0114-KDIP1-1.4012.432.2020.1.RR - Ustalenie miejsca opodatkowania usług wykonywanych na rzecz partnera oraz prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług na potrzeby wykonywanych usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.432.2020.1.RR Ustalenie miejsca opodatkowania usług wykonywanych na rzecz partnera oraz prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług na potrzeby wykonywanych usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2020 r. (data wpływu 27 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania Usług wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług na potrzeby wykonywanych Usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania Usług wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług na potrzeby wykonywanych Usług.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowa (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Spółka wykonuje działalność gospodarczą polegającą głównie na poszukiwaniu i doradztwie w inwestowaniu kapitału w polskie firmy dysponujące odpowiednim, w ocenie Spółki, potencjałem rozwoju.

Korzystając z posiadanego przez Spółkę doświadczenia na rynku inwestycyjnym, Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług (dalej: Umowa) z S.á.r.l. z siedzibą w Luksemburgu (dalej: Partner). Działalność Partnera polega m.in. na zarządzaniu luksemburskimi funduszami inwestycyjnymi typu private equity, zajmującymi się działalnością inwestycyjną w Polsce oraz w innych krajach Europy Wschodniej. Partner jest zidentyfikowany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych (jest podatnikiem VAT UE).

Zgodnie z Umową, do zakresu czynności wykonywanych przez Spółkę na rzecz Partnera będzie należeć:

1.

wspieranie Partnera, zgodnie z jego wytycznymi w poszukiwaniu dostępnych, jak i przyszłych możliwości inwestycyjnych, biorąc pod uwagę wyłączną korzyść funduszu inwestycyjnego;

2.

przeprowadzanie badań i analiz rynkowych oraz monitorowanie i stały przegląd zmian trendów rynkowych;

3.

badanie na wniosek Partnera potencjalnych inwestycji oraz prowadzenie dalszego procesu inwestycyjnego;

4.

sporządzanie raportów z oceny możliwości inwestycyjnych i analizy dokumentacji dotyczącej inwestycji oraz koordynowanie działań w ramach badań due diligence prowadzonych pod kątem prawnym i finansowym;

5.

wsparcie w przeglądzie projektów dokumentacji prawnej, w tym ugód, umów, porozumień na polecenie i pod nadzorem Partnera oraz wsparcie w dalszym procesie inwestycyjnym;

6.

doradztwo w zakresie organizacji kapitału własnego oraz finansowania dłużnego dla i przez tzw. "spółki portfelowe";

7.

wsparcie w okresowym monitorowaniu wskaźników finansowych oraz w łączeniu alternatywnych możliwości inwestycyjnych, biorąc pod uwagę wyłączną korzyść funduszu inwestycyjnego;

8.

analiza struktury finansowej funduszu inwestycyjnego oraz relacji Partnera z bankami i innymi instytucjami finansowymi;

9.

doradztwo w zakresie zobowiązań administracyjnych funduszu inwestycyjnego związanych z inwestycjami;

10. inne działania związane ze wsparciem działalności inwestycyjnej funduszu inwestycyjnego, w tym realizacji polityki inwestycyjnej funduszu, jednakże działania w tym zakresie nie obejmują wykonywania usług objętych sekcją A w Aneksie I Dyrektywy 2014/65/UE, w szczególności nie obejmują doradztwa inwestycyjnego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 Dyrektywy 2014/65/UE, ani zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 8 Dyrektywy 2014/65/UE, ani rekomendacji związanych z zakupem, sprzedażą, subskrypcją, wymianą lub umarzaniem instrumentów finansowych; - dalej łącznie jako: Usługi.

Wykonywane przez Wnioskodawcę Usługi na podstawie Umowy nie stanowią działalności regulowanej, podlegającej nadzorowi odpowiednich organów finansowych do wykonywania której wymagane są licencje lub pozwolenia, w szczególności działalność Wnioskodawcy nie jest objęta nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.

Jednocześnie, w odniesieniu do wskazanych powyżej Usług, Wnioskodawca podkreśla, iż:

* poprzez dostarczanie Partnerowi informacji istotnych dla jego procesu inwestycyjnego, Usługi będą miały charakter pomocniczy, konsultacyjny;

* Usługi nie będą zawierały elementu zarządzania portfelami inwestycyjnymi.

W związku ze świadczeniem Usług, Wnioskodawca ponosić będzie szereg wydatków, podlegających VAT, które dokumentowane będą fakturami. Przykładowo do wydatków będą należeć m.in.:

a.

wydatki związane z nabyciem usług, np.:

* usługi wynajmu powierzchni biurowej;

* usługi sprzątania;

* koszty mediów (prąd, Internet, itp.);

* usługi IT;

* usługi administracyjne;

* usługi prawne, doradztwa podatkowego i księgowe;

* usługi transportowe;

* koszty baz danych, prenumeraty fachowej literatury i prasy (...);

* wynagrodzenia podmiotów świadczących usługi doradcze, w szczególności w zakresie poszukiwania, analizowania i badania spółek;

* usługi leasingu, np. samochodów osobowych;

* i inne.

b.

wydatki związane z nabyciem towarów, np.:

* materiały, akcesoria, meble biurowe;

* urządzenia biurowe (komputery, drukarki itp.);

* środki transportu (np. samochody osobowe);

* i inne.

Spółka podkreśla, iż zaprezentowany powyżej wykaz kosztów ma jedynie charakter przykładowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy miejscem świadczenia (opodatkowania) Usług wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera na podstawie Umowy będzie kraj siedziby nabywcy - Partnera, tj. Luksemburg?

2. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT z tytułu nabycia towarów i usług na potrzeby wykonywanych Usług na rzecz Partnera na podstawie Umowy

Zdaniem Wnioskodawcy,

1. Miejscem świadczenia (opodatkowania) Usług wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera na podstawie Umowy będzie kraj siedziby nabywcy - Partnera, tj. Luksemburg;

2. Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT z tytułu nabycia towarów i usług na potrzeby wykonywanych Usług na rzecz Partnera na podstawie Umowy.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Pytanie nr 1

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i la, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W przypadku Usług świadczonych przez Partnera, nie będą miały zastosowania ww. wyłączenia określone w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT. Jednocześnie, zgodnie z art. 28a ustawy o VAT pod pojęciem podatnika - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnikiem jest podmiot, który samodzielnie wykonuje działalność gospodarczą lub działalność odpowiadającą tej działalności albo podmiot, który jest zidentyfikowany lub obowiązany do identyfikacji dla celów VAT.

W konsekwencji, główną przesłanką, którą należy się kierować ustalając, czy podmiot spełnia definicję podatnika dla potrzeb ustalenia miejsca świadczenia usług, jest fakt wykonywania działalności gospodarczej lub też obowiązek identyfikacji dla potrzeb VAT. W sytuacji więc, gdy usługi będą świadczone dla podmiotu, który spełnia ww. warunki, zastosowanie znajdzie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT przewidujący, że miejscem świadczenia usługi jest kraj siedziby nabywcy.

W przypadku Usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera należy wskazać, iż Partner, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zarządzania funduszami inwestycyjnymi. Działalność ta, na gruncie VAT, powinna być kwalifikowana jako działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Działalność gospodarcza obejmuje bowiem działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne, rolników oraz osób wykonujących wolne zawody, ale również wszystkie inne czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stąd też, Partnera należy uznać za podatnika w świetle art. 28a ustawy o VAT.

Tym samym, biorąc pod uwagę iż, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, miejscem świadczenia (opodatkowania) Usług świadczonych przez Spółkę na rzecz Partnera z siedzibą w Luksemburgu będzie Luksemburg.

Pytanie nr 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast art. 88 ustawy o VAT wymienia przypadki, gdy podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, np. od wydatków stanowiących usługi hotelowe gastronomiczne lub też w sytuacji, gdy nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyżej przytoczonych przepisów wynika, że prawo do odliczenia może być zrealizowane po spełnieniu łącznie następujących przesłanek, tj.:

1.

podatnik zakupi towary lub usługi do działalności opodatkowanej VAT,

2.

wystąpi związek pomiędzy zakupami i wykonywaną działalnością opodatkowaną,

3.

podatnik będzie posiadał status zarejestrowanego podatnika VAT czynnego,

4.

nie będą miały zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

W pierwszej kolejności warunek, którzy należy przeanalizować w kontekście odliczenia VAT przez Spółkę odnosi się do wykorzystywania towarów i usług do działalności opodatkowanej. W przypadku, Wnioskodawcy, który będzie świadczył Usługi opodatkowane poza terytorium kraju, należy ustalić, czy zostały spełnione warunki określone w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym: podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

W ocenie Wnioskodawcy, Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera stanowią czynności opodatkowane, są to bowiem usługi o charakterze doradczym, które gdyby były wykonywane w kraju podlegałby opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, Wnioskodawca będzie posiadał odpowiednie dokumenty, które będą potwierdzać związek danych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Na marginesie Wnioskodawca wskazuje, iż do tego rodzaju usług nie będzie miał zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT, który przewiduje, iż zwolnione z VAT są usługi zarządzania m.in.:

a.

funduszami inwestycyjnymi, alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi,

c.

portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych i alternatywnych funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit, a, lub ich częścią.

Przy czym, w kwestii zarządzania, ani ustawa o VAT, ani Dyrektywa 2006/112/WE Rady

z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 2006 r. nr 347/1; dalej: Dyrektywa VAT) nie definiują pojęcia "zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi". Stąd też, zasadne w tym zakresie jest odwołanie się do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE lub Trybunał). W orzecznictwie Trybunału wskazuje się, że przy interpretacji pojęcia "usług zarządzania" dla celów VAT należy odwołać się do przepisów wspólnotowych regulujących kwestię funduszy inwestycyjnych,

tj. do tzw. Dyrektywy UCITS (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS)) oraz tzw. Dyrektywy ZAFI (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010).

Dyrektywa UCITS w art. 6 ust. 2 określa, iż działalność związana z zarządzaniem przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe obejmuje obowiązki, o których mowa w załączniku II do Dyrektywy UCITS. Zgodnie z treścią tego załącznika funkcje wchodzące w skład zbiorowego zarządzania portfelem obejmują:

1.

zarządzanie inwestycjami

2.

administrację, w tym:

a.

obsługę prawną i obsługę rachunkowo-księgową w zakresie zarządzania funduszem;

b.

zapytania klientów;

c.

wycenę i wyznaczanie ceny (w tym zwroty podatkowe);

d.

monitorowanie przestrzegania uregulowań;

e.

prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa;

f.

wypłatę zysków;

g.

emisję i umarzanie jednostek uczestnictwa;

h.

rozliczanie umów (w tym wysyłanie potwierdzeń);

i.

prowadzenie ksiąg,

3.

wprowadzanie do obrotu.

Natomiast w pkt 1 załącznika I do Dyrektywy ZAFI przewidziano, iż minimalny zakres funkcji w zakresie zarządzania inwestycyjnego obejmuje zarządzanie portfelami inwestycyjnymi oraz zarządzanie ryzykiem. Funkcje, jakie mogą być dodatkowo wykonywane zostały wymienione w pkt 2 załącznika I do Dyrektywy ZAFI i obejmują one m.in. administrowanie, wprowadzanie do obrotu oraz działalność związaną z aktywami alternatywnego funduszu inwestycyjnego.

W kontekście powyższego, Usługi świadczone przez Spółkę nie stanowią usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi ani alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. Usługi mają charakter usług doradztwa. Usługi nie tworzą odrębnej całości i nie są specyficzne dla usług zarządzania, bowiem są natury ogólnej i mają na celu wspieranie Partnera w procesie sprawnego zarządzania inwestycjami.

Jednocześnie, nawet gdyby Usługi świadczone przez Spółkę uznać, za Usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi/alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, to w świetle art. 43 ust. 15 pkt 2 ustawy o VAT, usługi te byłyby wyłączone ze zwolnienia. Wspomniany przepis wprost wyłącza możliwość stosowania zwolnienia do usług doradczych składających się na usługi zarządzania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT.

Powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako: DKIS) z 24 stycznia 2018 r. nr 0114-KDIP4.4012.593.2017.l.MP, w której organ stwierdził, że: "Skoro zatem czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie obejmują zarządzania portfelem inwestycyjnym lub zarządzania ryzykiem, nie mogą być uznane za usługi zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi w świetle ww. uregulowań prawnych. Ze względu zaś na fakt, że wymienione czynności Wnioskodawcy mają charakter usług doradczych, jako wymienione w treści przepisu art. 43 ust. 15 pkt 2 ustawy o VAT, podlegają wyłączeniu ze zwolnienia i są opodatkowane stawką 23% VAT".

Podejście takie zostało również zaprezentowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 17 listopada 2016 r. (sygn. akt III SA/Wa 2344/15). W wyroku tym WSA uznał m.in., że:

"Z przepisów prawa krajowego wynika (...), iż usługi o charakterze doradczym, które świadczone są dla podmiotów zarządzających funduszami inwestycyjnymi podlegają wyłączeniu z zakresu zwolnienia od podatku VAT. W efekcie, usługi takie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem podstawowej stawki VAT wynikającej z art. 41 ust. 1 u.p.t.u."

W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy, Usługi stanowią czynności opodatkowane VAT, a więc będzie spełniony jeden z warunków uprawniających Wnioskodawcę do odliczenia VAT.

Dodatkowo, w zakresie przedstawionym w niniejszym wniosku, spełnione zostaną także pozostałe warunki uprawniające do odliczenia VAT, gdyż: I. wydatki ponoszone przez Spółkę obejmujące m.in. usługi wynajmu powierzchni biurowej, usługi sprzątania, usługi informatyczne, usługi administracyjne, usługi prawne, koszty mediów (prąd, Internet, itp.), usługi leasingu, usługi doradcze, w szczególności w zakresie poszukiwania, analizowania i badania spółek, akcesoria biurowe, meble do biura, urządzenia biurowe (komputery, drukarki itd.) będą ponoszone w celu świadczenia Usług, tj. wystąpi związek między zakupami i wykonywaną przez Spółkę działalnością opodatkowaną,

II. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz III. w zakresie objętym niniejszym wnioskiem nie mają zastosowania wyłączenia enumeratywnie wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawcy przysługiwać będzie zatem prawo do odliczenia VAT z tytułu nabycia towarów i usług na potrzeby wykonywanych Usług na rzecz Partnera na podstawie Umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl