0113-KDIPT2-3.4011.572.2019.2.AC - Zwolnienie z PIT dotacji celowych w zakresie usuwania azbestu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.572.2019.2.AC Zwolnienie z PIT dotacji celowych w zakresie usuwania azbestu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2019 r. (data wpływu 15 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2019 r. (data wpływu 22 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udzieleniem dofinansowania (grantu) w ramach projektu związanego z usuwaniem azbestu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udzieleniem dofinansowania (grantu) w ramach projektu związanego z usuwaniem azbestu.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Organ podatkowy pismem z dnia 15 listopada 2019 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.572.2019.1.AC (doręczonym w dniu 15 listopada 2019 r.) wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 22 listopada 2019 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (data nadania 21 listopada 2019 r.).

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie art. 12 pkt 11, art. 40 ust. 1 i art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995, z późn. zm.) i art. 400a ust. 1 pkt 8 oraz art. 403 ust. 4-6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799, z późn. zm.), na wniosek Zarządu Powiatu, Rada Powiatu w dniu... 2019 r. podjęła Uchwałę w sprawie zatwierdzenia Regulaminu naboru wniosków i realizacji projektu grantowego pn. "Unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z terenu Powiatu X" w ramach projektu dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej V Ochrona Środowiska i efektywne wykorzystanie zasobów, działanie 5.2 Gospodarka odpadami, Poddziałanie 5.2.2 Gospodarka odpadami RIT Subregionu Zachodniego (typ 2. projektu Kompleksowe unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest).

Podjęcie uchwały miało na celu określenie zasad udzielania dotacji w ramach realizacji projektu pn. "Unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z terenu Powiatu X".

Celem projektu będzie likwidacja szkodliwego działania azbestu na środowisko poprzez jego usunięcie i unieszkodliwienie z budynków na terenie Powiatu X.

Zgodnie z art. 4. ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: ochrony środowiska i przyrody. Realizowany zatem projekt będzie zadaniem własnym Powiatu.

Projekt będzie realizowany zgodnie z zapisami i wytycznymi Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020 i będzie realizowany przez Powiat X jedynie w przypadku otrzymania dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y i podpisania umowy z Województwem Y.

Środki na realizację projektu będą pochodziły ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020. Planowana całkowita wartość projektu wynosi 1 940 624 zł 68 gr. Współfinansowanie Unii Europejskiej wyniesie w kwocie nieprzekraczającej 1 843 593 zł 45 gr (tj. 95%) pozostałe środki na realizację projektu będą pochodziły z wkładu własnego pochodzącego z Budżetu Powiatu 97 031 zł 23 gr (tj. 5%).

W projekcie będą uczestniczyć dobrowolnie osoby fizyczne (grantobiorcy) nieprowadzący działalności gospodarczej lub rolnicy, posiadający prawo do dysponowania obiektem, nieruchomością wynikającą z tytułu własności/współwłasności lub użytkowania wieczystego, które złożyły wniosek na sfinansowanie kosztów związanych z demontażem, transportem, unieszkodliwieniem wyrobów budowlanych zawierających azbest, z wierzchniego pokrycia dachowego oraz/lub elewacji wraz z niezbędnymi elementami montażowymi i uzupełniającymi w celu przywrócenia stanu obiektu sprzed demontażu w wykorzystaniem fabrycznie nowych materiałów budowlanych niezawierających azbestu. Wysokość grantu wyniesie do 100% kosztów kwalifikowanych realizacji zadania i nie może przekroczyć: 25 000 zł na demontaż, transport, unieszkodliwienie wyrobów budowlanych zawierających azbest z wierzchniego pokrycia dachowego oraz/lub elewacji wraz z niezbędnymi elementami montażowymi i uzupełniającymi w celu przywrócenia stanu obiektu sprzed demontażu z wykorzystaniem fabrycznie nowych materiałów budowlanych niezawierających azbestu dla budynków mieszkalnych; 15 000 zł dla pozostałych obiektów; 10 000 zł na demontaż, transport, unieszkodliwienie wyrobów budowlanych zawierających azbest z wierzchniego pokrycia dachowego oraz/lub elewacji bez przywrócenia stanu obiektu sprzed demontażu; 5 000 zł na transport i unieszkodliwienie materiałów zawierających azbest z nieruchomości.

Grantobiorca poniesie ze środków własnych wydatki uznane za niekwalifikowalne w ramach zadania oraz wydatki przekraczające maksymalną kwotę całkowitych wydatków kwalifikowanych, w tym wydatki wynikające ze wzrostu wartości całkowitej realizacji zadania oraz podatek VAT, który stanowi koszt niekwalifikowalny i będzie w całości sfinansowany przez wnioskodawcę (grantobiorcę).

Grantobiorca podpisze z Powiatem X umowę o powierzenie grantu, zrealizuje zadanie oraz przedstawi dokumenty niezbędne do rozliczenia zadania w ramach danego roku budżetowego. Planowany termin realizacji zadania to lata 2019-2021.

W 2019 r. zapłacona będzie dokumentacja projektowa niestanowiąca dotacji celowej czyli grantu. Termin zaś 2020-2021 wynika z wniosku zgłoszenia Grantobiorcy w projekcie.

Grantobiorca po zrealizowaniu zadania, dokona rozliczenia grantu, złoży oryginały faktur VAT, rachunków potwierdzających poniesienie wydatków na realizację zadania, kartę przekazania odpadu, kopię pisemnego oświadczenia wykonawcy o prawidłowym wykonaniu prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego, oświadczenie o nieprowadzeniu działalności gospodarczej w obiekcie objętym projektem, protokół odbioru, oświadczenie o niewykluczeniu z możliwości otrzymania dofinansowania z przyczyn wskazanych w art. 207 ustawy o finansach publicznych, oświadczenie dot. trwałości przedsięwzięcia, oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością, oświadczenie o poniesieniu wydatków w sposób oszczędny oraz kosztorys podwykonawczy.

Grant nie będzie stanowił dotacji w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.).

Grant (kwota dotacji celowej) zostanie przekazany po weryfikacji dokumentów rozliczenia grantu oraz kontroli obiektu i miejsca realizacji zadania przez przedstawicieli Powiatu X lub Inspektora nadzoru celem odbioru zrealizowanego zadania, pod warunkiem dostępności środków.

Kwota grantu pochodząca ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020 zostanie przekazana na wskazany przez grantobiorcę rachunek bankowy.

A zatem, uczestnicy programu otrzymają kwotę grantu tylko w postaci pieniężnej, kwota ta zostanie przekazana na rachunek wskazany w formularzu rozliczenia grantu w terminie określonym w Umowie o powierzenie grantu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy przychód osoby uprawnionej (grantobiorcy) do otrzymania dofinansowania (grantu, tj. dotacji celowej przyznanej grantobiorcy na realizację zadania ujętego w projekcie) będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych? Co za tym idzie czy Powiat X jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 42a i art. 42g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych udzielając dofinansowania (grantu) będzie zobowiązany do sporządzenia informacji podatkowej według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przekazania jej podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu, tj. do końca stycznia następującego roku po roku podatkowym właściwemu urzędowi skarbowemu oraz do końca lutego roku następującego po roku podatkowym osobom, które otrzymają dofinansowanie (grant - dotację celową)?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód mieszkańca Powiatu (grantobiorcy) z tytułu otrzymanej dotacji celowej (grantu) będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym artykułem, wolne od podatku są: wartość otrzymanych nieodpłatych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawyczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

W związku z powyższym, mieszkańcy Powiatu X (grantobiorcy) otrzymają świadczenie (grant, tj. dotację celową przyznaną na realizację zadania w projekcie) i to świadczenie będzie przychodem zwolnionym z podatku dochodowego od osób fizycznych. Co za tym idzie, na płatniku, tj. Powiecie X nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji o wysokości przychodu PIT według ustalonego wzoru i przekazania jej do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym właściwemu urzędowi skarbowemu oraz do końca lutego roku następującego po roku podatkowym osobom, które otrzymają grant (kwotę dotacji celowej - w postaci przelewu środków na wskazany przez granobiorcę rachunek bankowy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła.

Natomiast na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności" wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z art. 42g ust. 1 ww. ustawy, płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:

1.

urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;

2.

podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Rada Powiatu podjęła Uchwałę w sprawie zatwierdzenia Regulaminu naboru wniosków i realizacji projektu grantowego pn. "Unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z terenu Powiatu X" w ramach projektu dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020. Celem projektu będzie likwidacja szkodliwego działania azbestu na środowisko poprzez jego usunięcie i unieszkodliwienie z budynków na terenie Powiatu X. Realizowany projekt będzie zadaniem własnym Powiatu. Projekt będzie realizowany zgodnie z zapisami i wytycznymi Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020 i będzie realizowany przez Powiat X jedynie w przypadku otrzymania dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y i podpisania umowy z Województwem Y. W projekcie będą uczestniczyć dobrowolnie osoby fizyczne (grantobiorcy) nieprowadzący działalności gospodarczej lub rolnicy, posiadający prawo do dysponowania obiektem, nieruchomością wynikającą z tytułu własności/współwłasności lub użytkowania wieczystego, które złożyły wniosek na sfinansowanie kosztów związanych z demontażem, transportem, unieszkodliwieniem wyrobów budowlanych zawierających azbest, z wierzchniego pokrycia dachowego oraz/lub elewacji wraz z niezbędnymi elementami montażowymi i uzupełniającymi w celu przywrócenia stanu obiektu sprzed demontażu w wykorzystaniem fabrycznie nowych materiałów budowlanych niezawierających azbestu. Grantobiorca poniesie ze środków własnych wydatki uznane za niekwalifikowalne w ramach zadania oraz wydatki przekraczające maksymalną kwotę całkowitych wydatków kwalifikowanych, w tym wydatki wynikające ze wzrostu wartości całkowitej realizacji zadania oraz podatek VAT, który stanowi koszt niekwalifikowalny i będzie w całości sfinansowany przez wnioskodawcę (grantobiorcę). Grantobiorca podpisze z Powiatem X umowę o powierzenie grantu, zrealizuje zadanie oraz przedstawi dokumenty niezbędne do rozliczenia zadania w ramach danego roku budżetowego. Planowany termin realizacji zadania to lata 2019-2021. Grant (kwota dotacji celowej) zostanie przekazany po weryfikacji dokumentów rozliczenia grantu oraz kontroli obiektu i miejsca realizacji zadania przez przedstawicieli Powiatu X lub Inspektora nadzoru celem odbioru zrealizowanego zadania, pod warunkiem dostępności środków. Kwota grantu pochodząca ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020 zostanie przekazana na wskazany przez grantobiorcę rachunek bankowy.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie, bądź

* świadczenie częściowo odpłatne, bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze),

* świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,

* otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Aby wypłacone świadczenie (dotacja) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być uzyskane:

* z budżetu państwa lub

* z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Otrzymane z powyższych źródeł świadczenie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.). Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się, m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b), tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE.L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

Przepis art. 403 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.) stanowi, że do zadań powiatów należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów powiatów, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet powiatu) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

1.

podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:

a.

osób fizycznych,

b.

wspólnot mieszkaniowych,

c.

osób prawnych,

d.

przedsiębiorców;

2.

jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 403 ust. 6 ustawy - Prawo ochrony środowiska, udzielenie dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, następuje na podstawie umowy zawartej przez gminę lub powiat z podmiotami określonymi w ust. 4. W przypadku gdy dotacja stanowi pomoc publiczną lub pomoc de minimis jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że mieszkańcy Powiatu, tj. osoby fizyczne, nie otrzymają nieodpłatnego świadczenia w postaci sfinansowania usługi, która obejmuje demontaż, transport i unieszkodliwianie wyrobów budowlanych zawierających azbest z obszaru Powiatu. Mieszkańcy otrzymają środki finansowe, tj. kwotę grantu w postaci pieniężnej, kwota ta zostanie przekazana na rachunek bankowy. Zatem, należy stwierdzić, że w przypadku otrzymania przez mieszkańców Powiatu środków finansowych nie znajdzie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że przekazanie przez Wnioskodawcę - jednostkę samorządu terytorialnego - dotacji celowych (w rozumieniu ustawy o finansach publicznych) na rzecz osób fizycznych, na dofinansowanie kosztów na realizację projektu polegającego na unieszkodliwianiu odpadów zawierających azbest z terenu Powiatu, będzie stanowiło dla tych osób przychód na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystający ze zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. Tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstaną obowiązki płatnika wynikające z art. 42a ust. 1 w związku z art. 42g ust. 1 ww. ustawy.

W konsekwencji, w myśl zasady, że wadliwa argumentacja prawna Wnioskodawcy przy prawidłowo wywiedzionym skutku prawnym, winna skutkować uznaniem stanowiska podatnika za nieprawidłowe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl