0113-KDIPT2-3.4011.585.2019.2.RR - PIT w zakresie obowiązków płatnika związanych z uczestnictwem pracownika w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę amerykańską.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.585.2019.2.RR PIT w zakresie obowiązków płatnika związanych z uczestnictwem pracownika w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę amerykańską.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 10 października 2019 r. (data wpływu 18 października 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z uczestnictwem pracownika w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę amerykańską - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku złożonym przez:

* Zainteresowanego będącego stroną postępowania: (...),

* Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: Pan (...)

przedstawiono następujące stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka") jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży i dystrybucji maszyn rolniczych, ogrodniczych, komunalnych, itd. na rynku w Polsce za pośrednictwem sieci dealerów, którzy ofertują i sprzedają maszyny klientom końcowym.

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: "CIT") i jednocześnie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: "PIT").

Obecnie jedynym udziałowcem Spółki jest X z siedzibą w....

Z kolei, udziałowcem X jest Y - jednocześnie, nie wcześniej niż z dniem 21 października 2019 r. planowane jest połączenie obu......spółek, w taki sposób, że Y przejmie X.

W konsekwencji, z dniem połączenia obu podmiotów, jedynym udziałowcem Spółki będzie Y.

Zarówno Spółka, jak również obecny i przyszły udziałowiec Spółki są członkami międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: "Grupa"), której centralnym podmiotem jest amerykańska spółka C (dalej: "C").

C jest spółką akcyjną utworzoną na gruncie przepisów prawa amerykańskiego, notowaną na giełdzie i jest jednostką dominującą - w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości (zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 37 tejże ustawy) - w stosunku do Spółki.

Spółka dominująca, tj. C, wdrożyła globalny program (dalej: "Program"), którego celem jest m.in. wzmocnienie poczucia związania pracowników wyróżniających się lub strategicznych z perspektywy działalności Spółki i/lub Grupy, wzrost ich motywacji oraz zatrzymanie kluczowych dla działalności pracowników w dłuższej perspektywie.

Uczestnikiem Programu - i jednocześnie pracownikiem Spółki zatrudnionym na umowę o pracę oraz osobą zainteresowaną w niniejszej sprawie (niebędącą stroną postępowania) - jest Pan (...) (dalej: "Uczestnik"). Uczestnik jest pracownikiem wyższego szczebla Spółki (Prezesem), który pełni kluczową rolę w Spółce.

Uczestnik jest osobą fizyczną podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Program jest systemem wynagradzania utworzonym przez C na podstawie uchwały walnego zgromadzenia C.

Uczestnictwo w Programie jest dobrowolne, nie wynika z treści umowy o pracę zawartej pomiędzy Uczestnikiem a Spółką ani z uchwały powołującej go na stanowisko Prezesa Zarządu. Wynika ono wyłącznie z dokumentów korporacyjnych Programu obowiązujących w Grupie. W konsekwencji, Spółka nie ma wpływu na zasady działania Programu ani na wybór pracowników uprawnionych do przystąpienia do Programu.

Jednocześnie, Uczestnika nie łączy z C żadna umowa o pracę lub o podobnym charakterze. Uczestnik nie wykonuje również żadnych prac na rzecz C.

Uczestnikowi Programu przyznawane są nieodpłatnie akcje z ograniczeniami, tzw. RSU (ang. Restricted Stock Units), w ramach których prawo do rozporządzania akcjami zostaje odroczone w czasie na z góry określony termin (tzw. okres vestingu).

RSU - do czasu ich nieodpłatnej wymiany na akcje - nie uprawniają Uczestnika do dysponowania akcjami, otrzymywania dywidend z akcji, ani wymiany ich na gotówkę. Tym samym prawo Uczestnika do otrzymania akcji w przyszłości nie jest również zbywalne. Nie ma również możliwości określenia z góry wartości akcji, które zostaną przyznane Uczestnikowi w ramach realizacji RSU po upływie okresu vestingu.

W oparciu o RSU - po upływie określonego okresu (tj. po upływie tzw. okresu hostingu) - następuje realizacja praw z jednostek RSU i są one wymieniane na akcje C, które Uczestnik otrzymuje nieodpłatnie, zgodnie z zasadami określonymi w Programie. Warunkiem otrzymania akcji jest pozostawanie przez Uczestnika w stosunku pracy w podmiocie z Grupy (w analizowanym przypadku - w Spółce) w okresie nabywania uprawnień oraz w czasie nabywania akcji.

Przyznawane przez C akcje są deponowane na rachunku maklerskim Uczestnika.

Po otrzymaniu akcji, Uczestnik ma prawo dysponować nimi w dowolny sposób - w tym dokonać ich sprzedaży - przy czym działania te przeprowadza samodzielnie i ani Spółka ani C nie są zaangażowane w te działania i podejmowane przez Uczestnika decyzje. Ewentualna sprzedaż następuje na zasadach rynkowych (np. na giełdzie).

C będzie obciążała Spółkę - na podstawie noty - kosztami Programu, tj. wartością akcji C przekazanych Uczestnikowi, według wyceny na dzień ich przekazania w związku z realizacją przez Uczestnika praw wynikających z RSU.

Pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi istnieje umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania - umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r.

Na potrzeby wspólnego wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego - Spółka i Uczestnik zwani są łącznie Zainteresowanymi.

Spółka wskazała dane podmiotu, o którym mowa w art. 14b § 3a ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie realizacji wymiany informacji podatkowych z innymi państwami.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:

1. Czy Program stanowi program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2. Czy dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychód po stronie Uczestnika powstanie w momencie odpłatnego zbycia przez Uczestnika akcji C, uzyskanych nieodpłatnie przez Uczestnika w wyniku realizacji RSU przyznanych nieodpłatnie Uczestnikowi, tj. nie powstaje ani w momencie nieodpłatnego przyznania RSU Uczestnikowi ani w momencie, gdy po upływie okresu vestingu Uczestnikowi zostaną nieodpłatnie przyznane akcje C? Jeśli tak - to czy taki przychód uzyskany przez Uczestnika stanowi przychód z odpłatnego zbycia akcji, z którego dochód opodatkowany jest 19% stawką podatku dochodowego od osób fizycznych oraz czy w związku z uzyskaniem przez Uczestnika tego przychodu po stronie Spółki powstaną z tego tytułu obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?

3. Czy wydatki poniesione przez Uczestnika na objęcie i nabycie akcji w wyniku realizacji RSU, które powinny zostać przez niego uwzględnione w przypadku sprzedaży tych akcji w celu kalkulacji dochodu podlegającego opodatkowaniu 19% stawką podatku dochodowego od osób fizycznych, wynoszą zero/nie wystąpią?

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych:

4. Czy wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z Programem będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-3 w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych. W pozostałym zakresie zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Zainteresowanych,

Ad. 1

Program stanowi program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT.

Ad. 2

Przychód Uczestnika powstanie w momencie odpłatnego zbycia przez Uczestnika akcji C, uzyskanych nieodpłatnie przez Uczestnika w wyniku realizacji RSU przyznanych nieodpłatnie Uczestnikowi, tj. przychód ten nie powstanie ani w momencie nieodpłatnego przyznania RSU Uczestnikowi ani w momencie, gdy po upływie okresu vestingu Uczestnikowi zostaną przyznane nieodpłatnie akcje C.

Ponadto, przychód uzyskany przez Uczestnika stanowi przychód z odpłatnego zbycia akcji, opodatkowany 19% stawką podatku dochodowego od osób fizycznych - w konsekwencji, w związku z uzyskaniem przez Uczestnika tego przychodu po stronie Spółki nie powstaną z tego tytułu obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ad. 3

Wydatki poniesione przez Uczestnika na objęcie/nabycie akcji w wyniku realizacji RSU, które powinny zostać przez niego uwzględnione w przypadku sprzedaży tych akcji w celu kalkulacji dochodu podlegającego opodatkowaniu 19% stawką podatku dochodowego od osób fizycznych, wyniosą zero/nie wystąpią.

UZASADNIENIE stanowiska Zainteresowanych

Ad. 1

Zgodnie z art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11 analizowanej regulacji, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1.

spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT, albo

2.

spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT.

- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2 powyżej.

Jednocześnie, zgodnie z ust. 12a analizowanej regulacji, przepisy ust. 11-11b tego przepisu mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Mając na uwadze powyższy przepis należy uznać, że program motywacyjny w rozumieniu przepisów ustawy o PIT musi spełniać łącznie następujące warunki:

* program motywacyjny jest systemem wynagradzania;

* program motywacyjny został utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki akcyjnej wskazanej w art. 24 ust. 11b pkt 1 lub 2 ustawy o PIT;

* w przypadku spółki akcyjnej wskazanej w pkt 2 przywołanej regulacji - spółka akcyjna stanowi jednostkę dominującą - w rozumieniu ustawy o rachunkowości - w stosunku do spółki będącej pracodawcą uczestnika programu motywacyjnego;

* uczestnik programu motywacyjnego otrzymuje od pracodawcy świadczenia określone w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT;

* uczestnicy - w wyniku realizacji programu motywacyjnego - nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki akcyjnej będącej organizatorem programu motywacyjnego;

* pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a państwem siedziby lub zarządu spółki akcyjnej, o której mowa powyżej, musi istnieć umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zdaniem Zainteresowanych, wszystkie powyższe warunki są spełnione w analizowanej sprawie:

* program jest systemem wynagradzania (o charakterze motywacyjnym skierowanym do kluczowych pracowników spółek należących do Grupy);

* program został utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki amerykańskiej - tj. C;

* C jest jednostką dominującą - w rozumieniu ustawy o rachunkowości - w stosunku do Spółki;

* Uczestnik jest zatrudniony w Spółce w ramach umowy o pracę - a zatem otrzymuje od Spółki świadczenia określone w art. 12 ustawy o PIT;

* Uczestnik nabywa prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji C;

* C ma siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej - tj. państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W konsekwencji, zdaniem Zainteresowanych, Program stanowi program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT.

Zainteresowani wskazują, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe - przykładowo w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 września 2018 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.445. 2018.2.AK1, Organ uznał, że:

* "programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) mamy do czynienia w przypadku, gdy:

* jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,

* podatnik uzyskuje świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),

* w wyniku tego programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,

* podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek".

* "W niniejszej sprawie:

* Program jest systemem wynagradzania utworzonym przez spółkę dominującą na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki amerykańskiej.

* Spółka amerykańska jest spółką dominującą w stosunku do Spółki Polskiej, będącej pracodawcą Wnioskodawcy.

* W ramach Planu wybrani pracownicy, w tym Wnioskodawca otrzymują prawo do nagród w postaci RSU, stanowiące bezpośrednie uprawnienie do otrzymania akcji spółki amerykańskiej.

* Między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki zawarta została umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

W związku z tym należy stwierdzić, że opisany we wniosku Plan spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdują zastosowanie w niniejszej sprawie".

Powyższe stanowisko zostało również zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 września 2018 r., nr 0114-KDIP3 -2.4011.454.2018.2.MG oraz nr 0114-KDIP3-2.4011.448.2018.2.MM, z dnia 29 maja 2018 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.210.2018.2.MK, nr 0114-KDIP3-2.4011.215.2018.2.MG oraz nr 0114 -KDIP3-2.4011.209.2018.2.AK1 oraz z dnia 16 lipca 2018 r., nr 0114-KDIP3-2. 4011.328.2018.1.MK.

Ad. 2

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1. spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT,

2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT - podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

W związku z powyższym, aby przychód Uczestnika powstawał w momencie odpłatnego zbycia akcji, spełnione muszą być następujące warunki:

* program motywacyjny musi spełniać warunki wskazane w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT;

* podatnik (tj. uczestnik programu motywacyjnego) faktycznie obejmuje akcje spółki akcyjnej, która utworzyła program motywacyjny i która jest jednostką dominującą - w rozumieniu przepisów o rachunkowości - do spółki będącej pracodawcą uczestnika programu (przy czym pracodawcę i uczestnika łączy np. umowa o pracę).

W ocenie Zainteresowanych, powyższe warunki są spełnione w analizowanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym. Należy bowiem wskazać, że - jak zostało to przedstawione w pkt Ad. 1 uzasadnienia:

* zdaniem Zainteresowanych, Program stanowi program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT;

* Uczestnik faktycznie obejmie akcje spółki C, która utworzyła Program na podstawie uchwały walnego zgromadzenia C;

* C jest jednostką dominującą - w rozumieniu ustawy o rachunkowości - do Spółki;

* Spółka jest pracodawcą Uczestnika - tj. Zainteresowanych łączy umowa o pracę, na podstawie której Spółka wypłaca na rzecz Uczestnika należności wskazane w art. 12 ustawy o PIT.

W konsekwencji, zdaniem Zainteresowanych, przychód po stronie Uczestnika z tytułu uczestnictwa w Programie powstanie w momencie odpłatnego zbycia akcji C.

Jednocześnie - wnioskując a contrario - przychód nie powstaje w okresach wcześniejszych, tj. ani w momencie nieodpłatnego przyznania RSU Uczestnikowi ani w momencie, gdy po upływie okresu vestingu Uczestnikowi zostaną nieodpłatnie przyznane akcje C.

Ponadto, konsekwencją powyższego stanowiska jest również sposób określenia, do jakiego źródła przychodów powinny zostać zaliczone przychody z tytułu odpłatnego zbycia tych akcji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Z kolei, w myśl art. 30b ust. 1 ustawy o PIT, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Mając na uwadze powyższe przepisy, zdaniem Zainteresowanych, należy uznać, że przychody Uczestnika z tytułu odpłatnego zbycia akcji C będą podlegały zaliczeniu do źródła przychodów z kapitałów pieniężnych i będą podlegały opodatkowaniu według stawki 19% PIT.

Jednocześnie, zgodnie z art. 31 ustawy o PIT, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

A zatem, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez:

* określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu lub roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

* określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na tych podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Podstawowym warunkiem w tym zakresie jest jednak istnienie relacji pomiędzy udzielającym świadczenie (płatnik) a uzyskującym świadczenie (podatnik). Udzieleniem świadczenia jest przy tym zarówno sytuacja, gdy świadczenie jest przekazywane bezpośrednio przez płatnika, jak również sytuacja, gdy świadczenie jest realizowane przez podmiot trzeci, ale jest "zlecane", "organizowane" przez płatnika (czyli w istocie pochodzi od płatnika).

W sprawie będącej przedmiotem wniosku sytuacja taka nie ma miejsca. Spółka nie jest bowiem ani podmiotem, który przekazuje jakiekolwiek świadczenia związane z Programem na rzecz Uczestnika, ani nie jest podmiotem zlecającym/organizującym Program. Jak zostało wskazane w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym - Spółka nie ma wpływu na zasady działania Programu ani na wybór pracowników uprawnionych do przystąpienia do Programu.

W konsekwencji, zdaniem Zainteresowanych, Spółka nie będzie działała w związku uzyskiwaniem przez Uczestnika omawianego przychodu w charakterze płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Uczestnik będzie odpowiedzialny za dokonanie rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu we własnym zakresie.

Zainteresowani wskazują, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe - przykładowo:

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 maja 2019 r., nr 0115 -KDIT2-1.4011.96.2019.3.MT Organ uznał, że: "stosownie do art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód Zainteresowanych z tytułu faktycznego objęcia akcji Spółki Dominującej w wyniku realizacji Programu odpowiednio powstał (w odniesieniu do już dokonanych sprzedaży akcji) i powstanie (w przypadku sprzedaży akcji w przyszłości) w momencie odpłatnego zbycia tych akcji (...) Dochody z odpłatnego zbycia akcji podlegają opodatkowaniu według stawki podatku określonej w art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z zasadą wyrażoną tym przepisie (...) podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu";

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 kwietnia 2019 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.48.2019.3.MG Organ uznał, że: "sprzedaż akcji nabytych w wyniku uczestnictwa w Programie, nie rodzi żadnych obowiązków płatnika po stronie Spółki. W momencie odpłatnego zbycia przez pracowników akcji spółki amerykańskiej powstaje bowiem przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskany dochód podatnicy muszą opodatkować samodzielnie w stosownym zeznaniu rocznym, składanym za rok podatkowy, w którym dokonają zbycia przedmiotowych akcji. Zatem na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki informacyjne związane z uczestnictwem pracowników w przedmiotowym Planie";

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 marca 2019 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.639.2018.2.AK Organ uznał, że: "sprzedaż akcji nabytych w wyniku uczestnictwa w Programie, także nie rodzi żadnych obowiązków płatnika po stronie Wnioskodawcy. W momencie odpłatnego zbycia przez pracowników akcji Spółki amerykańskiej powstanie bowiem przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskany dochód podatnicy muszą opodatkować samodzielnie w stosownym zeznaniu rocznym";

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 października 2018 r., nr 0115-KDIT2-1.4011.280.2018.2.MST Organ uznał, że: "nie można stwierdzić, że świadczenia pracowników związane z uczestnictwem w Programie są przez nich uzyskiwane od Wnioskodawcy jako pracodawcy. Podmiotem przekazującym opisane świadczenia jest spółka dominująca z siedzibą w Stanach Zjednoczonych jako świadczeniodawca Programu i jednocześnie spółka, której akcje stają się własnością pracowników. (...) należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że nie będą na Nim ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, o których mowa w art. 31 ww. ustawy";

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 września 2018 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.445.2018.2.AK1 Organ uznał, że: "w związku z uczestnictwem w Planie, przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Wnioskodawcy dopiero w momencie sprzedaży nabytych w ramach Planu akcji spółki dominującej, zaliczany do źródła przychodów kapitały pieniężne";

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 lipca 2018 r., nr 0114 -KDIP3-2.4011.328.2018.1.MK Organ uznał, że: "w związku z przystąpieniem przez Wnioskodawcę do Planu RSU, ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Uczestników będących pracownikami Wnioskodawcy dopiero w momencie sprzedaży nabytych przez nich w ramach Planu RSU akcji Spółki mającej siedzibę w RPA, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (a nie na żadnym wcześniejszym etapie). W konsekwencji na Spółce Polskiej nie będą ciążyć obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 maja 2018 r., nr 0114 -KDIP3-2.4011.210.2018.2.MK Organ uznał, że: "w związku z uczestnictwem w Planie przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Uczestników dopiero w momencie sprzedaży nabytych przez nich w ramach Planu akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych",

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 maja 2018 r., nr 0114 -KDIP3-2.4011.209.2018.2.AK1 Organ uznał, że "Uczestnicy (w tym pracownicy Wnioskodawcy) uzyskają zatem przychód dopiero w momencie zbycia akcji spółki dominującej - zaliczany do źródła przychodów kapitały pieniężne. (...) W konsekwencji na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

Powyższe stanowisko zostało również zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 stycznia 2019 r., nr 0111-KDIB2 -2.4011.171.2017.13.HS; z dnia 26 września 2018 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.448.2018.2.MM oraz nr 0114-KDIP3-2.4011.454.2018.2.MG) oraz z dnia 29 maja 2018 r., nr 0114-KDIP3 -2.4011.215.2018.2.MG.

Ad. 3)

Stosownie do art. 24 ust. 11a ustawy o PIT, dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11 tej regulacji, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT.

Zgodnie zaś z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objecie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e analizowanej regulacji.

W świetle powyższego, dochód Uczestnika powinien być kalkulowany jako różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji C a kosztami uzyskania przychodów określonych jako wydatki poniesione na objęcie lub nabycie udziałów C oraz - ewentualnie innymi uzasadnionymi i udokumentowanymi wydatkami poniesionymi przez Uczestnika w związku z uzyskaniem omawianego przychodu (np. wydatkami na prowizję maklerską).

Niemniej, z uwagi na fakt, że w związku z uczestnictwem w Programie Uczestnik nie ponosi żadnych wydatków na objęcie lub nabycie udziałów C - koszty uzyskania przychodów w tym zakresie wyniosą zero/nie wystąpią.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanych.

Należy stwierdzić, że Organ potraktował jako oczywistą omyłkę tę część stanowiska Zainteresowanych w odniesieniu do pytania nr 3, w którym Zainteresowani odnoszą się do wydatków poniesionych na objęcie lub nabycie udziałów C, zamiast do wydatków na objęcie lub nabycie akcji C.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu Stroną postępowania (art. 14r. § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl