0114-KDIP1-1.4012.113.2019.1.JO - Ustalenie prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług w ramach zrealizowanej inwestycji "Promocja obszaru poprzez zakup i montaż słupów ogłoszeniowych".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-1.4012.113.2019.1.JO Ustalenie prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług w ramach zrealizowanej inwestycji "Promocja obszaru poprzez zakup i montaż słupów ogłoszeniowych".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2019 r. (data wpływu 5 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług w ramach zrealizowanej inwestycji "Promocja obszaru poprzez zakup i montaż słupów ogłoszeniowych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług w ramach zrealizowanej inwestycji "Promocja obszaru poprzez zakup i montaż słupów ogłoszeniowych"

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina złożyła wniosek do Stowarzyszenia na zakup i montaż słupów ogłoszeniowych.

Typ projektu: powierzchnie grantu "Promocja obszaru poprzez zakup i montaż słupów ogłoszeniowych" w ramach naboru z PROW na lata 2014-2020.

Realizacja projektu wpisuje się w cel projektu grantowego: promocja obszaru Stowarzyszenia, promująca zasoby lokalnych obszarów - Lokalna Strategia Rozwoju do 2023 r. Na słupach ogłoszeniowych znajdują się herby i odnośniki e-maile stron internetowych wszystkich gmin członkowskich działających w Stowarzyszeniu.

Przedmiot zamówienia: słupy ogłoszeniowe wykonane z laminatów poliestrowych wzmacnianych włóknem szklanym, złożone z ozdobnej górnej czapy w kolorze zielonym, części do oklejania (powierzchnia reklamowa) w kolorze szarym lub białym, ozdobnego cokołu dolnego w kolorze zielonym oraz dwóch grafik wykonanych zgodnie z wizualizacją grafika nr 1 i 2, orientacyjne wymiary: całkowita wysokość minimum 340 cm, wysokość powierzchni reklamowej 200 cm, średnica 120 cm.

Zakupione słupy mają bezpośrednio przyczynić się do realizacji działań promocyjnych. Gmina w tym zakresie nie będzie prowadziła działalności gospodarczej, informacje na słupach będą wywieszone nieodpłatnie. Każdy będzie miał do nich dostęp w sposób nieograniczony w dowolnym czasie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 86 Ustawy o podatku od towarów i usług Gmina ma prawo odzyskać podatek VAT naliczony od zakupu towarów i usług w ramach zrealizowanej inwestycji, o której mowa w opisie stanu faktycznego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, poniesionego w związku z inwestycją polegającą na zakupie słupów ogłoszeniowych. Gmina nie będzie wydzierżawiała zakupionych słupów innym podmiotom. Nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie z powierzchni ogłoszeniowej. Dostęp do nich będzie nieograniczony, bezpłatny bez określania form czasowych.

Zrealizowana inwestycja nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wobec powyższego nie będzie możliwe jego odliczenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o te różnice kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek do Stowarzyszenia na zakup i montaż słupów ogłoszeniowych. Typ projektu: powierzchnie grantu "Promocja obszaru poprzez zakup i montaż słupów ogłoszeniowych" w ramach naboru z PROW na lata 2014-2020. Realizacja projektu wpisuje się w cel projektu grantowego: promocja obszaru Stowarzyszenia, promująca zasoby lokalnych obszarów - Lokalna Strategia Rozwoju do 2023 r. Na słupach ogłoszeniowych znajdują się herby i odnośniki e-maile stron internetowych wszystkich gmin członkowskich działających w Stowarzyszeniu. Przedmiot zamówienia: słupy ogłoszeniowe wykonane z laminatów poliestrowych wzmacnianych włóknem szklanym, złożone z ozdobnej górnej czapy w kolorze zielonym, części do oklejania (powierzchnia reklamowa) w kolorze szarym lub białym, ozdobnego cokołu dolnego w kolorze zielonym oraz dwóch grafik wykonanych zgodnie z wizualizacją grafika nr 1 i 2, orientacyjne wymiary: całkowita wysokość minimum 340 cm, wysokość powierzchni reklamowej 200 cm, średnica 120 cm.

Zakupione słupy mają bezpośrednio przyczynić się do realizacji działań promocyjnych. Gmina w tym zakresie nie będzie prowadziła działalności gospodarczej, informacje na słupach będą wywieszone nieodpłatnie. Każdy będzie miał do nich dostęp w sposób nieograniczony w dowolnym czasie.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą kwestii, czy Gminie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług w związku z realizacją ww. inwestycji.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż zakupy towarów i usług nabywane przez Gminę do realizacji inwestycji "Promocja obszaru poprzez zakup i montaż słupów ogłoszeniowych" - jak wynika z wniosku - nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, jak również Gmina nie będzie miała prawa do zwrotu podatku VAT zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl