0114-KDIP1-1.4012.225.2018.2.IZ - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu polegającego na zorganizowaniu imprezy plenerowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.225.2018.2.IZ Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu polegającego na zorganizowaniu imprezy plenerowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2018 r. (data wpływu 17 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina ma otrzymać pomoc finansową na realizację projektu ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, polegającą na refundacji części kosztów kwalifikowalnych poniesionych i opłaconych przez Gminę.

W ramach realizacji przedmiotowej operacji gmina zamierza zorganizować imprezę plenerową pn. "ŚWIĘTO GMINY".

W kosztach inwestycji Gmina chciałaby ująć podatek VAT w całości jako koszt kwalifikowalny i wykazać go w budżecie projektu jako wydatek kwalifikowalny podlegający refundacji.

Wydarzenie będzie ogólnodostępne, za uczestnictwo nie będą pobierane opłaty.

Impreza poza integracją i poprawą jakości życia społeczności lokalnej ma na celu przede wszystkim promocję regionu

Uroczystość odbędzie się w czerwcu 2017 r. na terenie gminy.

Planuje się przeprowadzić szeroką akcję informacyjną o terminie, miejscu oraz charakterze uroczystości (ogłoszenie na stronie internetowej Urzędu Gminy, plakaty rozwieszone na tablicach informacyjnych we wszystkich sołectwach gminy i gmin sąsiednich, indywidualne zaproszenia). Na potrzeby wydarzenia zostanie wynajęta scena z zadaszeniem. Wnioskodawca zakupi usługę związaną z nagłośnieniem i oświetleniem scenicznym. Na scenie umieszczony zostanie baner reklamowy posiadający wymagane logotypy oraz inne dane dotyczące projektu w tym tytuł imprezy. Wydarzenie będzie prowadzone przez konferansjera. Wystąpią dwa zespoły ludowe działające na terenie gminy - regionalny zespół Pieśni i Tańca "A" oraz "B". Występ zespołów nie tylko umożliwi szerokiemu gronu odbiorców obcowanie z żywą kulturą ludową, ale pozwoli doświadczyć radości ze słuchania i podziwiania zespołów ludowych z terenu gminy. Ponadto, wystąpią trzy zespoły muzyczne, dzięki którym każdy z odwiedzających będzie mógł usłyszeć znaną czy lubianą melodię. Wystąpi także gwiazda wieczoru - zespół muzyczny, który z pewnością podniesie atrakcyjność imprezy oraz zwiększy ilość osób w niej uczestniczących. Pokaz laserów spowoduje, że impreza na długo zapadnie w pamięci wszystkich obecnych. Chcąc docenić i uwiecznić zdolności kulinarne mieszkańców zorganizowane będą trzy konkursy kulinarne w następujących kategoriach:

* Najlepsze ciasto drożdżowe w gminie,

* Najlepszy tradycyjny chleb w gminie,

* Najlepszy wyrób wędliniarski w gminie.

Dla zwycięzców trzech pierwszych miejsc wszystkich trzech konkurencji zaplanowano nagrody.

Dodatkowo wystawiony będzie namiot gminy, gdzie każdy z przybyłych na imprezę będzie mógł zaopatrzyć się w materiały promocyjne, na których widniał będzie herb Gminy, nawiązujący do tradycji kurpiowskiej. Imprezie towarzyszył będzie występ lokalnych talentów oraz wiele atrakcji dla dzieci przeprowadzonych przez profesjonalnych animatorów. Nad bezpieczeństwem imprezy czuwać będzie profesjonalna ochrona. Zrealizowanie tej imprezy pozytywnie wpłynie na poprawę atrakcyjności turystycznej i wizerunek całej gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując projekt dofinansowany ze środków "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" - poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Gmina stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. w przypadku gdy czynności takie są wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, nie występują jako podatnicy podatku VAT.

W tym miejscu należy wskazać, że gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, promocji gminy - pkt 9,10, 18 ust. 1 art. 7 ww. ustawy.

Przymiot podatnika podatku od towarów i usług przypisany jest osobie fizycznej, osobie prawnej, jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

Należy ponadto zwrócić uwagę na treść przepisów dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.). Mianowicie zgodnie z art. 9 Dyrektywy, podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu. Powyższe przepisy wskazują, że niezależnie od częstotliwości wykonania danej czynności, czynność ta podlega opodatkowaniu jeśli podmiot wykorzystuje w sposób ciągły w celach zarobkowych swój majątek.

Zatem, za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ma otrzymać pomoc finansową na realizację projektu ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, polegającą na refundacji części kosztów kwalifikowalnych poniesionych i opłaconych przez Gminę. W ramach realizacji przedmiotowej operacji gmina zamierza zorganizować imprezę plenerową pn. "ŚWIĘTO GMINY". W kosztach inwestycji Gmina chciałaby ująć podatek VAT w całości jako koszt kwalifikowalny i wykazać go w budżecie projektu jako wydatek kwalifikowalny podlegający refundacji.

Wydarzenie będzie ogólnodostępne, za uczestnictwo nie będą pobierane opłaty.

Impreza poza integracją i poprawą jakości życia społeczności lokalnej ma na celu przede wszystkim promocję regionu

Uroczystość odbędzie się w czerwcu 2017 r. na terenie gminy.

Planuje się przeprowadzić szeroką akcję informacyjną o terminie, miejscu oraz charakterze uroczystości (ogłoszenie na stronie internetowej Urzędu Gminy, plakaty rozwieszone na tablicach informacyjnych we wszystkich sołectwach gminy i gmin sąsiednich, indywidualne zaproszenia). Na potrzeby wydarzenia zostanie wynajęta scena z zadaszeniem. Wnioskodawca zakupi usługę związaną z nagłośnieniem i oświetleniem scenicznym. Na scenie umieszczony zostanie baner reklamowy posiadający wymagane logotypy oraz inne dane dotyczące projektu w tym tytuł imprezy. Wydarzenie będzie prowadzone przez konferansjera. Wystąpią dwa zespoły ludowe działające na terenie gminy - regionalny zespół Pieśni i Tańca "A" oraz "B". Występ zespołów nie tylko umożliwi szerokiemu gronu odbiorców obcowanie z żywą kulturą ludową, ale pozwoli doświadczyć radości ze słuchania i podziwiania zespołów ludowych z terenu gminy. Ponadto, wystąpią trzy zespoły muzyczne, dzięki którym każdy z odwiedzających będzie mógł usłyszeć znaną czy lubianą melodię. Wystąpi także gwiazda wieczoru - zespół muzyczny, który z pewnością podniesie atrakcyjność imprezy oraz zwiększy ilość osób w niej uczestniczących. Pokaz laserów spowoduje, że impreza na długo zapadnie w pamięci wszystkich obecnych. Chcąc docenić i uwiecznić zdolności kulinarne mieszkańców zorganizowane będą trzy konkursy kulinarne w następujących kategoriach: Najlepsze ciasto drożdżowe w gminie, Najlepszy tradycyjny chleb w gminie, Najlepszy wyrób wędliniarski w gminie.

Dla zwycięzców trzech pierwszych miejsc wszystkich trzech konkurencji zaplanowano nagrody.

Dodatkowo wystawiony będzie namiot gminy, gdzie każdy z przybyłych na imprezę będzie mógł zaopatrzyć się w materiały promocyjne, na których widniał będzie herb Gminy, nawiązujący do tradycji kurpiowskiej. Imprezie towarzyszył będzie występ lokalnych talentów oraz wiele atrakcji dla dzieci przeprowadzonych przez profesjonalnych animatorów. Nad bezpieczeństwem imprezy czuwać będzie profesjonalna ochrona. Zrealizowanie tej imprezy pozytywnie wpłynie na poprawę atrakcyjności turystycznej i wizerunek całej gminy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Jak wskazano powyżej rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - celem realizowanej w ramach projektu "ŚWIĘTO GMINY" imprezy jest przede wszystkim promocja regionu, poprawa atrakcyjności turystycznej gminy, a także integracja i poprawa jakości życia społeczności lokalnej. Wnioskodawca wskazał, że planowana impreza będzie miała charakter ogólnodostępny, a za uczestnictwo nie będą pobierane żadne opłaty.

Z okoliczności sprawy wynika więc, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi zakupami na realizację przedmiotowej inwestycji pn. "ŚWIĘTO GMINY", ponieważ brak jest związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z realizacją opisanej we wniosku inwestycji Wnioskodawca nie ma również prawa do zwrotu podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl