0114-KDIP1-1.4012.179.2019.2.EW - VAT w zakresie odliczenia i odzyskania podatku w związku z poniesionymi wydatkami na realizację projektu "Organizację pierwszego pikniku lotniczego w Gminie".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.179.2019.2.EW VAT w zakresie odliczenia i odzyskania podatku w związku z poniesionymi wydatkami na realizację projektu "Organizację pierwszego pikniku lotniczego w Gminie".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2019 r. (data wpływu 8 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami na realizację projektu "Organizację pierwszego pikniku lotniczego w Gminie"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami na realizację projektu "Organizację pierwszego pikniku lotniczego w Gminie".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Samorządowy Ośrodek Kultury otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 (PROW) dotację na realizację projektu pt. "Organizacja pierwszego pikniku lotniczego w Gminie".

Wydatki w budżecie projektu obejmują wynajęcie namiotu, nagłośnienia i oświetlenia, wzloty balonem, prowadzenie wydarzenia, wynajem zabawek plenerowych, zespołów muzycznych i kabaretu, wywóz odpadów, wynajem toi toi, obsługę energetyczną, medyczną, druk plakatów, emisję reklamy w gazecie i radio, prowadzenie warsztatów modelarskich i zakup nagród w konkursie. Wszystko są to usługi, które będą wykonywane przez firmy zewnętrzne. Ostatnia propozycja dotyczy zakupu nagród. Faktury za usługi oraz zakupy nagród będą wystawiane na Samorządowy Ośrodek Kultury. Samorządowy Ośrodek Kultury w żaden sposób nie będzie czerpał korzyści majątkowych z realizowanej operacji. Samorządowy Ośrodek Kultury nie jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem VAT. Podlega zwolnieniu podmiotowemu.

Samorządowy Ośrodek Kultury jako instytucja kultury realizuje zadania nałożone nań przez Ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1983). Organizatorem Samorządowego Ośrodka Kultury jest Gmina, do zadań własnych której, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506) należą sprawy z zakresu kultury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy realizując powyższą operację tj. "Organizację pierwszego pikniku lotniczego w Gminie" Samorządowy Ośrodek Kultury może odzyskać uiszczony w ramach operacji podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Samorządowy Ośrodek Kultury nie może odzyskać uiszczonego w ramach operacji pt. "Organizację pierwszego pikniku lotniczego w Gminie" podatku VAT, ponieważ w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), przy realizacji ww. przedsięwzięcia poniesione wydatki nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zrealizowana inwestycja nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wobec powyższego nie będzie możliwe jego odliczenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o te różnice kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki,tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą,o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Samorządowy Ośrodek Kultury jako instytucja kultury realizuje zadania nałożone nań przez Ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1983 tekst jednolity) Organizatorem Samorządowego Ośrodka Kultury jest Gmina, do zadań własnych której, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 tekst jednolity) należą sprawy z zakresu kultury.

Samorządowy Ośrodek Kultury otrzymał dofinansowanie w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 (PROW) dotację na realizację projektu pt. "Organizacja pierwszego pikniku lotniczego w Gminie".

Wydatki w budżecie projektu obejmują wynajęcie namiotu, nagłośnienia i oświetlenia, wzloty balonem, prowadzenie wydarzenia, wynajem zabawek plenerowych, zespołów muzycznych i kabaretu, wywóz odpadów, wynajem toi toi, obsługę energetyczną, medyczną, druk plakatów, emisję reklamy w gazecie i radio, prowadzenie warsztatów modelarskich i zakup nagród w konkursie. Wszystko są to usługi, które będą wykonywane przez firmy zewnętrzne. Ostatnia pozycja dotyczy zakupu nagród.

Faktury za usługi oraz zakupy nagród będą wystawione na Samorządowy Ośrodek Kultury.

Samorządowy Ośrodek Kultury w żaden sposób nie będzie czerpał korzyści majątkowych z realizowanej operacji.

Samorządowy Ośrodek Kultury nie jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem VAT. Podlega zwolnieniu podmiotowemu.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy możliwości odzyskania uiszczonego w ramach operacji podatku VAT.

W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Samorządowy Ośrodek Kultury nie może odzyskać uiszczonego w ramach operacji pt. "Organizacja pierwszego pikniku lotniczego w Gminie" podatku VAT, ponieważ w myśl art. 86 ust. 1 ustawy przy realizacji ww. przedsięwzięcia poniesione wydatki nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jak wskazał zainteresowany w opisie sprawy realizacja operacji nie będzie prowadziła do czerpania jakichkolwiek korzyści majątkowych. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku VAT na zasadach wskazanych w art. 87 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej: z zastosowaniem art. 119a; w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl