0113-KDIPT3.4011.54.2017.1.SK - Skutki podatkowe otrzymania dofinansowania do wykonania podłączenia budynku do zbiorczego systemu kanalizacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT3.4011.54.2017.1.SK Skutki podatkowe otrzymania dofinansowania do wykonania podłączenia budynku do zbiorczego systemu kanalizacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 10 kwietnia 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania do wykonania podłączenia budynku do zbiorczego systemu kanalizacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania do wykonania podłączenia budynku do zbiorczego systemu kanalizacyjnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest mieszkańcem.... Od urodzenia jest osobą głuchoniemą. Posiada orzeczenie o niepełnosprawności. Na początku 2016 r. z prasy dowiedział się o możliwości dofinansowania do budowy przyłącza kanalizacyjnego. Z uwagi na fakt, że nieruchomość Wnioskodawcy nie była podłączona do kanalizacji sanitarnej, zainteresował się On możliwością podłączenia do kanalizacji. Poza tym media informowały, że obliguje do tego ustawa o utrzymaniu porządku i czystości gminie. Artykuł 5 tej ustawy stanowi, że właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządek poprzez przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej.

W marcu 2016 r. do Urzędu Miasta w. Wnioskodawca złożył wniosek o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie kosztów budowy przyłącza kanalizacyjnego. We wniosku zawarta została informacja, że dofinansowanie udzielane jest na warunkach określonych w Uchwale Rady Miasta... nr... z dnia 21 lipca 2015 r. w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie budowy przyłączy kanalizacyjnych. Rozdział 1 § 3 Uchwały Rady Miasta... nr... mówi, że "dotacja celowa będzie przyznawana beneficjentom końcowym zadania i wypłacona przez Miasto bezpośrednio na konto wykonawcy przyłączy kanalizacyjnych po rozliczeniu kosztów budowy". Natomiast Rozdział 3 § 9 ust. 1 Uchwały mówi, że "pozytywne rozpatrzenie wniosku oraz przyznanie Miastu dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w... w ramach Programu Priorytetowego na wykonanie podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego stanowi podstawę do zawarcia pomiędzy Miastem... a wnioskodawcą umowy o udzielenie dotacji celowej." W składanym wniosku Wnioskodawca oświadczył, że zobowiązuje się do podpisania umowy o dotację celową z Miastem.... Oprócz tego we wniosku w części "G. Ważne informacje" zapisano m.in.:

* " (...) 2. O dotację celową mogą ubiegać się osoby fizyczne..."

* " (...) 4. Wysokość dotacji do jednego wybudowanego przyłącza kanalizacyjnego wynosi: 100% kosztów wykonania dokumentacji projektowej; 50% wartości kosztów budowy przyłącza (w tym zakup i dostawa urządzeń i materiałów), jednak nie więcej niż 3 000 zł (słownie: trzy tysiące złotych); 100% kosztów nadzoru inwestorskiego; 100% kosztów wykonania inwentaryzacji powykonawczej."

Pozostałe koszty stanowiące uzupełnienie do 100% kosztów przyłącza, ponosi Wnioskodawca.

* " (...) 5. Dotacja celowa będzie przyznawana Wnioskodawcom zadania i wypłacona przez Miasto bezpośrednio na konto wykonawcy przyłączy kanalizacyjnych po rozliczeniu kosztów budowy.

* 6. Warunkiem wystąpienia przez Miasto do WFOŚiGW w... z wnioskiem o dofinansowanie jest pozytywne rozpatrzenie co najmniej 50 wniosków o dofinansowanie kosztów wybudowania przyłączy kanalizacyjnych. Pozytywne rozpatrzenie wniosku oraz przyznanie Miastu dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w... w ramach Programu Priorytetowego na "..." stanowi podstawę do zawarcia pomiędzy Miastem... a Wnioskodawcą umowy o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie kosztów budowy (...)"

Wniosek został rozpatrzony pozytywnie. W listopadzie 2016 r. Wnioskodawca podpisał umowę, jako beneficjent końcowy, w związku z realizacją przez Miasto przedsięwzięcia polegającego na wykonaniu podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego z udziałem dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w... w ramach Programu Priorytetowego pn: "..." Wnioskodawca otrzymał załącznik finansowy, określający warunki finansowe budowy podłączenia budynku do zbiorczego systemu kanalizacyjnego. Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosił 9 534 zł 17 gr brutto, natomiast udzielona wysokość dotacji wyniosła 4 437 zł 08 gr brutto. Kwotę stanowiącą różnicę do zapłaty Wnioskodawca wpłacił w kasie Urzędu Miasta. Przyznane Mu środki w ramach dotacji były wypłacone przez Miasto bezpośrednio wykonawcy podłączającego budynek do sieci kanalizacyjnej. Przyłącze kanalizacyjne zostało zrealizowane i rozliczone przez Miasto w 2016 r. Na kwotę udzielonej dotacji 4 437 zł 08 gr brutto, Urząd Miasta w... wystawił na nazwisko Wnioskodawcy PIT-8C za 2016 r., jako przychód "rodzaj przychodu" dotacja do budowy przyłącza kanalizacji sanitarnej.

W kwietniu 2017 r. Wnioskodawca udzieloną dotację rozliczył w zeznaniu rocznym PIT-37 za rok 2016.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie (dotacja) udzielone na przyłącze do sieci kanalizacyjnej, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość otrzymanego nieodpłatnego świadczenia w formie usługi wykonania przyłącza kanalizacyjnego udzielona Mu jako beneficjentowi końcowemu w ramach udziału w zadaniu, stanowi nieodpłatne świadczenie rzeczowe i podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Otrzymane świadczenie, zgodnie z art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi przychód z innych źródeł. Miasto (jednostka samorządu terytorialnego) realizuje zadanie w zakresie odprowadzania ścieków, jest to zadanie realizowane w części z dotacji uzyskanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (który jest samorządową osobą prawną). Wnioskodawca podpisał umowę na dofinansowanie podłączenia budynku mieszkalnego do zbiorowego systemu kanalizacyjnego z udziałem dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w... w ramach Programu Priorytetowego: "...". Dotacja była wypłacona przez Miasto bezpośrednio wykonawcy podłączenia budynku do sieci kanalizacyjnej. Wnioskodawca nie otrzymał fizycznie środków finansowych. Miasto rozliczyło wykonanie przyłączenia z wykonawcą.

Wnioskodawca dodał, że podobny pogląd został zawarty w indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 6 lipca 2016 r., nr 1061-IPTPB1.4511.363.2016.1.KLK oraz z dnia 3 grudnia 2015 r., nr IPTPB1/4511-531/15-4/MAP, a także interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2015 r., nr DD3.8222.2.447.2015.MAC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, co pozwala, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 1 pkt 114 powołanej ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

1.

nieodpłatne świadczenie, bądź

2.

świadczenie częściowo odpłatne, bądź

3.

świadczenie rzeczowe (w naturze),

4.

świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,

5.

otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem, podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r. poz. 672, z późn. zm.), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.). Natomiast zgodnie z art. 400 ust. 2 ww. ustawy, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Przepis art. 403 ust. 2 cyt. ustawy stanowi, że do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca podpisał z jednostką samorządu terytorialnego umowę na dofinansowanie podłączenia nieruchomości do zbiorowego systemu kanalizacyjnego z udziałem dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w... w ramach Programu Priorytetowego "...". Środki przyznane Wnioskodawcy były wypłacone przez Miasto bezpośrednio wykonawcy podłączeń budynków do sieci kanalizacyjnej. Wnioskodawca nie otrzymał fizycznie środków finansowych, ponieważ jednostka samorządu terytorialnego rozliczała wykonanie podłączeń z wykonawcą ze środków przyznanych w ramach programu priorytetowego. Przyłącze zostało zrealizowane i rozliczone przez Miasto w 2016 r.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie otrzymał środków finansowych, lecz uzyskał On nieodpłatne świadczenie w postaci usługi wykonania przyłącza do zbiorczego systemu kanalizacyjnego. Zatem, wartość otrzymanego przez Wnioskodawcę nieodpłatnego świadczenia w formie usługi wykonania przyłącza dofinansowanego przez Miasto, stanowi dla Niego przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże, przychód ten jako, że finansowany był z udziałem środków pochodzących z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w treści tegoż przepisu, w tym warunku dotyczącego dokonywania ww. świadczenia w ramach programów rządowych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl