0114-KDIP1-1.4012.172.2017.2.RR - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu organizacji imprez kulturalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.172.2017.2.RR Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu organizacji imprez kulturalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2017 r. (data wpływu 17 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 czerwca 2017 r. (data wpływu 8 czerwca 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego organu z dnia 2 czerwca 2017 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.172.2017.1.RR (skutecznie doręczone w dniu 7 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją małego projektu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność opisanymi w szczególności w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, pod nazwą "Organizacja imprez mających na celu kultywowanie i promocje kultury i tradycji lokalnych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją małego projektu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność opisanymi w szczególności w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, pod nazwą "Organizacja imprez mających na celu kultywowanie i promocje kultury i tradycji lokalnych". Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 czerwca 2017 r. (data wpływu 8 czerwca 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego organu z dnia 2 czerwca 2017 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.172.2017.1.RR (skutecznie doręczone w dniu 7 czerwca 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 29 grudnia 2016 r. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na zadanie pod nazwą "Organizacja imprez mających na celu kultywowanie i promocję kultury i tradycji lokalnych" w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowania przez społeczność, opisanymi w szczególności w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Biorąc pod uwagę, że Gmina jako Wnioskodawca chce zaliczyć koszty podatku VAT planowanej operacji jako koszt kwalifikowalny projektu i tym samym otrzymać do niego dofinansowanie, jest zobligowana aby wykazać, że nadmieniony koszt nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany w całości lub w części zarówno podczas realizacji zadania jak i po jego zakończeniu. Tylko w nadmienionej powyżej sytuacji można zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowalny zadania.

Operacja "Organizacja imprez mających na celu kultywowanie i promocje kultury i tradycji lokalnych" polegać będzie na organizacji trzech imprez na terenie gminy. Lokalizacje imprez: teren Publicznej Szkoły Podstawowej, teren Publicznej Szkoły Podstawowej oraz stadion. Będą to imprezy plenerowe, jednodniowe. Grupą docelową odbiorców są mieszkańcy obszaru LGD, imprezy będą ogólnodostępne - brak barier uczestnictwa. Przedsięwzięcie nie będzie generowało dochodu. Artyści oraz dostawcy wybierani będą na podstawie zaproponowanych ofert, głównym kryterium wybory będzie najniższa cena. Przez organizacje imprez Gmina chce wrócić do przeszłości i przypomnieć tradycje lokalną panującą na terenie Gminy, Wnioskodawca pragnie aby ważne elementy z historii jej terenu zostały niezapomniane i kultywowane przez następne pokolenia. Impreza w miejscowości F. będzie poświęcona przypomnieniu pamięci założyciela klubu istniejącego od 1995 r. W ramach spotkania kulminacyjnym punktem będzie mecz finałowy rozgrywek o puchar. W ramach imprezy zaplanowano występ zespołu muzycznego oraz poczęstunek dla wszystkich uczestników spotkania. Podczas imprezy zostaną wręczone komplety dresów reprezentacyjnych, których w tym momencie drużyna nie posiada. Zakup pozwoli na ujednolicenie strojów w których reprezentacja klubu będzie występować na licznych wyjazdach.

Na bluzach zostaną umieszczone elementy promujące Gminę oraz klubu wraz z rokiem powstania. Impreza w PSP to niezwykły jubileusz mający na celu zgromadzenie obecnych i dawnych uczniów szkoły aby przybliżyć historie szkoły oraz dworu w którym się znajduje, w ramach spotkania odbędą się liczne występy dzieci, pokazy Muzeum Historycznego, występ zespołu muzycznego, oraz poczęstunek dla uczestników. Impreza w PSP to także powrót do korzeni poprzez święto jubileuszu 80 lat powstania szkoły, uczestnikami będą obecni oraz dawni uczniowie. Program uwzględnia występy dzieci, koncert zespołu muzycznego, niezwykły pokaz iluzji oraz poczęstunek dla uczestników imprezy.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. Wszystkie poniesione koszty w ramach przedmiotowego zadania udokumentowane będą na podstawie faktur wystawionych na Gminę. Nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyły do wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina realizując projekt nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina może uzyskać zwrot podatku naliczonego w związku z realizacją małego projektu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność opisanymi w szczególności w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanym dalej (PROW na lata 2014-2020) pod nazwą "Organizacja imprez mających na celu kultywowanie i promocje kultury i tradycji lokalnych"?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści podanej powyżej regulacji prawnej wynika zatem, iż prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnianiu dwóch przesłanek:

* nabywcą towarów bądź usług jest podatnik VAT oraz

* nabywane towary lub usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy w analizowanym przypadku Gmina nie ma możliwości odzyskania w części bądź w całości podatku VAT od towarów i usług gdyż przesłanka druga tj. nabyte towary lub usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych nie jest spełniona w całości swego brzmienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 29 grudnia 2016 r. złożył wniosek o przyznanie pomocy na zadanie pod nazwą "Organizacja imprez mających na celu kultywowanie i promocję kultury i tradycji lokalnych" w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowania przez społeczność, opisanymi w szczególności w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Operacja "Organizacja imprez mających na celu kultywowanie i promocje kultury i tradycji lokalnych" polegać będzie na organizacji trzech imprez na terenie gminy. Lokalizacje imprez: teren Publicznej Szkoły Podstawowej w P., teren Publicznej Szkoły Podstawowej w O. oraz stadion. Będą to imprezy plenerowe, jednodniowe. Grupą docelową odbiorców są mieszkańcy obszaru LGD, imprezy będą ogólnodostępne - brak barier uczestnictwa. Przedsięwzięcie nie będzie generowało dochodu. Przez organizacje imprez Gmina chce wrócić do przeszłości i przypomnieć tradycje lokalną panującą na terenie Gminy, Wnioskodawca pragnie aby ważne elementy z historii jej terenu zostały niezapomniane i kultywowane przez następne pokolenia. Gmina jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. Wszystkie poniesione koszty w ramach przedmiotowego zadania udokumentowane będą na podstawie faktur wystawionych na Gminę. Nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyły do wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina realizując projekt nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowaniej podatkiem VAT od towarów i usług.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gmina może uzyskać zwrot podatku naliczonego w związku z realizacją małego projektu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społęczność opisanymi w szczególności w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014- 2020, pod nazwą "Organizacja imprez mających na celu kultywowanie i promocje kultury i tradycji lokalnych".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z wniosku - nabywane towary i usługi w związku z realizacją zadania nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji planowanego zadania (imprezy) małego projektu w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność opisanymi w szczególności w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, pod nazwą "Organizacja imprez mających na celu kultywowanie i promocje kultury i tradycji lokalnych". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należalo uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl