0113-KDIPT3.4011.268.2017.2.SK - Skutki podatkowe otrzymania dofinansowania do wykonania podłączenia budynku do zbiorczego systemu kanalizacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT3.4011.268.2017.2.SK Skutki podatkowe otrzymania dofinansowania do wykonania podłączenia budynku do zbiorczego systemu kanalizacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku złożonym w dniu 13 września 2017 r., uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2017 r. (data wpływu 10 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania do wykonania podłączenia budynku do zbiorczego systemu kanalizacyjnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2017 r. do tutejszego Organu został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania do wykonania podłączenia budynku do zbiorczego systemu kanalizacyjnego.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 4 października 2017 r., nr 0113 KDIPT3.4011.268.2017.1.SK, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 4 października 2017 r. (data doręczenia 5 października 2017 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 6 października 2017 r. (data wpływu 10 października 2017 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 9 października 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 20 stycznia 2016 r. Rada Miasta... podjęła Uchwałę Nr.. w sprawie ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej dotyczący budowy przyłączy kanalizacji sanitarnej, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonania zadania. Przedsięwzięcie było realizowane z udziałem dofinansowania z WFOŚiGW w ramach Programu "Wykonanie podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego". Podstawą udzielenia dotacji, a tym samym wykonania podłączeń budynku do zbiorczego systemu kanalizacyjnego jest umowa Nr.., zawarta w dniu 25 listopada 2016 r. pomiędzy..., będącym właścicielem nieruchomości przy ul...., a Inwestorem Zastępczym - Pełnomocnikiem Zamawiającego, tj.... Sp. z o.o. Zgodnie z załącznikiem do ww. umowy wartość dotacji określono na 3 870 zł 89 gr brutto. W dniu 14 stycznia 2017 r... zmarł. Następnie, w wyniku zmiany sposobu rozliczania dotacji przez WFOŚiGW, Rada Miasta... podjęła w dniu 29 marca 2017 r. Uchwałę Nr.., a wartość udzielonej dotacji określono na 4 692 zł 07 gr brutto.

W związku z powyższymi faktami został zawarty Aneks Nr 1 z dnia 31 sierpnia 2017 r. do umowy Nr.. zmieniający kwotę dotacji i zmieniający beneficjenta końcowego ww. umowy na Wnioskodawczynię - żonę.... Po udzieleniu dotacji Miasto... wystawiło właścicielowi nieruchomości PIT-8C z informacją o wysokości uzyskanego przychodu. Za rok podatkowy 2016 zostało złożone wspólne zeznanie podatkowe małżeństwa..., uwzględniające ww. dotację jako przychód.

W piśmie z dnia 6 października 2017 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni dodała, że: wykonanie przyłącza w ramach realizacji Programu w zakresie "Wykonania podłączeń budynku do zbiorczego systemu kanalizacyjnego" określono w latach 2014-2016. Wydatkowanie środków do dnia 31 grudnia 2017 r. Obecny nabór do ww. Programu zakończył się. Zgodnie z informacją na stronie internetowej WFOŚiGW w..., aktualnie trwa II edycja Programu z okresem wdrażania w latach 2017 i 2018.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie tej ustawy odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

* zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

* ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

* bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

* zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

* zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

* kosztów realizacji inwestycji.

Stosowne do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienia jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 ww. ustawy).

Przepis art. 403 ust. 1 ustawy o ochronie środowiska (Dz. U. z 2017 r. poz. 672) stanowi, że do zadań własnych powiatu należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów powiatów, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2 odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ustawy o ochronie środowiska).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 powołanej wyżej ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może podlegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

* podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:

* osób fizycznych,

* wspólnot mieszkaniowych,

* osób prawnych,

* przedsiębiorców,

* jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 ustawy o ochronie środowiska).

Z przedstawionego wcześniej stanu faktycznego wynika, że w ramach zadań własnych Miasto na prawach powiatu realizuje budowę sieci kanalizacji sanitarnej na terenie miasta. Do obowiązków właścicieli nieruchomości należy przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej. Na mocy Uchwały Rady Miejskiej będącej aktem prawa miejscowego w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na częściowe dofinansowanie budowy przyłączy kanalizacyjnych do miejskiej sieci kanalizacyjnej, właściciele nieruchomości otrzymują dotację w związku z wykonaniem swojego obowiązku, po spełnieniu warunków określonych w Uchwale. Dotacja na pokrycie kosztów przyłącza kanalizacji sanitarnej do kanalizacji miejskiej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w... stanowi zatem dotację celową w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.).

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r. poz. 672), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem" jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).

Natomiast zgodnie z art. 400 ust. 2 ww. ustawy, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami" są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Przedmiotowa dotacja została udzielona przez WFOŚiGW w....

Zgodnie z art. 2a ust. 1 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 2017 r. poz. 524), samorządowa osoba prawna jest jednostką samorządu terytorialnego.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawczyni uważa, że środki finansowe (przedmiotowa dotacja) pochodzą z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Dofinansowanie do wykonania przyłącza kanalizacyjnego nastąpiło w ramach programu priorytetowego pt.: "Wykonanie połączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego" realizowanego przez Miasto... i WFOŚiGW w... w celu "Poprawy stanu wód powierzchniowych i podziemnych na terenie województwa... poprzez dofinansowane przedsięwzięć mających na celu wypełnienie wymogów Dyrektywy 91/271/EWG w sprawo oczyszczana ścieków komunalnych."

W celu wypełnienia zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej przyjętych w Traktacie Akcesyjnym Polski do Unii Europejskiej, w części dotyczącej Dyrektywy 91/271/EWG w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych, został sporządzony przez Ministerstwo Środowiska, a następnie zatwierdzony przez rząd RP w dniu 16 grudnia 2003 r., Krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych (KPOŚK), który określa plan inwestycyjny w dziedzinie gospodarki wodno-ściekowej, jaki musi być zrealizowany przez Polskę, aby osiągnąć wymagane efekty ekologiczne. Program ten zawiera wykaz aglomeracji oraz niezbędnych przedsięwzięć w zakresie budowy, rozbudowy lub modernizacji zbiorczych sieci kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych, a także terminy ich realizacji dla wywiązania się z zobowiązań wobec Unii Europejskiej.

Zasady udzielania dotacji w ramach realizacji Programu określono w Uchwale Nr.. z dnia 20 stycznia 2016 r. w sposób następujący: "Dotacja celowa będzie przyznawana beneficjentom końcowym zadania i wypłacona przez Miasto bezpośrednio na konto wykonawcy przyłączy kanalizacyjnych po rozliczeniu kosztów ich budowy" oraz w Uchwale Nr.. z dnia 29 marca 2017 r. w sposób następujący: "Dotacja celowa będzie przyznawana beneficjentom końcowym zadania i wypłacona przez Miasto bezpośrednio na konto wykonawcy przyłączy kanalizacyjnych (lub w przypadku kiedy inwestorem był beneficjent końcowy na konto beneficjenta końcowego) po rozliczeniu kosztów ich budowy." Jednocześnie Wnioskodawczyni dodała, że w przedmiotowym przypadku beneficjent końcowy nie był inwestorem.

Podstawy prawne warunki oraz zasady rozliczenia dofinansowania przyznanego Wnioskodawczyni zostały określone na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515, zm. poz. 1045, poz. 1890) oraz w związku z art. 403 ust. 2, 3, 4, 5 i 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, 1238 z 2014 r., 40, 47, 457, 822, 1101, 1146, 1322, 1662, z 2015 r., poz. 122) oraz na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, zm., Dz. U. z 2016 r. poz. 1579, 1948) oraz w związku z art. 403 ust. 2, 3, 4, 5 i 6 ustawy z dnia 27 kwietna 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r. poz. 672).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy przedmiotowa dotacja udzielona Wnioskodawczyni powinna być zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w świetle opisanego wcześniej stanu faktycznego, a tym samym nie powinna być wliczana do przychodu Wnioskodawczyni za rok 2016?

Zdaniem Wnioskodawczyni, przedstawionym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku, przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032) stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Jak wykazano w opisie stanu faktycznego, otrzymane środki finansowe stanowią dotację w myśl przepisów ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.) i jednocześnie pochodzą z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, udzielona dotacja w ramach Programu "Wykonanie podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego" wypełnia wymogi postawione w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie stanowi przychodu dla Wnioskodawczyni w 2016 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, co pozwala, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.) - dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 powoływanej ustawy).

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r. poz. 519, z późn. zm.), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, 1948, 1984 i 2260 oraz z 2017 r., poz. 60 i 191).

Natomiast, zgodnie z art. 400 ust. 2 ww. ustawy, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy - Prawo ochrony środowiska, do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 powołanej wyżej ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

1.

podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:

a.

osób fizycznych,

b.

wspólnot mieszkaniowych,

c.

osób prawnych,

d.

przedsiębiorców;

2.

jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 cyt. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że W dniu 20 stycznia 2016 r. Rada Miasta podjęła Uchwałę Nr.. w sprawie ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej dotyczący budowy przyłączy kanalizacji sanitarnej, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonania zadania. Przedsięwzięcie było realizowane z udziałem dofinansowania z WFOŚiGW w ramach Programu "Wykonanie podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego". Podstawą udzielenia dotacji, a tym samym wykonania podłączeń budynku do zbiorczego systemu kanalizacyjnego jest umowa Nr.., zawarta w dniu 25 listopada 2016 r. pomiędzy mężem Wnioskodawczyni, będącym właścicielem nieruchomości przy ul...., a Inwestorem Zastępczym - Pełnomocnikiem Zamawiającego, tj.... Sp. z o.o. Zgodnie z załącznikiem do ww. umowy wartość dotacji określono na 3 870 zł 89 gr brutto.

W dniu 14 stycznia 2017 r. mąż Wnioskodawczyni zmarł. Następnie, w wyniku zmiany sposobu rozliczania dotacji przez WFOŚiGW, Rada Miasta podjęła w dniu 29 marca 2017 r. Uchwałę Nr.., a wartość udzielonej dotacji określono na 4 692 zł 07 gr brutto. W związku z powyższymi faktami został zawarty Aneks Nr 1 z dnia 31 sierpnia 2017 r. do umowy Nr.. zmieniający kwotę dotacji i zmieniający beneficjenta końcowego ww. umowy na Wnioskodawczynię. Po udzieleniu dotacji Miasto wystawiło właścicielowi nieruchomości PIT-8C z informacją o wysokości uzyskanego przychodu. Za rok podatkowy 2016 zostało złożone wspólne zeznanie podatkowe małżeństwa, uwzględniające ww. dotację jako przychód. Wykonanie przyłącza w ramach realizacji Programu w zakresie "Wykonania podłączeń budynku do zbiorczego systemu kanalizacyjnego" określono w latach 2014-2016. W ramach zadań własnych Miasto na prawach powiatu realizuje budowę sieci kanalizacji sanitarnej na terenie miasta. Do obowiązków właścicieli nieruchomości należy przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej. Na mocy Uchwały Rady Miejskiej będącej aktem prawa miejscowego - w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na częściowe dofinansowanie budowy przyłączy kanalizacyjnych do miejskiej sieci kanalizacyjnej, właściciele nieruchomości otrzymują dotację w związku z wykonaniem swojego obowiązku, po spełnieniu warunków określonych w uchwale. Dotacja na pokrycie kosztów przyłącza kanalizacji sanitarnej do kanalizacji miejskiej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi zatem dotację celową w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych. Przedmiotowa dotacja została udzielona przez WFOŚiGW. Środki finansowe (przedmiotowa dotacja) pochodzą z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Dofinansowanie do wykonania przyłącza kanalizacyjnego nastąpiło w ramach programu priorytetowego pt.: "Wykonanie połączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego" realizowanego przez Miasto i WFOŚiGW w celu "Poprawy stanu wód powierzchniowych i podziemnych na terenie województwa.... poprzez dofinansowane przedsięwzięć mających na celu wypełnienie wymogów Dyrektywy 91/271/EWG w sprawo oczyszczana ścieków komunalnych." Zasady udzielania dotacji w ramach realizacji Programu określono w Uchwale Nr.. z dnia 20 stycznia 2016 r. w sposób następujący: "Dotacja celowa będzie przyznawana beneficjentom końcowym zadania i wypłacona przez Miasto bezpośrednio na konto wykonawcy przyłączy kanalizacyjnych po rozliczeniu kosztów ich budowy" oraz w Uchwale Nr.. z dnia 29 marca 2017 r. w sposób następujący: "Dotacja celowa będzie przyznawana beneficjentom końcowym zadania i wypłacona przez Miasto bezpośrednio na konto wykonawcy przyłączy kanalizacyjnych (lub w przypadku kiedy inwestorem był beneficjent końcowy na konto beneficjenta końcowego) po rozliczeniu kosztów ich budowy." Jednocześnie Wnioskodawczyni dodała, że w przedmiotowym przypadku beneficjent końcowy nie był inwestorem. Podstawy prawne warunki oraz zasady rozliczenia dofinansowania przyznanego Wnioskodawczyni zostały określone na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz w związku z art. 403 ust. 2, 3, 4, 5 i 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska oraz na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz w związku z art. 403 ust. 2, 3, 4, 5 i 6 ustawy z dnia 27 kwietna 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że uzyskana przez Wnioskodawczynię dotacja udzielona przez jednostkę samorządu terytorialnego, tj. Miasto, na dofinansowanie do wykonania przyłącza kanalizacyjnego w ramach programu priorytetowego pt.: "Wykonanie podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego", stanowi dla Niej przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże korzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. W związku z powyższym, Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tytułu kwoty dofinansowania otrzymanej w związku z uczestnictwem w ww. programie.

Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji organ podatkowy dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku ORD-IN dokumentów, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem.

Zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl