0113-KDIPT2-3.4011.650.2019.2.ST

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.650.2019.2.ST

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2019 r. (data wpływu 12 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 grudnia 2019 r. (data wpływu 20 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Uczelni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Uczelni.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Organ podatkowy pismem z dnia 5 grudnia 2019 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.650.2019.1.ST (doręczonym w dniu 9 grudnia 2019 r.) wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 20 grudnia 2019 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 16 grudnia 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Na podstawie art. 230 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669), Senat... im.... w... (dalej: "Uczelnia") uchwałą powołał Radę Uczelni.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668) (dalej: "pswin"), Rada Uczelni jest obok rektora i Senatu, jednym z organów uczelni publicznej. W art. 19 ust. 1 tejże ustawy postanowiono, że w skład Rady Uczelni wchodzi 6 albo 8 osób powoływanych przez Senat oraz przewodniczący samorządu studenckiego.

W uczelni przyjęto model 7-osobowego składu Rady Uczelni, przy czym:

* 3 członków będących pracownikami Uczelni - powołanych przez Senat,

* 3 członków będących osobami spoza wspólnoty Uczelni - powołanych przez Senat,

* przewodniczący samorządu studenckiego - z mocy ustawy wchodzący w skład Rady.

Radzie Uczelni poświęcono Oddział 3 Statutu Uczelni, w którym określono m.in. jej zadania i skład. W treści tego dokumentu nie pojawia się określenie dotyczące charakteru tego organu. W Uczelni funkcjonuje jednak także Senat. Jest to organ kolegialny, którego kompetencje mają zdecydowanie bardziej charakter stanowiący (na przykład uchwalanie statutu czy uchwalanie regulaminu studiów).

Członkowie Rady Uczelni pełnią swoją funkcję na podstawie powołania, zgodnie z art. 17 ust. 1 i art. 19 pswin, przy czym trzech spośród nich jest zatrudnionych na Uczelni na podstawie umowy o pracę, troje natomiast poza członkostwem w Radzie nie jest związana z Uczelnią żadnym stosunkiem prawnym.

Zgodnie z art. 22 ust. 4 pswin, członkowi Rady Uczelni, z wyłączeniem przewodniczącego samorządu studenckiego, przysługuje miesięczne wynagrodzenie, którego wysokość nie może przekroczyć 67% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego dla profesora w uczelni publicznej. Wysokość wynagrodzenia ustala Senat.

Zgodnie z § 9 uchwały nr. Senatu... im.... w... z dnia... 2019 r. w sprawie określenia sposobu powołania i zadań pierwszej Rady Uczelni, miesięczne wynagrodzenie za pracę w Radzie przysługuje członkowi Rady w wysokości 15% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego profesora uczelni publicznej - z wyłączeniem przewodniczącego samorządu studenckiego, który z racji pełnionej funkcji nie pobiera wynagrodzenia. Tym samym od momentu powołania pierwszej Rady Uczelni jej członkowie nabyli prawo do wynagrodzenia. Na dzień złożenia wniosku jest on wypłacany w całości, bez odliczania zaliczek na podatek dochodowy, zarówno dla członków będących pracownikami Uczelni, jak też osób które pełnią jedynie funkcję członka Rady i nie wiąże ich z Uczelnią inny stosunek prawny.

W piśmie z dnia 16 grudnia 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że na podstawie § 1 ust. 2 uchwały nr. Senatu... im.... z dnia... 2019 r. w sprawie określenia sposobu powołania i zadań pierwszej Rady Uczelni, do dnia wejścia w życie nowego statutu, tj. do dnia... 2019 r. do zadań Rady należało:

1.

opiniowanie projektu statutu;

2.

wskazywanie kandydatów na rektora, po zaopiniowaniu przez Senat;

3.

uchwalenie regulaminu określającego tryb funkcjonowania Rady;

4.

wyrażanie zgody na czynności, o których stanowi art. 423 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Od momentu powołania pierwszej Rady jej członkowie nabyli prawo do comiesięcznego wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji. Należy podkreślić, że członkostwo w Radzie nie powstaje w następstwie ani na podstawie stosunku pracy. Podstawą wypłacania wynagrodzenia jest akt wyboru powołujący i upoważniający członka Rady do wykonywania obowiązków. (J. Woźnicki (red.) Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, s. 113. Zgodnie z § 9 ww. uchwały, miesięczne wynagrodzenie za pracę (rozumianą jako pełnienie funkcji) w Radzie przysługuje członkowi Rady w wysokości 15% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego profesora uczelni publicznej - z wyłączeniem przewodniczącego samorządu studenckiego.

Statut... im...., uchwalony na mocy uchwały nr. Senatu... z dnia... 2019 r., obowiązujący od dnia... 2019 r., rozszerzył wskazane powyżej uprawnienia Rady.

Zgodnie z § 27 statutu:

1. Rada Uczelni wykonuje zadania określone w Ustawie i w statucie.

2. Do zadań Rady Uczelni należy:

1.

opiniowanie projektu strategii Uczelni;

2.

opiniowanie projektu statutu;

3.

monitorowanie gospodarki finansowej Uczelni, w tym:

a.

opiniowanie planu rzeczowo-finansowego,

b.

zatwierdzanie sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego,

c.

zatwierdzanie sprawozdania finansowego;

4.

monitorowanie zarządzania Uczelnią;

5.

wskazywanie kandydatów na Rektora, po zaopiniowaniu ich przez Senat;

6.

składanie wniosku do właściwego ministra, dotyczącego wysokości wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego Rektora;

7.

przyznanie Rektorowi dodatku zadaniowego;

8.

wyrażanie zgody na wykonywanie dodatkowego zajęcia zarobkowego przez Rektora;

9.

dokonywanie wyboru firmy audytorskiej badającej roczne sprawozdanie finansowe Uczelni;

10.

uchwalanie programu naprawczego ze szczegółowym harmonogramem jego wdrażania i przedkładanie go właściwemu ministrowi w przypadku zaistnienia okoliczności określonych w Ustawie;

11.

opiniowanie sprawozdania z realizacji strategii Uczelni;

12.

wyrażanie zgody na nabycie, zbycie nieruchomości, na przyjęcie zapisu lub darowizny, o wartości rynkowej przekraczającej 2 000 000 zł lub na przyjęcie albo odrzucenie spadku obejmującego aktywa o wartości rynkowej przekraczającej 2 000 000 zł;

13.

składanie Senatowi rocznego sprawozdania ze swojej działalności.

3. W ramach wykonywania zadań Rada Uczelni może żądać wglądu do dokumentów Uczelni.

Na podstawie powyższych zadań, zgodnie z poglądem utrwalonym w doktrynie, Rada z założenia ma pełnić funkcję opiniodawczo-doradczą. Co prawda statut Uczelni rozwinął katalog zadań Rady, nie przesądza on jednak o dodaniu jej dodatkowych funkcji o charakterze stanowiącym. Rada nie ma bowiem własnej inicjatywy w podejmowaniu określonych czynności, a nieliczne czynności o charakterze decyzyjnym podejmuje ona pośrednio, w reakcji na określone w ustawie i statucie okoliczności. Tym samym, w ocenie Uczelni, brak jest przesłanek pozwalających na uznanie, że Rada Uczelni jest organem stanowiącym, gdyż zadania o tym charakterze są zarezerwowane dla Senatu (stanowiącego kolegialnego organu Uczelni).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy wynagrodzenie członków Rady Uczelni stanowi przychód w rozumieniu art. 13 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.; dalej: "u.p.d.o.f."), czy też należy je zakwalifikować, jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 przytoczonej powyżej ustawy?

2. Jak przedstawia się kwestia obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych wobec takich osób?

3. Czy w przypadku przyjęcia za prawidłową interpretację, uwzględniającą przychód w rozumieniu art. 13 ust. 7 u.p.d.o.f., to czy istnieją podstawy do stosowania różnych przepisów w odniesieniu do członków Rady Uczelni, będących pracownikami, a osobami wywodzącymi się spoza wspólnoty uczelni?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z którym wynagrodzenie z tego tytułu podlega zakwalifikowaniu jako przychód z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f.

Katalog źródeł przychodów został określony w art. 10 ust. 1 p.d.o.f. Jednym ze źródeł przychodów są tzw. inne źródła, określone w pkt 9. Szczegółowy katalog źródeł przychodu, które można zakwalifikować do tej kategorii został określony w art. 20 ust. 1. ustawy, przy czym ma on charakter otwarty, co umożliwia włączenie do niego innych źródeł uzyskania przychodu, które nie mieszczą się w kategoriach wymienionych w art. 10 ust. 1-8b ww. ustawy. Do takich należy także zaliczyć członkostwo w Radzie Uczelni.

Co prawda, w myśl postanowień art. 13 pkt 7 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, jednakże Rada Uczelni nie posiada cech, pozwalających uznać ją za organ stanowiący. Pełni ona bowiem funkcję przede wszystkim opiniodawczo-kontrolną, a także kreującą w odniesieniu do kandydatów na rektora. Dlatego też, przenosząc powyższe na grunt sprawy będącej przedmiotem interpretacji, Wnioskodawca nie pobiera obecnie zaliczki na podatek dochodowy, kwalifikując przychód z tego tytułu jako przychód z "innych źródeł", w odniesieniu do których ustawodawca nie przewidział obowiązku uiszczania zaliczek na podatek dochodowy. W związku z powyższym nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodu, zgodnie z art. 22 u.p.d.o.f.

Obecnie nie istnieją podstawy prawne, by różnicować sytuację podatkową członków Rady uczelni, ze względu na to, czy są oni pracownikami Uczelni, czy osobami spoza niej. Przychody wszystkich członków Rady Uczelni z tytułu członkowska w tym organie winny by traktowane jako przychód z "innych źródeł".

Brak jednoznacznego określenia funkcji Rady Uczelni w systemie szkolnictwa wyższego oraz rozbieżności interpretacyjne uzasadniają złożenie powyższego wniosku. Niejednolita linia interpretacyjna znajduje odzwierciedlenie w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych. Pierwsza z nich z dnia 17 lipca 2019 r., nr 0115-KDIT2-1.4011.182.2019.2.MK, uznająca wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Uczelni za przychód z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f. Późniejsza natomiast z dnia 2 października 2019 r., nr 0112-KDIL3-1.4011.207.2019.2.IM, określa przedmiotowe wynagrodzenie jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.

W piśmie z dnia 16 grudnia 2019 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku odnośnie pytania nr 1 Uczelnia wskazała, że uwzględniając stanowisko doktryny w tym zakresie, zadania Rady Uczelni można pogrupować na trzy zasadnicze kategorie: opiniowanie, monitorowanie oraz kompetencje o charakterze nadzorczym, w odniesieniu do gospodarki finansowej Uczelni (J. Woźnicki (red.) Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Komentarz, s. 91 i s. 93). Tym samym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że powyższy przepis u.p.d.o.f. nie znajduje zastosowania w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, gdyż Rada nie jest organem stanowiącym Uczelni. Tym samym, w sytuacji niemożności przypisania opisanej kategorii źródeł przychodu do w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, zasadnym jest przypisanie ich do kategorii innych źródeł przychodu, określonych w art. 10 ust. 1 pkt 9 p.d.o.f. Szczegółowy katalog źródeł przychodu, które można zakwalifikować do tej kategorii został określony w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, przy czym ma on charakter otwarty, co umożliwia włączenie do niego innych źródeł uzyskania przychodu, które nie mieszczą się w kategoriach wymienionych w art. 10 ust. 1-8b ww. ustawy. Do takich okoliczności, zdaniem Wnioskodawcy, należy także zaliczyć członkostwo w Radzie.

W piśmie z dnia 16 grudnia 2019 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku odnośnie pytania nr 2 i nr 3 Uczelnia wskazała, że konsekwencją zaliczenia przychodu uzyskiwanego z tytułu członkostwa w Radzie Uczelni do przychodu z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f., jest brak obowiązku poboru zaliczek na p.d.o.f. Wnioskodawca nie pobiera tychże zaliczek z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Uczelni oraz stosuje jednakowe przepisy zarówno w odniesieniu do członków Rady będącymi pracownikami Uczelni, jak tez osób spoza wspólnoty Uczelni w powyższej kwestii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów został określony w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. Jednym ze źródeł przychodów są tzw. "inne źródła", określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, do których zalicza się te wszystkie przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do ściśle określonej kategorii wymienionej w pkt 1-8b ww. przepisu.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Zwrot "w szczególności" użyty w art. 20 ust. 1 ustawy oznacza, że ustawodawca jedynie przykładowo wskazał, jakie przychody należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9. Katalog ten nie jest więc zamknięty. Oznacza to, że do "innych źródeł" należy zakwalifikować wszelkie przychody, których nie można zaliczyć do któregokolwiek z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy.

Zgodnie natomiast z treścią art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się ściśle określone kategorie przychodów wymienione w art. 13 ww. ustawy.

W myśl postanowień art. 13 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. wymienione w pkt 5, 7 i 8 tego przepisu przychody:

1.

otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (pkt 5),

2.

otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7),

3.

z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c.

przedsiębiorstwa w spadku

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (pkt 8).

Źródłem przychodów jest również wymieniony w art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy stosunek pracy, przy czym zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie art. 230 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669), Senat... im.... uchwałą powołał Radę Uczelni.

W Uczelni przyjęto model 7-osobowego składu Rady Uczelni, przy czym:

* 3 członków będących pracownikami Uczelni-powołanych przez Senat,

* 3 członków będących osobami spoza wspólnoty Uczelni - powołanych przez Senat,

* przewodniczący samorządu studenckiego - z mocy ustawy wchodzący w skład Rady.

Członkowie Rady Uczelni pełnią swoją funkcję na podstawie powołania, zgodnie z art. 17 ust. 1 i art. 19 ww. ustawy, przy czym trzech spośród nich jest zatrudnionych na Uczelni na podstawie umowy o pracę, troje natomiast poza członkostwem w Radzie nie jest związana z Uczelnią żadnym stosunkiem prawnym.

Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, członkowi Rady Uczelni, z wyłączeniem przewodniczącego samorządu studenckiego, przysługuje miesięczne wynagrodzenie, którego wysokość nie może przekroczyć 67% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego dla profesora w uczelni publicznej. Wysokość wynagrodzenia ustala Senat.

Zgodnie z § 9 uchwały nr. Senatu... im...., w sprawie określenia sposobu powołania i zadań pierwszej Rady Uczelni, miesięczne wynagrodzenie za pracę w Radzie przysługuje członkowi Rady w wysokości 15% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego profesora uczelni publicznej - z wyłączeniem przewodniczącego samorządu studenckiego, który z racji pełnionej funkcji nie pobiera wynagrodzenia. Tym samym od momentu powołania pierwszej Rady Uczelni jej członkowie nabyli prawo do wynagrodzenia. Na dzień złożenia wniosku jest on wypłacany w całości, bez odliczania zaliczek na podatek dochodowy, zarówno dla członków będących pracownikami Uczelni, jak też osób które pełnią jedynie funkcję członka Rady i nie wiąże ich z Uczelnią inny stosunek prawny. Rada z założenia ma pełnić funkcję opiniodawczo-doradczą. Co prawda statut Uczelni rozwinął katalog zadań Rady, nie przesądza on jednak o dodaniu jej dodatkowych funkcji o charakterze stanowiącym. Rada nie ma bowiem własnej inicjatywy w podejmowaniu określonych czynności, a nieliczne czynności o charakterze decyzyjnym podejmuje ona pośrednio, w reakcji na określone w ustawie i statucie okoliczności. Tym samym, w ocenie Uczelni, brak jest przesłanek pozwalających na uznanie, że Rada Uczelni jest organem stanowiącym, gdyż zadania o tym charakterze są zarezerwowane dla Senatu (stanowiącego kolegialnego organu Uczelni).

Odnosząc powyższe regulacje prawne na grunt omawianej sprawy stwierdzić należy, że wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Uczelni będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca w przypadku uzyskiwania przychodu z "innych źródeł" nie określił obowiązku poboru przez płatnika z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy Organ wskazuje, że odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 3 stała się bezprzedmiotowa, ponieważ odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2 jest twierdząca.

Mając na uwadze powołaną we wniosku interpretację indywidualną z dnia 17 lipca 2019 r., nr 0115-KDIT2-1.4011.182.2019.2.MK, należy wskazać, że Organ podatkowy uznał wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Uczelni za przychód z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ w interpretacji tej wskazano, że Rada Uczelni nie jest organem stanowiącym. Natomiast, w interpretacji indywidualnej z dnia 2 października 2019 r., nr 0112-KDIL3-1.4011.207.2019.2.IM wskazano, że Rada Uczelni jest organem stanowiącym. Tym samym wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Uczelni stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl