0113-KDIPT2-3.4011.75.2017.1.RR - Skutki podatkowe zmniejszenia udziału kapitałowego w spółce jawnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.75.2017.1.RR Skutki podatkowe zmniejszenia udziału kapitałowego w spółce jawnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 6 kwietnia 2017 r. (data wpływu 18 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zmniejszenia udziału kapitałowego w spółce jawnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zmniejszenia udziału kapitałowego w spółce jawnej.

We wniosku złożonym przez:

* Zainteresowanego będącego stroną postępowania: Pana....,

* Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: Pana....,

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca -... oraz.... (dalej: "Zainteresowani") są wspólnikami spółki Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe.... spółka jawna (dalej: "Spółka Jawna"). Spółka Jawna powstała z przekształcenia spółki Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe.... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka z o.o."), w trybie przewidzianym w tytule IV, dziale III Kodeksu spółek handlowych.

Zgodnie z umową Spółki Jawnej, wspólnicy wnoszą wkłady pieniężne. W związku z przekształceniem przyjęto, że tymi wkładami są:

1.

kwoty wniesione na objęcie udziałów w Spółce z o.o. oraz

2.

cześć niepodzielonego zysku w Spółce z o.o., proporcjonalnie do ilości i wartości dotychczasowych udziałów w Spółce z o.o. każdego z Zainteresowanych (dalej: "Nowe Wkłady").

Ze względów biznesowych Zainteresowani podjęli decyzję o zmniejszeniu swoich udziałów kapitałowych. Dojdzie do tego poprzez odpowiednią zmianę umowy Spółki Jawnej oraz poprzez faktyczny zwrot każdemu z Zainteresowanych kwot odpowiadającym Nowym Wkładom.

W związku z przekształceniem Spółki z o.o. w Spółkę Jawną, doszło do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych niepodzielonego zysku Spółki z o.o. (w tym kwot Nowych Wkładów).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy obniżenie udziałów kapitałowych w Spółce Jawnej poprzez wypłatę Zainteresowanym kwot odpowiadającym Nowym Wkładom jest opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

2. Jeśli stanowisko Zainteresowanych dotyczące pytania nr 1 zostanie uznane za nieprawidłowe, w jaki sposób należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych obniżenie udziałów kapitałowych w Spółce Jawnej poprzez wypłatę Zainteresowanym kwot odpowiadającym Nowym Wkładom?

3. Czy otrzymane kwoty odpowiadające Nowym Udziałom powinny zostać uwzględnione w zeznaniach rocznych Zainteresowanych?

Zdaniem Zainteresowanych:

1. Obniżenie udziałów kapitałowych w Spółce Jawnej poprzez wypłatę Zainteresowanym kwot odpowiadającym Nowym Wkładom nie jest opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2. Jeśli stanowisko Zainteresowanych dotyczące pytania nr 1 zostanie uznane za nieprawidłowe, to należy przyjąć, że otrzymane kwoty odpowiadające Nowym Wkładom stanowią przychód Zainteresowanych będący przychodem z praw majątkowych. Jednocześnie, kwoty odpowiadające Nowym Wkładom stanowią koszt uzyskania przychodu, który pomniejsza uzyskany przychód.

3. Wartość przychodu i kosztu uzyskania przychodu w związku z otrzymaniem kwot odpowiadającym Nowym Udziałom każdy z Zainteresowanych uwzględni w swoim odpowiednim zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym.

Ad 1

Zgodnie z art. 54 § 1 Kodeksu spółek handlowych, zmniejszenie udziału kapitałowego wymaga zgody pozostałych wspólników. Może mieć ono formę pieniężną albo rzeczową - w zależności od przedmiotu wkładu. W omawianej sytuacji z uwagi na wkłady o charakterze gotówkowym, dokonane zostaną pieniężne spłaty Zainteresowanych.

Żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazuje, że otrzymanie części udziału kapitałowego, a zatem sytuacja niezwiązana z wystąpieniem ze spółki osobowej albo z jej likwidacją, powoduje opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Regulacje w tym zakresie dotyczą:

* likwidacji spółki osobowej (art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. b), art. 14 ust. 3 pkt 10 oraz pkt 12 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dalej: "ustawa o PIT"),

* wystąpienia ze spółki osobowej (art. 14 ust. 2 pkt 16. art. 14 ust. 3 pkt 11 ustawy o PIT),

przy czym żadna z powyższych sytuacji nie występuje w przypadku Zainteresowanych.

Celem wskazanych powyżej regulacji jest odroczenie opodatkowania wspólników spółek osobowych do momentu ich wystąpienia z takiej spółki albo likwidacji spółki czy też zbycia składników majątkowych otrzymanych w wyniku likwidacji spółki. Skoro tak, to należy uznać, że celem ustawodawcy był również brak opodatkowania otrzymania częściowego zwrotu wkładu w związku z obniżeniem udziału kapitałowego.

Zdaniem Zainteresowanych, powyższe stanowisko znajduje swoje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 maja 2014 r., sygn. akt II FSK 1471/12 ("zamierzeniem ustawodawcy było odroczenie opodatkowania wypłat z tytułu udziału w spółce do momentu całkowitego wystąpienia wspólnika ze spółki. W przeciwnym wypadku (tj. gdyby ustawodawca dopuszczał wcześniejsze opodatkowanie niektórych wypłat) znalazłoby to odzwierciedlenie w przepisach które zostały wcześniej opodatkowane. Brak takiego zastrzeżenia jednoznacznie wskazuje na intencję ustawodawcy: wszelkie wypłaty z tytułu udziału w spółce osobowej powinny być opodatkowane wyłącznie w momencie wystąpienia wspólnika ze spółki (a nie w momencie dokonania tych wypłat").

Ad 2

Przy uznaniu, że stanowisko Zainteresowanych dotyczące pytania nr 1 jest nieprawidłowe, to każdy z Zainteresowanych osiągnie przychód z praw majątkowych w wysokości otrzymanych kwot odpowiadającym Nowym Wkładom. Wynika to z treści art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT, zgodnie z którym źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Co więcej, w myśl przepisu art. 18 ustawy o PIT, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Zdaniem Zainteresowanych, analiza powyższych przepisów wskazuje, że katalog praw majątkowych, stanowiących przychody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ma charakter otwarty. W związku z tym, przychód uzyskany w związku z obniżeniem wkładów wniesionych do Spółki Jawnej podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jako przychód z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy o PIT. Wobec przychodów uzyskanych w związku z obniżeniem wkładów w spółce osobowej ustawodawca nie określił żadnych szczególnych rozwiązań. Oznacza to, że w tym przypadku zastosowanie będą miały ogólne reguły dotyczące ustalania przychodów.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W opinii Zainteresowanych, w związku z uznaniem otrzymanych przez Nich środków pieniężnych za przychód z praw majątkowych (w wysokości odpowiadającej Nowym Wkładom), dla celów jego opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, będzie przysługiwało Im prawo do obniżenia wartości uzyskanego przychodu o koszty uzyskania tego przychodu.

Na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT.

Zainteresowani uważają, że za koszt uzyskania przychodów w omawianym przypadku uznać należy odpowiednią wartość wkładów do Spółki osobowej, wynikającą z umowy Spółki Jawnej, która odpowiada wysokości Nowych Wkładów. Uzasadnione jest to również okolicznością, że w związku z przekształceniem Spółki z o.o. w Spółkę Jawną, doszło do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych niepodzielonego zysku Spółki z o.o. (w tym kwot Nowych Wkładów).

Zdaniem Zainteresowanych, powyższe stanowisko znajduje swoje poparcie w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów, w tym w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 5 lutego 2015 r., nr IPTPB1/415-628/14-2/MR.

Ad 3

Na podstawie art. 45 ust. 1 ustawy o PIT, podatnicy są zobowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1 aa, 7 i 8 (te przypadki nie dotyczą Zainteresowanych).

W opinii Zainteresowanych, przyjęcie, że otrzymanie kwot odpowiadającym wysokości Nowych Wkładów tytułem zmniejszenia udziałów kapitałowych powoduje powstanie przychodu oznacza, iż kwoty przychodu oraz kosztu uzyskania przychodu, określone w stanowisku Zainteresowanych odnośnie pytania nr 2, powinny zostać uwzględnione przez Zainteresowanych w składanych przez nich odpowiednich zeznaniach o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1578, z późn. zm. dalej: k.s.h.) spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

Stosownie do treści art. 22 § 1 k.s.h., spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową.

Stosownie do postanowień art. 8 § 1 k.s.h., spółka osobowa może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana.

Spółka jawna może zatem posiadać własny majątek, który jest odrębny od majątków osobistych jej wspólników.

Jak wynika z art. 54 § 1 w związku z art. 37 § 1 k.s.h., zmniejszenie udziału kapitałowego wymaga zgody pozostałych wspólników. Powyższe oznacza, że przepisy k.s.h. dopuszczają możliwość zmniejszenia udziału kapitałowego, czyli zmniejszenie wkładów wspólników.

Mocą ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2011 r., dokonano zmiany brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, od dnia 1 stycznia 2011 r., wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza z kategorii przychodów, ani nie zwalnia z opodatkowania tym podatkiem przysporzenia majątkowego w postaci pieniędzy otrzymanych przez wspólnika spółki osobowej z tytułu zmniejszenia udziału kapitałowego w tej spółce.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Spółka jawna nie posiada osobowości prawnej. Dochody tej spółki nie stanowią zatem odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki jawnej.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zasady wyrażone w ust. 1 - o czym stanowi art. 8 ust. 2 ww. ustawy - stosuje się odpowiednio do:

1.

rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2.

ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

W myśl art. 5b ust. 2 powołanej ustawy jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Według art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazują enumeratywnie, jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia między nim, a osiągniętym przychodem związku przyczynowo-skutkowego. Ponadto, celem ponoszonego kosztu powinno być osiągnięcie przychodu i jednocześnie przedmiotowy wydatek nie może znajdować się wśród wymienionych w art. 23 ww. ustawy.

Zatem, aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

* zostać poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* być definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* zostać poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* być należycie udokumentowany,

* nie znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Ogólnie należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągniecie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów.

Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć jednak należy, że aby w ogóle mogło dojść do powstania kosztu uzyskania przychodu, podatnik musi ponieść faktyczny wydatek (ekonomiczny ciężar), związany ze zdarzeniem prawnym, mającym na celu uzyskanie przychodu lub zachowanie, bądź zabezpieczenie źródła przychodu.

Koszty uzyskania przychodów nie są kosztami uzyskania jakichkolwiek przychodów, lecz zawsze związane są z uzyskaniem przychodu z konkretnego źródła. Koszty uzyskania przychodu z danego źródła pomniejszają przychody z tego właśnie źródła. Koszty te są zatem ściśle i funkcjonalnie przyporządkowane do danego źródła przychodów.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowani są wspólnikami spółki jawnej powstałej z przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w trybie przewidzianym w tytule IV, dziale III Kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z umową spółki jawnej, wspólnicy wnoszą wkłady pieniężne. W związku z przekształceniem przyjęto, że tymi wkładami są kwoty wniesione na objęcie udziałów w spółce z o.o. oraz cześć niepodzielonego zysku w spółce z o.o., proporcjonalnie do ilości i wartości dotychczasowych udziałów w spółce z o.o. każdego z Zainteresowanych (dalej: "Nowe Wkłady"). Ze względów biznesowych Zainteresowani podjęli decyzję o zmniejszeniu swoich udziałów kapitałowych. Dojdzie do tego poprzez odpowiednią zmianę umowy spółki jawnej oraz poprzez faktyczny zwrot każdemu z Zainteresowanych kwot odpowiadającym Nowym Wkładom. W związku z przekształceniem spółki z o.o. w spółkę jawną, doszło do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych niepodzielonego zysku Spółki z o.o. (w tym kwot Nowych Wkładów).

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy prawa wskazać należy, że w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę środków pieniężnych od spółki jawnej, której jest wspólnikiem, z tytułu zmniejszenia udziału kapitałowego w tej spółce, u Wnioskodawcy powstanie przychód z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód stanowić będzie kwota środków pieniężnych ze zmniejszenia udziałów w spółce osobowej. Nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania - określonymi z uwzględnieniem art. 22 ust. 1 ustawy - stanowić będzie dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie wskazać należy, że w związku z uznaniem otrzymanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych za przychód z działalności gospodarczej dla celów jego opodatkowania, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia uzyskanego przychodu w związku z obniżeniem wkładu o koszty uzyskania przychodu, tj. o wydatki faktycznie poniesione na nabycie wycofanej części wkładu ze spółki jawnej, które spełniać będą przesłanki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę z tytułu obniżenia wkładu w spółce jawnej środków pieniężnych Wnioskodawca będzie miał prawo do pomniejszenia przychodu o wydatki poniesione na nabycie (objęcie) udziałów w spółce jawnej proporcjonalnie do obniżenia wkładu.

Ponadto Wnioskodawca w związku otrzymaniem środków pieniężnych z ww. tytułu obowiązany będzie wykazać kwoty przychodu oraz kosztów uzyskania przychodów w zeznaniu rocznym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanego we wniosku wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego stwierdzić należy, że rozstrzygnięcie w nim zawarte dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

W odniesieniu do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 5 lutego 2015 r., nr IPTPB1/415-628/14-2/MR należy wyjaśnić, że funkcjonowanie w obrocie prawnym interpretacji indywidualnych, w których odmiennie oceniono takie same albo zbliżone stany faktyczne lub zdarzenia przyszłe, jest niewątpliwie niepożądane z punktu widzenia zasady prowadzenia postępowania, w sposób budzący zaufanie do organów, wyrażonej w art. 121 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Niemniej jednak, w praktyce sytuacje takie mogą mieć miejsce, choćby z uwagi na przewidzianą przez ustawodawcę możliwość zmiany interpretacji indywidualnej w trybie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Zgodnie z tym przepisem, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną, interpretację indywidualną lub objaśnienia podatkowe, jeżeli stwierdzi ich nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jak wynika z powołanego unormowania, przesłanką dla rozważenia zmiany interpretacji indywidualnej (tj. w istocie zmiany stanowiska w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego) jest w szczególności ugruntowanie się linii orzeczniczej sądów, w której prezentowany jest odrębny niż zawarty w tym rozstrzygnięciu pogląd dotyczący interpretacji określonego przepisu lub przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl