0114-KDIP1-1.4012.294.2017.1.MAO - Opodatkowanie podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania przebudowanego układu drogowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.294.2017.1.MAO Opodatkowanie podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania przebudowanego układu drogowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 30 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym przekazaniu jednostce organizacyjnej Gminy Przebudowanego Układu Drogowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym przekazaniu jednostce organizacyjnej Gminy Przebudowanego Układu Drogowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą związaną z rynkiem nieruchomości, w tym głównie w zakresie realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków.

W ramach prowadzonej działalności Spółka zawarła umowę (dalej: "Umowa") z Gminą reprezentowaną przez Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta (dalej: "Zarząd"). Umowa dotyczy określenia warunków realizacji przez Spółkę przebudowy układu drogowego w zakresie budowy pasa do skrętu na teren inwestycji Spółki, przebudowy chodnika i drogi rowerowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną (dalej: "Przebudowa Układu Drogowego"), zgodnie z zatwierdzonym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Konieczność przebudowy układu drogowego spowodowana jest prowadzoną przez Spółkę inwestycją - budową budynków handlowo-usługowych (dalej: "Inwestycja Niedrogowa"). Przebudowa układu drogowego ma ułatwić dostęp do Inwestycji Niedrogowej i umożliwić jej prowadzenie.

Spółka będzie prowadziła prace we własnym zakresie i na własny koszt włącznie z uzyskaniem ostatecznej decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę. Na dzień zawarcia Umowy Wnioskodawca nie uzyskał jeszcze decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na Inwestycję Niedrogową oraz na Przebudowę Układu Drogowego.

Zgodnie z Umową, w sytuacji gdyby Spółka nie uzyskała pozwolenia na budowę Inwestycji Niedrogowej, lub w razie jej nie podjęcia czy sprzedaży nieruchomości, na których Inwestycja Niedrogowa była przewidziana, Spółce nie przysługuje roszczenie do Gminy (i jej jednostki organizacyjnej - Zarządu) o odszkodowanie z tytułu nakładów, które poczyniła w związku z zawarciem Umowy, w tym w szczególności roszczenie z tytułu wykonania Przebudowy Układu Drogowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, jak również z tytułu poniesionych kosztów na wykonanie Przebudowy Układu Drogowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną.

Spółka zobowiązała się do tego by nie umieszczać w pasie drogowym urządzeń infrastruktury planowanej Inwestycji Niedrogowej oraz by wykonać Przebudowę Układu Drogowego zgodnie z określonymi w Umowie projektami i dokumentacjami technicznymi.

Do zadań i obowiązków Wnioskodawcy należy m.in.:

* wykonanie wszelkich świadczeń inżynierskich i architektonicznych, koniecznych do prawidłowej realizacji Umowy

* wykonanie przedmiotu umowy stosując materiał własny, spełniający określone prawem normy

* urządzenie zaplecza budowy

* uporządkowanie i przywrócenia do stanu pierwotnego terenu budowy

* wykonanie dokumentacji budowy oraz dokumentacji powykonawczej

* utrzymanie i pielęgnowanie zieleni przez okres 36 miesięcy od dnia przejęcia przez Zarząd pasa drogowego do eksploatacji po zakończeniu prac (o ile projekt budowy przewiduje jej wykonanie)

* wykonanie oznakowania poziomego oraz wykonanie jego badań (o ile projekt budowy przewiduje jej wykonanie).

Dodatkowo, Spółka zobowiązała się ponieść wszelkie obciążenia i koszty finansowe związane z realizacją i wykonaniem przedmiotu Umowy, również te których nie można było przewidzieć w momencie podpisania Umowy, a których poniesienie jest wymagane do prawidłowej realizacji przedmiotu Umowy i przejęcia pasa drogowego do eksploatacji. Spółka oświadczyła ponadto, że na terenie pasa drogowego wykona Przebudowę Układu Drogowego stosując materiał zakupiony przez siebie na własny koszt i ryzyko.

Zgodnie z zapisami Umowy, Spółka może zlecić wykonanie robót wchodzących w zakres prac wybranym przez siebie podwykonawcom.

Z chwilą wbudowania przez Spółkę materiału na potrzeby realizacji Przebudowy Układu Drogowego, materiał ten stanie się integralną częścią pasa drogowego i własnością właściciela drogi, Wnioskodawcy jednocześnie nie będą przysługiwać roszczenia z tego tytułu.

Po wykonaniu Przebudowy Układu Drogowego nastąpi przejęcie do eksploatacji polegające na ocenie ilości i jakości całości wykonanych robót pod względem technicznym, użytkowym i stanowiące podstawę przejęcia zrealizowanej Przebudowy Układu Drogowego w eksploatację przez Zarząd. Do przejęcia do eksploatacji Spółka zobowiązana jest przedłożyć szereg określonych w Umowie dokumentów.

Spółka zobowiązuje się dostarczyć w ciągu 30 dni od dnia przejęcia do eksploatacji do siedziby Zarządu protokoły PT - nieodpłatnego przekazania - przejęcia środka trwałego. Przejęcie do eksploatacji zostanie udokumentowane protokołem zdawczo-odbiorczym.

Strony określiły w Umowie wartość realizacji Przebudowy Układu Drogowego. Jednakże Umowa nie przewiduje, aby Spółce należało się wynagrodzenie za przekazanie Przebudowanego Układu Drogowego do eksploatacji. Przekazanie to nastąpi nieodpłatnie.

Spółka udzieliła rękojmi i gwarancji na wykonaną Przebudowę Układu Drogowego i zobowiązała się w okresie 36 miesięcy od dnia przejęcia do eksploatacji do usuwania na własny koszt wszelkich usterek i/lub wad wykonanej Przebudowy.

Przeniesienie przez Spółkę na rzecz innego podmiotu praw i obowiązków wynikających z Umowy wymaga zgody Zarządu.

Zgodnie z zapisami Umowy zarząd gruntem w podlegającym przebudowie pasie drogowym sprawuje Zarząd. Spółka nie jest właścicielem gruntu, na którym prowadzona jest Przebudowa Układu Drogowego.

Lokale handlowo-usługowe powstałe w ramach Inwestycji Niedrogowej będą przez Spółkę wynajmowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy przekazanie Przebudowanego Układu Drogowego do eksploatacji na rzecz Zarządu będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Przekazanie Przebudowanego Układu Drogowego do eksploatacji na rzecz Zarządu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Przebudowany Układ Drogowy zostanie przekazany do eksploatacji Zarządowi. Przekazanie nastąpi nieodpłatnie Przebudowa nie będzie prowadzona na gruncie stanowiącym własność Spółki.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...), zaś przez świadczenie usług, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Ponadto ustawodawca zrównał niektóre czynności nieodpłatne z czynnościami odpłatnymi. Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu, na mocy art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy VAT, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie dokonane w celu prowadzonej działalności gospodarczej, wówczas podlega wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Spółki w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie na rzecz Zarządu dokonanej przez Spółkę Przebudowy Pasa Drogowego, stanowić będzie świadczenie usług. Zgodnie z definicją usługi, zawartą w art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, za usługę uznaje się każde świadczenie które nie stanowi dostawy towarów. Tymczasem Spółka na podstawie zawartej Umowy zobowiązała się wobec Gminy do wykonania określonych prac na gruncie, który jest zarządzany przez Zarząd. Zgodnie z Umową efekt wykonanych prac będzie przekazany do eksploatacji na rzecz Zarządu. Beneficjentem prac będzie więc Zarząd.

Mimo określenia wartości prac Spółce nie przysługuje za ich wykonanie żadne wynagrodzenie. Tym samym wykonana przez Spółkę usługa będzie usługą nieodpłatną.

Nieodpłatne świadczenie usług polegające na nieodpłatnym przekazaniu wykonanej Przebudowy Układu Drogowego będzie niewątpliwie miało związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Przebudowa Układu Drogowego spowodowana jest Inwestycją Niedrogową (t.j. budową budynków handlowo - usługowych i ich późniejszym wynajmem). Przebudowa Układu Drogowego umożliwi nie tylko samo wybudowanie ale i funkcjonowanie lokali handlowo-usługowych, co w przyszłości przełoży się na pozyskiwanie opodatkowanych podatkiem VAT czynszów z najmu.

W konsekwencji powyższego nieodpłatne przekazanie przez Spółkę efektów wykonanej Przebudowy Układu Drogowego do eksploatacji Zarządu nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 lutego 2013 r., sygn. IPPP2/443–48/13–2/MM

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 11 marca 2010 r., sygn. ILPP1/443–1563/09–4/AL

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 marca 2016 r. sygn. IPPP3/4512-66/16-2/k.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Za odpłatne świadczenie usług, stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Ponadto, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej związanej z rynkiem nieruchomości zawarł umowę z Gminą reprezentowaną przez Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta dotyczącą określenia warunków realizacji przez Spółkę Przebudowy Układu Drogowego polegającego na budowie pasa do skrętu na teren Inwestycji Niedrogowej Spółki (tj. budowy budynków handlowo-usługowych celem ich wynajmu), przebudowie chodnika oraz drogi rowerowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Ww. przebudowa układu drogowego ma ułatwić dostęp do Inwestycji Niedrogowej i umożliwić jej prowadzenie.

Strona będzie prowadziła prace we własnym zakresie i na własny koszt włącznie z uzyskaniem ostatecznej decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę. Na dzień zawarcia Umowy Wnioskodawca nie uzyskał jeszcze decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na Inwestycję Niedrogową oraz na Przebudowę Układu Drogowego. W przypadku, gdyby Spółka nie uzyskała pozwolenia na budowę Inwestycji Niedrogowej, lub w razie jej nie podjęcia czy sprzedaży nieruchomości, na których Inwestycja Niedrogowa była przewidziana, Spółce nie przysługuje roszczenie do Gminy (i jej jednostki organizacyjnej - Zarządu) o odszkodowanie z tytułu nakładów, które poczyniła w związku z zawarciem Umowy, w tym w szczególności roszczenie z tytułu wykonania Przebudowy Układu Drogowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, jak również z tytułu poniesionych kosztów na wykonanie Przebudowy Układu Drogowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Spółka zobowiązała się do tego by nie umieszczać w pasie drogowym urządzeń infrastruktury planowanej Inwestycji Niedrogowej oraz by wykonać Przebudowę Układu Drogowego zgodnie z określonymi w Umowie projektami i dokumentacjami technicznymi.

Po wykonaniu Przebudowy Układu Drogowego nastąpi przejęcie do eksploatacji polegające na ocenie ilości i jakości całości wykonanych robót pod względem technicznym, użytkowym i stanowiące podstawę przejęcia zrealizowanej Przebudowy Układu Drogowego w eksploatację przez Zarząd. Natomiast do przejęcia do eksploatacji Spółka zobowiązana jest przedłożyć szereg określonych w Umowie dokumentów, m.in. Strona zobowiązuje się dostarczyć w ciągu 30 dni od dnia przejęcia do eksploatacji do siedziby Zarządu protokoły PT - nieodpłatnego przekazania - przejęcia środka trwałego. Strona udzieliła rękojmi i gwarancji na wykonaną Przebudowę Układu Drogowego i zobowiązała się w okresie 36 miesięcy od dnia przejęcia do eksploatacji do usuwania na własny koszt wszelkich usterek i/lub wad wykonanej Przebudowy. Przeniesienie przez Spółkę na rzecz innego podmiotu praw i obowiązków wynikających z Umowy wymaga zgody Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. Ponadto zgodnie z zapisami Umowy zarząd gruntem w podlegającym przebudowie pasie drogowym sprawuje ww. jednostce organizacyjnej Gminy. Spółka nie jest właścicielem gruntu, na którym prowadzona jest Przebudowa Układu Drogowego.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy nieodpłatne przekazanie Przebudowanego Układu Drogowego na rzecz Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analiza przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że przekazania Przebudowanego Układu Drogowego na rzecz Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, na gruncie nienależącym do Wnioskodawcy, nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Z wniosku wynika, że Stronie nie przysługuje prawo do rozporządzania jak właściciel gruntem, na którym realizowana będzie ww. inwestycja. Zatem, przekazania przez Wnioskodawcę wybudowanego pasa do skrętu na teren Inwestycji Niedrogowej Spółki, przebudowanego chodnika oraz drogi rowerowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Czynność ta stanowić będzie zatem świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie art. 8 ust. 2 powołanej ustawy.

Uwzględniając okoliczności sprawy oraz ww. regulacje prawne uznać należy, że nieodpłatne przekazanie na rzecz jednostki organizacyjnej Gminy wybudowanego pasa do skrętu na teren Inwestycji Niedrogowej Spółki, przebudowanego chodnika oraz drogi rowerowej (wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną), stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu - jak wskazano - świadczenie tych usług musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. W sprawie będącej przedmiotem wniosku nieodpłatne świadczenie usług, polegające na nieodpłatnym przekazaniu Przebudowanego Układu Drogowego ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Jak Strona wskazała konieczność przebudowy układu drogowego spowodowana jest prowadzoną przez Spółkę budową budynków handlowo–usługowych. Przebudowa ta ma ułatwić dostęp do ww. Inwestycji Niedrogowej i umożliwić jej prowadzenie.

W konsekwencji należy uznać, że nieodpłatne przekazanie przez Spółkę na rzecz jednostki organizacyjnej Gminy Przebudowanego Układu Drogowego, znajdującego się na gruncie nienależącym do Strony, nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, że Przekazanie Przebudowanego Układu Drogowego do eksploatacji na rzecz Zarządu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl