0114-KDIP1-1.4012.44.2017.1.RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.44.2017.1.RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2017 r. (data wpływu 21 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od owarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy oleju odszlamowanego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy oleju odszlamowanego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

1. K. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ("Spółka") jest czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności Spółki jest przede wszystkim produkcja olejów i pozostałych tłuszczów płynnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się m.in. produkcją i przetwórstwem oleju rzepakowego. Działalność Spółki obejmuje w szczególności produkcję i sprzedaż oleju rzepakowego odszlamowanego ("olej odszlamowany").

Podstawowym surowcem wykorzystywanym do produkcji oleju odszlamowanego jest surowy olej rzepakowy otrzymywany w procesie tłoczenia i ekstrakcji z ziaren rzepaku. Spółka w większości sama produkuje olej rzepakowy wykorzystywany później do produkcji oleju odszlamowanego. Uzupełniając własną produkcję Spółka nabywa także część surowca na rynku, od podmiotów trzecich.

2. Produkcja oleju odszlamowanego polega na poddaniu surowego oleju rzepakowego procesowi rafinacji chemicznej z uwzględnieniem procesu odśluzowania i neutralizacji. Proces ten pozwala na usunięcie z oleju surowego fosfolipidów i wolnych kwasów tłuszczowych.

Uzyskany w procesie rafinacji chemicznej olej rzepakowy poddawany jest kolejnemu procesowi rafinacji fizycznej, który polega na:

* bieleniu oleju - usunięciu barwników;

* dezodoryzacji - usunięcie charakterystycznego zapachu i resztkowych kwasów tłuszczowych.

3. Spółka jest zakładem zarejestrowanym w Państwowej Inspekcji Sanitarnej jako zakład produkujący żywność, w związku z czym cały proces technologiczny objęty jest planem HACCP co pozwala na sprzedaż oleju roślinnego na każdym etapie produkcji jako żywności.

4. W interpretacji statystycznej, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego poinformował, że olej odszlamowany produkowany przez Spółkę mieści się w następujących grupowaniach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.):

* 10.41.26.0 "Olej z rzepaku, rzepiku i gorczycy, surowy",

* 0.41.56.0 "Olej z rzepaku, rzepiku i gorczycy oraz ich frakcje, rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie".

5. Olej roślinny produkowany przez Spółkę jest lub może być sprzedawany przez Spółkę innym podmiotom:

* Na cele spożywcze:

* jako olej surowy dla dalszej rafinacji (chemicznej i fizycznej) podmiotom zajmującym się produkcją artykułów spożywczych;

* jako olej odszlamowany i neutralizowany - dla dalszej rafinacji fizycznej podmiotom jw.;

* jako olej rafinowany do podmiotów wykorzystujących olej jako komponent własnych środków spożywczych oraz dla dalszej dystrybucji luzem lub w opakowaniach.

W takim przypadku olej odszlamowany jest po zakończeniu opisanego powyżej procesu produkcyjnego przechowywany w zbiornikach magazynowych Spółki, z których następuje dostawa oleju spożywczego w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

* Na cele techniczne: podmiotom zajmującym się produkcją estrów metylowych i jest wykorzystywany m.in. jako surowiec do produkcji biodiesla.

Infrastruktura produkcyjna Spółki oraz instalacja do produkcji estrów metylowych głównego odbiorcy oleju odszlamowanego wytwarzanego przez Spółkę jest połączona. Z tego względu, olej bezpośrednio po odszlamowaniu podawany jest na produkcję estrów metylowych. Następuje wtedy dostawa oleju odszlamowanego w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

W pozostałych przypadkach Spółka przechowuje olej odszlamowany w zbiornikach magazynowych, z których następuje: dostawa oleju odszlamowanego w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

6. W związku z wydanym w ostatnim czasie przez Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Rozwoju listem ostrzegawczym, w którym dostrzeżono problem błędnej kwalifikacji oleju jadalnego (spożywczego) jako oleju technicznego dla celów podatku od towarów i usług ("VAT"), Spółka chciałaby uzyskać interpretację w zakresie stawki VAT jaką powinna stosować do dostawy oleju odszlamowanego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dostawa oleju odszlamowanego sprzedawanego przez Spółkę podlega opodatkowaniu według obniżonej stawki podatku od towarów i usług (obecnie wynoszącej 5%) na podstawie art. 41 ust. 2a w zw. z Załącznikiem nr 10 poz. 20 Ustawy o VAT, bez względu na końcowe przeznaczenie tego oleju odszlamowanego?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa oleju odszlamowanego sprzedawanego przez Spółkę podlega opodatkowaniu według obniżonej stawki podatku od towarów i usług (obecnie wynoszącej 5%) na podstawie art. 41 ust. 2a w zw. z Załącznikiem nr 10 poz. 20 Ustawy o VAT, bez względu na sposób wykorzystania oleju odszlamowanego przez jego nabywcę.

UZASADNIENIE

1. Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 Ustawy o VAT stawka podatku VAT wynosi 23%. W art. 41 ust. 2a Ustawy o VAT przewidziano natomiast obniżoną 5% stawkę podatku VAT dla niektórych kategorii towarów wymienionych w Załączniku nr 10.

Stosownie do pozycji nr 20 Załącznika nr 10 do Ustawy o VAT obniżona 5% stawka VAT ma zastosowanie do olejów i tłuszczy zwierzęcych i roślinnych mieszczących się w grupie 10.4 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ("PKWiU"), ale wyłącznie jadalnych.

Z przytoczonych powyżej przepisów Ustawy o VAT wprost wynika, że obniżona stawka VAT ma zastosowanie do dostawy oleju roślinnego, który posiada cechę jadalności. Jednocześnie, przepisu Ustawy o VAT nie uzależniają stosowania obniżonej stawki VAT od sposobu wykorzystania oleju roślinnego jadalnego.

2. Ustawa o VAT nie definiuje jednak pojęcia "jadalny". W tym zakresie należy zatem odwołać się do wykładni językowej tego terminu. Zgodnie z definicją podaną w Wielkim Słowniku Poprawnej Polszczyzny PWN "jadalny" oznacza "nadający się do zjedzenia" (red. Andrzej Markowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 355). Jak wynika z powyższego cecha jadalności jest definiowana w sposób bardzo ogólny. Produkt jadalny musi zatem po prostu nadawać się do spożycia.

3. Jednocześnie, ustalając zakres towarów objętych obniżoną stawką VAT należy odwołać się do podanego w pozycji nr 20 Załącznika nr 10 do Ustawy o VAT kodu PKWiU. Grupa 10.4 jest grupowaniem pochodnym względem działu 10 zatytułowanego "Artykuły spożywcze". Uwzględniając zasady metodyczne PKWiU, w szczególności zasadę kompletności podziału grupowań macierzystych oraz zasadę jednoznaczności grupować, należy stwierdzić, że wszystkie produkty, które mieszczą się w grupie 10.4 stanowią artykuły spożywcze.

4. W opisie zdarzenia przyszłego Spółka wskazała, że produkuje olej odszlamowany i neutralizowany. Olej odszlamowany i neutralizowany, zgodnie z treścią interpretacji wydanej przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, mieści się w pozycjach 10.41.26.0 oraz 10.41.56.0 PKWiU. Olej produkowany przez Spółkę jest zatem klasyfikowany jako artykuł spożywczy na gruncie PKWiU.

5. Olej odszlamowany i neutralizowany produkowany przez Spółkę jest wykorzystywany przez jego część nabywców na cele spożywcze - jako produkt spożywczy lub komponent do produkcji Innych artykułów spożywczych. Olej odszlamowany i neutralizowany wykorzystywany do produkcji estrów metylowych zasadniczo posiada takie same właściwości fizykochemiczne.

6. Zabiegi polegającym na odbarwianiu i dezodoryzacji, którym może być poddany olej odszlamowany wpływają głównie na walor smakowy i zapachowy towaru oraz na jego trwałość. Jak wskazuje się w fachowej literaturze dotyczącej przetwórstwa oleju rzepakowego, stanowią one kolejne etapy rafinacji olejów jadalnych (red. prof. dr hab. Jan Krzymański, Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju, Olej rzepakowy - nowy surowiec, nowa prawda, s. 43). Odbarwianiu i dezodoryzacji, poddawane są zatem oleje jadalne.

Jednocześnie, w literaturze zajmującej się problematyką właściwości odżywczych olejów roślinnych podkreśla się, że olej rzepakowy nierafinowany zawiera bardzo wiele właściwości zdrowotnych dla człowieka. W procesie rafinacji, obejmującym w szczególności odbarwianie i dezodoryzację, olej rzepakowy traci natomiast wiele cennych dla zdrowia substancji (por. dr hab. Marek Gugała, Krystyna Zarzecka, Anna Sikorska, Borgis, Postępy Fitoterapii nr 2/2014, Prozdrowotne właściwości oleju rzepakowego, s. 102).

Co za tym idzie, olej rzepakowy na każdym etapie produkcji, niezależnie od zakresu i sposobu przetworzenia, jest jadalny. Na kolejnych etapach produkcji może dojść jedynie do modyfikacji pewnych walorów smakowych, odżywczych lub funkcjonalnych.

7. Uwzględniając powyższe, zdaniem Spółki olej odszlamowany sprzedawany przez Spółkę jest olejem przeznaczonym na cele jadalne, niezależnie od jego dalszego wykorzystania przez nabywcę. W konsekwencji, dostawa oleju odszlamowanego sprzedawanego przez Spółkę podlega opodatkowaniu według obniżonej stawki podatku od towarów i usług (obecnie wynoszącej 5%) na podstawie art. 41 ust. 2a w zw. z Załącznikiem nr 10 poz. 20 Ustawy o VAT bez względu na sposób wykorzystania oleju odszlamowanego przez jego nabywcę.

8. Stanowisko Spółki w tym zakresie popierają również organy podatkowe w analogicznych stanach faktycznych. Wskazuje na to m.in.:

* Dyrektor tzby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 18 stycznia 2016 r. nr IBPP2/4512-989/15/KO, w której potwierdził: "Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa natęży stwierdzić, że sprzedaż oleju rzepakowego jadalnego nadającego się do spożycia przez ludzi, sklasyfikowanego wg Wnioskodawcy w grupowaniu PKWiU 10.41.56.0 - "Olej z rzepaku, rzepiku i gorczycy oraz ich frakcje, rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie" podlega opodatkowaniu według stawki 5% podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT w związku z poz. 20 załącznika nr 10 do ww. ustawy - PKWiU ex 10.4 "Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne". Jednocześnie należy wskazać, że skoro - jak wskazał Wnioskodawca - przedmiotem dostawy jest jadalny olej rzepakowy, bez znaczenia jest w tym przypadku fakt, że olej jest sprzedawany do zakładów zajmujących się produkcją kosmetyczną i chemiczną."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 10 lipca 2015 r. nr IBPP4/4513-44/15/DT, w której stwierdził: "Zatem każda sprzedaż oleju sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU ex 10.4, jako "olej jadalny", który może być spożywany przez ludzi, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 5%. Fakt wykorzystania przedmiotowych produktów, będących olejami, przez nabywców na cele przemysłowe nie ma wpływu na stawkę podatku VAT."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 sierpnia 2012 r. nr IPPP1/443-453/12-2/JL, w której potwierdził, że: "Przeznaczenie olejów i tłuszczy roślinnych rozumiane jako faktyczne wykorzystanie w określonym celu, nie zostało przewidziane w przepisach dotyczących 5% stawki podatku VAT. Brak jest zatem podstaw, aby o jadalnym charakterze olejów i tłuszczy roślinnych decydował faktyczny sposób ich wykorzystania przez nabywców. Istotne jest bowiem czy te oleje i tłuszcze roślinne - jako produkty są czy też nie są klasyfikowane jako jadalne. Prawodawca wyraźnie bowiem zaznaczył, iż chodzi o "jadalność" jako cechę oleju i tłuszczu (produktu), nie zaś sposób jego wykorzystania."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji Indywidualnej z dnia 20 kwietnia 2011 r. nr IPPP1-443-61/11-4/BS, który zauważył, że; "Biorąc pod uwagę fakt, iż oleje i tłuszcze roślinne produkowane przez Spółkę klasyfikowane są w grupowaniu ex 10.4, co wskazał Wnioskodawca w złożonym wniosku, każda sprzedaż oleju i tłuszczu sklasyfikowana w tej grupie jako "olej jadalny" i "tłuszcz jadalny" będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 5%. Fakt wykorzystania przedmiotowych produktów, będących olejami czy tłuszczami jadalnymi, przez nabywców na cele przemysłowe (związane z produkcją biopaliw) nie ma wpływu na stawkę podatku."

9. Na poprawność stanowiska Wnioskodawcy wskazuje również List ostrzegawczy Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Rozwoju ws. wyłudzania VAT w obrocie olejem rzepakowym. W liście tym jednoznacznie wskazano, że zgodnie z przepisami Ustawy o VAT "do dostaw jadalnego oleju rzepakowego stosuje się stawkę obniżoną VAT 5%, niezależnie od jego dalszego przeznaczenia. Przepisy ustawy nie uzależniają bowiem zastosowania obniżonej stawki VAT od sposobu wykorzystania oleju rzepakowego przez nabywcę, a jedynie od posiadania przez niego, w momencie dostawy, cechy jadalności." Ministerstwa jednoznacznie zatem opowiadają się opodatkowaniem dostawy oleju rzepakowego 5% stawką VAT.

Stosowanie tej stawki jest bowiem nie tylko zgodne z przepisami Ustawy o VAT, ale i ogranicza możliwość wyłudzenia przez nieuczciwych podatników podatku VAT na obrocie olejem rzepakowym. Spółka, jako uczciwy uczestnik rynku rzepakowego, zrzeszony w Polskim Stowarzyszeniu Producentów Oleju, jest żywo zainteresowana wyeliminowaniem takich nieuczciwych podmiotów z obrotu.

W związku z powyższym wnosi ona o potwierdzenie przedstawionego przez nią stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2017 r., jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, prawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2a ustawy o VAT dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 27 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały towary mieszczące się w grupowaniu PKWiU 2008 ex 10.4 "Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne".

Zgodnie z pkt 1 objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz ten nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku od towarów i usług lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której załącznik dotyczy. Oznacza to, że jeżeli dany towar lub usługa wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu - zastosowanie ma niższa stawka podatku lub zwolnienie.

Z kolei załącznik nr 10 do ustawy zawiera wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%. W poz. 20 tego załącznika znajdują się (PKWiU ex 10.4) "Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne".

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się m.in. produkcją i przetwórstwem oleju rzepakowego. Działalność Spółki obejmuje w szczególności produkcję i sprzedaż oleju rzepakowego odszlamowanego. Spółka jest zakładem zarejestrowanym w Państwowej Inspekcji Sanitarnej jako zakład produkujący żywność. W interpretacji statystycznej, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego poinformował, że olej odszlamowany produkowany przez Spółkę mieści się w następujących grupowaniach PKWiU:

* 10.41.26.0 "Olej z rzepaku, rzepiku i gorczycy, surowy",

* 10.41.56.0 "Olej z rzepaku, rzepiku i gorczycy oraz ich frakcje, rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie".

Olej roślinny produkowany przez Spółkę jest lub może być sprzedawany przez Spółkę innym podmiotom:

a.

na cele: spożywcze jako olej surowy dla dalszej rafinacji (chemicznej i fizycznej) podmiotom zajmującym się produkcją artykułów spożywczych;

* jako olej odszlamowany i neutralizowany - dla dalszej rafinacji fizycznej podmiotom jw.;

* jako olej rafinowany do podmiotów wykorzystujących olej jako komponent własnych środków spożywczych oraz dla dalszej dystrybucji luzem lub w opakowaniach.

b.

na cele techniczne: podmiotom zajmującym się produkcją estrów metylowych i jest wykorzystywany m.in. jako surowiec do produkcji biodiesla.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia czy dostawa oleju odszlamowanego podlega opodatkowaniu według obniżonej stawki 5%, bez względu na jego końcowe przeznaczenie.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, że stawki te powinny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Z treści powołanych przepisów wynika, że z preferencyjnej stawki podatku mogą korzystać oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 10.4.

W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie ma definicji określenia "jadalne". Grupowania, w ytułach których występuje takie wyrażenie, są określone przez odpowiednie podpozycje CN. Nomenklatura scalona (CN), w odniesieniu do produktów przeznaczonych do spasania dla zwierząt stosuje określenia "paszowe", "pastewne". Natomiast określenia "jadalne", "niejadalne" są używane do określenia produktów przeznaczonych dla ludzi.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że dostawa oleju odszlamowanego jadalnego nadającego się do spożycia przez ludzi, sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU 10.41.26.0 "Olej z rzepaku, rzepiku i gorczycy, surowy" oraz w grupowaniu PKWiU 10.41.56.0 - "Olej z rzepaku, rzepiku i gorczycy oraz ich frakcje, rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie" podlega opodatkowaniu według stawki 5% podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT w związku z poz. 20 załącznika nr 10 do ww. ustawy - PKWiU ex 10.4 "Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne".

Jednocześnie należy wskazać, że skoro - jak wskazał Wnioskodawca - zdaniem Spółki olej odszlamowany sprzedawany przez Spółkę jest olejem przeznaczonym na cele jadalne, bez znaczenia jest w tym przypadku jego końcowe przeznaczenie.

Dodatkowo zauważyć należy, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty lub planowany stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym lub przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem należy zaznaczyć, że wydając niniejszą interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl