0113-KDIPT2-3.4011.439.2017.MS - Zwolnienie z PIT nadwyżki przyznanej dotacji nad faktycznie poniesionymi kosztami realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.439.2017.MS Zwolnienie z PIT nadwyżki przyznanej dotacji nad faktycznie poniesionymi kosztami realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2017 r. (data wpływu 19 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania kwoty nadwyżki przyznanej dotacji nad faktycznie poniesionymi kosztami realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania kwoty nadwyżki przyznanej dotacji nad faktycznie poniesionymi kosztami realizacji projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą C na podstawie wpisu do CEIDG i w ramach podatku liniowego uiszcza uproszczone zaliczki na podatek dochodowy. Wnioskodawca na podstawie umowy z Komisją Europejską (.... numer - X) z dnia 1 lutego 2017 r. Wnioskodawca otrzymał finansowanie ze środków programu ramowego Komisji Europejskiej w zakresie badań naukowych, innowacyjnych "Horyzont 2020 Instrument MŚP, Faza 1".

Program Horyzont 2020 (2014-2020) to największy na świecie instrument wspierający badania i innowacje, wdrażany przez Komisję Europejską. Jego celem jest rozwój europejskich innowacji o znaczeniu globalnym oraz wypracowanie przewagi konkurencyjnej gospodarki europejskiej w oparciu o innowacje zgodnie z założeniami Strategii Europa 2020 oraz jej flagowej inicjatywy - Unii Innowacji. Został ustanowiony Rozporządzeniem (UE) Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. Cel ogólny programu "Horyzont 2020" realizowany jest poprzez trzy priorytety, do których należą: tworzenie doskonałej bazy naukowej ("Doskonała baza naukowa"), osiągnięcie wiodącej pozycji w przemyśle ("Wiodąca pozycja w przemyśle") oraz stawianie czoła wyzwaniom społecznym ("Wezwania społeczne"). Cel ogólny realizowany jest poprzez cele szczegółowe "Upowszechnianie doskonałości i zapewnianie szerszego uczestnictwa" oraz "Nauka z udziałem społeczeństwa i dla społeczeństwa". Te priorytety i cele szczegółowe realizowane są w ramach programu szczegółowego, którego poszczególne części dotyczą każdego z trzech priorytetów: pierwsza część odnosi się do celu szczegółowego, którego poszczególne części dotyczą każdego z trzech priorytetów: pierwsza część odnosi się do celu szczegółowego "Upowszechniania doskonałości i zapewniania szerszego uczestnictwa", druga do celu szczegółowego - "Nauki z udziałem społeczeństwa i dla społeczeństwa", a trzecia - do "Działań bezpośrednich Wspólnego Centrum Badawczego (JRC) nienależących do obszaru badań jądrowych". Wszystkie trzy priorytety programu Horyzont 2020 oraz cele szczegółowe obejmują wymiar międzynarodowy. Działania w ramach współpracy międzynarodowej utrzymywane są przynajmniej na szczeblu siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji, programu ramowego na lata 2007-2013 ("siódmy program ramowy"), przyjętego decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/1982/WE.

Wszystkie cele szczegółowe priorytetu "Wyzwania społeczne" i celu szczegółowego "Wiodąca pozycja w zakresie technologii prorozwojowych i przemysłowych" stosują specjalny instrument przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorstw (dalej: MŚP) i przydzielają na ten cel odpowiednią kwotę tak, by osiągnąć cel, jakim jest przydzielenie MŚP co najmniej 20% połączonych budżetów wszystkich celów szczegółowych priorytetu "Wyzwania społeczne" oraz celu szczegółowego "Wiodąca pozycja w zakresie technologii prorozwojowych i przemysłowych".

Instrument przeznaczony dla MŚP obejmuje wszystkie obszary nauki, technologii i innowacji i charakteryzuje się oddolnym podejściem w ramach danego wyzwania społecznego lub technologii prorozwojowej, aby pozostawić wystarczające miejsce na wszelkiego rodzaju obiecujące pomysły w szczególności przekrojowe i interdyscyplinarne, które będą wymagały dofinansowania. Instrument ten funkcjonuje w ramach jednego zcentralizowanego systemu zarządzania przy niewielkich obciążeniach administracyjnych i z pojedynczym punktem kontaktowym. Jest wdrażany przede wszystkim z zastosowaniem podejścia oddolnego na podstawie stale otwartego zaproszenia do składania wniosków.

Instrument dla MŚP umożliwia uproszczenie wsparcia i rozłożenie go na etapy. Jest on podzielony na trzy etapy obejmujące cały cykl innowacji. Przejście od jednego etapu do kolejnego jest płynne, jeżeli w poprzednim etapie projekt MŚP zostanie uznany za warty dalszego dofinansowania. Wnioskodawcy nie są zobowiązani do objęcia po kolei wszystkich trzech faz. Jednocześnie każdy etap jest otwarty dla wszystkich MŚP.

Faza 1: ocena koncepcji i wykonalności:

MŚP otrzymają dofinansowanie na zbadanie możliwości naukowych lub technicznych i komercyjnego potencjału nowego pomysłu (weryfikacja poprawności projektu) w celu opracowania innowacyjnego projektu. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku tej oceny, w której ważną kwestią jest powiązanie między projektem-tematem a potrzebami potencjalnego użytkownika/nabywcy, możliwe będzie otrzymanie dofinansowania w ramach kolejnego etapu lub etapów. W fazie 1 MŚP o charakterze for profit otrzymują ryczałt w wysokości 50 000 euro.

Faza 2: badania i rozwój, demonstracja, powielanie rynkowe:

Z należytym uwzględnieniem koncepcji "kuponu innowacyjności" wsparcie zostanie przyznane na badania i rozwój ze szczególnym naciskiem na działania w zakresie demonstracji (próby, prototyp, badania nad zwiększeniem skali, projekt, pilotażowe procesy, produkty i usługi innowacyjne, walidacja, weryfikacja działania itd.) oraz powielania rynkowego przy zachęcaniu do zaangażowania użytkowników końcowych lub potencjalnych klientów. "Kupony Innowacyjności" będą sprzyjały uczestnictwu młodych przedsiębiorców.

Faza 3: Komercjalizacja:

Na tym etapie dofinansowanie nie będzie udzielane bezpośrednio i może przybrać jedynie formę działań wspierających, ale jego celem jest ułatwienie dostępu do prywatnego kapitału i środowisk sprzyjających innowacjom. Przewiduje się powiązania z instrumentami finansowymi (zob. część II sekcja II "Dostęp do finansowania ryzyka"), np. polegające na udzieleniu MŚP, które pomyślnie zakończyły etap I lub II, pierwszeństwa w korzystaniu z ograniczonej kwoty zasobów finansowych. MŚP skorzystają też z takich środków wsparcia jak tworzenie sieci kontaktów, szkolenia, coaching i doradztwo. Ponadto, ten etap może łączyć się ze środkami zachęcającymi do przedkomercyjnych zamówień publicznych i zamówień publicznych na innowacyjne rozwiązania.

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ryczałtowe w wysokości 50 000 euro na realizację fazy pierwszej (pierwsza transza 16 marca 2017 r. - 17 500 euro, druga transza 13 października 2017 r. - 30 000 euro, płatność końcowa 27 października 2017 r. - 2 500 euro).

W ramach pierwszej fazy zostało wykonane studium wykonalności obejmujące niżej wymienione zagadnienia:

* opis projektu badawczo-rozwojowego,

* badania rynkowe i analiza potrzeb:

* identyfikacja potrzeb i oczekiwań użytkowników, konsultacje z weterynarzami, właścicielami stajni, hodowcami koni,

* analiza potencjału produktu i zapotrzebowania rynkowego,

* negocjacje z partnerami,

* analiza wykonalności ekonomicznej:

* analiza rynku (wielkość rynku, trendy rynkowe, wzrost rynku, rentowność, kanały dystrybucyjne, główne wskaźniki sukcesu, konkurencja),

* strategia marketingu i sprzedaży (zgodnie z metodologią 4P), wskazanie przewag konkurencyjnych, polityka cenowa, wybór kanałów dystrybucyjnych, strategia marketingowa,

* ocena wykonalności technicznej,

* ocena ryzyka,

* ochrona intelektualna:

* uprawdopodobnienie, że brak jest dostępnych i objętych ochroną rozwiązań /technologii/wyników prac B+R których istnienie uniemożliwiałoby albo czyniło niezasadnym przeprowadzenie zaplanowanego wdrożenia wyników projektu, tj. sprawdzenie, czy wdrożenie rezultatów projektu nie naruszy praw własności intelektualnej innego podmiotu oraz czy ochrona obecnie stosowana przez inne podmioty nie stoi na przeszkodzie wdrożeniu rezultatów projektu,

* badanie stanu techniki: kiedy prowadzone były analizy, w jakich bazach danych (patentowych i publikacjach), po jakich słowach kluczowych, z jakim wynikiem etc.,

* potwierdzenie, że dysponujemy prawami własności intelektualnej, które są niezbędne dla prowadzenia prac B+R zaplanowanych w projekcie,

* analiza, czy możliwy jest efektywny sposób ochrony własności intelektualnej, zabezpieczający przed skopiowaniem/nieuprawnionym wykorzystaniem wyników projektu (jeśli istnieje taka potrzeba). W szczególności, czy jest pole do ochrony własności intelektualnej powstałej w wyniku realizacji projektu,

* weryfikacja, czy jest możliwość dokonania zgłoszeń patentowych/wzorów przemysłowych, w tym opracowanie planu polityki w tym zakresie,

* strategia rozwoju produktu,

* ocena efektywności ekonomicznej,

* business plan.

Realizacja fazy pierwszej została ukończona zgodnie z warunkami umowy. Koszty wykonania tej fazy zamknęły się w kwocie niższej niż przyznane dofinansowanie (50 000 euro). Nadwyżka przyznanej kwoty dofinansowania nad kosztami realizacji fazy pierwszej projektu nie podlega zwrotowi i nie przechodzi na realizację kolejnych faz.

Ponadto, Wnioskodawca nadmienia, że kwota przyznanego dofinansowania ma charakter ryczałtowy, nie jest zależna od wysokości faktycznie poniesionych kosztów w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy kwota nadwyżki przyznanej dotacji nad faktycznie poniesionymi kosztami realizacji projektu, na który została przyznana w opisanym powyżej stanie faktycznym, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota nadwyżki przyznanej dotacji nad kosztami realizacji projektu, na który została przyznana w opisanym powyżej stanie faktycznym, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W zaistniałym stanie faktycznym spełnione są wszystkie przesłanki do zastosowania przedmiotowego zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych: środki otrzymane przez Wnioskodawcę pochodzą ze środków programu ramowego Komisji Europejskiej i za ich pomocą Wnioskodawca bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. W myśl natomiast art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Mając na uwadze brzmienie powyższych przepisów należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów wynika, że jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie do projektu realizowanego w ramach tej działalności, np. w postaci dotacji, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba że przeznaczone zostaną na nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bądź gdy dofinansowanie otrzyma od agencji wykonawczych, które środki pieniężne na ten cel otrzymują z budżetu państwa.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu, dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

a.

bezzwrotna pomoc pochodzi od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Z treści powołanych przepisów wynika, że warunkami niezbędnymi do uzyskania ww. zwolnienia jest uzyskanie przez podatnika dochodów od podmiotów wskazanych w tym przepisie, a nadto cel programu finansowanego z tych środków musi być bezpośrednio realizowany przez tego podatnika. Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ww. ustawy wymaga, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącego, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem". Tak więc, ze zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie tylko określonych czynności.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca na podstawie umowy z Komisją Europejską (.... numer - X) z dnia 1 lutego 2017 r. otrzymał finansowanie ze środków programu ramowego Komisji Europejskiej w zakresie badań naukowych, innowacyjnych "Horyzont 2020 Instrument MŚP, Faza 1". Wnioskodawca wskazał, że Program Horyzont 2020 (2014-2020) to największy na świecie instrument wspierający badania i innowacje, wdrażany przez Komisją Europejską. Jego celem jest rozwój europejskich innowacji o znaczeniu globalnym oraz wypracowanie przewagi konkurencyjnej gospodarki europejskiej w oparciu o innowacje zgodnie z założeniami Strategii Europa 2020 oraz jej flagowej inicjatywy - Unii Innowacji. Został ustanowiony Rozporządzeniem (UE) Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. Wszystkie trzy priorytety programu Horyzont 2020 oraz cele szczegółowe obejmują wymiar międzynarodowy. Działania w ramach współpracy międzynarodowej utrzymywane są przynajmniej na szczeblu siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji, programu ramowego na lata 2007-2013 ("siódmy program ramowy"), przyjętego decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/1982/WE. W dalszej części dodano, że instrument dla MŚP umożliwia uproszczenie wsparcia i rozłożenie go na etapy. Jest on podzielony na trzy etapy obejmujące cały cykl innowacji. Przejście od jednego etapu do kolejnego jest płynne, jeżeli w poprzednim etapie projekt MŚP zostanie uznany za warty dalszego dofinansowania. Wnioskodawca wskazał, że otrzymał dofinansowanie ryczałtowe w wysokości 50 000 euro na realizację fazy pierwszej (pierwsza transza 16 marca 2017 r. - 17 500 euro, druga transza 13 października 2017 r. - 30 000 euro, płatność końcowa 27 października 2017 r. - 2 500 euro). Realizacja fazy pierwszej została ukończona zgodnie z warunkami umowy. Koszty wykonania tej fazy zamknęły się w kwocie niższej niż przyznane dofinansowanie (50 000 euro). Nadwyżka przyznanej kwoty dofinansowania nad kosztami realizacji fazy pierwszej projektu nie podlega zwrotowi i nie przechodzi na realizację kolejnych faz. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że kwota przyznanego dofinansowania ma charakter ryczałtowy, nie jest zależna od wysokości faktycznie poniesionych kosztów w związku z realizacją projektu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przytoczone regulacje prawne, stwierdzić należy, że w przedstawionej przez Wnioskodawcę sprawie przesłanka dotycząca pochodzenia dochodów została spełniona, gdyż środki programów ramowych badań Unii Europejskiej zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w przytoczonym art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a. Wnioskodawca jest również beneficjentem bezzwrotnej pomocy i bezpośrednio realizuje cel programu, co wypełnia przesłankę z lit. b ww. przepisu. Wobec tego, otrzymane dofinasowanie ze środków programu ramowego Komisji Europejskiej w zakresie badań naukowych, innowacyjnych "Horyzont 2020 Instrument MŚP, Faza 1" - korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym, wskazać należy, że zwolnienie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne (zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych). Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem przychodu, zgodnie z powołanym wyżej art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania kwoty nadwyżki przyznanej dotacji nad faktycznie poniesionymi kosztami realizacji projektu, na który została przyznana zgodnie z opisem stanu faktycznego wniosku, tj. na realizację fazy pierwszej w zakresie badań naukowych i innowacyjnych, związanych z opracowaniem projektu a także oceną jego koncepcji i wykonalności, a która to kwota przyznanego dofinansowania ma charakter ryczałtowy, nie podlega zwrotowi, nie przechodzi na realizację kolejnych faz, a ponadto nie jest zależna od wysokości faktycznie poniesionych kosztów w związku z realizacją projektu podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, odpowiednio na podstawie cytowanego uprzednio przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl