0114-KDIP1-1.4012.328.2020.2.JO - Miejsce opodatkowania usługi wynajmu autokarów do przewozu artystów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 października 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.328.2020.2.JO Miejsce opodatkowania usługi wynajmu autokarów do przewozu artystów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2020 r. (data wpływu 9 czerwca 2020 r.) uzupełnione pismem Strony z dnia 21 sierpnia 2020 r. (data wpływu 27 sierpnia 2020 r.) oraz uzupełnione pismem Strony z dnia 15 września 2020 r. (data wpływu 21 września 2020 r.) będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 12 sierpnia 2020 r. (skutecznie doręczone Stronie w dniu 17 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania usługi wynajmu autokarów do przewozu artystów na rzecz przedsiębiorców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania usługi wynajmu autokarów do przewozu artystów na rzecz przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 21 sierpnia 2020 r. (data wpływu 27 sierpnia 2020 r.) oraz uzupełnione pismem Strony z dnia 15 września 2020 r. (data wpływu 21 września 2020 r.) będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 12 sierpnia 2020 r. znak: 0114-KDIP1-1.4012.328.2020.1.JO.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka B. GmbH (dalej Spółka) jest spółką austriacką z siedzibą w Austrii i zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce. Spółka prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie wynajmu pojazdów kołowych do przewozu artystów i ich załóg. Pojazdy mogą przewieźć od 8 do 16 osób. Usługi są świadczone również dla przedsiębiorców (dalej Klient) organizujących tournee dla artystów. Spółka nie organizuje samodzielnie żadnych tournee. Pojazdy są wyposażone w pomieszczenia mieszkalne i dzienne, koje sypialne, urządzenia sanitarne, telewizory, dostęp do Internetu, kuchenki mikrofalowe, ekspresy do kawy itp. (podobnie jak luksusowe jachty). Podczas wyjazdu służą one również osobom znajdującym się na pokładzie jako miejsca odpoczynku między występami, noclegu, pracy (próby przed występami). Pojazdy są wynajmowane wraz z kierowcą, a Klient może w pełni dysponować pojazdem i kierowcą. Pojazdy są podstawiane na życzenie Klienta w różnych miejscach Europy. Spółka nalicza opłaty nie za transport, lecz za wynajem środka transportu. Na podstawie informacji o całym tournée sporządzana jest indywidualna kalkulacja uwzględniająca rodzaj wyposażenia w pojeździe, sprzątanie, koszty promów, opłat drogowych i inne zgodnie z życzeniem klienta.

W piśmie z dnia 21 sierpnia 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że Spółka będzie wynajmować autokary Polskim przedsiębiorcom organizującym trasy koncertowe artystów. W przypadku wynajmu Spółka ma obowiązek ustalać miejsce świadczenia usług wynajmu autokarów zgodnie z polskim ustawodawstwem.

Poniżej możliwe zdarzenia przyszłe:

Przypadek nr 1

Autokary wynajęto do przewozu artystów polskiemu przedsiębiorcy wykonującemu samodzielnie działalność gospodarczą. Przedsiębiorca organizuje artystom trasę koncertową na terenie Polski. Zgodnie z zawartą umową kierowcy Spółki dojeżdżają autokarami do (...), we (...) następuje oddanie autokarów do dyspozycji usługobiorcy. Od dnia przekazania usługobiorca swobodnie dysponuje pojazdami i kierowcami.

Zgodnie z umową, usługobiorca autokary wykorzystywał nieprzerwanie przez 20 dni.

Przykład nr 2

Autokary wynajęto do przewozu artystów polskiemu przedsiębiorcy wykonującemu samodzielnie działalność gospodarczą, który organizuje artystom trasę koncertową na terenie Europy. Autokary podstawiono w (...), i tam też nastąpiło przekazanie autokarów do dyspozycji usługobiorcy. Zgodnie z umową autokary usługobiorca wykorzystywał nieprzerwanie przez 25 dni.

Przykład nr 3

Autokary wynajęto do przewozu artystów polskiemu przedsiębiorcy wykonującemu samodzielnie działalność gospodarczą, posiadającemu siedzibę działalności gospodarczej na terenie Polski, który organizuje artystom trasę koncertową na terenie Europy.

Zgodnie z umową autokary wynajęto na 60 dni. Usługobiorca przejął nad autokarami fizyczne posiadanie w (...). Usługobiorca wykorzystywał pojazdy przez 60 dni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 września 2020 r.):

Czy w opisanych okolicznościach Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczenia podatku w Polsce?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 sierpnia 2020 r.):

Przykład nr 1

Zdaniem Spółki, w tym przykładzie mają zastosowanie przepisy art. 28j ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług dlatego, że miejscem świadczenia usługi wynajmu środków transportu jest Polska, gdyż usługobiorca korzystał z autokarów przekazanych mu do dyspozycji na terytorium Polski, a okres korzystania z autokarów nie przekroczył 30 dni. Spółka wynajem krótkoterminowy powinna opodatkować w Polsce.

Przykład nr 2

Miejscem świadczenia usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu są Niemcy dlatego, że autokary zostały oddane do dyspozycji usługobiorcy w (...). Spółka wynajem krótkoterminowy powinna opodatkować w Niemczech.

Przykład nr 3

Zdaniem Spółki nie jest to wynajem krótkoterminowy, dlatego że usługobiorca użytkował pojazdy nieprzerwanie przez 60 dni. W tym przypadku na mocy art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika jest siedziba usługobiorcy, czyli Polska. Zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT od ww. usługi jest Polski przedsiębiorca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - w oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku świadczenia usług od określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału, w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Na mocy art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powołanych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady usługa świadczona na rzecz podatnika, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Ponadto, w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi krótkoterminowego wynajmu środków transportu.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu jest miejsce, w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy.

Przez krótkoterminowy wynajem środków transportu, o którym mowa w ust. 1, rozumie się ciągłe posiadanie środka transportu lub korzystanie z niego przez okres nieprzekraczający 30 dni, a w przypadku jednostek pływających - przez okres nieprzekraczający 90 dni - art. 28j ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 28j ust. 3 ustawy, miejscem świadczenia usług polegających na wynajmie, innym niż wynajem krótkoterminowy, środków transportu na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, gdzie usługobiorca posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, z zastrzeżeniem ust. 4.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką austriacką z siedzibą w Austrii i zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce. Spółka prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie wynajmu pojazdów kołowych do przewozu artystów i ich załóg. Spółka będzie wynajmować autokary Polskim przedsiębiorcom organizującym trasy koncertowe artystów.

Spółka przewiduje możliwe zdarzenia przyszłe:

* Przypadek nr 1 - Autokary wynajęto do przewozu artystów polskiemu przedsiębiorcy wykonującemu samodzielnie działalność gospodarczą. Przedsiębiorca organizuje artystom trasę koncertową na terenie Polski. Zgodnie z zawartą umową kierowcy Spółki dojeżdżają autokarami do (...), we (...) następuje oddanie autokarów do dyspozycji usługobiorcy. Od dnia przekazania usługobiorca swobodnie dysponuje pojazdami i kierowcami. Zgodnie z umową, usługobiorca autokary wykorzystywał nieprzerwanie przez 20 dni.

* Przykład nr 2 - Autokary wynajęto do przewozu artystów polskiemu przedsiębiorcy wykonującemu samodzielnie działalność gospodarczą, który organizuje artystom trasę koncertową na terenie Europy. Autokary podstawiono w (...), i tam też nastąpiło przekazanie autokarów do dyspozycji usługobiorcy. Zgodnie z umową autokary usługobiorca wykorzystywał nieprzerwanie przez 25 dni.

* Przykład nr 3 - Autokary wynajęto do przewozu artystów polskiemu przedsiębiorcy wykonującemu samodzielnie działalność gospodarczą, posiadającemu siedzibę działalności gospodarczej na terenie Polski, który organizuje artystom trasę koncertową na terenie Europy. Zgodnie z umową autokary wynajęto na 60 dni. Usługobiorca przejął nad autokarami fizyczne posiadanie w (...). Usługobiorca wykorzystywał pojazdy przez 60 dni.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia miejsca opodatkowania usług krótkoterminowego oraz długoterminowego wynajmu pojazdu mechanicznego (autokarów) dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w celu rozliczenia podatku od towarów i usług.

Przenosząc przepisy na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy autokary do przewozu artystów zostaną wynajęte na okres do 20 dni (przykład nr

1)

lub 25 dni (przykład nr

2)

i będzie to okres ciągły - wynajem ten będzie stanowił usługę krótkoterminowego wynajmu środków transportu, a miejscem świadczenia usługi będzie kraj, w którym zostaną one faktycznie oddane do dyspozycji usługobiorcy.

Zatem w sytuacji opisanej w przykładzie nr 1, gdy autokary do przewozu artystów będą wynajmowane na okres do 20 dni, w sposób ciągły i zostaną one faktycznie oddane do dyspozycji usługobiorcy na terytorium kraju (we (...)), usługa ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Tym samym w stosunku do przypadku opisanego w pkt 1 wniosku Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT na terytorium Polski.

Natomiast w przypadku opisanym w przykładzie nr 2 wynajem autokarów do przewozu artystów na okres nieprzekraczający 25 dni, gdy autokary zostaną faktycznie oddane do dyspozycji usługobiorcy poza terytorium kraju (tj. w Niemczech), miejsce świadczenia znajduje się poza krajem i tym samym podlega ona opodatkowaniu na terytorium kraju, w którym oddano autokary do dyspozycji klientowi, tj. w Niemczech, według zasad określonych w tym państwie.

Zatem w odniesieniu do przypadku nr 2 Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT na terytorium Polski w związku z świadczeniem usług wynajmu autokarów.

Odnośnie zaś przypadku opisywanego w przykładzie nr 3, usługa wynajmu autokarów do przewozu artystów nie będzie miała charakteru krótkoterminowego w rozumieniu art. 28j ust. 1 ustawy, ponieważ okres wynajmu będzie dłuższy niż 30 dni. Zatem miejsce świadczenia i opodatkowania usługi będzie ustalone zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia (opodatkowania) usług jest terytorium państwa, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

W analizowanym przykładzie nr 3 Wnioskodawca wskazał, że będzie wynajmował autokary do przewozu artystów polskiemu przedsiębiorcy posiadającemu siedzibę działalności na terytorium Polski. Zatem w przedmiotowej sytuacji miejscem świadczenia usług wynajmu autokarów do przewozu artystów będzie zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy terytorium Polski. W konsekwencji usługa długoterminowego wynajmu autokarów będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. W omawianej sytuacji art. 28 ust. 3 ustawy nie będzie miał zastosowania gdyż jak wynika z opisu sprawy usługa wynajmu autokarów jest świadczona na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą.

Zatem w odniesieniu do przypadku nr 3 Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu świadczenia usług wynajmu autokarów na terytorium Polski.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl