0114-KDIP1-1.4012.434.2018.1.IZ - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.434.2018.1.IZ Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2018 r. (data wpływu 26 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 września 2018 r. (data wpływu 7 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 6 września 2018 r. (data wpływu 7 września 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej jest podmiotem leczniczym zarejestrowanym w Rejestrze Podmiotów Leczniczych prowadzonym przez Wojewodę. Prowadzi działalność związaną z ochroną zdrowia, służącą poprawie, ratowaniu i zachowaniu zdrowia pacjentów. Wnioskodawca świadczy usługi medyczne na podstawie kontraktów z NFZ na podstawową opiekę zdrowotną i szeroki zakres usług ambulatoryjnych. W aktualnie prowadzonej działalności w NZOZ funkcjonuje: Poradnia alergologiczna, endokrynologiczna, diabetologiczna, ginekologiczno-położnicza, kardiologiczna, otolaryngologiczna, neurologiczna, okulistyczna oraz poradnia medycyny rodzinnej (POZ), a także gabinety diagnostyczne: USG/ECHO, holterowskie, testów wysiłkowych, EKG, badania słuchu, spirometrii, testów alergicznych. Wszystkie wyposażone są w niezbędny sprzęt do świadczenia usług. Wnioskodawca zatrudnia 5 lekarzy, 7 pielęgniarek i pracowników administracyjnych. W związku z tym, że NZOZ prowadzi działalność związaną z ochroną zdrowia i zatrudnia dyplomowanych lekarzy i pielęgniarki jest podmiotem zwolnionym z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych na operację pt. "Zakup specjalistycznego sprzętu medycznego dla Przychodni". Zadanie będzie podlegało dofinansowaniu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W ramach wniosku zostaną zakupione następujące urządzenia medyczne:

1. Laser okulistyczny fotokoagulacyjny - planowana kwota 130.032,00 zł, w tym VAT 10.402,56 zł;

2. USG okulistyczne - planowana kwota 30.000,00 zł, w tym VAT 2.400,00 zł;

3. Perymetr - planowana kwota 22.584,00 zł, w tym VAT 1.806,72 zł;

4. Tonometr bezdotykowy z pachymetrem - planowana kwota 40.248,00 zł, w tym VAT 3. 219,84 zł

5. Autoreffaktometr - planowana kwota 29.268,00 zł, w tym VAT 2.341,44 zł;

6. Urządzenie wielofunkcyjne do fizjoterapii z wyposażeniem - planowana kwota 31.553,80 zł, w tym VAT 2.524,30 zł;

7. Urządzenie do krioterapii - planowana kwota 28.939,68 zł, w tym VAT 2.341,44 zł.

Razem planowana wartość brutto kosztów kwalifikowalnych zadania to 312.625,48 zł, w tym VAT 25.010,03 zł.

Wszystkie zakupione w ramach wniosku pozycje będą służyły tylko i wyłącznie prowadzeniu działalności związanej z ochroną zdrowia, która jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W przypadku podmiotów, które mogą odliczyć podatek VAT od zapłaconych faktur zakupu kosztami kwalifikowalnymi są ceny netto (bez podatku VAT).

W przypadku Wnioskodawcy prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej tj. podmiotów, które nie mogą odliczyć podatku VAT od zapłaconych faktur zakupu, można ubiegać się o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych, o co Wnioskodawca wystąpił składając wniosek o dofinansowanie. Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność zwolnioną z podatku VAT. Wszystkie nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania przez firmę Wnioskodawcy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu?

Stanowisko Wnioskodawcy

Nie ma możliwości odzyskania przez Wnioskodawcę prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, ponieważ Wnioskodawca prowadzi tylko i wyłącznie działalność zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Jest podmiotem leczniczym zarejestrowanym w Rejestrze Podmiotów Leczniczych prowadzonym przez Wojewodę. Prowadzi działalność związaną z ochroną zdrowia, służącą poprawie, ratowaniu i zachowaniu zdrowia pacjentów. Wnioskodawca świadczy usługi medyczne na podstawie kontraktów z NFZ na podstawową opiekę zdrowotną i szeroki zakres usług ambulatoryjnych. W aktualnie prowadzonej działalności w NZOZ funkcjonuje: Poradnia alergologiczna, endokrynologiczna, diabetologiczna, ginekologiczno-położnicza, kardiologiczna, otolaryngologiczna, neurologiczna, okulistyczna oraz poradnia medycyny rodzinnej (POZ), a także gabinety diagnostyczne: USG/ECHO, holterowskie, testów wysiłkowych, EKG, badania słuchu, spirometrii, testów alergicznych. Wszystkie wyposażone są w niezbędny sprzęt do świadczenia usług. Wnioskodawca jest podmiotem zwolnionym z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych na operację pt. "Zakup specjalistycznego sprzętu medycznego dla Przychodni". Zadanie będzie podlegało dofinansowaniu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W ramach wniosku zostaną zakupione następujące urządzenia medyczne:

laser okulistyczny fotokoagulacyjny - planowana kwota 130.032,00 zł, w tym VAT 10.402,56 zł;

USG okulistyczne - planowana kwota 30.000,00 zł, w tym VAT 2.400,00 zł; perymetr - planowana kwota 22.584,00 zł, w tym VAT 1.806,72 zł; tonometr bezdotykowy z pachymetrem - planowana kwota 40.248,00 zł, w tym VAT 3. 219,84 zł; autoreffaktometr - planowana kwota 29.268,00 zł, w tym VAT 2.341,44 zł; urządzenie wielofunkcyjne do fizjoterapii z wyposażeniem - planowana kwota 31.553,80 zł, w tym VAT 2.524,30 zł; urządzenie do krioterapii - planowana kwota 28.939,68 zł, w tym VAT 2.341,44 zł.

Razem planowana wartość brutto kosztów kwalifikowalnych zadania to 312.625,48 zł, w tym VAT 25.010,03 zł.

Wszystkie zakupione w ramach wniosku pozycje będą służyły tylko i wyłącznie prowadzeniu działalności związanej z ochroną zdrowia, która jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach nabywanych w związku z realizacją planowanej operacji pn. "Zakup specjalistycznego sprzętu medycznego dla Przychodni.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca nabyte w ramach realizowanej operacji towary będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy. Wnioskodawca wskazał ponadto, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów związanych z realizacją przedmiotowej operacji.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego związanego z opisaną operacją na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie jest prawidłowe.

Należy nadmienić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl