0113-KDIPT3.4011.49.2019.1.MH - Określenie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendium naukowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT3.4011.49.2019.1.MH Określenie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendium naukowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2019 r. (data wpływu 31 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendium naukowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2019 r. do tutejszego Organu został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Uniwersytet (dalej: "Wnioskodawca") jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki.

W dniu 11 grudnia 2017 r. z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pt. "Program Rozwojowy Uniwersytetu..." w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w Ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Głównym celem projektu jest dostosowanie Wnioskodawcy do potrzeb społeczno-gospodarczych poprzez realizację Zintegrowanego Programu Rozwoju w latach 2018-2022 (od dnia 1 października 2018 r. do dnia 30 września 2022 r.). Zintegrowany Program Rozwoju obejmuje łącznie 18 zadań, a w przypadku jednego z nich Wnioskodawca wnosi o interpretację: Zadanie 8, Studia doktoranckie na Wydziale....

Realizując Zadanie 8 projektu pn. "Studia doktoranckie na..." (Wydziale...), Wnioskodawca podpisał dwustronne umowy uczestnictwa w projekcie z 10 doktorantami i doktorantkami. Przedmiotem każdej umowy jest udzielenie doktorantowi/doktorantce - Uczestnikowi projektu nieodpłatnego wsparcia, przy czym jedną z form wsparcia doktorantów jest wypłata stypendium naukowego. Stypendia wypłacane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie wynikają z art. 200 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2183, z późn. zm.). Stypendia będą wypłacane na podstawie decyzji, zgodnie z Regulaminem przyznawania stypendiów naukowych doktorantom interdyscyplinarnych studiów doktoranckich w zakresie... w Uniwersytecie. Stypendium przewidziano dla wszystkich 10 uczestników projektu - doktorantów i doktorantek Wydziału. Uniwersytetu. W Zadaniu 8 pn. "Studia doktoranckie na..." biorą udział pracownicy Wnioskodawcy oraz osoby zatrudnione w innych jednostkach, którzy są uczestnikami studiów doktoranckich Uniwersytetu oraz studenci studiów doktoranckich nigdzie niezatrudnieni. Wszyscy ww. Uczestnicy projektu będą objęci programem stypendiów naukowych przez 8 semestrów akademickich, tj. w okresie od dnia 1 października 2018 r. do dnia 30 września 2022 r., w celu podniesienia jakości i efektywności studiów doktoranckich. Stypendia będą wypłacane na podstawie decyzji Rektora Uniwersytetu, zgodnie z Regulaminem przyznawania stypendiów naukowych doktorantom interdyscyplinarnych studiów doktoranckich w zakresie.... W projekcie założono średnią wartość stypendium na osobę w wysokości 2 000 zł (słownie: dwa tysiące zł 00/100) miesięcznie. Wysokość stypendium będzie miała charakter motywacyjny i będzie uzależniona od osiągniętych wyników. Stypendium naukowe przyznawane będzie na każdy kolejny rok akademicki i wypłacane w terminie do końca danego miesiąca kalendarzowego przez okres 12 miesięcy. Stypendium naukowe będzie wypłacane doktorantom w miesięcznych ratach na rachunek bankowy lub w kasie do końca miesiąca. Przyznane stypendium naukowe doktorant/ka może otrzymywać maksymalnie przez okres 48 miesięcy.

Doktoranci i doktorantki, którym Wnioskodawca będzie wypłacał stypendium naukowe, są uczestnikami projektu "Program Rozwojowy Uniwersytetu..." realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, natomiast wypłacone stypendium naukowe będzie stanowiło pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy od wypłaconego stypendium naukowego doktorantom i doktorantkom, którzy są uczestnikami projektu "Program Rozwoju Uniwersytetu..." należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.) przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ponieważ stypendium naukowe wypłacane będzie z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, który jest współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a doktoranci i doktorantki otrzymujący wsparcie w postaci stypendium naukowego będą uczestnikami projektu, w związku z tym, na podstawie przytoczonych przepisów środki wypłacone na pokrycie kosztów stypendium naukowego podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że nie jest zobowiązany do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od stypendium naukowego dla doktorantów i doktorantek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Natomiast zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane m.in. uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze, międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w dniu 11 grudnia 2017 r. zawarł umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju o dofinansowanie projektu pt. "Program Rozwojowy Uniwersytetu..." w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w Ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Głównym celem projektu jest dostosowanie Wnioskodawcy do potrzeb społeczno-gospodarczych poprzez realizację Zintegrowanego Programu Rozwoju w latach 2018-2022 (od dnia 1 października 2018 r. do dnia 30 września 2022 r.). Realizując Zadanie 8 projektu pn. "Studia doktoranckie na..." (Wydziale...), Wnioskodawca podpisał dwustronne umowy uczestnictwa w projekcie z 10 doktorantami i doktorantkami. Przedmiotem każdej umowy jest udzielenie doktorantowi/doktorantce - Uczestnikowi projektu nieodpłatnego wsparcia, przy czym jedną z form wsparcia doktorantów jest wypłata stypendium naukowego. Stypendia wypłacane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie wynikają z art. 200 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Stypendia będą wypłacane na podstawie decyzji, zgodnie z Regulaminem przyznawania stypendiów naukowych doktorantom interdyscyplinarnych studiów doktoranckich w zakresie... w Uniwersytecie. W Zadaniu 8 pn. "Studia doktoranckie na..." biorą udział pracownicy Uczelni oraz osoby zatrudnione w innych jednostkach, którzy są uczestnikami studiów doktoranckich Uniwersytetu oraz studenci studiów doktoranckich nigdzie niezatrudnieni.

Wszyscy ww. Uczestnicy projektu będą objęci programem stypendiów naukowych przez 8 semestrów akademickich, tj. w okresie od dnia 1 października 2018 r. do dnia 30 września 2022 r., w celu podniesienia jakości i efektywności studiów doktoranckich. Stypendia będą wypłacane na podstawie decyzji Rektora Uniwersytetu zgodnie z Regulaminem przyznawania stypendiów naukowych doktorantom interdyscyplinarnych studiów doktoranckich. W projekcie założono średnią wartość stypendium na osobę w wysokości 2 000 zł miesięcznie. Wysokość stypendium będzie miała charakter motywacyjny i będzie uzależniona od osiągniętych wyników. Stypendium naukowe przyznawane będzie na każdy kolejny rok akademicki i wypłacane w terminie do końca danego miesiąca kalendarzowego przez okres 12 miesięcy. Stypendium naukowe będzie wypłacane doktorantom w miesięcznych ratach na rachunek bankowy lub w kasie Uczelni do końca miesiąca. Przyznane stypendium naukowe doktorant/ka może otrzymywać maksymalnie przez okres 48 miesięcy. Doktoranci i doktorantki, którym Wnioskodawca będzie wypłacał stypendium naukowe, są uczestnikami projektu "Program Rozwojowy Uniwersytetu..." realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, natomiast wypłacone stypendium naukowe będzie stanowiło pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto użyte w powyższym przepisie pojęcie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Niewątpliwie, w rozpatrywanej sprawie, fundusze na stypendium będą pochodziły ze środków europejskich, o których mowa w przepisie statuującym rozpatrywane zwolnienie przedmiotowe. Natomiast doktoranci i doktorantki, jako uczestnicy projektu będą ostatecznie osobami, którym faktycznie udzielana jest pomoc w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wypłacane przez Wnioskodawcę doktorantom i doktorantkom (tj. uczestnikom projektu) stypendia naukowe - w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczania, pobrania i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych stypendiów naukowych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl