP1-1.4012.452.2019.1.EW - Brak prawa do obniżenia przez Ochotniczą Straż Pożarną kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z budową boiska.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 października 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.452.2019.1.EW Brak prawa do obniżenia przez Ochotniczą Straż Pożarną kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z budową boiska.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2019 r. (data wpływu 22 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Utworzenie ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej poprzez budowę boiska w miejscowości......."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu. pod nazwą "Utworzenie ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej poprzez budowę boiska w miejscowości........"

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Ochotnicza Straż Pożarna w... działa na podstawie prawa o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Ochotnicza Straż Pożarna w..... ubiegała się o dofinansowania ze środków europejskich w ramach PROW na lata 2014-2020, poddziałanie 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", na realizację zadania pn. "Utworzenie ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej poprzez budowę boiska w miejscowości...". Budowa boiska będzie polegała w pierwszej kolejności na wykonaniu prac przygotowawczych, tj. robót ziemnych, które będą podzielone na dwa etapy. W tych działaniach udział wezmą mieszkańcy wsi wraz OSP..... Na początku członkowie OSP przygotują działkę do realizacji operacji, tj. uprzątną teren i wykoszą trawę. Pierwszym etapem będzie mechaniczne wykonanie koryt na całej szerokości jezdni i chodników na głębokość 20 cm, którym zajmie się wykonawca prac. W następnym etapie członkowie OSP zajmą się rozścieleniem ziemi urodzajnej na terenie płaskim mechaniczne. Następnie zostanie wykonane utwardzenie terenu bieżni, które również będzie podzielone na kilka etapów. Tymi pracami zajmie się wykonawca boiska. Ustawienie obrzeża betonowego o wymiarach 8x30x100 cm na podsypce piaskowej, wykonanie warstwy odsączającej na całej szerokości koryta po zagęszczeniu 10 cm, wykonanie warstwy z miału kamiennego o grubości 4 cm po zagęszczeniu. Wykonanie nawierzchni z mieszanek mineralno-asfaltowych, grysowo-żwirowych po zagęszczeniu 4 cm. Końcowym etapem prac, którym zajmą się członkowie OSP, będzie wykonanie murawy, które będzie polegało na zakupie odpowiednich nasion i zasianie trawy w sprzyjających do tego warunkach. Na samym końcu pozostaje pielęgnacja murawy na boisku, tj. koszenie trawy, podlewanie i nawożenie, to zadanie należeć będzie zarówno do mieszkańców wsi oraz OSP. Boisko w.... stanowi dziedzictwo kulturowe, gdyż jest jedynym miejscem spotkań mieszkańców na większej otwartej przestrzeni. W odległości 4 m od granic boiska została zaprojektowana bieżnia, która może być wykorzystywana do treningów, zawodów sportowych czy powiatowych zawodów Ochotniczej Straży Pożarnej. Z nowo utworzonej infrastruktury skorzystają nie tylko mieszkańcy ale również osoby z sąsiednich wsi i przybyli goście, będą mogli organizować spotkania, pokazy, a także lokalne imprezy plenerowe. Wybudowane boisko zrodzi inicjatywy lokalne wśród społeczności i jednocześnie doprowadzi do wzmocnienia kapitału społecznego. Ta infrastruktura stworzy dogodne warunki przebywania na świeżym powietrzu co będzie sprzyjało rozwojowi aktywności fizycznej mieszkańców. Pełnowymiarowe boisko z bieżnią stworzą warunki do zwiększenia liczby osób mogących jednocześnie korzystać z obiektu. Budowa boiska będzie służyć zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej. Planowana operacja będzie miała charakter niekomercyjny. Boisko będzie miejscem ogólnodostępnym i będzie bezpłatnie udostępnione społeczności lokalnej jak i osobom przyjezdnym. Ochotnicza Straż Pożarna w..... nie odlicza podatku VAT od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7 nie osiąga przychodów, które są opodatkowane, bądź nie też nie podlegają opodatkowaniu czy też są zwolnione z podatku. W wyniku realizacji działania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku realizacji projektu w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014-2020, na podstawie umowy przyznania pomocy zawartej z Samorządem Województwa....., Ochotniczej Straży Pożarnej w..... przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją opisanego projektu i prawidłowe jest uznanie podatku VAT za koszt kwalifikowany?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), obniżone kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczanego lub zwrot różnicy uzależnione są od czynności opodatkowanych. Dodatkowo art. 88 ust. 4 ww. ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Inwestycja w ramach niniejszego projektu nie będzie wykorzystywana w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Ochotniczej Straży Pożarnej w Tokarach prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Reasumując, Ochotnicza Straż Pożarna w..... nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu, ponieważ nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak również OSP nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym i prawnym, OSP stoi na stanowisku, iż należy uznać podatek VAT za koszt kwalifikowany, ponieważ nie przysługuje jej prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług, ponoszonego w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna w.... działa na podstawie prawa o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Ochotnicza Straż Pożarna ubiegała się o dofinansowania ze środków europejskich w ramach PROW na lata 2014-2020, poddziałanie 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", na realizację zadania pn. "Utworzenie ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej poprzez budowę boiska w miejscowości......". Boisko w.... stanowi dziedzictwo kulturowe, gdyż jest jedynym miejscem spotkań mieszkańców na większej otwartej przestrzeni. W odległości 4 m od granic boiska została zaprojektowana bieżnia, która może być wykorzystywana do treningów, zawodów sportowych czy powiatowych zawodów Ochotniczej Straży Pożarnej. Z nowo utworzonej infrastruktury skorzystają nie tylko mieszkańcy ale również osoby z sąsiednich wsi i przybyli goście, będą mogli organizować spotkania, pokazy, a także lokalne imprezy plenerowe. Wybudowane boisko zrodzi inicjatywy lokalne wśród społeczności i jednocześnie doprowadzi do wzmocnienia kapitału społecznego. Ta infrastruktura stworzy dogodne warunki przebywania na świeżym powietrzu co będzie sprzyjało rozwojowi aktywności fizycznej mieszkańców. Pełnowymiarowe boisko z bieżnią stworzą warunki do zwiększenia liczby osób mogących jednocześnie korzystać z obiektu. Budowa boiska będzie służyć zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej. Planowana operacja będzie miała charakter niekomercyjny. Boisko będzie miejscem ogólnodostępnym i będzie bezpłatnie udostępnione społeczności lokalnej jak i osobom przyjezdnym.

Ochotnicza Straż Pożarna w.... nie odlicza podatku VAT od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7, nie osiąga przychodów, które są opodatkowane, bądź nie też nie podlegają opodatkowaniu czy też są zwolnione z podatku. W wyniku realizacji działania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż - jak wynika z wniosku - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji. Inwestycja w ramach niniejszego projektu nie będzie wykorzystywana w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r. poz. 1307, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym, nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl