0114-KDIP1-1.4012.220.2020.1.RR - Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.220.2020.1.RR Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2020 r. (data wpływu 7 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2020 r. (data wpływu 25 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. (...). Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 maja 2020 r. (data wpływu 25 maja 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (...) w lutym 2019 r. podpisało umowę z samorządem województwa (...) na pomoc finansową w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Pomoc będzie polegała na dofinansowaniu realizacji projektu pn. (...).

Inwestycja będzie polegała na robotach budowlanych na obiekcie świetlicy wiejskiej w (...), polegające na: robotach ziemnych i rozbiórkowych, roboty fundamentowe, konstrukcje i izolacje, roboty murowe, pokrycia dachowe, stolarka zewnętrzna okienna i drzwiowa, roboty tynkarskie, roboty posadzkowe, okładziny ścienne, roboty malarskie wewnętrzne, roboty ślusarskie i stolarskie, roboty elewacyjne, instalacje elektryczne, instalacje sanitarne, zakup sprzętu do kuchni: piekarnik, kuchenka, zlewozmywak, lodówka, baterie kuchenne, zabudowa kuchni, zakup usługi obsługa geodezyjna.

W ramach inwestycji ponosi koszty z tytułu zakupu towarów i usług na podstawie otrzymanych faktur VAT od kontrahentów. Całkowity koszt inwestycji wynosi 1.220.725 zł w ramach dofinansowania Wnioskodawca otrzyma 500.000 zł. Dofinansowanie zostało przyznane do kwoty brutto poniesionych kosztów, tj. podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.

Świetlica wiejska w (...) w której prowadzone są roboty budowlane pełni funkcję obiektu użyteczności publicznej, społeczno - kulturalnej, pomieszczenia świetlicy przeznaczone będą na potrzeby społeczności lokalnej.

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie przebudowy i remont świetlicy świetlica służyć ma mieszkańcom oraz obiekt będzie ogólnodostępny. Prowadzone mają być w świetlicy zajęcia artystyczne zajęcia opiekuńczo-wychowawcze oraz różne inicjatywy, jak również będą z nich korzystać mieszkańcy podczas zebrań wiejskich - czyli nie będzie wykorzystywana w celach komercyjnych, korzystanie z pomieszczeń będzie nieodpłatne, ogólnodostępne.

Wyremontowana świetlica umożliwi mieszkańcom rozwój ich zainteresowań, a także da możliwość twórczego spędzania wolnego czasu oraz swobodnego spotykania się.

Organizowane w niej zajęcie będą sprzyjać integracji społecznej. Inwestycja zaspokoi potrzeby społeczne i kulturalne lokalnej społeczności. Projekt nie będzie generował przychodów, nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie ze świetlicy, korzystanie z pomieszczeń świetlicy będzie nieodpłatne. Świetlica będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Niezbędnym warunkiem do przedłożenia wniosku o płatność do samorządowego województwa (...) jest załączenie interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku towarów i usług VAT. W związku z tym, że Wnioskodawca ubiega się o zaliczenie kosztów podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym będzie ubiegało się o dofinansowanie w kwotach brutto musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być odzyskany podczas realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminnemu (...) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminnemu (...) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. (...).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. O podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zasada ta wyklucza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepolegających opodatkowaniu.

Wnioskodawca (...) jest samorządową instytucją kultury. Jej organizatorem jest Gmina (...). Instytucja kultury podlega wpisowi do rejestru prowadzonego przez organizatora, natomiast nie podlega wpisowi do KRS. Jej przychodami są dotacje podmiotowe i celowe od organizatora oraz inne źródła np. dofinansowania do inwestycji realizowane w formach projektów unijnych.

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 26 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194) i podstawowym celem statutowym jest działalność kulturalna.

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy, działalność kulturalna nie stanowi działalności gospodarczej (...) jest jednostką sektora finansów publicznych powołana do realizacji zadań publicznych z zakresu działalności kulturalnej polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Oznacza to tym samym, że skoro Wnioskodawca realizuje cele niegospodarcze i niezarobkowe, to ze swojej natury nie działa w celu osiągnięcia zysku.

Mając na uwadze, iż udostępnianie nieodpłatnie świetlicy wiejskiej w (...) Wnioskodawca nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, a koszty związane z realizacją projektu pn. (...) nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, należy stwierdzić, że w konsekwencji nie przysługuje Wnioskodawca prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (...) w lutym 2019 r. podpisało umowę z samorządem województwa (...) na pomoc finansową w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Pomoc będzie polegała na dofinansowaniu realizacji projektu pn. (...). Inwestycja będzie polegała na robotach budowlanych na obiekcie świetlicy wiejskiej w (...), polegające na: robotach ziemnych i rozbiórkowych, roboty fundamentowe, konstrukcje i izolacje, roboty murowe, pokrycia dachowe, stolarka zewnętrzna okienna i drzwiowa, roboty tynkarskie, roboty posadzkowe, okładziny ścienne, roboty malarskie wewnętrzne, roboty ślusarskie i stolarskie, roboty elewacyjne, instalacje elektryczne, instalacje sanitarne, zakup sprzętu do kuchni: piekarnik, kuchenka, zlewozmywak, lodówka, baterie kuchenne, zabudowa kuchni, zakup usługi obsługa geodezyjna. W ramach inwestycji Wnioskodawca ponosi koszty z tyt. zakupu towarów i usług na podstawie otrzymanych faktur VAT od kontrahentów. Całkowity koszt inwestycji wynosi 1.220.725 zł w ramach dofinansowania Wnioskodawca otrzyma 500.000 zł. Dofinansowanie zostało przyznane do kwoty brutto poniesionych kosztów, tj. podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany. Świetlica wiejska w (...) w której prowadzone są roboty budowlane pełni funkcję obiektu użyteczności publicznej, społeczno - kulturalnej, pomieszczenia świetlicy przeznaczone będą na potrzeby społeczności lokalnej. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie przebudowy i remont świetlicy świetlica służyć ma mieszkańcom oraz obiekt będzie ogólnodostępny. Prowadzone mają być w świetlicy zajęcia artystyczne zajęcia opiekuńczo-wychowawcze oraz różne inicjatywy, jak również będą z nich korzystać mieszkańcy podczas zebrań wiejskich - czyli nie będzie wykorzystywana w celach komercyjnych, korzystanie z pomieszczeń będzie nieodpłatne, ogólnodostępne. Wyremontowana świetlica umożliwi mieszkańcom rozwój ich zainteresowań, a także da możliwość twórczego spędzania wolnego czasu oraz swobodnego spotykania się. Organizowane w niej zajęcie będą sprzyjać integracji społecznej. Inwestycja zaspokoi potrzeby społeczne i kulturalne lokalnej społeczności. Projekt nie będzie generował przychodów, nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie ze świetlicy, korzystanie z pomieszczeń świetlicy będzie nieodpłatne. Świetlica będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. (...).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - inwestycja zaspokoi potrzeby społeczne i kulturalne lokalnej społeczności i nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie ze świetlicy, lecz korzystanie z pomieszczeń świetlicy będzie nieodpłatne. Świetlica będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem skoro efekty realizacji projektu pn. (...) nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Gminnemu (...) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. (...).

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl