0114-KDIP1-1.4012.307.2017.1.MAO - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Turysto zatrzymaj się i odpocznij! Przebudowa oraz doposażenie miejsc rekreacyjnych na terenie Gminy".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.307.2017.1.MAO Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Turysto zatrzymaj się i odpocznij! Przebudowa oraz doposażenie miejsc rekreacyjnych na terenie Gminy".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2017 r. (data wpływu 7 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Turysto zatrzymaj się i odpocznij! Przebudowa oraz doposażenie miejsc rekreacyjnych na terenie Gminy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Turysto zatrzymaj się i odpocznij! Przebudowa oraz doposażenie miejsc rekreacyjnych na terenie Gminy".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd Marszałkowski Województwa dokonał wyborów projektów kwalifikujących się do udzielenia dofinansowania w ramach PROW na lata 2014-2020 - działanie "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER", poddziałania 19.2. "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność". Na liście projektów docelowo wybranych do realizacji znalazł się projekt Gminy pn. "Turysto zatrzymaj się i odpocznij! Przebudowa oraz doposażenie miejsc rekreacyjnych na terenie Gminy".

Wnioskodawca jest zobowiązany do przedłożenia wraz z wnioskiem o płatność indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie interpretacji prawa podatkowego wydaną przez właściwy organ upoważniony. W opisanym powyżej projekcie Wnioskodawca jako beneficjent złożył do wniosku o przyznanie pomocy, oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazał w kosztach kwalifikowalnych projektu podatek VAT, którego nie może w żaden sposób odzyskać.

Planowany do realizacji projekt ma na celu poprawę ruchu turystycznego na terenie Gminy poprzez przebudowę 4 skwerów (ogólnodostępnych oraz niekomercyjnych miejsc rekreacyjnych) oraz doposażenie 1 skweru. W ramach zabudowy na skwerach powstaną obiekty małej architektury (ławki, kosze na śmieci), zostaną wykonane lub zamontowane stacje napraw rowerownych wraz ze stojakami, tablice informacyjne, a także stacjonarne gry podwórkowe. Modernizowane skwery są zlokalizowane w każdym z pięciu sołectw Gminy. Całość przedsięwzięcia koordynuje Gmina, która docelowo będzie płatnikiem faktur potwierdzających wykonanie projektu.

W efekcie realizacji projektu powstaną miejsca rekreacji dostępne dla każdego mieszkańca Gminy, co pozytywnie wpłynie na liczbę turystów odwiedzających poszczególne miejscowości.

Na dzień dzisiejszy szacuje się, że turystami będą w szczególności rodziny z dziećmi, które wspólnie spędzają wolny czas. Zaspokojone zostaną również potrzeby społeczności lokalnej, która chce uatrakcyjnić niezagospodarowane obecnie tereny gminy. Po zrealizowaniu przedmiotowego zadania i oddaniu powstałej infrastruktury turystycznej do użytkowania, zostanie ona przeznaczona do nieodpłatnego korzystania przez lokalną społeczność oraz turystów. Wstęp na tereny rekreacyjne będzie nieodpłatny.

Efekt osiągnięty wskutek realizacji zadania nie będzie w żaden sposób generował przychodów dla gminy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Kolejno zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania własne z kolei obejmują m.in. zadania w zakresie kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10).

Mając na względzie powyższy stan prawny oraz fakt, że przedmiotowa infrastruktura turystyczna będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy we wskazanym powyżej zakresie, a obszar na którym znajduje się infrastruktura turystyczna jest ogólnodostępny, zdaniem Gminy, powyższe przesłanki zrównania czynności nieodpłatnych z odpłatnym świadczeniem usług nie zostaną spełnione. W konsekwencji, zdaniem Gminy, należy uznać, że przeznaczenie infrastruktury turystycznej wyłącznie do nieodpłatnego korzystania na gruncie VAT nie będzie stanowiło podlegającego opodatkowaniu VAT świadczenia usług.

Realizowany projekt jest zgodny z Lokalną Strategią Rozwoju Kierowaną przez Społeczność na lata 2016 - 2023 w szczególności z celami CO 2.0 oraz CS 2.1 i odpowiadającym mu przedsięwzięciem P2. Operacja jest również zgodna z lokalnymi kryteriami rozwoju. Projekt ma również pozytywny wpływ na poprawę sytuacji w zakresie turystyki i rekreacji w regionie oraz wpłynie na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Turyści korzystający z produktów projektu skorzystają z innowacyjnej infrastruktury technicznej. Poprawa sytuacji w tych dziedzinach nastąpi dzięki przebudowie oraz doposażeniu lokalnych skwerów (wzrośnie ruch turystyczny na terenie gminy poprzez częstsze odwiedzanie w szczególności rodzin z dziećmi miejsc objętych projektem, zaś zamontowane tablice informacyjne mają za zadanie informować o lokalnym dziedzictwie kulturowym, jak i historycznym).

Podczas realizacji projektu zostaną wykorzystane zasoby obszaru: historyczno-kulturowe oraz przyrodnicze. Nastąpi to poprzez zamontowanie tablic informujących o tych zasobach - każdy odwiedzający skwer będzie mógł dowiedzieć się o ciekawostkach znajdujących się na terenie danego sołectwa, a przejeżdżając przez teren gminy pozna ciekawe elementy przyrody. Wykorzystana zostanie również aktywność społeczna mieszkańców Gminy, którzy wspólnie będą mogli bezpośrednio dbać i zarządzać terenami rekreacyjnymi. Stworzona zostanie nowa oferta rekreacyjna dla mieszkańców całego LGD.

Wszystkie działania projektowe zostaną wykonane przez podmioty wyłonione w ramach procedur zamówień publicznych przeprowadzonych przez Gminę. W ślad za tym firmy wystawią faktury VAT za wykonane usługi, w związku z czym koszt prac będzie poniesiony tylko i wyłącznie przez Gminę, która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efekt osiągnięty wskutek realizacji zadania nie będzie generował przychodów dla gminy. Zarówno w toku realizacji projektu, ani też po jego zakończeniu nie zostaną zawarte żadne umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów dla gminy.

Gmina w niniejszym projekcie nie jest przedsiębiorcą, tzn. nie wykorzystuje produktów projektu do prowadzenia działalności o charakterze gospodarczym oraz jakiejkolwiek innej działalności o charakterze komercyjnym, odpłatnym. Projekt nie prowadzi także do wzmocnienia pozycji żadnego konkretnego przedsiębiorstwa w porównaniu z innymi przedsiębiorcami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Turysto zatrzymaj się i odpocznij! Przebudowa oraz doposażenie miejsc rekreacyjnych na terenie Gminy".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Dokumentacja aplikacyjna dla realizowanego zadania wyraźnie wskazywała na to, że projekt nie będzie generował przychodów, a co za tym idzie nie będzie miała miejsca sprzedaż opodatkowana. Patrząc na przedstawiony powyżej stan faktyczny dotyczący realizacji konkretnego przedsięwzięcia zdaniem wnioskodawcy Gmina nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z uwagi na to, że realizacja zadania nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a wszelkie wydatki poniesione w toku jego realizacji również nie noszą znamion czynności opodatkowanych. Ponadto wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez beneficjenta (ani inny podmiot) w obszarach, które są opodatkowane podatkiem VAT.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ wydatki poniesione w trakcie realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W ramach przedmiotowego projektu Gmina działa w charakterze podmiotu publicznego co nie daje jej prawa do odliczenia podatku naliczonego od zrealizowanej inwestycji. Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego, przesądza o braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Warunki skorzystania z tego prawa nie zostały spełnione, ponieważ Gmina nie wykorzystuje efektów inwestycji do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze powyższe, Gmina stoi na stanowisku, iż w zakresie realizowanego zadania nie będzie działała jako podatnik VAT, a poniesione przez Gminę wydatki inwestycyjne związane z budową przedmiotowej infrastruktury turystycznej nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto patrząc na zakres merytoryczny zadania wydatki poniesione w związku z jego realizacją nie będą miały realnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Stąd też Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji zadania, a co za tym idzie w naszej ocenie Gminie nie przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Urząd Marszałkowski Województwa dokonał wyborów projektów kwalifikujących się do udzielenia dofinansowania w ramach PROW na lata 2014-2020 - działanie "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER", poddziałania 19.2. "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność". Na liście projektów znalazł się projekt Wnioskodawcy pn. "Turysto zatrzymaj się i odpocznij! Przebudowa oraz doposażenie miejsc rekreacyjnych na terenie Gminy".

Planowany do realizacji projekt ma na celu poprawę ruchu turystycznego na terenie Gminy poprzez przebudowę 4 skwerów (tj. ogólnodostępnych oraz niekomercyjnych miejsc rekreacyjnych) oraz doposażenie 1 skweru. W ramach zabudowy na skwerach powstaną obiekty małej architektury (ławki, kosze na śmieci). Ponadto zostaną wykonane lub zamontowane stacje napraw rowerownych wraz ze stojakami, tablice informacyjne, a także stacjonarne gry podwórkowe. Modernizowane skwery są zlokalizowane w każdym z pięciu sołectw Gminy. Całość przedsięwzięcia koordynuje Gmina, która docelowo będzie płatnikiem faktur potwierdzających wykonanie projektu. Po zrealizowaniu przedmiotowego zadania i oddaniu powstałej infrastruktury turystycznej do użytkowania, zostanie ona przeznaczona do nieodpłatnego korzystania przez lokalną społeczność oraz turystów. Wstęp na tereny rekreacyjne będzie nieodpłatny. Efekt osiągnięty wskutek realizacji zadania nie będzie w żaden sposób generował przychodów dla gminy. Strona (czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług) w niniejszym projekcie nie jest przedsiębiorcą, tzn. nie wykorzystuje produktów projektu do prowadzenia działalności o charakterze gospodarczym oraz jakiejkolwiek innej działalności o charakterze odpłatnym (komercyjnym). Poza tym realizowany projekt jest zgodny z Lokalną Strategią Rozwoju Kierowaną przez Społeczność na lata 2016 - 2023 w szczególności z celami CO 2.0 oraz CS 2.1 i odpowiadającym mu przedsięwzięciem P2. Operacja jest również zgodna z lokalnymi kryteriami rozwoju. Projekt ma pozytywny wpływ na poprawę sytuacji w zakresie turystyki i rekreacji w regionie oraz wpłynie na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Podczas realizacji ww. zadania zostaną wykorzystane zasoby obszaru: historyczno-kulturowe oraz przyrodnicze. Nastąpi to poprzez zamontowanie tablic informujących o tych zasobach - każdy odwiedzający skwer będzie mógł dowiedzieć się o ciekawostkach znajdujących się na terenie danego sołectwa, a przejeżdżając przez teren gminy pozna ciekawe elementy przyrody. Wykorzystana zostanie również aktywność społeczna naszych mieszkańców, którzy wspólnie będą mogli bezpośrednio dbać i zarządzać terenami rekreacyjnymi. Stworzona zostanie nowa oferta rekreacyjna dla mieszkańców całego LGD.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Turysto zatrzymaj się i odpocznij! Przebudowa oraz doposażenie miejsc rekreacyjnych na terenie Gminy".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną inwestycję polegającą na przebudowie 4 skwerów oraz doposażeniu 1 skweru na terenie Gminy, nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem skoro Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie oraz doposażeniu wskazanych we wniosku miejsc rekreacyjnych, to nie będzie mu przysługiwało prawo do zwrotu podatku VAT.

W konsekwencji, skoro w niniejszych okolicznościach efekty przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy, to w omawianej sprawie Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Turysto zatrzymaj się i odpocznij! Przebudowa oraz doposażenie miejsc rekreacyjnych na terenie Gminy". Tym samym, Strona nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu przedmiotowego zadania na zasadach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług (w drodze odliczenia lub zwrotu).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl