0114-KDIP1-1.4012.320.2020.2.EW - Brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.320.2020.2.EW Brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2020 r. (data wpływu 16 czerwca 2020 r.) uzupełnione pismem strony z dnia 4 sierpnia 2020 r. (data wpływu 4 sierpnia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 27 lipca 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2020 r. wpłynął do tut. Organu wniosek z dnia 5 czerwca 2020 r. uzupełniony pismem strony z dnia 4 sierpnia 2020 r. (data wpływu 4 sierpnia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 27 lipca 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

We wniosku przedstawiono zaistniały stan faktyczny:

Gmina (...) jest samodzielną jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Funkcjonowanie gminy opiera się na założeniach ustawy o Samorządzie Gminnym - ustawa z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.). Do zadań gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmujące sprawy z zakresu kultury, w tym bibliotek Gminnych i innych instytucji kultury.

Gmina (...) wnosi o wyjaśnienie przepisów prawa podatkowego dotyczących obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją w ramach zadań własnych projektu pn. "..." współfinansowanego ze środków europejskiego funduszu regionalnego programu operacyjnego województwa (...) na lata 2014-2020 zgodnie z umową o przyznaniu pomocy nr 1 z dnia 25 kwietnia 2018 r.

Realizacja projektu stanowi kategorię interwencji podjętej przez Gminę (...), której celem jest zwiększenie liczby osób korzystających z oferty instytucji kultury budujących tożsamość regionalną.

Data rozpoczęcia realizacji projektu: 29 maj 2017 r.

Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 16 czerwiec 2018 r.

Data finansowego zakończenia realizacji projektu: 16 grudzień 2019 r.

Projekt zakładał dostosowanie Gminnego Centrum Kultury i Biblioteki w (...) do nowoczesnej działalności kulturalnej ukierunkowanej na działania kulturotwórcze w Domu Pracy Twórców. Instytucja boryka się z wieloma problemami, największą jest brak nowoczesnej infrastruktury do działań kulturotwórczych oraz właściwego wyposażenia. GCKiB administruje budynek, który objęty jest projektem. Modernizacja budynku wzbogaciła ofertę dostępu do kultury mieszkańców Gminy (...), powiatu (...). Wpłynęła na rozwój i podtrzymanie wartości i tożsamości kulturalnej regionu.

W ramach projektu powstała sala widowiskowo-teatralna, dwie pracownie edukacji kreatywnej, punk informacji turystycznej. W modernizowanym budynku z oferty kulturalnej korzystają osoby niepełnosprawne. Do tej pory z powodu barier architektonicznych nie korzystały. W budynku w wyniku realizacji projektu znaleźliby miejsce artyści i przedstawiciele środowisk twórczych oraz wszyscy ci, którym kontakt z muzyką, malarstwem, rzeźbą, teatrem, kinem czy wystawami nie jest obcy. GCKiB rozszerzyło swoją działalność o nowe elementy kulturalne nie tylko dla mieszkańców Gminy (...), ale także powiatu i województwa o nowe działania kulturalne: projekcje filmu, spektakle teatralne, warsztaty malarskie, rzeźby w glinie i drewnie, spotkania klubu lokalnych twórców z powiatu (...), prezentacje prac lokalnych twórców, wernisaże i wystawy. Celem strategicznym projektu było zwiększenie liczby osób korzystających z oferty instytucji kultury budujących tożsamość regionalną w województwie.

W związku z tym projekt i jego cel jest komplementarny i wpisuje się w cel sformułowany w SZOOP dla poddziałania 6.1.2 instytucje kultury. W ramach projektu ocieplono ściany, wykonano nowe podłogi, posadzki na stropach z odpowiednią izolacją zmianę pokrycia dachowego, wymianę okien i drzwi, ogrzewanie wodne niskoparametrowe, źródło ciepła stanowi kocioł gazowy usytuowany w budynku. Wykonano wentylację mechaniczną. Wykonano instalację elektryczną oraz wodnokanalizacyjną.

Projekt był realizowany w ramach poddziałania 6.1.2 instytucje kultury. Cel tematyczny 6: "zachowanie i ochrona środowiska oraz promowanie efektywnego gospodarowania zasobami". Cel szczegółowy: "więcej ludzi korzystających z oferty instytucji kultury budujących tożsamość regionalną w województwie". Cel strategiczny: zwiększenie liczby ludzi korzystających z oferty instytucji kultury budujących tożsamość regionalną w województwie. Cele główne: wzrost popytu na korzystanie z usług instytucji kultury w 2020 r. - 77,34%, wzrost liczby uczestników korzystających z nowej oferty programowej 3 000 osób/rok, wzrost liczby miejsc pracy w obszarze kultury - 1.5 etatu.

Planowana inwestycja umożliwiła również: zwiększenie atrakcyjności gospodarczej i inwestycyjnej Gminy (...). Poprawa estetyki budynków użyteczności publicznej. Poprawa warunków zdrowotnych i komfortu osób przebywających w budynkach użyteczności publicznej, zwiększenie atrakcyjności turystycznej Gminy (...) poprzez kreowanie nowego wizerunku turystycznego opartego na turystyce kulturowej. Kreowanie udziału mieszkańców w życiu kulturalnym. Kształtowanie świadomości kulturowego związku mieszkańców z regionem i jego znaczenia dla stymulowania zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego regionu, poprzez rozwój jednostki. Ułatwienie dostępu do obiektów infrastruktury publicznej - kultury i rekreacji poprzez jej rozbudowę. Utworzenie nowych podmiotów działających w otoczeniu obszaru kultury tj. Dom Pracy Twórców. Do nowej oferty GCKiB należą:

* projekcje filmowe,

* spektakle teatralne,

* warsztaty malarskie,

* warsztaty rzeźby w gunie i drewnie,

* spotkania klubu lokalnych twórców z powiatu (...) (miejsce do spotkań i działalności artystycznej ludzi z całej okolicy),

* prezentacje prac lokalnych twórców, wernisaże, wystawy i warsztaty z artystami,

* wakacyjne seminaria teatralne,

* promocje lokalnych artystów.

* punkt informacji turystycznej (do tej pory nie było takiej usługi na terenie Gminy (...))

- stanowi wydatek niekwalifikowalny.

W centrum znaleźli dla siebie miejsce artyści i przedstawiciele środowisk twórczych, oraz wszyscy ci, którym kontakt z muzyką malarstwem, rzeźbą teatrem, kinem czy wystawami nie jest obcy. Działalność GCKiB skierowana jest nie tylko dla mieszkańców Gminy (...), powiatu (...), województwa (...). W związku z tym, projekt i jego cel jest komplementarny i wpisuje się w cel sformułowany w SZOOP dla poddziałania 6.1.2 instytucje kultury.

Modernizacja budynku polegała na przebudowie budynku gospodarczego, dla celów poszerzenia i realizacji oferty kulturalnej. Wpłynie to na poprawę tożsamości regionalnej mieszkańców oraz skutkować będzie większym udziałem w życiu kulturalnym gminy. Przedmiotowy projekt jest ukierunkowany również na działania regionotwórcze poprawiające i budujące więzi mieszkańców (w tym w zdecydowanej większości ludności napływowej), słabo utożsamiających się z województwem (...) i swoim miejscem zamieszkania.

Poprawa dostępu i oferty kulturalnej na terenie Gminy (...), gdzie będzie można spędzić wolny czasu i poszerzyć swoje kompetencje kulturowe. Poprzez uczestnictwo w wystawach, warsztatach, projekcjach, spektaklach itp. przyczyni się także do budowania i poprawy więzi między mieszkańcami. Budynek dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, w sali widowiskowej przewidziano min. 2 miejsca dla niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich. Sanitariaty zostały dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Do tej pory z powodu barier architektonicznych osoby niepełnosprawne nie korzystały z organizowanych wydarzeń kulturalnych organizowanych przez GCKiB. Przedmiotowy projekt wpłynął na integrację społeczno-kulturalną oraz ma szczególne oddziaływanie na osoby napływowe. Działania regionotwórcze promujące regionalnych twórców, dające możliwość zapoznania się z lokalną kulturą historią tradycją produktami oraz kultywowanie specyficznych dla regionu, tradycji wpłynie na wzmocnienie tożsamości z miejscem zamieszkania i regionem. Zaangażowanie w działalność kulturalną stanowi jeden z elementów stanowiących fundament spójności społeczności lokalnej. Infrastruktura będąca przedmiotem projektu jest miejscem nawiązywania nowych kontaktów społecznych gdzie budowane będą sieci powiązań między ludźmi. Wystawy i warsztaty czy spotkania z lokalnymi twórcami są jednym z najefektywniejszych elementów kształtowania i wyrażania tożsamości oraz utrwalania pamięci społeczności wzmacniającej poczucie wspólnoty.

W ramach projektu i zmodernizowanej infrastruktury dotychczasowa oferta kulturalna została rozszerzona o nowe elementy. Odbywają się: projekcje filmowe, spektakle teatralne, warsztaty malarskie, warsztaty rzeźby w glinie i drewnie, spotkania klubu lokalnych twórców z powiatu (...) (miejsce do spotkań i działalności artystycznej ludzi z całej okolicy), prezentacje prac lokalnych twórców, wernisaże, wystawy i warsztaty z artystami, wakacyjne seminaria teatralne, promocje lokalnych artystów, powstał punkt informacji turystycznej stanowiący wydatek niekwalifikowalny w projekcie.

Wydarzenia mają na celu promocję lokalnych zasobów, przedsiębiorców oraz artystów. Ponadto wydarzenia takie wpływają na rozwój turystyki, co przekłada się na rozwój tej gałęzi gospodarki i przenosi również pozytywne impulsy na inne sektory np. usługi, produkcję wybranych dóbr. Wydarzenia, warsztaty, wystawy kulturalne są podstawowym czynnikiem rozwoju społecznego, a turystyka kulturowa jest istotnym elementem rozwoju regionalnego i ważnym sektorem gospodarki, stwarzającym miejsca pracy i generującym dochód. Projekt przyczyni się wiec do przywrócenia temu obszarowi funkcji kulturalnych. Oferta kulturalna, która jest prowadzona w przedmiotowym budynku objętym projektem wpłynie na kształtowanie pożądanych zjawisk społecznych związanych z aktywizacją kulturalną, ale również i społeczną.

Zaplanowane działania podniosą atrakcyjność gminy i przyczynią się do wzrostu liczby osób ją odwiedzających. Inwestycja sprzyja rozwojowi walorów turystycznych regionów, co z kolei ma bezpośredni wpływ na zwiększenie zdolności kreowania nowych miejsc pracy i rozwój gospodarczy gminy.

Wykorzystanie lokalnych potencjałów jest elementem dywersyfikacji oferty turystycznej gminy. Przedmiotowa inwestycja jest ogólnodostępna dla mieszkańców, a jej użytkowanie odbywa się bez ponoszenia żadnych opłat. Korzystać z niej mogą wszyscy mieszkańcy gminy, osoby przyjezdne i turyści. Dzięki realizacji projektu przewiduje się, że nastąpi wzrost jakości życia mieszkańców, przede wszystkim tych, którzy zmagają się z problemami społeczno-ekonomicznymi. Trwałość efektów społeczno-gospodarczych, w tym miejsca pracy i generowane efekty mnożnikowe zostanie zapewniona przez 5 lat od finansowego zakończenia projektu. Przedmiotowy budynek będzie ogólnodostępny dla mieszkańców, a jego użytkowanie odbywać się będzie bez ponoszenia żadnych opłat.

Gmina (...) poinformowała również, że nabywała towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT. Zakupione w ramach realizacji ww. projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a obejmować będą wyłącznie działania Gminy niepodlegające opodatkowaniu. Realizowany projekt należy do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o Samorządzie Gminnym, a pozyskane w ramach tego projektu elementy majątku nie służą działaniom opodatkowanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 4 sierpnia 2020 r.:

Czy Gmina (...) po realizacji projektu "..." współfinansowanego z regionalnego programu operacyjnego województwa (...) na lata 2014-2020 zgodnie z umową o dofinansowanie projektu nr 1 ma prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy

Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) obniżone kwoty lub zwrot różnic podatku należnego uzależnione są od zakresu w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał, tym samym nie będzie spełniony warunek dający Gminie prawo obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prany Gmina (...) stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług poniesionych w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Podatnik zatem nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Zaprezentowana wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 zgłoszenie rejestracyjne, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 kwota podatku naliczonego ust. 2 pkt 7.

W związku w powyższym, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Za podatnika nie uznaje się - zgodnie art. 15 ust. 6 ustawy - organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach:

a.

gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz,

b.

gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

a.

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

b.

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem jak wynika z powyższych przepisów jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych, bowiem tylko w tym zakresie - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - ich czynności mają charakter działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina (...) jest samodzielną jednostką Samorządu Terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Funkcjonowanie gminy opiera się na założeniach ustawy o samorządzie gminnym - ustawa z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.). Do zadań Gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmujące sprawy z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury.

Gmina (...) zrealizowała w ramach zadań własnych projekt pn. "..." współfinansowanego ze środków europejskiego funduszu regionalnego programu operacyjnego województwa (...) na lata 2014-2020 zgodnie z umową o przyznaniu pomocy nr 1 z dnia 25 kwietnia 2018 r. Realizacja projektu stanowi kategorię interwencji podjętej przez Gminę (...), której celem jest zwiększenie liczby osób korzystających z oferty instytucji kultury budujących tożsamość regionalną.

Data rozpoczęcia realizacji projektu: 29 maj 2017 r.

Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 16 czerwiec 2018 r.

Data finansowego zakończenia realizacji projektu: 16 grudzień 2019 r.

Projekt zakładał dostosowanie Gminnego Centrum Kultury i Biblioteki w (...) do nowoczesnej działalności kulturalnej ukierunkowanej na działania kulturotwórcze w Domu Pracy Twórców. Instytucja boryka się z wieloma problemami, największą jest brak nowoczesnej infrastruktury do działań kulturotwórczych oraz właściwego wyposażenia. GCKiB administruje budynek, który objęty jest projektem. Modernizacja budynku wzbogaciła ofertę dostępu do kultury mieszkańców Gminy (...), powiatu. Wpłynęła na rozwój i podtrzymanie wartości i tożsamości kulturalnej regionu.

W ramach projektu powstała sala widowiskowo-teatralna, dwie pracownie edukacji kreatywnej, punk informacji turystycznej. W modernizowanym budynku z oferty kulturalnej korzystają osoby niepełnosprawne. Do tej pory z powodu barier architektonicznych nie korzystały. Planowana inwestycja umożliwiła również: zwiększenie atrakcyjności gospodarczej i inwestycyjnej Gminy (...). Poprawa estetyki budynków użyteczności publicznej. Poprawa warunków zdrowotnych i komfortu osób przebywających w budynkach użyteczności publicznej, zwiększenie atrakcyjności turystycznej Gminy (...) poprzez kreowanie nowego wizerunku turystycznego opartego na turystyce kulturowej. Kreowanie udziału mieszkańców w życiu kulturalnym. Kształtowanie świadomości kulturowego związku mieszkańców z regionem i jego znaczenia dla stymulowania zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego regionu, poprzez rozwój jednostki. Ułatwienie dostępu do obiektów infrastruktury publicznej - kultury i rekreacji poprzez jej rozbudowę. Utworzenie nowych podmiotów działających w otoczeniu obszaru kultury tj. Dom Pracy Twórców.

W Centrum znaleźli dla siebie miejsce artyści i przedstawiciele środowisk twórczych, oraz wszyscy ci, którym kontakt z muzyką malarstwem, rzeźbą teatrem, kinem czy wystawami nie jest obcy. Działalność GCKiB skierowana jest nie tylko dla mieszkańców Gminy (...), powiatu (...), województwa (...). W związku z tym, projekt i jego cel jest komplementarny i wpisuje się w cel sformułowany w SZOOP dla poddziałania 6.1.2 instytucje kultury.

Modernizacja budynku polegała na przebudowie budynku gospodarczego, dla celów poszerzenia i realizacji oferty kulturalnej. Wpłynie to na poprawę tożsamości regionalnej mieszkańców oraz skutkować będzie większym udziałem w życiu kulturalnym gminy. Przedmiotowy projekt jest ukierunkowany również na działania regionotwórcze poprawiające i budujące więzi mieszkańców (w tym w zdecydowanej większości ludności napływowej), słabo utożsamiających się z województwem (...) i swoim miejscem zamieszkania.

W ramach projektu i zmodernizowanej infrastruktury dotychczasowa oferta kulturalna została rozszerzona o nowe elementy. Odbywają się: projekcje filmowe, spektakle teatralne, warsztaty malarskie, warsztaty rzeźby w glinie i drewnie, spotkania klubu lokalnych twórców z powiatu (...) (miejsce do spotkań i działalności artystycznej ludzi z całej okolicy), prezentacje prac lokalnych twórców, wernisaże, wystawy i warsztaty z artystami, wakacyjne seminaria teatralne, promocje lokalnych artystów, powstał punkt informacji turystycznej stanowiący wydatek niekwalifikowalny w projekcie.

Zaplanowane działania podniosą atrakcyjność gminy i przyczynią się do wzrostu liczby osób ją odwiedzających. Inwestycja sprzyja rozwojowi walorów turystycznych regionów, co z kolei ma bezpośredni wpływ na zwiększenie zdolności kreowania nowych miejsc pracy i rozwój gospodarczy gminy. Wykorzystanie lokalnych potencjałów jest elementem dywersyfikacji oferty turystycznej gminy.

Gmina (...) nabywała towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT. Zakupione w ramach realizacji ww. projektu towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a obejmować będą wyłącznie działania Gminy niepodlegające opodatkowaniu. Realizowany projekt należy do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o Samorządzie Gminnym, a pozyskane w ramach tego projektu elementy majątku nie służą działaniom opodatkowanym podatkiem VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, aby rozliczyć podatek naliczony na zasadach przytoczonych w art. 86 ust. 1 ustawy, nabywane przez podatnika VAT czynnego towary i usługi muszą być wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu wynika, że przedmiotowa inwestycja jest ogólnodostępna dla mieszkańców, a jej użytkowanie odbywa się bez ponoszenia żadnych opłat. Korzystać z niej mogą wszyscy mieszkańcy gminy, osoby przyjezdne i turyści. Dzięki realizacji projektu przewiduje się, że nastąpi wzrost jakości życia mieszkańców, przede wszystkim tych, którzy zmagają się z problemami społeczno-ekonomicznymi. Trwałość efektów społeczno-gospodarczych, w tym miejsca pracy i generowane efekty mnożnikowe zostanie zapewniona przez 5 lat od finansowego zakończenia projektu. Przedmiotowy budynek będzie ogólnodostępny dla mieszkańców, a jego użytkowanie odbywać się będzie bez ponoszenia żadnych opłat.

Realizacja ww. zadania wpisuje się zatem w zadania własne Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Zadania te obejmują m.in. sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych, tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych, współpracy z organizacjami społecznymi. Wobec powyższego należy stwierdzić, że Gmina (...) w ramach planowanej inwestycji działała jako podmiot, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Ponadto budynek GCKiB będzie ogólnodostępny dla mieszkańców, a jego użytkowanie odbywać się będzie bez ponoszenia żadnych opłat.

Podsumowując należy stwierdzić, że w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu Gminie (...) nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki w związku z realizacją zadania inwestycyjnego. W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie działała jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu pod nazwą "..." nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl